علمی و پزشکی

آیا جراحی فک و صورت خطرناک است؟

آشنایی با عوارض جراحی فک

هر عملی، حتی بسیار کوچک و بی اهمیت، می تواند عوارضی داشته باشد. در واقع، هرگونه دستکاری در بدن و اجزای آن با عوارض احتمالی همراه است. زیرا بدن نمی تواند نسبت به تغییرات اعمال شده توسط عوامل خارجی بر آن بی تفاوت بماند. بنابراین بعد از آن ممکن است دچار عوارض شوید. در مورد جراحی فک نیز همینطور است، اما فراموش نکنید که با یک جراح فک خوب و تیم جراحی مجرب، عوارض جراحی فک و خطرات آن به حداقل می رسد. پس ابتدا یک جراح خوب پیدا کنید. در زیر با برخی از عوارض و خطرات این روش آشنا خواهید شد.

از عوارض جراحی فک نترسید!

نترسید زیرا همه این عوارض جانبی را تجربه نخواهید کرد. اینها فقط احتمالاتی هستند و برخی افراد فقط یک یا دو مورد از این عوارض جانبی را تجربه می کنند. اکثر مردم هرگز هیچ یک از این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. ارتودنتیستی که قبل از جراحی دندان های کج شما را درمان می کند همه چیز را در مورد جراحی به شما می گوید. برای امنیت بیشتر، می توانید تمام سوالات و نگرانی های خود را در مورد عوارض جراحی ارتوگناتیک با متخصص ارتودنسی و جراح خود در میان بگذارید.

خطرات و عوارض عمومی جراحی فک

هر کسی می تواند این خطرات را تجربه کند. این به این دلیل است که هرکس زیر چاقو می رود با وضعیت زیر روبرو می شود.

عوارض جانبی بیهوشی عمومی

پس از بیهوشی عمومی، ممکن است مشکل در بلع، گلودرد، خشکی گلو و درد عمومی عضلانی را تجربه کنید. این علائم معمولا پس از جراحی ناپدید می شوند. تهوع و استفراغ ممکن است پس از بیدار شدن از بیهوشی عمومی و یک یا دو روز پس از آن رخ دهد. در صورت لزوم، داروهایی برای کاهش استفراغ به شما داده می شود. اگرچه نادر است، اما خطرات بیهوشی عمومی می تواند شامل برونشیت، ذات الریه، گرفتگی صدا، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ باشد. بیماران مسن و بیماران مبتلا به بیماری قلبی ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشند.

عفونت

عفونت می تواند یکی از عوارض جراحی فک باشد. این روش خطر عفونت را به خصوص در بیماران دیابتی دارد. بعد از جراحی ارتودنسی ممکن است عفونت در اطراف صفحات و پیچ ها ایجاد شود. آنتی بیوتیک ها معمولا در حین جراحی برای جلوگیری از خطر عفونت تجویز می شوند، بنابراین نگران این موضوع نباشید.

اگر عفونت بعد از جراحی رخ دهد، علائمی مانند درد، تورم و بوی بد دهان معمولاً 10 تا 14 روز پس از جراحی ظاهر می شود. در صورت بروز عفونت یا خونریزی فوراً با جراح فک و صورت خود تماس بگیرید.

زخم ها و اسکارهای جراحی

اکثر برش های ایجاد شده در دهان به خوبی و به سرعت بهبود می یابند. در برخی افراد (معمولاً به دلیل سن بالا) بهبودی ممکن است کند باشد.

التهاب اعصاب

در طول عمل، ورید(های) مورد استفاده برای تزریق مایعات و داروها ممکن است ملتهب شوند. در نتیجه ممکن است برای مدتی تورم، تغییر رنگ و محدود شدن دست یا بازوی خود را تجربه کنید.

خطرات عمده جراحی ارتوگناتیک

در این قسمت با برخی از عوارض جراحی فک که ممکن است مختص این جراحی باشد آشنا می شوید. باز هم، لزوماً مجبور نیستید این عوارض جانبی جراحی فک را تجربه کنید. اینها فقط عوارض احتمالی هستند، اما قطعی نیستند.

