بین الملل

دمشق: آمریکا در حال تکرار همان دروغ‌هایی است که بهانه حمله به عراق شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ایران تودی، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه امروز (یکشنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت که امروز سالروز دروغ بزرگی است که «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا در شورای امنیت مطرح کرد، دروغی که سعی داشت با آن حمله به عراق را توجیه کند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل المقداد نوشت: «۲۰ سال پیش و در چنین روزی بر روی صندلی نمایندگی سوریه در شورای امنیت نشسته بودم و در نزدیکی من “کالین پاول” وزیر خارجه آمریکا نشسته بود تا نقش خود را در یک نمایش فریبکارانه از پیش تعیین شده برای توجیه حمله آمریکا به عراق به بهانه دارا بودن سلاح‌های کشتار جمعی مانند سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی بازی کند».

وزیر خارجه سوریه افزود: «پاول اسناد صوتی، تصاویر ماهواره‌ای و شهادت شاهدان عینی و اسناد دیگری را به نمایش گذاشت و تأکید کرد که همه این‌ها دقیق و مطمئن هستند و تخمین و احتمال محسوب نمی‌شوند. او گفت که حرف‌هایش را منابع بسیار قوی تأیید می‌کنند و صرفا حرف او نیست… پاول سپس یک لوله کوچک که ادعا می‌کرد محتویات آن نمونه‌ای از سلاح‌های کشتار جمعی است که در کارخانه‌های عراق تولید شده است را نشان داد و گفت که همین مقدار می‌تواند دهها هزار نفر را به کشتن دهد».

مقداد در ادامه نوشت: «البته برای همگان روشن شد که همه این‌ها دروغ‌های بی پایه و اساسی است، به طوری که خود پاول آنچه را که در شورای امنیت بیان کرده بود را “ننگ” توصیف کرد، اما متأسفانه عراق بر این اساس این دروغ‌ها مورد حمله قرار گرفت و همه می‌دانند که این تهاجم و جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق انجام شده، چه نتایج فاجعه‌باری از خود به جا گذاشته است».

وزیر خارجه سوریه سپس تأکید کرد: « امروز نیز مانند گذشته، همان نمایشنامه‌ها، همان دروغ‌ها و همان تفکرات در صحنه است، اما این بار هدف سوریه به بهانه‌ای مشابه یعنی داشتن و استفاده از سلاح‌های شیمیایی است. جهان باید از گذشته درس بگیرد و دیگر اجازه ندهد آمریکا و عواملش در فرانسه دوباره بازی گمراه کننده را انجام دهند و ادعاهای سست خود را برای توجیه مداخله در امور دیگر کشورها و تضعیف امنیت، ثبات و رفاه در آن‌ها عملی کنند».

 

در این راستا «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز (شنبه) گفت که واشنگتن نباید انتظار داشته باشد که جهان این حقیقت را که آمریکا در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق توجیه تصنعی آورد، فراموش کند. ریابکوف گفت که آن نمایش پاول در سازمان ملل «از مدت‌ها پیش به مظهر ریاکاری و محکومیت نخبگان حاکم ایالات متحده در مصونیت از مجازات خود و حق بی چون و چرای آن‌ها برای آموزش به بقیه جهان تبدیل شده است».

وی افزود: «این همچنین نشان‌دهنده تمایل واشنگتن برای استفاده از زور علیه یک رقیب ضعیف‌تر به منظور حفظ هژمونی جهانی خود است و آمریکایی‌ها باید با چارچوب‌های جدید وفق پیدا کنند و از شر سندروم مصونیت که در زمان حمله به عراق مشهود بود، خلاص شوند، آنها همچنین باید روسیه و چین و دیگر قدرتهای بزرگ بین‌المللی را در نظم چندجانبه جهانی که در حال شکل گیری است در نظر بگیرند».

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید