برای استفاده از بیمه بدنه کروکی لازم است؟
همیشه زمانی که از تصادف و جبران خسارت صحبت میکنیم به یاد کروکی خواهیم افتاد. کروکی در حقیقت همان علت حادثه و مشخص کردن مقصر است. خسارت گرفتن بعد از برخی از تصادفهای رانندگی به کروکی نیاز دارد که باید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود. با در دست داشتن این کروکی و تشکیل پرونده میتوان به نمایندگیهای بیمه مراجعه کرد و خسارت وارد شده را با بررسیهای کارشناس بیمه دریافت کرد. در برخی از موارد هم میتوان خسارت بدون کروکی را از شرکتهای بیمهای دریافت کرد. سوالی که پیش میآید این است که چگونه میتوان بدون کروکی درخواست جبران خسارت کرد؟ در این مطلب درباره شرایط و مدارک مورد نیاز تصادفهای بدون کروکی و مزایای خرید بیمه درمان تکمیلی توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.
کروکی تصادف چیست؟
قبل از اینکه درباره خسارت بدون کروکی توضیحاتی دهیم بهتر است که با واژه کروکی آشنا شوید. گزارشی که از صحنه تصادف مشخص میکند را کروکی میگویند. مهمترین مدرکی که برای مقصر نشان دادن خسارت برای دو طرف در نظر گرفته شده کروکی است. نکته مهمی که برای کروکی باید نظر گرفت این است که برای کشیدن کروکی نباید خودروها را جابه جا کرد. توصیه میشود اگر خسارت وارد شده به خودرو سنگین نیست و خسارت زیر 20 میلیون تومان خواهد بود خودرو را جابه جا کرده و با رضایت دو طرف حادثه خسارت بدون کروکی پرداخت شود تا از مسدود شدن و ایجاد ترافیک جلوگیری کرد. شما می توانید راهنمای کامل را در این لینک بخوانید.
انواع کروکی برای تصادفها
دو نوع کروکی در تصادفها وجود دارد که مرتبط با قوانین است. این کروکیها عبارتند از:
کروکی سازشی: هنگامی که خسارتهای تصادف در سقف تعهدات بیمه باشد، افسر راهنمایی و رانندگی کروکی سازشی را برای تصادف ترسیم میکند و اطلاعات مرتبط با تصادف را درج خواهد کرد.
دو نوع کروکی در تصادفها وجود دارد
زمانی که برای دریافت خسارت به دفاتر بیمه مراجعه میکنید باید کروکی سازشی را به همراه داشته باشید.
کروکی غیر سازشی تصادفات: کروکی غیر سازشی در دو صفحه جداگانه تنظیم میشود. اطلاعاتی که در این نوع کروکی درج خواهد شد دقیقتر و کاملتر است که هر کدام مرتبط با خودروها، عابرها و مشخصات رانندهها است. در صفحه دوم گزارش مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح حادثه ذکر میشود.
امروزه می توان از نیز برای دریافت هزینه مورد نظر اقدامات لازم را انجام داد. ناگفته نماند که برای دریافت خسارت سیار نیاز به وجود کروکی نیاز می باشد البته برای خسارت های ناچیز نیازی به وجودش کروکی نیست، اما می توانید برای تهیه آن درخواست دهید.
در چه تصادفهایی نیاز به کروکی است؟
برای گرفتن خسارت باید کروکی را به صورت سازشی یا غیر سازشی به شرکت بیمه تحویل داد. در این تصادفها باید کروکی را تحویل داد:
- تصادف با ماشین نظامی، تصادف با ماشین سنگین (کامیون، اتوبوس، مینیبوس و…)، تصادف با موتور و و برخورد چند ماشین
- نداشتن گواهینامه یا بیمه نامه یکی از طرفین تصادف
- تصادف با فردی که ساکن شهر دیگری
- تصادف به خاطر رد کردن چراغ قرمز
- مثل گاردریل و درخت
- پیوسته نبودن بیمه نامه شخص ثالث امسال و سال گذشته
- گذشتن کمتر از 20 روز از شروع بیمه نامه شخص ثالث
- زخمی شدن یا فوت در تصادف
- تصادف به خاطر دنده عقب
- تصادف برای بار دوم در طول مدت بیمه نامه
- نامعلوم بودن دلیل تصادف
- تصادف شاخ به شاخ
- خسارتهای مالی بیشتر از 20 میلیون تومان در سال 1401 (در این رابطه، مقاله نحوه دریافت را مطالعه کنید.)
