بین الملل

روسیه خواستار اجرای طرح امنیت خلیج فارس شد/واکنش مسکو از واکنش تند تل‌آویو

وزارت امور خارجه اسرائیل به دنبال سخنرانی در مورد طرح امنیتی خلیج فارس که متن آن در جروزالم پست منتشر شد ، آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در تل آویو را احضار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز تعجب از اینکه اسرائیل به سخنان سفیر روسیه در تل آویو واکنش تندی نشان داد ، گفت: مصاحبه سفیر روسیه موضع ما در قبال شرکای اسرائیلی در سطوح مختلف را برجسته کرد. تمام جنبه های مقاله جروزالم پست ، که از سخنان سفیر روسیه استفاده می کند ، با موضع مسکو در مورد خاورمیانه سازگار است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که امکان ایجاد کانال های ارتباطی مدنی جدید براساس استانداردهای حقوق بین الملل امری مثبت است و معتقدیم که ادامه رویارویی و پرهیز از گفتگوی سازنده تنها راه حل را پیچیده می کند.

زاخاروف گفت: “در عین حال ، ما همیشه تأکید کرده ایم که فلسطین همچنان مسئله اصلی صلح در خاورمیانه است.” بدون راه حل ، ثبات پایدار و بلند مدت در منطقه تضمین نمی شود. از طرف ما ، ما به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت و عضوی از گروه چهار واسطه بین المللی خاورمیانه و به عنوان کشوری که روابط سازنده ای با همه کشورهای منطقه ، از جمله اسرائیل برقرار کرده است ، آماده دستیابی به این اهداف هستیم.

او ادامه داد: چنین نظریه ای در برنامه امنیت جمعی خلیج فارس گنجانده شده است که هدف آن ایجاد مکانیزمی برای پاسخگویی به چالش ها و تهدیدهای مختلف همه کشورهای منطقه خلیج فارس است. بازیگران خارجی همچنین وظیفه ایجاد شرایط برای حرکت کشورهای منطقه به سمت یکدیگر و حل و فصل اختلافات تاریخی کشورهای منطقه را با صبر و استقامت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: “در رابطه با حملات هوایی اسرائیل به سوریه ، ما مخالفت خود را با چنین اقدامات و نیاز خود به احترام به حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال آنها مخفی نکرده ایم.” ما بر سوریه تأکید کردیم.

در سالهای اخیر ، وزارت امور خارجه روسیه سندی به نام “دکترین امنیتی خلیج فارس” صادر کرده است که پیشنهاد می کند اعتماد به نفس و شفافیت در منطقه ایجاد شود و یک سازمان منطقه ای برای تأمین امنیت خلیج فارس ایجاد شود. روسیه طرح را برای تقویت امنیت در خلیج فارس ، حضور غیر نظامی کشورهای فرامنطقه ای و جلوگیری از تنش به منظور تأمین امنیت جمعی در منطقه پیشنهاد داده است. مسکو از همه ذینفعان منطقه ، از جمله افراد متفاوت ، می خواهد تا گام های مشخصی را برای تقویت اعتماد و شفافیت متقابل بردارند.

روسیه پیشنهاد کرد که بر اساس مذاکرات چندجانبه رایزنی کند و یک گروه ابتکاری برای آماده سازی اجلاس بین المللی امنیت و همکاری در خلیج فارس ایجاد کند. اقدامات پیشنهادی مسکو شامل تقویت گفتگوها بین مقامات سیاسی و نظامی و کارشناسان منطقه ، هماهنگی مانورها و عملیات نظامی با پروازهای نظامی ، آشنایی دو کشور با سلاح های نظامی و پرهیز از استقرار گروه های نظامی بین منطقه ای در خلیج فارس است. حضور نظامی خارجی در منطقه.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد كه روسیه اخیراً این طرح را چندین سال پیش پیشنهاد كرده بود ، سال گذشته آن را به روز كرد و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه كرد و در ماه اكتبر سال جاری در سطح وزرای خارجه بحث و گفتگو كرد. پدر

311311