اجلاس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در آستانه اشرفیه

دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون استفاده از کمک‌های دولتی بیش از ۱۰ درصد دانشجویان کشور را جذب کرده اند.

اجلاس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در آستانه اشرفیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز گیلان؛ اجلاس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی گیلان با حضور استاندار گیلان و معاون ویزر علوم تحقیقات و فناوری در موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مهرآستان آستانه اشرفیه برگزار شد.
دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی کشور در این نشست گفت:۲۷۲ دانشگاه غیرانتفاعی در کشور با ۷ هزار هیئت علمی و ۲۰ هزار کارکنان بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در سراسر کشور آموزش می‌دهند. 
دکتر کمال متاجی افزود: این موسسات آموزش عالی بدون کمک‌ها و تسهیلات دولتی اداره می‌شوند و در ۲ سال گذشته در قبولی دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر، از دانشگاه‌های مختلف کشور پیشی گرفتند
در این نشست معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: تصویب اساسنامه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، سن روسای دانشگاه ها، نحوه پذیرش دانشجو و نحوه استخدام هیئت علمی از مهم‌ترین چالش‌های این موسسات در سراسر کشور است که با تمهیدات وزارت علوم و فناوری بخشی از این مسایل در کوتاه مدت و بخش دیگر در میان مدت برطرف خواهد شد. 
قاسم عموعابدینی افزود: با طراحی مدل جدیدی از ارتباط این موسسات با هم، دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌توانند تبدیل به دانشگاه برجسته و مهمی شوند که در مجامع علمی بین المللی نمود پیدا کنند. 
وی با اشاره نقش موسسات آموزش عالی غیر دولتی در توسعه علمی کشور، گفت: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانش حرکت به سمت پیشرفت و توسعه کشور است و این یک رسالت سنگین است که برعهده دانشگاه‌ها ست.
در این نشست استاندار گیلان هم با تاکید بر رشد علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: توسعه دانشگاه و فراهم آوردن شرایطی مناسب برای تحصیل افراد یکی از اهداف انقلاب است، زیرا در دوران طاغوت تحصیل برای قشری خاص و مرفه بود.
اسدالله عباسی با بیان اینکه تعامل صنعت و دانشگاه بدون شک منجر به حل مشکلات و تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور می‌شود، تصریح کرد: ارتباط میان صنعت و دانشگاه به حل مشکلات کشور بسیار کمک می‌کند از این رو برخی از دانشگاه‌ها به مزیت‌های نسبی جامعه هدف توجه کرده و رشته‌های تحصیلی مرتبط را به رشته‌های دانشگاه‌های گیلان اضافه کنند.
در ادامه این مراسم هر کدام از روسای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مسایل مربوط به دانشگا خود را مطرح کردند.