عمومی

میرباقری، زنده‌کننده تاریخ! – ایران تودی

در میان راویان جنگ حقیقت و باطل ، داوود میرباقری یکی از آن رهبران است که این مجموعه وقایع را با مجموعه های معروف تاریخی خود از امام علی (ع) تا مختار شرح داده و باعث معروفیت آنها شده است. مورخانی که نام آنها به ندرت شنیده می شود باید بهتر شناخته شوند.

به گزارش ایران تودی ، این روزنامه جام جم وی نوشت: جنگ بین حق و باطل ، بین خیر و شر یکی از قدیمی ترین داستان های تاریخ بشر است. به حدی که هر سن و زمان پر از ماجراهایی است که به صحنه این نبرد بی پایان تبدیل شده اند. جنگهایی که برخی از آنها بخشی از سرنوشت مذهبی ما هستند و هنوز هم داستان آنها در کنار هم گفته می شود و از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. در میان راویان این داستانها ، داوود میرباقری با مجموعه های معروف تاریخی خود از امام علی (ع) تا مختار این وقایع را توصیف می کند و در کنار بسیاری از افراد مشهور که او را می شناسند ، چهره های تاریخی خلق کرده و این وقایع را برجسته می کند. اگرچه نام آنها را نشنیده ایم ، اما باید آنها را بیشتر معرفی کنیم.

گواهی

در سپتامبر 1989 سریال “مختارنامه” به کارگردانی دیوید میرباقری پخش شد. احتمالاً همه شما داستان این سریال را با قسمت های تکراری آن می شناسید. اما بگذارید نگاهی دیگری بیندازیم. داستان این مجموعه تلویزیونی با زخمی شدن امام حسن (ع) توسط کوفیان و پناه بردن امام برای حاکم مدینه ، عموی مختار آغاز می شود. سپس داستان به وقایع سال 60 هجری و درگذشت معاویه و حکومت یزید و روند بیعت با امام حسین (ع) ادامه می یابد و سرانجام ، پنج سال پس از واقعه عاشورا ، مختار شیعیان را به عنوان رهبر قیام چهارم پس از عاشورا متحد می کند. کوفه علیه دولت اموی قیام کرد و انتقام قاتلان امام حسین (ع) و شهدای کربلا را گرفت. ابن زیاد در زمان سلطنت 18 ماهه خود سه نبرد مهم را با ارتش لوانتین و لشکر الزبیر گذراند که طبق گفته ها توسط مصعب بن زبیر انجام شده و مختار کشته شد.

این سریال شخصیت های زیادی را با نام در تاریخ بسیاری از افراد به نمایش گذاشت و بسیاری از افراد درگیر در روایت این داستان آن را به مخاطبان گسترده تری معرفی کردند؛ واقعه جالبی که در زیر بررسی کرده ایم و نمادهایی که از طریق اعتبارنامه ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

صلح

کیسان ابومره

بازیگر: رضا ریگیاری

کیسان ابو عمره معروف به کیان ایرانی از مردم کوفه و مختار ثقفی ، ملقب به ابومره ، افراد نزدیک بودند. مختار پس از فتح کوفه ، وی را به عنوان سرپرست نگهبانان شهر منصوب کرد. وی قاتلین امام حسین (ع) را به مختار و عمر بن سعد معرفی كرد و گفت كه شمر بن ضیاء الجوشنی توسط وی كشته شده و به دست خالی بن یزید اصبهی بود.

سلیمانت بن صرد خزاعی

بازیگر: ولییا … شیراندامی

چه کسی رهبر قیام طوبین و یکی از اعراب بزرگ و شیعیان کوفه بود. در بعضی از نبردها ، سلیمان بن صدر با پای فرمانده مؤمنان جنگید. اولین نامه های کوفیان به رهبری امام حسین (ع) نوشته شده است ، اما او خود نیز در جنگ کربلا شرکت نکرد. وی در قیام خونین امام حسین (ع) به شهادت رسید.

محمدبن حنفیه

بازیگر: محمدرضا شریفی نیا

فرزند امام علی (ع) و خوله حنفی کی بود؟ وی در نبرد جمل ، نبرد صفین و نهروان شرکت کرد و بعضاً پرچمدار لشکر علی بود. وی در جریان وقایع کربلا در مدینه ماند. مختار پس از فتح کوفه ، نامه ای به مختار نوشت و مختار گروهی را به مکه فرستاد و او را از عبدالبن زبیر نجات داد.