درد و ناراحتی

درد و ناراحتی به پیچیدگی و سختی عمل بستگی دارد. ناراحتی معمولاً در 2-3 روز اول پس از جراحی بدتر می شود و پس از آن باید به تدریج کاهش یابد. در این مدت به شما مسکن های قوی داده می شود. با کاهش ناراحتی، نیاز به مسکن تقریباً 10-7 روز پس از جراحی متوقف می شود.

خون ریزی

اگر در حین جراحی فک خونریزی بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تزریق خون باشد. همچنین ممکن است در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی خونریزی رخ دهد. خونریزی ممکن است، به خصوص اگر بعد از جراحی به سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل ادامه دهید.

کبودی

با کاهش تورم در برخی افراد ممکن است تورم صورت، گردن و قفسه سینه رخ دهد. این کبودی می تواند یکی از عوارض جراحی جزئی فک باشد که معمولا طی هفت تا ده روز از بین می رود.

آسیب عصبی

ریشه های عصبی می توانند در حین جراحی کمی کشیده شوند یا توسط دستان جراح بی تجربه آسیب ببینند، بنابراین بی حسی را می توان از عوارض جراحی فک در نظر گرفت. چانه، لب پایین، لب بالا، فک و کام بیشتر درگیر این آسیب ها هستند.

افراد مسن (بالای 40 سال) که تحت برخی از جراحی های فک پایین قرار می گیرند در معرض بی حسی دائمی و از دست دادن حس هستند. برای اکثر بیماران، احساس در عرض سه تا شش ماه به حالت عادی باز می گردد. خارش و خارش نشانه مثبت بازگشت احساس است.

محدودیت حرکات صورت به دلیل محدودیت ها و عوارض جراحی فک و صورت

محدودیت باز شدن دهان به دلیل تورم فک و سفتی عمومی پس از جراحی شایع است. نگران نباشید زیرا عملکرد فک به تدریج بهبود می یابد. حرکات دهان چهار تا شش هفته پس از جراحی به حالت عادی باز می گردد. اما زمانی که فک ها در یک وضعیت سفت گیر کرده باشند، به دلیل تورم عمومی صورت، عضلات مورد استفاده برای تکلم نمی توانند به درستی کار کنند.

پیچ شل

به طور کلی پیچ های استخوانی شل نمی شوند. در صورت بروز این مشکل، برداشتن پیچ ها پس از بهبودی استخوان، مشکل را حل می کند. بیماران ممکن است برای برداشتن سیم‌ها، پین‌ها، پیچ‌ها، صفحات یا آتل‌ها به جراحی اضافی نیاز داشته باشند.

احیای مشکلات فک

برگشت موقعیت فک یا حرکت غیرمنتظره ساختارها به موقعیت قبلی به ندرت اتفاق می افتد، اما می تواند اتفاق بیفتد و یکی از عوارض جراحی دهان است. اگر بعد از جراحی فک در موقعیت جدید خود باقی نماند، معمولاً جراحی اضافی لازم است.

از دست دادن دندان

به ندرت ممکن است خون رسانی به دندان تحت تأثیر قرار گیرد و ریشه دندان پس از جراحی آسیب ببیند. در این صورت درمان ریشه ضروری است.

موارد زیر را به جراح خود بگویید

اگر هر یک از علائم زیر نشان دهنده عارضه جراحی فک است، فوراً به جراح خود اطلاع دهید:

دمای بالای 38 درجه سانتیگراد یا تب و لرز

درد شدید، قرمزی یا تورم در محل جراحی

گیجی و استفراغ

خونریزی مداوم

هر گونه نگرانی در مورد جراحی

آیا کاهش وزن یکی از عوارض جراحی فک است؟

در ابتدای دوره پس از جراحی، کاهش وزن تا 2.5 کیلوگرم پیش بینی می شود. در بیشتر موارد، کاهش وزن به دلیل از دست دادن اشتها است که با سایش الاستیک همراه است. پس از هفته اول، اشتهای شما باید به اندازه کافی بهبود یابد تا کاهش وزن را جبران کند.

نتیجه

برای جراحی فک و صورت حتما به بهترین جراح فک و صورت شیراز مراجعه کنید تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری کنید.