بین الملل

مذاکرات عراق و آمریکا زیر سایه تولد مجدد داعش

طبق این برنامه ، مذاکرات استراتژیک بین عراق و آمریکا از اواسط این ماه (حدود 14 روز) در بغداد آغاز می شود.

اگرچه دولت جدید عراق هنوز اعضای تیم مذاکره کننده این کشور را منصوب نکرده است ، گفته می شود نخست وزیر عراق مصطفی ال کاظمی نخست وزیر عراق برای ارائه هر چه سریعتر وزیر خارجه پیشنهادی در پارلمان تلاش می کند. از او بخواهید تیم مذاکره کننده عراق را هدایت کند.

دولت آمریكا قبلاً معاون وزیر امور خارجه دیوید هیل را به عنوان اصلی ترین مذاكره معرفی كرده است.

طبق گفته های اخیر وزیر امور خارجه مایک پومپئو و مصاحبه اخیر با سفیر ایالات متحده در بغداد ، مذاکرات استراتژیک محدود به مسائل امنیتی و نظامی نخواهد بود.

مذاکرات مشابه بین بغداد و واشنگتن در سال 2008 ، در دوره ریاست جمهوری نوری مالکی ، منجر به خروج تدریجی سربازان آمریکایی از عراق در سال 2011 شد.

این بار؛ مقامات آمریكا به خوبی می دانند كه در صورت تصویب مجلس تصویب خروج نیروهای خارجی ، بیشتر سیاستمداران در عراق و سایر نقاط جهان خواستار کاهش روابط با ایالات متحده ، به ویژه عقب نشینی سریع سربازان آمریکایی از عراق هستند. آنها عراق هستند.

مهمترین رویداد و بهانه ای که می تواند تعداد کمی از سیاستمداران عراقی را که از ادامه حضور ایالات متحده در عراق حمایت می کنند و از همکاری نزدیک با ایالات متحده حمایت می کنند ، تقویت کند ، مبارزه با تروریسم و ​​دخالت آمریکا در امنیت عراق است.

براساس اسناد غیرقابل تحمل ، دولت آمریکا و متحدین آن که در ائتلاف نظامی برای مبارزه با تروریسم در عراق حضور دارند ، در سالهای اخیر به جای جنگ با داعش جدی ، راه “مدیریت تروریسم” در منطقه از جمله عراق را در پیش گرفته اند. آنها از این بازوی برای افزایش فشارهای سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی بر کشورهای منطقه استفاده کردند.

افزایش حملات تروریستی در آستانه مذاکرات استراتژیک بغداد و واشنگتن چیزی نیست که بتواند در چارچوب “نظریه حوادث” مورد تحلیل قرار گیرد.

براساس منابع موثق ، در چهار ماه نخست سال 2019 ، فعالیت تروریستی داعش در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 44 درصد افزایش یافته است.

اگرچه او انکار نمی کند که سیاستمداران قوی در دولت عراق وجود دارند که علاقه مند به گسترش روابط با ایالات متحده هستند ، اما به نظر می رسد این امر براساس رویکرد مقام عالی عراق و همچنین ترکیب و نقش تعیین کننده پارلمان عراق باشد. برای اطمینان از امنیت این کشور ، آمریکایی ها شانس زیادی برای هدایت روند مذاکرات استراتژیک بین دو کشور برای تقویت و تثبیت حضور آن در عراق ندارند.

انتهای پیام