حوادث

یک موش و این همه دردسر !

آفتاب نیوز :

کاربران با همستر بازی می کنند یا همستر کاربران را بازی می دهد؟ آیا سکه های مجازی روزی نقد خواهد شد؟ برندگان و بازندگان این بازی چه کسانی هستند؟ این پرسش ها و بیشتر از این ها سوال هایی است که همستر با جمع کردن بیش از 120 میلیون دنبال کننده، ذهن ها را متوجه خود کرده است. 
از روزی که همسترکامبت از محلی نامشخص قدم به دنیای مجازی گذاشت، بیش از دو ماه نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه موفق شده بیش از 120 میلیون کاربر را با خود همراه کند و آنگونه که اعلام کرده قصد دارد با جذب یک میلیارد کاربر، پیشتاز میدان باشد.

تصور اینکه بشود با ضربه زدن به همستر و جذب کردن سکه های مجازی به ثروتی بدون دردسر رسید، باعث شده هر ثانیه شمار بیشتری از کاربران تلگرام به امید یافتن گنج وارد این بازی شوند، از همین رو گستردگی اقبال به همستر نگرانی هایی را درباره آسیب های احتمالی به همراه داشته است. از جمله این نگرانی ها مشخص نبودن شرکت سازنده بازی و اهدافی است که امکان دارد در پس ماجرا وجود داشته باشد. موضوع دیگر احتمال دسترسی به داده های تلفن همراه افراد است که به این شیوه بشود اطلاعات شخصی کاربران را به سرورهای مورد نظر انتقال داد. امکان وجود «طرح پانزی» هم از موضوعات مطرح دیگری است که با پیش رفتن دامنه بازی و جذب کاربران بیشتر نصیب برنامه سازان آن شود و سر بازیگران بدون کلاه بماند. با این حال مشکل از اینجا شروع می شود که نمی توان با صراحت در مورد موضوعات مطرح شده اظهارنظر قطعی کرد. 

 هویت کاربران

در حال حاضر مشخص نیست چه بخشی از آمار 120 میلیون کاربری که هر لحظه در حال ضربه زدن به همستر هستند و هر لحظه هم شمارشان در حال افزایش است ایرانی باشند، اما با موج داخلی که به سمت تلگرام به راه افتاده، می توان حدس زد که غالب دنبال کنندگان همستر ایرانی باشند. وخامت وضعیت اقتصادی کشور و کسب درآمد آسان، آن هم با ضربه زدن روی صفحه گوشی تلفن همراه این فراوانی را تایید می کند، خصوصاً اینکه پیش تر بازی نایت کوین توانسته بود دنبال کنندگان خود را که روی سکه های مجازی ضربه زده بودند به پول برساند. 
 فعال شدن مجرمان مجازی
فعال شدن اعمال مجرمانه از بستر رمزارزها از آسیب هایی است که معضلات بسیاری را پیش روی ساختار قانونی کشور قرار داده است از جمله اینکه به دلیل پیچیدگی هایی که در تدوین این فرآیند وجود دارد، قوانین روشنی برای این شیوه از اعمال مجرمانه وضع نشده است، از همین رو مجرمان فضای مجازی از خلا های موجود برای رسیدن به اهدفشان بهره مند می شوند. بدیهی ترین شیوه راه یافتن کلاهبرداری با وعده فروش سکه های همستر به کاربران مجازی است. به عنوان مثال در چند روز گذشته آگهی هایی در بستر مجازی منتشر شده که منتشرکنندگان آن در قبال دادن سکه های مجازی درخواست پول کرده اند. افرادی که حاضر می شوند پولی در قبال سکه های مجازی پرداخت کنند، بازندگان حقیقی هستند، چراکه بعد از واریز پول دیگر کسی به تماس آن ها پاسخ نمی دهد. 

 هشدار پلیس

آسیب های حقیقی که امکان دارد همستر به دنبال کنندگانش وارد کند هنوز به صورت روشن شناسایی نشده است. با این حال پلیس فتا در حال بررسی مسیرهایی است که امکان دارد همستر بخواهد به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کند. با وجود این پلیس درباره خطرهای احتمالی آن به کاربران هشدار می دهد. 
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا به «جوان» می گوید: «در حال حاضر هیچ خوش بینی صد درصدی نسبت به این بازی وجود ندارد و هیچ کارشناس داخلی و خارجی هم نمی تواند با قاطعیت در این باره اظهارنظر کند. آن ها تنها اعلام کرده اند که این رمزارز را در بستر بلاک چین بالا آورده اند و قصد دارند آن را در صرافی ها لیست کنند، اما شاهدیم که این اتفاق روی نداده است.»

 سکه مجازی بدون پشتیبان

سرهنگ پاشایی درباره تفاوت نایت کوین با همستر هم خاطرنشان می کند: «زمانی که بازی نایت کوین برای کسب درآمد به راه افتاد، توانست 25 میلیون دنبال کننده را با خود همراه کند، اما ما حالا شاهد چالشی هستیم که در آن 120 میلیون نفر شرکت کرده اند که در آن تعداد زیادی رمزارز وجود دارد. این تعداد رمزارز نشان می دهد همه فروشنده هستند و زمانی که شمار فروشندگان زیاد باشد، طبیعتاً قیمت آن هم کاهش پیدا می کند. از طرفی همستر در صرافی ها لیست نشده و مشخص نیست که از سوی چه کشوری و با چه هدفی پشتیبانی می شود. این ها موضوعاتی هستند که باید به آن توجه شود.»

 احتمال سرقت اطلاعات

معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره شکایت هایی که علیه همستر ثبت شده هم می گوید: «در حال حاضر کلاهبرداری هایی با موضوع همستر در بستر اینستاگرام و تلگرام ثبت شده که براساس آن افراد کلاهبردار مدعی شده بودند قادرند کدهای مخفی همستر را به فروش برسانند که در حال حاضر 18 شکایت مطرح شده در حال رسیدگی است و احتمال طرح شکایت های بیشتر هم وجود دارد. در این پیام رسان مجرمان سایبری در حال مانیتورینگ فضای مجازی هستند و بسترهای مجرمانه را طراحی می کنند. به عنوان مثال با قرار دادن اکانت بازی در پروفایل شان، خودشان را پشتیبان بازی معرفی می کنند و مدعی می شوند می توانند شمار سکه ها را فزایش دهند که احتمال دارد در این شیوه حساب کاربری دنبال کنندگان هک و از آن ها کلاهبرداری شود. مجرمان سایبری با نصب مینی آپ در گوشی تلفن همراه کاربران به اطلاعات کاربری آن ها دسترسی پیدا می کنند و احتمال سرقت اطلاعات گوشی تلفن همراه آن ها از این طریق وجود دارد.»

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.