ابراهیم بن ملکشتار

بازیگر: حسن میرباقری

چه کسی ابراهیم بن مالک اشتر ناهایی ، ملقب به ابوعلمان پسر ملک الاستر بود که با مختار بن ابوعبید اص-اسقافی در خونریزی امام حسین (ع) علیه امویان قیام کرد. ابراهیم در پی پله های پدرش ، در نبرد صفین بین صحابه امام علی (ع) علیه معاویه جنگید. وی پس از وقایع کربلا و شهادت امام حسین (ع) ، به قیام مختار پیوست ، با امویان جنگید و عبید را به قتل رساند … ابن زیاد. وی پس از شهادت مختار ، به مصعب بن زبیر پیوست و در نبرد با نیروهای عبدالملک بن مروه کشته شد.

رفاء بن شاداد باجلی

بازیگر: انوشیروان ارجمند

که از اصحاب رفاعه علی (ع) و مختار بود و به همراه سلیمان بن صدر الخزایی یکی از رهبران توبه محسوب می شد. وی با نبردهای جمل و صفین جنگید و در زمان سلطنت امام علی حاکم اهواز شد. این شخص از نخستین افرادی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از وی خواست که به کوفه بیاید. این اتفاق در حالی رخ داد که عاشورا در طول عمر خود حضور نداشت. وی پس از شکست قیام طوبین ، به قیام مختار پیوست و در طول راه کشته شد.

هانی ابن آروا

بازیگر: فرخ نعمتی

چه کسی دوست امام علی (ع) و یکی از شرکت کنندگان در نبرد جمل و صفی بود؟ وی درست قسم دادن به بیعت با یزید ، یکی از بزرگان کوفه را درست ندانست و به همین دلیل اوبیاض زیاد پس از ورود به کوفه ، خانه خود را به عنوان پایگاهی برای فعالیتهای سیاسی و نظامی علیه وی بنا کرد. مسلم همچنین در قیام ابن عقیل نقش اساسی داشت و پس از شهادت مسلم ، به دستور ابن زیاد به شهادت رسید.

میثم تمار

بازیگر: پرویز پورحسینی

چه کسانی امام علی (ع) و امام حسن و امام حسین بودند که به دستور پسران خود ابن زیاد به دار آویخته شدند؟ شهادت وی قبل از وقایع کربلا در کوفه رخ داد. معجزات بسیاری به او منسوب شده است ، اما از زندگی او چیز کمی شناخته شده است ، جز این که او یکی از اصحاب ائمه اطهار بوده و خرما را در کوفه فروخته است.

عشق

عبدا .. بن زبیر

بازیگر: رضا کیانیان

‘عبدالبن زبیر بن عوام’ معروف به ابن زبیر ، یکی از کسانی بود که پس از مرگ معاویه ، که ادعای خلافت را بر عهده داشت ، ادعای خلافت کرد ، که در مکه حکم الزبیر را داشت. وی فرزند اول مهاجران در مدینه بود. ابن زبیر به دلیل بیعت با یزید بن معاویه ، ادعای او درباره خلافت و پناه بردن به مکه ، جایی که این شهر توسط ارتش یزید به اشغال درآمد ، مشهور است. وی در سن هفتاد و دو سالگی توسط ارتش لوانتین در مکه کشته شد.

مصعب بن زبیر

بازیگر: جعفر دهگان

چه کسی فرمانده سلسله زبیر بود که قیام مختار را پایان داد؟ مصعب به نمایندگی از برادرش عبد الزبیر در بصره به قدرت رسید. وی پس از کشتن مختار ، 5000 نفر را از ترس از بین برد. در سال 72 هجری ، در نبردی با حاکم بنیامین ، عبدالملک بن مروان ، کشته شد.

سنان

بازیگر: رضا خندان

براساس برخی روایات ، سینان بن انور بن عمرو نخعی ، یکی از سربازان عمر بن سعد ، در حادثه عاشورا که بر سر حسین بن علی قرار گرفته بود ، بریده شد. وی به عنوان یکی از قاتلان اصلی امام حسین (ع) شناخته شد ، زندگی مخفیانه ای داشت و پس از شورش مختار ثقفی ، کوفه را ترک کرد و به سمت و اطراف بصره فرار کرد. طبق برخی منابع ، سینان توسط متحدین مختار کشته شد.

شببات ابن ربیع

بازیگر: مظفر مقدم

چه کسی یکی از فرماندهان سپاه امام علی (ع) در نبرد صفین بود؟ او به نام هزار نفر نامگذاری شد. کسی که نظرش را عوض کرده و بارها در زندگی تغییر کرده است. شببوس یکی از کسانی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از وی خواست که به کوفه بیاید ، اما وقتی ابن زیاد به کوفه آمد ، راه خود را گم کرد و به اصحاب خود پیوست و مسلمان را تنها گذاشت. این رقم فرمانده پیاده نظام لشکر عمر بن سعد بر فراز عاشورا بود اما خورشید کم بود و وی سرانجام در برابر قیام مختار مقاومت کرد و در ترور وی نقش داشت.