خسارت بدون کروکی در تصادف
هنگامی که در تصادفی بخواهید از بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه شخص ثالث، راهنمای کامل و جامع آن را در بخوانید) میتوانید در تصادفهای زیر بدون رسم کروکی خسارت خود را دریافت کنید. این موارد عبارتند از:
- در صورتی که حادثه رانندگی خسارت بدنی نداشته باشد.
- اگر اختلافی بین دو طرف حادثه رخ ندهد و تصادف، مرضی الطرفین باشد.
- اگر میزان خسارت زیر 16 میلیون تومان باشد، نیازی به ترسیم کروکی برای دریافت خسارت نیست.
آیا شرکتهای بیمه بدون برگه کروکی خسارت پرداخت میکند؟
در برخی از شرایط، شرکتهای بیمه بدون برگه کروکی خسارتهای وارد شده در تصادف را پرداخت میکنند. پرداخت خسارت کمتر از سقف بیمه یکی از مواردی است که به کروکی نیاز ندارد و خسارت بدون کروکی پرداخت خواهد شد. سقف پرداخت خسارت در سال 1400 برای حادثه بدون کروکی مبلغ 16 میلیون تومان اعلام شد. البته توجه کنید که این مبلغ میتواند در شرکتهای بیمه تفاوت داشته باشد و بهتر است که هنگام عقد قرارداد بیمه شخص ثالث، به طور کامل از سقف تعهدات اطلاع پیدا کرد.
دریافت دیه
در مواقعی که خسارت جرحی وجود دارد، حتما باید کروکی کشیده شود. مقدار مبلغ پرداختی به فرد بر اساس مشخص خواهد شد. برای اینکه بدانید تا چگونه در سریعترین زمان، دیه را بعد از تصادف دریافت کنید، را مطالعه کنید.
روند دریافت خسارت از شرکتهای بیمه
برای اینکه خسارتهای مالی و جانی در بیمه شخص ثالث جبران شود باید حداکثر تا مدت 5 روز به یکی از دفاتر یا نمایندگیهای پرداخت خسارت بیمهگر خود مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید، سپس با بررسیهای لازم از سوی کارشناسهای بیمه حواله پرداختی تحویل داده میشود. برای دریافت خسارت بدون کروکی باید مدارکی را هم تحویل داد که به شرح زیر است.
مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بدون کروکی عبارتند از:
- اصل و کپی بیمه نامه بدنه و شخص ثالث وسیله نقلیه
- اصل و کپی گواهی نامه راننده وسیله نقلیه در هنگام حادثه
- اصل و کپی کارت وسلیه نقلیه
- اعلام کردن خسارت در اسرع وقت
- بازدید کردن از محل حادثه حسب مورد توسط کارشناس بیمهگر
شرایط و نکات پرداخت خسارت بدون کروکی در بیمه نامه شخص ثالث عبارتند از:
- تکمیل فرم اعلام خسارت توسط مقصر و زیان دیده
- همراه داشتن بیمه شخص ثالث و ارائه بیمه نامه معتبر و جاری برای هر دو وسیله نقلیه هنگام خسارت
- کارشناسی خودروها و وسایل نقلیه مسبب حادثه و خودروها و وسایل نقلیه زیان دیده برای میزان خسارت
- گواهینامه هر دو طرف حادثه معتبر و متناسب با خودرو باشد و دارای اصل مدارک شناسایی
- ارائه مدارک مثبته دایر بر احراز سمت قانونی متقاضی از قبیل قیومیت، وکالت، وصایت یا ولایت خاص حسب مورد از سوی زیان دیده جهت دریافت خسارت به همراه ارایه کارت ملی و شبای شماره حساب
- مراجعه هر دو خودرو (مقصر یا زیان دیده) به شعبه پرداخت خسارت
نکته مهم: مدت زمان قانونی برای رسیدگی و پرداخت خسارت به زیان دیده ۱۵ روز از زمان تکمیل پرونده است.
