آیا باربری ها هم تعطیل هستند؟
چگونگی هماهنگی های لازم در روزهای تعطیل و ممنوع سال برای حمل و نقل به اکثر نقاط کشور
هرساله برای خرید یا اجاره منازل اسباب کشی هایی در شهر اتفاق می افتد. این اسباب کشی ها و حمل بارها را یا خودمان به سختی و در روزهای متوالی انجام می دهیم و یا به شرکت های باربری و اتوبارهای پیشرفته مانند باربری حساس بار https://hasasbar.ir/ می سپاریم. بعضی روزهای سال به عنوان روزهای ممنوع اسباب کشی محسوب می شود، اسباب کشی در این روزها احتیاج به مجوز دارد و در غیر این صورت خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.
تعطیلی عید نوروز فرصت مناسبی برای همه اعضای خانواده است، زیرا می توانند با خیال راحت به کارهای منزل خود رسیدگی کنند. عید نوروز و تعطیلی های آن از جمله روزهایی است که برای اسباب کشی و حمل بار نیاز به مجوز دارد. یعنی اگر قصد اسباب کشی در فروردین ماه را دارید، باید از اسفند ماه اقدام به کارهای اداری و مجوزهای لازم از نیروی انتظامی کنید. چون ممکن است کارهای اداری در تعطیلات به تعویق بیفتد.
بهترین روزهای اسباب کشی و حمل بار کدامند؟
بهتر است قبل از هرچیزی نگاهی به تقویم بیندازیم و یکدفعه تصمیم نگیریم که به مشکل بر بخوریم. تعطیلی های وسط هفته یا تعطیلی هایی که به پنجشنبه و جمعه نزدیکن روزهای خیلی مناسبی هستن و برای تسریع در کار می توان از شرکت های باربری و اتوبارهای پیشرفته برای اسباب کشی در کمترین زمان کمک بگیریم. البته اگر قصد دارید در تابستان اسباب کشی کنید بهتر است زودتر با اتوبارها هماهنگ شود چون در این فصل تقاضا زیاد است و ممکن است که وسایل حمل و نقل ازجمله کامیون و وانت بار کمتر باشد و شما نتوانید در زمان مقرر نقل مکان کنید.
فرق باربری با پست چیست؟
شاید شما هم وقتی صفحه نحوه ارسال کالا در فروشگاه های اینترنتی با دیجی کالا را مطالعه میکنید به واژه ارسال با باربری برخورده باشید. اینکه سوال برایتان پیش آمده باشد که باربری چیست؟ و ارسال بار باربری چه فرقی با پست دارد؟
فرق پست و باربری
فروشگاههای اینترنتی برای بارهای سبک از پست و برای وزنهای سنگین از باربری استفاده میکنند. وقتی کالای شما از یک اندازه ای بزرگتر میشود دیگر امکان ارسال با پست نیست، یا هزینه ارسال آن با پست خیلی زیاد است. مثلاً هزینه ارسال یک کیسه برنج یا یک یخچال یا 10 بسته کارتن با پست به صرفه نیست. به همین خاطر از باربری استفاده میشود. در اینجا منظور از باربری، شرکت هایی هستند که در اطراف خیابان شوش تهران قرار دارند و کالایهای مردم را هرروز جمع کرده و با کامیون به شهرستان ارسال میکنند.
ارسال با باربری ارزانتر از پست است ولی زمان رسیدن با باربری بیشتر از پست است. برای ارسال با پست میتوانید به نزدیکترین دفتر پستی یا پیشخوان خدمات دولتی مراجعه کنید. اگر در تهران هستید خدمات پست درب به درب توسط سرویس های واسط پستی مثل الوپیک ارايه میشود. برای ارسال با باربری باید وسایل را به میدان شوش تهران ارسال ببرید. که بسیار دور است و بخشی از باربری ها در طرح ترافیک قرار دارد.
نکات کلی برای تمامی روش های ارسال
1- هزینه های ارسال بار در تمامی روش های زیر به صورت پس کرایه (پرداخت هزینه باربری هنگام تحویل کالا) خواهد بود.
2- ارسال بار فقط در روزهای کاری و در ساعات اداری شرکت انجام خواهد شد.
3- قبل از ارسال کالا در مورد روش ارسال و زمان ارسال کالا با شما هماهنگی صورت خواهد گرفت.
4- در صورت عدم دریافت به موقع کالا توسط مشتری، شرکت مسئولیتی را پذیرا نخواهد بود.
5- پس از ارسال سفارش، اطلاعات ارسال بار (شماره بارنامه – زمان ارسال و نحوه دریافت کالا) به اطلاع مشتری خواهد رسید.