حسین بن نامیر

بازیگر: اطلس سیامک

که حسین بن نومیر بود ، یکی از فرماندهان بنزمیه در زمان معاویه ، یزید و مروان بن حکم. وی یکی از سرسخت ترین دشمنان امام علی (ع) و در عین حال یکی از کسانی است که معاویه یزیدی ها را ترغیب کرد تا وی را به عنوان جانشین خود انتخاب کنند. حسین بن نامیر در حادثه حراء و حمله شامی به مکه و آتش زدن کعبه شرکت داشت. با شروع قیام Tovabin ، او به عین-وردا رفت و شورش را فرو برد. وی در سال 66 یا 67 هجری در جنگ خزر توسط ابراهیم بن مالک اشتر کشته شد.

امام علی)

صلح

عبد … بن مسعود

بازیگر: جمشید مشایخی

گوینده: منوچهر اسماعیلی

چه کسی عبد … ابن مسعود ابن قافل ابن حبیب الهودالی یکی از اصحاب پیامبر اکرم (ص) و یکی از نخستین کسانی بود که قرآن را در صدر اسلام تبیین و تفسیر کرد. او ششمین نفری است که به اسلام گرویده است. در زمان خلافت عثمان ، ابن مسعود با سعد بن ابو وقاص اختلاف داشت و عثمان او را به مدینه دعوت کرد. او دو سال قبل از کشته شدن عثمان در مدینه درگذشت. عبد … ابن مسعود از نخستین کسانی بود که قرآن را به یاد آورد و 70 سوره را مستقیماً از پیامبر (ص) شنید. آسیم روایت قرآن را از ابن مسعود آموخت. عبد … از بعضی افراد قرآن تلاوت کرد و آن را نوشت. هنگامی که عثمان به او دستور داد تا قرآن را جمع کند ، او در ابتدا آن را قبول نکرد ، اما مجبور شد این کار را انجام دهد.

مالک اشتر

بازیگر: داریوش ارجمند

بازیگر صدا: منوچهر اسماعیلی

کمتر کسی مالک بن حارث نخ را می شناسد که به مالک اشتر معروف بود. وی از یاران وفادار و رزمندگان لشکر امام علی بود که نقش مهمی در دعوت مردم به عهد وفاداری با علی بن ابوطالب داشت. او در نبردهای جمل و صفین با امام شرکت کرد و علی (ع) وی را به عنوان فرماندار مصر رقم زد ، اما وی قبل از رسیدن به مقر ولایت ملک کشته شد.

عقیل بن ابی طالب

بازیگر: دانشجوی عزیز

بازیگر صدا: خسرو شمشیرگان

فرزند دوم ابوطالب و برادر بزرگتر و محبوب امام علی (ع) چه کسی بود؟ وی دارای پنج فرزند پسر بود که یکی از آنها مسلمان ابن عقیل ، همسر شهدای امام حسین علیه السلام بود. گفته می شود این شخصیت در اواخر عمر کور بود و پس از مرگ در کنار باغیا دفن شد.

عثمان بن‌حنیف

بازیگر: رحمان باقریان

عثمان بن حنیف اوسی انصاری ، یکی از اصحاب پیامبر (ص) و یکی از فرماندهان مؤمن کی بود؟ عثمان جمل قبل از نبرد جمل فرماندار بصره در زمان سلطنت امام علی (ع) بود. هنگامی که برگزارکنندگان نبرد جمل وارد بصره شدند ، عثمان با آنها رو در رو شد و پس از درگیری شدید بین آنها ، او با آنها پیمانی بست تا با ورود امام علی (ع) هیچ اقدامی انجام ندهد ، اما زبیر و یارانش قول خود را شکستند و شب به عثمان و یارانش رفتند. آنها حمله کردند. بسیاری از رفقای عثمان کشته شدند و وی پس از شکنجه آزاد شد. وی پس از آزادی ، به اردوگاه فرمانده ایمان پیوست.

محمد بن ابی بکر

بازیگر: پرویز پرستاوی

چه کسی محمد بن ابی بکر بن ابی قهافا ، یکی از نزدیکترین یاران امام علی (ع) بود که توسط مصر توسط وی به عنوان فرماندار منصوب شد. وی فرزند اسما بنت امیه بود ، اولین خلیفه ای که پس از ازدواج ابوبکر و مادرش با امام علی (ع) در خانه امام علی (ع) پرورش یافت. او یکی از مخالفان برجسته خلیفه سوم بود. این یکی از شرایط الخمیس در زمان امام علی (ع) بود و او بخشی از سپاه امام را در نبردهای جمل و صفین رهبری می کرد. وی در زمان اشغال مصر توسط شام کشته شد.

