سریال سووشون نرگس آبیار

معرفی سریال سووشون

سریال خانگی سووشون (Savushun Series) جزو آثار پربازیگر تولیدات شبکه نمایش خانگی به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال 1400 کشور ایران است، که در فضایی اجتماعی حرکت میکند. سناریوی سریال خانگی سووشون اقتباسی از رمان سووشون نوشته نویسنده شهیر ایران؛ سیمین دانشور جان گرفته است. از هنرمندان آن می‌توان به ترکیبی از هنرمندهای سینمایی و تلویزیونی از جمله بهنوش طباطبایی و … اشاره کرد که در این سریال هنرنمایی کرده اند.

نرگس آبیار کارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز چندی پیش در توضیحاتی در شبکه‌های اجتماعی گفته بود: در رابطه با پروژه سووشون که بر اساس رمان شاخص سیمین دانشور شکل گرفته، لازم است که توضیحاتی را عنوان کنم. هرچند که ساخت این سریال در شیراز هزینه‌های بسیاری را به گروه تولید تحمیل می کرد اما با اصرار من قرار شد که برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این سریال در شیراز فیلمبرداری شود. در واقع هدف ما این بود که معماری بناها و اتمسفر زیبای شیراز بتواند در سریال نشان داده شود. چراکه از نظر من شهرک‌های سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده است. برای خواندن ادامه مطلب با مشهدآل همراه باشید.

 

خلاصهٔ داستان

داستان یک خانواده از طبقه متوسط را در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌ کند، در حالی که زندگی روزمره به‌ خاطر حضور اشغال‌گران، روز به‌ روز سخت تر می‌ شود. داستان در مقابل دیدگان زری اتفاق می‌ افتد که یک زن متاهل و خوشبخت است و سعی دارد از خانواده‌اش محافظت کند. زری و یوسف در یک مهمانی از سوی حاکم شرکت می‌کنند. حاکم که خود مهره‌ای وابسته است از طریق فروش آذوقه‌ای که متعلق به مردم است به ارتش بیگانه، موجبات قحطی بیشتر می‌ شود. یوسف خان فردی روشنفکر و با غیرت است. او حاضر به فروش آذوقه‌ مردم به بیگانگان نیست و می‌ خواهد از مردم پشتیبانی کند. اما زری، همچون همه زنان سووشون، حتی چهره‌های منفی چون عزت‌الدوله، که هریک به نوعی وجوه گوناگون ستمدیدگی، بی‌پناهی، ناکامی، فداکاری و تحمل زن ایرانی را به نمایش می‌گذارند، مسالمت‌جویانه، می‌کوشد او را آرام کند.

درباره رمان سووشون

رمان سووشون نخستین اثر نویسنده شهیر ایرانی، سیمین دانشور است. این رمان اولین بار در سال 1348 منتشر شد و تا سال 1392 به چاپ نوزدهم رسید. سووشون یک داستان اجتماعی است که در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم در شیراز روایت می‌شود. این کتاب تاکنون به 17 زبان، از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، اسپانیایی، چینی و ترکی ترجمه شده است.

عنوان کتاب یعنی سووشون یا سیاووشان یا سوگ سیاوش، برگرفته از مراسمی است که از پیش از اسلام در سوگ سیاوش، از قهرمانان افسانه‌ای ایران، برگزار می‌شد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد برگزاری مراسم سوگ سیاوش از قبل اسلام در آسیای مرکزی رایج بوده و به طور خاص عشایر استان فارس نیز این مراسم را برگزار کرده و می‌کنند. سیاوش قهرمانی است که غریبانه کشته شد و از خون بر زمین ریخته او، گیاهی رویید.