انواع روش های ارسال کالا
1. ارسال بار توسط باربری و ترمینال (ویژه شهرستان)
مدت زمان تقریبی تحویل سفارش توسط باربری بسته به مقصد سفارش بین 1 تا 3 روز کاری است. ارسال توسط ترمینال های جنوب و غرب و آرژانتین به درخواست مشتری صورت می گیرد. درصورت ارسال توسط ترمینال یا باربری هزینه ارسال از انبار تا محل ترمینال یا باربری از مشتری دریافت می شود. در صورت انتخاب سرویس باربری مسئولیت شکستگی و روندگی کالا از زمان تحویل به باربری از عهده فروشگاه ساقط و مسئولیت آن به عهده باربری و خریدار می باشد.
مشتریان می بایست به منظور دریافت کالا به محل ترمینال مراجعه فرمایند و درصورت عدم تمایل به مراجعه حضوری، بابت دریافت سفارش در محل خود با باربری هماهنگی کنند که قاعدتا هزینه ارسال اضافه خواهد شد.
2. ارسال بار توسط تیپاکس (ویژه شهرستان)
مدت زمان تقریبی تحویل سفارش توسط تیپاکس بسته به مقصد سفارش بین 1 تا 3 روز کاری است. سفارش هایی که در محدوده شهر در شهرهای دارای دفتر نمایندگی تیپاکس قرار دارند کالاها درب منزل تحویل داده می شوند و تیپاکس برای رساندن آنها، هزینه اضافی دریافت نمی کند. مشتریانی که آدرس شان در خارج از بافت شهری، شهر مقصد قرار دارد، می توانند سفارش خود را از محل دفتر شعبه تیپاکس شهرشان تحویل بگیرند یا برای دریافت سفارش با شرایط توافقی اقدام کنند.
3. ارسال بار توسط پست هوایی (ویژه شهرستان)
سرویس پست هوایی با قابلیت حمل سریع (Express Flash) امکان ارسال سفارشات شهرستان را بسیار سریعتر از سرویس های دیگر فراهم می آورد. مدت زمان تقریبی تحویل سفارش در سرویس پست هوایی از زمان ارسال یک روز کاری و محل تحویل درب منزل می باشد.
4. ارسال بار توسط پست پیشتاز (ویژه شهرستان)
مدت زمان تقریبی تحویل سفارش توسط پست پیشتاز بسته به مقصد سفارش بین 1 تا 3 روز کاری است. با توجه به هزینه بالای پست پیشتاز توصیه می شود حدالامکان گزینه های باربری یا تیپاکس را انتخاب نمایید.
5. ارسال بار توسط پیک موتوری (ویژه تهران)
سفارش هایی که در روزهای کاری تا ساعت 16 تایید نهایی شوند در همان روز امکان تحویل دارند. همچنین، سفارش هایی که بعد از ساعت 16 تایید می شوند در اولین ساعات کاری روز بعد تحویل می گردند.
باربری، پُست، اتوبوس یا تیپاکس، کدام به صرفه است؟
باربری، پست، اتوبوس یا تیپاکس؟ ارسال محصولات مشتریان از کدام مسیر مناسبتر است؟
دقت که کردین، گفتم مناسب. نه ارزان. چون در بسیاری از مواقع، معنای مناسب به معنای ارزانترین راه نیست. با توجه به تجربه ای که مدتها در خرید و فروش کالا و محصول از مناطق مختلف کشور داشتم حیفم اومد که این موضوع رو به مقاله تبدیل نکنم.
من برای یافتن مناسبترین روش ارسال برای مشتری، از سلسله سوالات ساده ی زیر استفاده میکنم:
اول از خود مشتری میپرسم که کدوم روش رو صلاح میدونه.
اگر مشتری دارای تجربه خرید از راه دور باشه خودش مناسبترین راه رو اعلام میکنه و کار بدون دردسر تموم میشه اما مساله وقتی پیش میاد که مشتری تجربه ای در خرید از راه دور نداشته.
در این حالت سوال دوم مطرح میشه: زمان
بله زمان. اگر مشتری برای دریافت کالا عجله داشته باشه، ارسال از طریق اتوبوس مناسبترین و سریعترین راه هست.
مزایا و معایب ارسال و دریافت بار با اتوبوس
مزیت اصلی ارسال با اتوبوس، مشخص بودن زمان تحویل کالا در ارسالهای مستقیم هست. همچنین کالاها از طریق اتوبوس عموما سالمتر حمل و نقل میشن.
ارسالهای مستقیم: ارسال هایی هستند که در مسیرهای اتوبوسی مستقیم از شهری به شهر دیگه انجام میشن.