عشق

قتام

بازیگر: ویشکا آسایش

چه کسی قاتم بنت شینا ابن عوده یا قاتامه زنی ابن ملجم ، حامی خارجیان بود که در تحریک شهادت امام علی (ع) نقش داشتند. پدر و برادر قتام در میان قربانیان نبرد نروان بودند ، بنابراین وی قتل علی (ع) را شرط ازدواج خود قرار داد ، و ابن ملجم تصمیم گرفت که در کار خود به او برسد. برخی از محققان این داستان را ساختگی می دانند.

اشات بن کندی

بازیگر: انوشیروان ارجمند

بلندگو: جورج پتراسی

چه کسی اشعث بن قیس کندی ، یکی از فرماندهان لشکر امام علی (ع) در نبرد صفین بود که از حکومت ابوموسی الاشعری حمایت کرد و مانع ادامه جنگ با معاویه بن ابوسفیان شد؟ اشعث در متوقف کردن نبرد صفین نقشی داشت. هنگامی که امام علی (ع) بعد از نبرد نهاوان می خواست با معاویه بجنگد ، اشعث به بهانه اینکه او از جنگ خسته شده بود باعث خستگی از جنگ شد که باعث شد امام علی (ع) جنگ را با معاویه متوقف کند. طبق منابع تاریخی ، اشعث از شهادت امام علی (ع) آگاه بود.

ابوموسی اشعری

بازیگر: عباس امیری

گوینده: پرویز بهرام

چه کسی عبد … ابن قیس ، ابوموسی الاشعری ، یکی از اصحاب پیامبر (ص) بود. شهرت ابوموسی در منابع تاریخی عمدتاً ناشی از نقش وی به عنوان قاضی پس از نبرد صفین است که به نمایندگی از امام علی (ع) به عنوان قاضی انتخاب شد. وی از انتخاب امام رضایت نداشت اما با اصرار و اجبار برخی از سپاهیان خود مجبور به انجام چنین کاری شد. سرانجام ، ابوموسی توسط عمرو العاص (داور معاویه) فریب خورد.

سعد ابن ابی وقاص

بازیگر: علی زندی

گوینده: محمدعلی دیباج

چه کسی سعد بن مالک بن وهیب بود ، معروف به سعد بن ابی وقاص؛ وی یکی از اصحاب پیامبر در جنگ با ایران و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. وی در نبردهای بدر و یود شرکت کرد. سعد به نمایندگی از خلیفه دوم حاکم کوفه بود و توسط مردم سرنگون شد. در زمان خلافت امام علی (ع) ، او در ابتدا بیعت نکرد و پس از بیعت کردن در بیعت ، در نبردها شرکت نکرد.

عمرانی

بازیگر: مهدی فتحی

چه کسی عمرو بن ع بود؟ یکی از سرسخت ترین دشمنان پیامبر اکرم (ص) ، که اندکی قبل از فتح مکه به اسلام گروید و شرح حال وی توسط اصحاب ذکر شد. دشمنی وی با امام علی (ع) و فریب او در جنگ با او ، وی را به یکی از منفورترین چهره ها در بین شیعیان تبدیل کرده است. گفته می شود که معاویه علیه امام علی (ع) توطئه کرد و او در طراحی پیراهن خونین عثمان نقش داشت. در نبرد صفین ، او یکی از فرماندهان بزرگ معاویه بود و با ترسیم نقشه ای از قرآن روی نیزه خود محاسبه می شد. عمرو نماینده ارتش لوانت در پرونده داوری بود.

ولید ابن عقبه

بازیگر: محمدرضا شریفی نیا

چه کسی ولید بن عقبه از قبیله ابو عمرو سلسله بنیامین در مکه بود؟ وی پس از رستاخیز یکی از پیروان پیامبر اکرم (ص) بود. وی در زمان فتح مکه در سال هشتم هژیرا به اسلام گروید. به گفته مفسران ، او ستمگرى است که در آیه ذکر شده است. تا پایان عمر ، ولید جزو شدیدترین دشمنان امام علی (ع) بود. دعا هنگام مسمومیت و تبدیل دو رکعت به چهار رکعت یکی از مشهورترین تاریخ است.

مروان ابن حكم

بازیگر: سرباز همت

کی مروان ابن حکم ابن ابی العاص ابن امیه ، خلیفه چهارم اموی و رئیس شعبه مروانی بود. در زمان کودکی ، مروان به همراه پدرش حکام بن ابو العاص به طائف تبعید شد و توسط خلیفه سوم ، عثمان بن عفان به مدینه بازگشت. پدرش از تدفین پیکر امام حسن (ع) با پیامبر (ص) جلوگیری کرد و همچنین با امام حسین (ع) بحث و جدل کرد تا مبادا با یزید بیعت کند. مروان معاویه بن بایزید پس از استعفا از دولت به خلافت رسید و حدود ده ماه بعد ، در سال 65 هجری ، توسط همسرش مسموم شد.

انتهای پیام