برای زمانهایی که صحنه تصادف بهم خورده و نیاز به کروکی است و شرکت بیمه هم فقط با کروکی خسارت میدهد، بهتر است که را مطالعه کنید.
نکات پرداخت خسارت بدون کروکی در بیمه نامه شخص ثالث
اهمیت خرید بیمه شخص ثالث در پرداخت خسارت بدون کروکی
به طور کلی خرید بیمه نامه شخص ثالث اجباری بوده و بیمه بدنه اختیاری است. نکته مهمی که وجود دارد این است که در برخی از حوادث نمیتوان تمام هزینههای جبران خسارت را پرداخت کرد و بهتر است که از یک پشتوانه مالی استفاده کرد.
بیمه ماهیت حمایتگر دارد و با پرداخت حق بیمه برای بیمه نامه اتومبیل میتوان در برابر خسارتهای رخ داده خودرو خود را بیمه کنید. در برخی از حوادث نیاز است که مدارکی را تحویل بیمهگر داد تا خسارت بدون کروکی و گزارش افسر راهنماییی و رانندگی پرداخت شود..
یکی از سؤالاتی که برای دارندگان بیمههای خودرو وجود دارد این است که خسارت بیمه بدنه با کروکی و بدون کروکی تا چه میزان هزینهها را جبران میکند؟ کلمه کروکی یکی از واژههایی آشنا برای همه افرادی که وسیله نقلیه زمینی دارند. همچنین خرید بیمه بدنه به صورت اختیاری بوده و افراد به دلیل تنوع پوششها و مزیتهایی که این بیمهنامه دارد آن را تهیه میکنند. خسارت بیمه بدنه با کروکی مسئلهای است که در این مقاله به آن میپردازیم و بررسی میکنیم که آیا برای جبران خسارت توسط بیمه بدنه، نیاز به کروکی هست یا خیر! برای چه خسارتهایی باید کروکی داشته باشیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات تا پایان متن همراه ما باشید.
با توجه به قیمت بالای قطعات و هزینهی تعمیرات خودرو، افراد سعی میکنند به دنبال یک پشتوانه مالی باشند تا در صورت بروز حادثه، نگرانی برای جبران خسارتهای ایجاد شده ناشی از حادثه رانندگی نداشته باشند. بیمه بدنه همان پشتوانه مالی است، اما شرایط خاصی هم برای جبران خسارت دارد تا کسی نتواند از اعتماد شرکتهای بیمه سوءاستفاده کند.
کروکی حادثه رانندگی چیست؟
با توجه به اینکه موضوع اصلی این مطلب درباره دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی است، قبل از شروع به سراغ تعریف واژه کروکی میرویم؛ گزارشی که پلیس راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تعیین و مشخص میکند را کروکی میگویند. در حقیقت برگه کروکی را مهمترین مدرکی میدانند که دو طرف خسارت دیده در حادثه میتوانند برای مقصر نشان دادن طرف حادثه به کارشناس بیمه تحویل دهند. تنها نکته مهم این است که هنگام کشیدن کروکی نباید خودروها جابهجا شده باشند. هر چند با توجه به قانون بیمه اگر خسارت خودرو کمتر از 20 میلیون تومان باشد، بهتر است که خودروها را جابه جا کرده و از ایجاد ترافیک جلوگیری کنید.
انواع کروکی برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی
کروکیها به دو دسته سازشی و غیر سازشی تقسیم میشوند که هر یک از آن شرایط خاص خود را دارند و به شرح زیر هستند.
کروکی سازشی
در کروکی سازشی خسارتهای وارد شده فقط مالی است و هر یک از طرفین حادثه نسبت به تصادف و مقصر حادثه اعتراضی ندارند. در این شرایط باید مدارک هر دو طرف حادثه و تصادف کامل باشد. این مدارک شامل: کارت خودرو، گواهینامه، بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی است. با توجه به کروکی سازشی، فرد زیان دیده میتواند به یکی از نمایندگیهای پرداخت خسارت طرف قرارداد شرکت بیمه مراجعه کند و با ارائه مدارک مورد نیاز کارشناس بیمه بدنه، با کروکی را دریافت کند. در واقع کروکی سازشی برای مواقعی است که دو راننده یک نظر دارند و راننده مقصر اشتباه خود را میپذیرد.