مثلا: ارسال از قزوین به شیراز به صورت مستقیم انجام میشه. چون هر یک روز در میان از شیراز به قزوین حمل و نقل اتوبوسی صورت میگیره. وقتی که باری رو تحویل انبار توشه ترمینال میدم کاملا مطمئنم که فردا صبح بار در انبار توشه شیراز آماده تحویل به مشتریه.
ارسال غیر مستقیم: ارسالهای غیر مستقیم ارسالهایی هستند که به دلیل نبود خط مستقیم اتوبوس از شهر شما به شهر مقصد، بار باید ابتدا از شهر شما به یک شهر واسط بره و تخلیه بشه و سپس از اونجا به مقصد اصلی بارگیری و ارسال بشه.
مثلا: بین قزوین و سیستان هیچ خط اتوبوسی وجود نداره و بار ابتدا به تهران میره و در تهران تخلیه میشه و سپس از تهران به اتوبوس سیستان سپرده میشه و به سیستان ارسال میشه.
کاملا مشخصه که ارسال های غیر مستقیم پروسه طولانی تری رو سپری می کنند ولی با این وجود همچنان ارسال اتوبوسی گزینه اول برای شرایطی هست که زمان در اون اولویت اول هست.
ضعفهای ارسال با اتوبوس:
مهمترین ضعف ارسال با اتوبوس، هزینه بالای اون هست. اتوبوس با توجه به محدود بودن فضای باربری و همچنین وجود سه ذی نفع متفاوت (انبار توشه مقصد، راننده، انبار توشه مبدا) معمولا هزینه بالاتری رو بهمراه خواهد داشت. همچنین بعد از اینکه بار به انبار توشه مقصد رسید، مجدادا مشتری باید زحمت رفتن به انبار توشه ترمینال رو بکشه و برای دریافت کالا به انبار توشه تشریف ببره.
توجه: حتما باید به مشتری تاکید کنید که با در دست داشتن مدارک شناسایی به انبار توشه مراجعه کنه.
توجه دوم: اگر شهر مشتری در بین مسیر حرکت اتوبوس باشه، مثلا در مسیر قزوین به شیراز شهری هست به اسم صفاشهر، بهتره که شماره تماس راننده رو برای مشتری ارسال کنید تا با راننده هماهنگ بشه و در محلی که امکان توقف هست، بار رو دریافت بکنه.
راننده ها هم در این موارد تصمیم شان اثر گذار هست چون ممکنه سرسختی کنند و بگن که در مسیر توقف نخواهند کرد لذا حتما حتما برای تحویل کالای بین راهی با مسئول انبار توشه صحبت کنید تا از راننده به صورت تلفنی و یا حضوری کسب تکلیف بکنه و به مشتری تون اطلاع بدین. خوب، حالا بریم سواغ شرایطی که فاکتور زمان کم اهمیت تر هست.
ارزانترین راه ارسال و دریافت کالا کدام است؟
در شرایطی که زمان برای مشتری حائز اهمیت نیست، باربری ها ارزانترین انتخابها هستند. مزیت اصلی بابربری های اشتراکی، هزینه پایین هست
باربری اشتراکی با باربری اتوبوس و یا باربری اختصاصی فرق داره؟
صد البته. درسته که هر سه این مراکز کارشون انتقال بار هست اما منظور من از “باربری” مراکزی هستند به غیر از انبار توشه اتوبوسرانی و قطار و …
بابری ها معمولا در خروجی (ورودی) های اصلی شهرها تجمع می کنند و با اجاره کردن یک محل در یک فضای بزرگ، اقدام به دریافت کالا از شما و دیگر افراد می کنند و انتقال کالا بوسیله کامیون ها و نیسان بار به سایر شهرها صورت می پذیره و به این ترتیب هزینه ارسال بار بین همه افراد سر شکن خواهد شد.
توجه: نوع دیگری از باربری ها هم هستند که شما می تونید یک وسیله نقلیه رو به صورت اختصاصی اجاره بکنید که قطعا این سبک از باربری تنها در صورتی مناسبه که حجم بار شما به اندازه یک ماشین کامل باشه. پس این دو تا باربری با هم اشتباه نشوند.
- نقاط ضعف این سبک از باربری ها عبارتند از:
- نامشخص بودن!! بودن زمان تحویل
- برخوردهای نه چندان مشتری مدارانه و حرفه ای پرسنل باربری
- عدم امکان پیگیری آنلاین موقعیت بار
باربری اشتراکی اقتصادی ترین و کندترین راه است
گزارش لحظه ای می خواهید؟ پُست را انتخاب نمایید
و اما بریم سراغ راه بعدی: پست دولتی
پست بهترین راه ارسال برای مناطق دور دست هست. اگر مشتری شما در یک روستای دور افتاده زندگی میکنه و یا در شهرکی در اقمار یک شهر متوسط در استانی دور دست زندگی می کنه و زمان براش الویت نداره، پست بهترین انتخابه. اگر مشتری شما یک خانم خانه دار هست که با اونکه در مرکز شهر زندگی می کنه ولی بیرون رفتن از خانه و پیدا کردن باربری ها در مناطق پر ترافیک و پرت شهر براش سخته ، بهترین گزینه پست هست.
