اقتصادی

۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه فعالان فضای مجازی صداوسیما/مکانیزم هزینه‌کرد، شفاف نیست

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و اختصاص 1500 میلیارد توماس به فعالان فضای سایبری رادیو و تلویزیون گفت: این هزینه معادل 50 درصد بودجه کل وزارت ارتباطات است. برای توسعه ، در صورت عدم وجود شفافیت در این بخش.

به گزارش ایران تودی ، محمدجواد آذری جهرمی در اتاق گفتگو در شبکه اجتماعی “کلابهاوس” درباره اظهارات یک نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد وجود بودجه مخفی در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: نمایندگان مجلس در این اتاق گفتند که شرکت مونتاژ راز پیدا کرد. من این ادعا را رد می کنم و صریحاً اعلام می کنم که هیچ بودجه پنهانی در خط اعتباری شرکت زیرساخت وجود نداشته و برنامه تلفیق هیئت در بودجه لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: شرکت زیرساختی یک شرکت دولتی است که بودجه آن در قانون بودجه لحاظ نشده و تابع مجلس آن است. تنها بودجه شرکت زیرساختی که در بودجه عمومی دولت سرمایه گذاری شده سود اعلام شده شرکت زیرساخت است. سود اعلام شده توسط شرکت زیرساخت به اندازه 3 میلیارد نیست. این شرکت در کل عمر خود رقم سود نداشته است. هزینه های شرکت ارتباطات زیرساخت منوط به تصویب مجمع است و توسط مجمع تصویب می شود و ما بودجه را به مجمع ارائه می دهیم.

با بودجه 1400 10٪ مازاد از اپراتورها دریافت کنید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر گرفتن 10 درصد مازاد از اپراتورها ، گفت: روزی بحث ما بحث خواستن قانون بود. آنچه ما درخواست می کنیم نقد پیش تصویب است. اما اکنون این قانون تصویب شده و باید اجرا شود. ما در حال اجرای قانون هستیم و آدرس ما قانون است ، به عنوان یک استراتژی کلی برای افزایش بودجه ICT ، زیرا منجر به رشد اقتصاد کشور می شود. اما تفاوت در این است که آیا این افزایش بودجه واقعی است یا خیر. آیا منبع جدیدی تزریق می شود یا منبع فعلی مدیریت می شود؟

آذری جهرمی با بیان اینکه مجلس این قدرت را دارد که نظر دولت را تغییر دهد و طبق آن قانونی تصویب کند ، زیرا دارای قدرت قانونگذاری است گفت: بودجه از محل درآمد دولت از بخش ICT سهمی است که توسط اپراتورها پرداخت می شود. به دولت به طور کلی ، ما فرکانس را به اپراتورها ارائه می دهیم و 28 درصد از درآمد همراه و ایرانسل و 23 درصد از درآمد رایتل را دریافت می کنیم. این درآمد سالانه به عنوان درآمد پیش بینی شده پیش بینی شده و متناسب با رشد و عملکرد بازار سال قبل به سازمان برنامه گزارش می شود.

درآمد وزارت ارتباطات 7000 میلیارد تومان بود

وی با اشاره به پیش بینی درآمد 7000 میلیارد تومانی در سال 1400 اظهار داشت: سازمان برنامه با در نظر گرفتن هزینه ها و درآمد 10 درصد به این درآمد افزود و دولت این تعداد را به مجلس اعلام کرد. وقتی این درآمد به مجلس اعلام شد ، آنها بندی را پیشنهاد کردند که وزارت ارتباطات 10 درصد از سهم اپراتورها را برابر با 3 هزار میلیارد تومان نگه دارد و برای محتوا و پیگیری محتوا هزینه کند. وقتی این 10 درصد را به عنوان منبع درآمد تعیین کردند ، 7000 میلیارد تومان پیشنهادی وزارت ارتباطات در جداول بودجه خود را به 10 هزار میلیارد تومان تبدیل کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی ادامه داد: پس از آن مقام معظم رهبری توصیه هایی در مورد منابع صندوق ارزی داشتند و بنابراین بودجه به سازمان برنامه بازگردانده شد. با توجه به اینكه یكی از بخشهای درآمدی حذف شد و هزینهها به همان صورت باقی ماند ، سازمان برنامه منابع اضافه شده توسط مجلس را استخراج كرد و 3000 میلیارد منبع تهیه شده توسط مجلس برای بخش ICT را شامل شد. به عبارت دیگر ، سازمان برنامه 3 هزار تومان از بخش ارتباطات دریافت و هزینه های خود را از بخش ارتباطات تأمین كرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه انتقاد از تصمیم مجلس در اینجا آغاز شد ، افزود: پیام ما این است که هرچه حق سهامداران افزایش می یابد ، قیمت اینترنت نیز افزایش می یابد. نمایندگان مجلس گفتند که آنها قصد افزایش قیمت اینترنت را ندارند و بنابراین استدلال هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت اضافه کردند. اما چگونه می توان هزینه ها را 10 درصد افزایش داد و به شرکت اجازه افزایش قیمت نداد؟ این ظلم به شرکت است و منجر به ورشکستگی می شود.

