علت شل شدن فیلتر روغن
اگر فیلتر روغن من شل شود چه اتفاقی برای ماشین من می افتد؟
احتمالاً میدانید که روغن موتور تازه و تمیز برای کارکرد نرم موتور ضروری است – اما چه چیزی روغن را در فاصله چند کیلومتری بین تعویض روغن تمیز نگه میدارد؟ فیلتر روغن البته!
انواع فیلتر روغن موتور شما به جلوگیری از ورود زباله به قطعات موتور کمک می کند. همچنین به تنظیم فشار روغن در سرتاسر موتور کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که همه اجزا به درستی روغن کاری شده اند. اگر فیلتر روغن شما شل شود، ممکن است مشکلات جدی موتور داشته باشید! پس چه کاری میتونی در این مورد انجام بدی؟ به خواندن ادامه دهید تا علائم شل شدن فیلتر روغن را بدانید، چه چیزی ممکن است باعث آن شود و اگر برای شما اتفاق افتاد چه کاری باید انجام دهید.
آیا شل شدن فیلتر روغن می تواند باعث نشتی شود؟
پاسخ کوتاه بله است. اگر فیلتر روغن شما شل است، ممکن است در دستانتان نشتی داشته باشید. از آنجایی که پمپ روغن دائماً روغن را به سرتاسر موتور – و در نتیجه از طریق فیلتر روغن – فشار میدهد، مقدار قابل توجهی روغن ممکن است از طریق شکستگی واشر یا فیلتر نادرست از بین برود. شدت نشتی به میزان شل بودن فیلتر روغن بستگی دارد. واشر فیلتر روغن شکسته یا گیر کرده ممکن است حتی اگر فیلتر روغن سفت است، نشتی ایجاد کند.
به دنبال این علائم شل شدن فیلتر روغن باشید
شل شدن فیلتر روغن یکی از عواقب عوض نکردن فیلتر روغن و از دلایل رایج نشتی روغن موتور در خودروها است. اگر فیلتر روغن شما شل شود، ممکن است این علائم را تجربه کنید:
بارزترین نشانه نشت روغن موتور، روغن روی زمین زیر خودروی شماست. ممکن است فقط چند قطره روغن یا یک گودال بزرگ باشد. در هر صورت، فیلتر روغن شما ممکن است مقصر باشد.
توجه: در صورت مشاهده نشتی، همیشه سطح روغن خود را بررسی کنید. رانندگی با وسیله نقلیه بدون روغن یا روغن کم می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود.
پر کردن مکرر روغن بین تعویض روغن
اگر مجبور باشید بیش از یک یا دو بار بین تعویض روغن، روغن موتور خود را پر کنید، ممکن است نشتی داشته باشید. شل بودن فیلتر روغن ممکن است باعث شود روغن را سریعتر از حد معمول از دست بدهید.
فشار کم روغن
مراقب چراغ هشدار روغن موتور خود باشید. اگر فیلتر روغن شما شل است و نشتی دارد، ممکن است باعث از دست دادن فشار روغن موتور شما شود. هنگامی که یک وسیله نقلیه تمام روغن موتور به بیرون نشت می کند، پمپ روغن مایعی برای گردش ندارد. این کار باعث از بین رفتن روغن کاری موتور شما می شود و می تواند باعث مسدود شدن یا آسیب دیدن قطعات شود. برخی دیگر از دلایل رایج هشدار فشار روغن پایین عبارتند از کمبود روغن موتور، معیوب بودن سنسور فشار روغن یا پمپ روغن بد.
اگر چراغ هشدار روغن موتور شما روشن شد، به رانندگی ادامه ندهید.