سامانه پیگیری آنلاین: یک وجه تمایز بزرگ
حتما می دونید که هر بسته پستی یک کد پیگیری داره و شما با مراجعه به وبسایت اداره پست می تونید لحظه به لحظه در جریان حرکت بسته پستی خودتون باشید و حتی نام پستچی، تلفن تماس گره پستی و امضای شخص تحویل گیرنده رو هم مشاهده کنید.
ضعف اصلی پست هم مربوط میشه به قوانین خاص و محدود کننده ای نظیر قبول نکردن سفارشات سیالات از قبیل عسل ترشی و گلاب و … و محدودیت وزنی(حداکثر تا 40 کیلوگرم) و محدودیت حجمی ( هر بعد بسته نهایتا یک متر)
در ضمن پست هیچ ضمانتی در مورد سالم رسیدن کالاهای شکستنی به شما نخواهد داد. مزیت دیگر اداره پست اینه که قیمتها کاملا مدون و مشخص هستند و شما و مشتری تون با خیال راحت می تونید هزینه ارسال بسته پستی خودتون رو از قبل با اختلاف کمی تخمین بزنید
پست بر عکس باربری های ذکر شده، پاسخگوتر ، منسجم تر و سازمان یافته تر هست و در کل میشه گفت :
“پست بی دردسر ترین راه است ولی لزوما اقتصادی ترین راه نیست”
خوب پس تی پاکس چی شد؟
حالا بریم سراغ تیپاکس. اول ببینیم اصلا تیپاکس چی هست:
تیپاکس: یک شرکت پست خصوصی که دارای 60 سال سابقه کار هست و رقیب شرکت پست دولتی به حساب میاد.
تیپاکس یا پست؟ مساله این است
چرا همه چیز به نفع مشتری؟ اینجا یک چیز به نفع من. شرکت تیپاکس این قابلیت رو ایجاد کرده که مامور تیپاکس بیاد و بسته پستی رو در مقابل در فروشگاه شما از شما تحویل بگیره که این قابلیت به صورت عادی توسط شرکت پست اجرا نمیشه. لذا اگر آدم سر شلوغی هستید، تیپاکس این مزیت رو براتون ایجاد کرده که دیگه به اداره پست تشریف نبرید و بسته های پستی تون رو در محل خودتون به مسئول تیپاکس بدین تا ببره.
مزیت دوم تیپاکس نسبت به پست، انعطاف پذیر بودن در تنوع کالاها و ابعاد و بسته بندی هست. کافیه یک پلاستیک حباب دار به دور مرسوله تون بپیچید و آدرس ها رو هم بچسبونید. تیپاکس قبول می کنه. در ضمن تیپاکس هم امکان ردیابی بسته پستی و همچنین تخمین و محاسبه هزینه ارسال رو در وبسایتش به آدرس زیر قرار داده:
مزیت سوم تیپاکس نسبت به اداره پست، پیگیرتر بودن ماموران تحویل بسته تیپاکس هستند. همچنین ساعت کاری تیپاکس بسیار بیشتر از اداره پست هست.
نقاط ضعف تیپاکس نسبت به پست پیشتاز:
اولین نقطه ضعف، گرانتر بودن هزینه ارسال مرسوله در تیپاکس نسبت به پست پیشتازهست.
نقطه ضعف دوم هم کوچکتر بودن شبکه توزیع تیپاکس نسبت به اداره پست هست.
اداره پست در پرت ترین نقاط کشور هم شعبه داره ولی تیپاکس این گستردگی رو نداره
لذا: اگر به هردلیلی تصمیم به ارسال بسته از طریق تیپاکس گرفتین حتما از مشتری بپرسید که آیا در مرکز شهر زندگی میکنه یا خیر. چون در غیر این صورت مشتری باید یک هزینه ایاب و ذهاب هم بده و بیاد و بسته اش رو از دفتر تیپاکس در مرکز شهر تحویل بگیره.
تکرار میکنم: اگر مشتری در مرکز شهر ساکن نیست، حتما پست رو انتخاب کنید.
خوب بریم سراغ جمع بندی:
سریعترین راه ارسال : اتوبوس
اقتصادی ترین راه : باربری اشتراکی
بی دردسر ترین راه برای مشتری : پست
بی درد سرترین راه برای ارسال کننده : تیپاکس