وی در ادامه گفت: پس از آن ، آنها اعلام كردند كه این 10٪ فقط به اپراتورهایی اضافه می شود كه قرارداد آنها با 1400 سال منقضی می شود و این خود پرداختی است. هزینه قبلی دولت از اپراتورها 28٪ بود که از 10٪ به 38٪ افزایش می یابد و باید به خزانه پرداخت شود ، 30٪ این هزینه به ما بازگردانده نمی شود و این بی عدالتی برای بخش ICT است زیرا آنها پول از ما ، 70٪ در جای دیگر هزینه می شود ، 30٪ در خود شرکت ، که منطقی نیست.

ایرانل تحت تأثیر پارلمان قرار خواهد گرفت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اضافه شدن 10 درصد به قراردادهای فسخ شده در سال 1400 از محل اپراتورها ، گفت: تنها قراردادی که در این تبصره لحاظ شده قرارداد ایرانسل است. این پول که معادل 1700 میلیارد تومان ، بیش از 7000 میلیارد تومانی که ما ارائه می دهیم ، باید به خزانه وارد شود و به ایرانسل بازگردد. اما این ظلم بزرگی علیه ایرانسل است ، زیرا این پول به این شرکت پس داده نمی شود. هر دولتی که شروع به کار کند به دلیل کسری بودجه پول برداشت می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی گفت ما باید قانون را اجرا کنیم اما این قانون تحت تأثیر بخشی ما قرار خواهد گرفت و هدف افزایش بازار و سرمایه از بین خواهد رفت. آنها گفتند که صنعت ارتباطات سقف درآمد دارند از 13000 میلیارد تومان. اگرچه دستیابی به این رقم برای بخش ارتباطات از راه دور دشوار است ، اما در نهایت منجر به کسری بودجه خواهد شد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: سیاست این سیستم در مجلس و شورای عالی فضای مجازی این است که اینترنت و پهنای باند توسعه نیابد و پهنای باند داخلی توسعه یابد که در این صورت درآمد اپراتورها در داخل خواهد رفت. ترافیک از طرف دیگر ، در بند دیگری از این مصوبه ، آنها اظهار داشتند كه قیمت ترافیك داخلی یك پنجم قیمت اینترنت خواهد بود و اینترنت نباید گران شود ، بنابراین با كاهش هیچ افزایشی حاصل نمی شود. . در حال آمدن است این سیاست ها از نظر فرمول اقتصادی متناقض است. مجلس پیش بینی کرد که درآمد دولت 13000 میلیارد تومان باشد و ما معتقد بودیم كه این درآمد از 7،400 میلیارد تومان بیشتر نخواهد شد و تصور ما این بود كه تحت قوانین و شرایط موجود ، اپراتورها چنین رشد و درآمدی نخواهند داشت.

بودجه را به سود یک شرکت خصوصی اختصاص دهید

وی با بیان اینکه نمایندگان به صراحت گفته اند که هیچ بودجه ای به صدا و سیما ارائه نخواهند کرد ، افزود: شرکت مخابرات باید پنج میلیون صرف توسعه زیرساخت ها یا پورت های اینترنت پرسرعت ثابت کند. اگر شرکت مخابرات یک شرکت دولتی نباشد ، مجلس انتقال پول به یک شرکت خصوصی را تصویب کرده و شرکت مخابرات با سایر شرکت های خصوصی رقابت می کند و البته مبلغ آن مشخص نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی درمورد هزینه تولید محتوا در بودجه اظهارنظر کرد: در بخش دیگر آمده است که این بودجه باید صرف تولید محتوای فضای مجازی شود ، اما میزان هزینه این پول را مشخص نمی کند. و جایی که داده می شود بند دیگر بیان می کند که صدور مجوزهای صوتی و تصویری تحت پوشش سازمان صدا و سیما است و در نتیجه ، وزارت ارتباطات باید سیاستی را برای شکل گیری توسعه اقتصاد دیجیتال بر اساس تولید داخلی دنبال کند. اینها مجموع یادداشتهای بند 6 قانون بودجه است.

