اقتصادی

راه‌اندازی کلکسیون هسته انار ایران و شناسایی ژنوتیپ‌های برتر

پروژه ارزیابی پالس جوانه انار انار با استفاده از نشانگرهای مولکولی و مورفولوژیکی برای ایجاد یک مجموعه هسته ای از ارقام انار و ژنوتیپ ها در اصفهان اجرا شد.

به گزارش ایران تودی ، دکتر مهرشاد زینال عابدینی ، عضو هیئت علمی و مدیر پروژه در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: ایران از نظر کشت تجاری ، تولید و صادرات و همچنین کیفیت کشت انار در رده سوم جهان است. اختصاصی.

وی افزود: حجم تولید این محصول در کشور 13 تن در هکتار است. ایران علاوه بر اینکه منشأ و زیستگاه طبیعی این میوه با ارزش است ، مرکز مرکز انواع مختلفی نیز هست و دارای ثروتمندترین استخر ژن انار در جهان است. کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نبود اطلاعات جامع در مورد ژنوتیپ های انار ایرانی و خصوصیات مورفولوژیکی و مولکولی و متابولیت های آنها نیاز به یک برنامه جامع برای مطالعه و انتخاب فرهنگ ها و ژنوتیپ های مختلف این گیاه و ایجاد یک مجموعه اصلی با روش های اصلاح کلاسیک و مولکولی دارد.

زین العابدینی با اشاره به جمع آوری بیش از هزار ژنوتیپ انار مختلف از استان های مختلف کشور گفت: “شناسایی ارقام مقاوم در برابر آفات و بیماری ها و افزایش بهره وری ، بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید با تحمل فشارهای غیر ضروری از جمله اهداف بهبود مولکولی است.”

در عین حال ، از بین رفتن تنوع و کمبود اطلاعات ژنتیکی ، طولانی بودن روند انتخاب در تصحیح کلاسیک و محدودیت های آن ، دشواری ارزیابی های مورفولوژیکی ، فیزیولوژیکی و پومولوژیکی با روش های کلاسیک ، دوره نسبتاً کوتاه ملی ، تأثیر شرایط محیطی بر روی صفات و روش های کلی. وی اصلاحات را مهمترین چالش پیش روی محققان در فرآیند اصلاح مولكولی انار توصیف كرد.

عضو پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: 47 رقم و ژنوتیپ جمع آوری شده از نظر صفات کیفی ، متابولیت های ارزشمند و پتانسیل ژنتیکی در هنگام تشکیل مجموعه اصلی بر اساس داده های توالی ژنوم (GBS) و گونه ها و ژنوتیپ های منتخب مورد بررسی قرار گرفت.

وی طبق اعلام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: ایجاد چنین مجموعه ای باعث شده است که مجموعه اصلی موجود کارآمدتر ، حفظ و بهبود مدیریت و استفاده در برنامه های تصحیح و تهیه نهال موردنیاز باشد. ارائه هویت ژنتیکی ژنوتیپ های انار منتخب به کشور منتهی می شود.

انتهای پیام