عمومی

رازهای روزی شکوهمند – ایران تودی

فقط می توان به دعای چهل و پنجم سجده سجده اشاره کرد که نموداری از عظمت و عظمت این ماه است و داستان فراق و وداع سید سجده و آراستن نمازگزاران به ماه خدا را بیان می کند.

اما تقارن پایان آن روزهای خوش با عید بزرگ مسلمانان عید سعید فطر می تواند مایه تسلی خاطره ها باشد و به تعبیر امام عاشیقه (ع) بخشی از «مصیبت» را جبران کند. غیبت ماه رمضان؛ صد ممنون که آمدی، صد متاسفم که رفتم!

در روایتی که سید بن طاووس در کتاب بزرگ خود اقبال الامل نقل کرده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «در روز اول ماه شوال، واعظی ندا می دهد: ای کسانی که ایمان آورده اید!

مرحوم میرزا جواد با اشاره به روایات ذیل می فرماید: «خداوند ماه رمضان را عبادتگاه قرار داده و بندگان خود را در روز عید برای گرفتن ثواب و هدایا دعوت به اجتماع کرده است».

«عید زمانی است که خداوند متعال بندگانش را برای ثواب و منفعت گردآوری می کند و برای دریافت هدیه و ثواب و روی آوردن به سوی او و اقرار به بندگی خود به همه و طلب آمرزش از او برمی گزیند. گناهان و تأمين نيازها و خواسته‌هايشان، در همه اين موارد، خداوند به آنها فضلي بالاتر از اطاعت و خواسته‌هايشان، ولي بالاتر از آن‌چه در ذهن انسان تصور مي‌كند، وعده داده است.»

وی معتقد است: عظمت این روز به اندازه همه اوقات و شرایط ماه رمضان است یا بدبختی.

عید فطر چنان باشکوه و مبارک است که شب آن کمتر از شب قدر نیست; از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که در این شب به فرزندان خود سفارش کرد: «امشب کمتر از آن شب نیست». به همین دلیل است که نا امیدی از فضل الهی مانند شب قدر محرومیت و زیان است و به سختی مورد مذمت اولیای خدا قرار می گیرد. پس این شب و روز را نباید از دست داد و نماز را غنیمت دانست.

… اما ضروری ترین نیاز امشب ما، شبانه روز، یافتن زیباترین راز هستی و آشکار ساختن جوهر همه خوبی هاست.

گفت و گو با امام که ظاهراً غایب است، راز گفتن و کمک خواستن از ایشان یکی از توصیه های اکید به این عید مبارک است; همچنان که خواندن دعای نازبه از اعمال خاص اوست. از این منظر صاحب المراقبت نوشته هایی بسیار دلنشین و الهام بخش دارد که فقط باید از قلم پاک و الهی او خواند.

کافی است این فراز پرشور از دعای وداع امام سجاد علیه السلام را به اقتضای آن حضرت بخوانیم: «الهی! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت های ما را در این ماه جبران کن و عید فطر را بر ما عید مبارک قرار ده و آن را یکی از بهترین روزها قرار ده. گناهان ما را ببخش و بشویید و خداوند گناهان ما را چه پنهان و چه آشکار ببخشاید…

خداوند! عید مؤمنان و سعادت مؤمنان در این عید فطر، روز اجتماع مسلمانان، وجدان ماست برای هر گناهی که انجام می‌دهیم، هر کار بدی که انجام می‌دهیم و هر نیتی که در دل ما حک شده است. .. بارالها! این عید را بر همه مؤمنان مبارک باد و امروز به ما عطا کن که به سوئیت بازگردیم و از گناهان خود توبه کنیم.»