آذری جهرمی همچنین در مورد بودجه رشد اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: رشد اقتصاد دیجیتال مربوط به بند ب تبصره 18 است که ما به عنوان وزارت ارتباطات هر ساله از صندوق های تحت مدیریت شرکت ها وام می گیریم. ارتباطات و فناوری اطلاعات ، معادل 140 میلیارد تومان. وكلا اعلام كردند كه دیگر متعلق به وزارت ارتباطات نخواهد بود و این كار به توصیه یك وكیل علمی انجام می شود و اختیارات آنها را كاهش می دهد. وزارت ارتباطات ، اگرچه آزادی قانون در مجلس وجود دارد. بنابراین ، این ارقام هیچ ارتباطی با تبصره 6 بودجه ندارد.

Satran نظمی ندارد و ابعاد آن مشخص نیست

وی خاطرنشان كرد كه مقام معظم رهبری فرمان صدور مجوز و نظارت بر مدیریت صدا و صدا را صادر كردند. البته ما همچنین به تشکیل Satra اعتراض داریم که بودجه ای است که به Satra اختصاص داده شده است ، این سازمان هیچ منشوری ، هیچ سازمانی ندارد ، مشخص نیست اندازه این سازمان چند است و قانونی برای این قانون وجود ندارد. تحت این شرایط ، کنترل و صدور مجوز از قانون بودجه یک ساله و نه قانون عمومی ، به صداوسیما سپرده شد.

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی ادامه داد: در سال 1399 کل بودجه اختصاص یافته به وزارت ارتباطات 1500 میلیارد تومان و کل توسعه اقتصاد دیجیتال 140 میلیارد تومان بوده است. اگر قرار نیست هزینه رادیو پرداخت شود ، ارزش 1500 میلیارد تومنی که برای فعالان فضای سایبری اختصاص داده شده چقدر است؟ البته این هزینه تخصیص داده شده و صداوسیما نمی تواند 1500 میلیارد تومان دریافت کند ، اما برابر است با 50٪ بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه تمام زیرساخت ها و نیازهای موجود در بخش فضایی ، دولت ، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی.

آذری کاهرومی با بیان اینکه 1500 میلیارد توما به صدا و سیما اختصاص یافته است که هیچ قانونی به عنوان یک سازمان مستقل ندارد ، افزود: اگر قانونی وجود دارد ، با چه مکانیسمی صدا و سیما می خواهد این 1500 را به بخش خصوصی بدهد؟ “معیارها چیست؟ کمیسیون تنظیم مقررات Satra مسئولیتی در قبال اختیارات ندارد بلکه مسئولیت تنظیم و نظارت بر اجرای آن است. این مسئولیت وزارت مدیریت اجرایی ، وزارت جوانان و ورزش ، سازمان تبلیغات و سایر ادارات دارای مأموریت های اجرایی است.

مکانیسم تخصیص بودجه به رادیو شفاف نیست

صداوسیما گفت توانایی پرداخت آن را ندارد و گفت: “این بودجه چگونه می خواهد هزینه شود؟” آیا این باعث بخشش است؟ به صورت وام ترک کنید؟ قاعده چیست؟ همه اینها به تنظیم بودجه نیاز دارد. 1500 میلیارد تومان برای تولید محتوای فضای مجازی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است ، بنابراین سازوکار چیست؟ قانون کجا ثبت شده است؟ هیچ شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و نتیجه آن مشخص نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی گفت: ما از قانونی سازی ، نظارت و حل و فصل فساد در فضای مجازی استقبال می کنیم و ضروری است. با این حال ، تصمیم مجلس هیچ بودجه ای را به خارج از بخش ما اضافه نکرد ، بودجه های واقع نشده در زمینه درآمد و وظایف در زمینه هزینه ، در نتیجه سازمانهایی با هزینه به دلیل کمبود درآمد در سازمان برنامه قرار می گیرند .. بودجه وارد می شود لابی و این هزینه سرانجام از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین می شود و مانع توسعه این بخش می شود.

انتهای پیام