کروکی غیر سازشی
با توجه به نامیکه برای این کروکی در نظر گرفته شده، مشخص است که بین دو طرف حادثه، توافق و سازشی صورت نگرفته و کار به مراجع قضایی و قانونی کشیده شده است. عدم سازش بین دو طرف حادثه تصادف به دلایل مختلف خواهد بود که شامل موارد زیر است:
- هر کدام از طرفین حادثه، دیگری را مقصر حادثه بدانند. (مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل در تصادفات و حوادث رانندگی)
- رأی افسر راهنمایی و رانندگی را قبول نداشته باشند.
- خسارتهای وارد شده بیشتر از تعهد بیمهنامه باشد.
- تصادف منجر به فوت و خسارت جانی شده باشد.
- مدارک رانندههای حادثه کامل نباشد.
برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی چه حادثههایی باید رخ دهد؟
با توجه به توضیحی که داده شد، دو طرف حادثه رانندگی میتوانند برای دریافت خسارت بیمه بدنه سازش کنند؛ اما در برخی از حادثهها به صورت سازشی یا غیر سازشی به گزارش تایید شده پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز است. در حقیقت یکی از مدارک مهم برای خسارت بیمه بدنه، خواهد بود. اگر تصادف مشمول موارد زیر باشد باید کروکی را به نمایندگی جبران خسارت بیمه تحویل دهید:
- ایجاد تصادف زنجیرهای چند ماشین
- تصادف با خودروی نظامی
- عدم داشتن گواهینامه یکی از رانندهها
- عدم داشتن بیمهنامه یکی از طرفین حادثه
- تصادف با رانندهای خارج از شهر سکونت خودش
- رد کردن چراغ قرمز و ایجاد تصادف
- تصادف با شی ثابت
- تصادف دو خودرو به صورت شاخ به شاخ
- تصادف با موتورسیکلت
- عدم پیوسته بودن بیمهنامه امسال با سال قبل
- بروز حادثه در 20 روز اول صدور بیمهنامه
- در صورت فوت یا آسیب جانی در حین تصادف برای افراد
- تصادف به دلیل حرکت دنده عقب
- تصادف با ماشینهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس و مینی بوس
- تصادف بالای 20 میلیون تومان خسارت
- دریافت خسارت برای دفعات سوم به بعد
نکته: برای تصادفهایی هم که علت گنگ و نامعلومیدارند، باید کروکی داشت تا بتوان کارشناسی انجام داد و خسارت بیمه بدنه با کروکی را دریافت کرد.
شرایط کلی خسارت بیمه بدنه با کروکی در سال 1401
دقت کنید که تمام درخواستهای بیمهگزارها برای دریافت خسارت در بیمه بدنه قابل قبول نخواهد بود. درخواست بیمهگزارها برای جبران خسارتهای ایجاد شده در بیمه بدنه شرایطی دارد که عبارتند از:
- بیمهگزار در جریان تصادف مقصر باشد.
- بیمهگزار در جریان تصادف، مقصر شناخته نشود.
- راننده مقصر حادثه رانندگی در دسترس نباشد و متواری شده باشد.
با توجه به خدمات پرداخت خسارت بیمه بدنه باید بدانید که طبق قوانین بیمه مرکزی خسارتها با توجه به پوششهای درخواستی بیمهگزار جبران خواهد شد. در حقیقت ابتدا باید جبران خسارتها از بیمه شخص ثالث انجام شود و در صورت مازاد هزینهها یا مقصر بودن در حادثه رانندگی، از بیمه بدنه استفاده کرد. اما دقت داشته باشید که اگر راننده در جریان تصادف مقصر باشد، تنها خسارت جانی او از طریق بیمه ثالث پرداخت میشود؛ همچنین اگر دچار حادثه و خسارت مالی شود، باید جبران خسارتها از طریق بیمه بدنه انجام شود.