چرا فیلتر روغن شما شل می شود؟
بنابراین، شما کاملاً مطمئن هستید که فیلتر روغن شما شل است و باعث نشت روغن موتور شما می شود. شاید قبلاً فیلتر شل را سفت کرده باشید یا حتی آن را به طور کلی تعویض کرده باشید – اما متوجه شده اید که دوباره شل شده است. چقدر ناامید کننده! در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا فیلتر روغن شما ممکن است شل باشد:
به درستی سفت نشده است
ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما تعجب خواهید کرد که چقدر فیلترهای روغن شل می شوند، فقط به این دلیل که به درستی سفت نشده اند. اکثر فیلترهای روغن را می توان به اندازه کافی با دست نصب و محکم کرد. با این حال، گاهی اوقات، یک فیلتر محکم متصل ممکن است به دلیل ارتعاشات موتور در طول زمان شل شود. برخی از خودروها دارای مشخصات گشتاور خاصی برای فیلتر روغن هستند و اگر مدام شل شود، ممکن است فیلتر روغن شما فقط “دست بسته” باشد.
از طرف دیگر، فیلتر روغن بیش از حد سفت میتواند به اندازه فیلتر شل مشکلساز باشد. سفت کردن بیش از حد فیلتر روغن ممکن است واشر یا محفظه فیلتر روغن را خرد کرده و باعث شکستن و در نهایت نشت آن شود. هرگز از انبر حذف فیلتر روغن برای سفت کردن فیلتر استفاده نکنید – فقط برای جدا کردن آن.
واشر فیلتر روغن شما آسیب دیده است
واشر فیلتر روغن که بریده، پیچ خورده یا شکسته شده است به این معنی است که فیلتر روغن شما به درستی به سطح جفت موتور نمی چسبد. واشرها باید در داخل صفحه پایه فیلتر روغن یا اطراف محفظه صاف و بدون هیچ گونه نشانه ای از سایش قرار گیرند. حتی اگر فیلتر روغن شما هنوز در شرایط خوبی باشد، در صورت نشتی واشر ممکن است آسیب ببیند.
شما با یک واشر دوتایی سر و کار دارید
یکی دیگر از دلایل رایج شل شدن یا نشتی فیلتر روغن، واشر دوتایی است. وضعیت واشر دوتایی زمانی رخ می دهد که واشر قدیمی در حین برداشتن به سطح جفت بلوک موتور بچسبد و یک فیلتر جدید در بالای آن نصب شود. واشرهای فیلتر روغن به دلیل چسبیدن به موتور حتی پس از برداشتن فیلتر مربوطه خود مشهور هستند.
یک واشر فیلتر روغن که در حین نصب به درستی روغن کاری نشده است ممکن است باعث این اتفاق شود. هنگام برداشتن یک فیلتر روغن قدیمی، دوبار بررسی کنید که واشر قدیمی با آن جدا شده باشد یا مطمئن شوید که واشر قدیمی را قبل از نصب واشر جدید از محفظه فیلتر جدا کرده اید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید هنگام استارت زدن موتور، با انفجار واشر نامرتب روبرو شوید.
رزوه های فیلتر آسیب دیده است
رزوه های روی فیلتر روغن – جایی که فیلتر روی موتور پیچ می شود – باید به درستی نصب شوند. اگر فیلتر هنگام نصب رزوه ای متقابل داشته باشد، ممکن است فیلتر به درستی به سطح جفت گیری نچسبد و در نهایت باعث نشتی شود.
علت شل شدن فیلتر روغن در یک نگاه
شل شدن فیلتر روغن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
- عدم نصب صحیح: اگر فیلتر روغن به درستی نصب نشده باشد، ممکن است در طول زمان شل شود.
- نقص فنی: در برخی موارد، ممکن است فیلتر روغن به دلیل نقص فنی شل شود.
- لرزش موتور: لرزش موتور میتواند باعث شل شدن فیلتر روغن شود.
- ضربه: ضربه به موتور یا فیلتر روغن میتواند باعث شل شدن آن شود.
- کیفیت نامناسب: فیلتر روغنهای بیکیفیت ممکن است به مرور زمان شل شوند.
- استفاده از واشر نامناسب: اگر از واشر نامناسبی برای فیلتر روغن استفاده شود، ممکن است فیلتر روغن شل شود.
- گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد موتور میتواند باعث شل شدن فیلتر روغن شود.
ساختار و ساختمان فیلتر روغن
فیلتر روغن قطعهای نهچندان بزرگ است که در ظاهر پیچیدگی خاصی ندارد. این قطعه در بسیاری مواقع شبیه به یک استوانه محفوظ توپر دیده میشود. اما درون این محفظه ساختمانی منظم متشکل از بخشهای مختلف وجود دارد که هر بخش وظیفهای مشخص برعهده دارد. ساختار فیلتر روغن از بخشهای زیر تشکیل شده است:
۱. در بالایی محفظه
پوششی فلزی و محکم که روی محفظه اصلی قرار دارد و در آن ۴ یا ۸ سوراخ برای عبور روغن و ورود به فیلتر تعبیه شده است.
۲. سوپاپ ورودی فیلتر روغن
این شیر یا سوپاپ که ضد تخلیه نیز نامیده میشود پشت در بالایی سوراخدار قرار گرفته ضمن محافظت از فضای داخلی از نفوذ آلایندهها، هنگام خاموشی موتور کمک میکند تا فیلتر از روغن خالی نشود و روغن اضافی به درون کارتل بازنگردد. این بخش از جنس لاستیک ارتجاعی است و تنها امکان ورود روغن به درون فیلتر را فراهم و راه خروج آن را مسدود میکند. با نگه داشتن کمی روغن در فیلتر هنگام استارت اولیه، فیلتر روغن موردنیاز موتور را تأمین میکند.
۳. محفظه کاغذ یا محیط فیلتر
فیلترهای پاککننده و تصفیهساز را در خود جای میدهد و به شکل یک استوانه توخالی فلزی است. از جنسی با مقاومت لازم در برابر گرما و فشار ساخته میشود.
۴. فیلترهای کاغذی
فیلترهای کاغذی یا پارچهای ساخته شده از الیاف سلولزی، که با رزین اشباع شدهاند و بهصورت تاخورده درون محفظه و حول استوانه مرکزی قرار میگیرند.
۵. مجرای مرکزی فیلتر روغن
در وسط محفظه کاغذ، استوانه یا محور مرکزی قرار دارد با دیواره سوراخدار که فیلترها حول آن چرخیدهاند. تعداد و شعاع این سوراخها، متناسب با تعداد و بزرگی سوراخهای در ورودی در نظر گرفته میشود تا فشار روغن ورودی و خروجی هماهنگی لازم را داشته باشد. این استوانه که لوله اسپیرال نیز نامیده میشود، مجرای خروج روغن را تشکیل میدهد. جنس آن از استیل است و تعداد سوراخهای روی آن ارتباط مستقیم با فشار روغن موردنیاز موتور دارد. این مجرا همچنین حالت مارپیچ دارد تا با ایجاد چرخش در روغن، آن را با فشار مناسب بهسمت مدار روغن سیستم موتور هدایت کند.
۶. سوپاپ اطمینان
این سوپاپ در هوای سرد و زمانی که غلظت موتور بالا است، فشار و حجم روغن را در مجرای مرکزی بالا میبرد که روغن کافی به موتور ارسال شود.
۷. دیسک انتهایی یا محافظ فیلتر روغن
روغن تصفیهشده از دیواره سوراخدار مجرای مرکزی به داخل آن نفوذ میکند. اما برای پیشگیری از نفوذ روغن تصفیهنشده به درون مجرا از بخش بالایی یا انتهایی فیلترها، این دو بخش با یک صفحه محافظ بسته به نام دیسک انتهایی نگه داشته میشوند. این صفحه به درب ورودی وصل است.
۸. نگهدارنده
یک گیره فلزی است که درب را به دیسک انتهایی متصل میکند. در بعضی از خودروها محفظه فیلتر یا محیط آن در سیستم روغنکاری خودرو ثابت است و فقط بخش درونی و فیلترها تعویض شده و درون محفظه قرار میگیرد.