علمی و پزشکی

تعامل کووید-۱۹ و باکتری‌های بدن شدت ابتلا را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز:

به گزارش ایران تودی ، اثر ترکیبی فعل و انفعالات میکروبی بدن با Covid-19 در ریه ها ، ممکن است شدت بیماری را در بیماران مبتلا به اضافه وزن و دیابت توضیح دهد.

مطالعه ای از مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس (UTSW) بینش مهمی در مورد چرایی به نظر می رسد بیماران مبتلا به اضافه وزن و دیابت پس از ایجاد Covid-19 در معرض خطر بیشتری هستند. آنها با SARS تشخیص داده شده اند و به همین دلیل باید اغلب در بیمارستان بستری شوند و از دستگاه تنفس استفاده کنند.

فیلیپ شرر ، یکی از محققان این پروژه ، گفت: “شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اضافه وزن و دیابت نوع 2 از عوامل خطر برای Covid-19 است ، اما رابطه بین این عوامل خطر تا حد زیادی ناشناخته است. بنابراین ما باید به این سوال پاسخ دهیم ، Covid-19 ، که باعث حساسیت بیشتر این گروه می شود ، چه می کنید؟

در این پروژه ، Skerrer و همكارانش عوامل و مسیرهای مرتبط با Covid-19 را در اضافه وزن و دیابت بررسی كردند. این مکانیزم ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد. مکانیزم هایی که به گیرنده ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE2) و گیرنده هایی متصل می شوند که بین Covid-19 و بیماری های باکتریایی تعامل دارند.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 در سطح بسیاری از سلولهای بدن انسان زندگی می کند و حجم مایعات بدن ، فشار خون و عملکرد رگ های خونی را تنظیم می کند. ویروس کرونا نیز از این آنزیم برای ورود به سلولهای انسانی استفاده می کند.

یک نظریه این است که افزایش سطح ACE2 در بیماران مبتلا به اضافه وزن یا دیابت ، ورود ویروس به سلول را تسهیل می کند و بار ویروسی را افزایش می دهد ، که عامل مهمی در تعیین شدت بیماری است. افزایش سطح ACE2 در افراد دارای اضافه وزن باعث عبور آنزیم به داخل ریه ها می شود تا ویروس بتواند از آن استفاده کند.

عامل دیگری که به عنوان یک عامل موثر در شیوع بیماری در ریه شناخته شده است ، میکروب های بدن هستند. باکتری های زیادی در بدن ما وجود دارد که بیش از سلول های ما هستند. محققان بر این باورند که شیوع و پیامدهای باکتری در بیماران مبتلا به اضافه وزن و دیابت بیشتر است و باعث التهاب مداوم در بافت های مختلف می شود.

وی افزود: اگرچه همه این سازوكارهای ممكن است در شدت Covid-19 نقش داشته باشند ، اما ما معتقدیم كه یكی از آنها نقش خاص تری دارد و شاید Covid-19 را نه فقط در بیماران مبتلا به اضافه وزن و دیابت ، بلكه در سایر گروه های خطر نیز با خود ببرید.

وی اضافه کرد: تئوری ما با آزمایشاتی نشان می دهد که ترکیبی از عفونت باکتریایی و ویروسی می تواند منجر به یک واکنش التهابی شدید و “طوفان سیتوکین” ، از علائم Covid-19 شود. علاوه بر این ، فعل و انفعالات بین باکتریهای ویروسی ممکن است خطر جدی Covid-19 را در افراد مسن مبتلا به بیماری قلبی توضیح دهد.