عمومی

۱۵ مقطع کمتر دیده‌شده از زندگی استاد شجریان

استاد محمدرضا شجریان در 22 اکتبر 1961 متولد شد و در 8 اکتبر 2016 درگذشت.

به گزارش ایران تودی ، در زیر می توانید 15 قسمت از زندگی 80 ساله این خواننده ایرانی را بخوانید:

1. محمدرضا شجریان در مشهد متولد شد و زیر نظر پدرش مهدی شجریان که به لطف استعداد و صدا در کودکی قرآن تلاوت می کرد ، شروع به توسعه صدای خود کرد.

۲. در سال 1331 ابتدا تلاوت قرآن از رادیو خراسان پخش شد.

3. در سال 1338 به دبستان مشهد رفت و پس از گرفتن مدرک دیپلم به کار آموزش و پرورش پرداخت و به تدریس پرداخت و در این زمان با سنتور آشنا شد و شروع به فراگیری این ساز نزد جلال اخباری کرد.

4. شجریان در سال 1340 با فرخنده گل افشان ازدواج کرد و صاحب سه دختر به نام های فرزانه (راحله) ، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون شد.

5. وی در سال 1346 به تهران رفت و با “احمد عبادی” آشنا شد و به کلاس “اسماعیل مهرتاش” پیوست. در همان سال برای تحصیل خوشنویسی در انجمن خوشنویسان به ابراهیم بوذری رفت و از سال 1347 خوشنویسی را نزد حسن میرهانی ادامه داد. در سال 1349 درجه عالی خوشنویسی را دریافت کرد.

6. شجریان تا سال 1350 با نام مستعار “سیاوش بیدگانی” در رادیو کار می کرد ، زیرا پدرش می خواست با خواندن قرآن خانواده اش بیشتر شناخته شود ، اما پس از آن پدرش به او اجازه داد از نام اصلی خود استفاده کند.

7. وی تا سال 1347 در آموزش و پرورش کار کرد و پس از مدتی تدریس و هدایت مدارس به وزارت منابع طبیعی اعزام شد.

8. در سال 1351 با نورعلی خان برومند در گلها آشنا شد و سبک آوازی سید حسین طاهرزاده را از او آموخت.

9. محمدرضا شجریان در مسابقه ملی تلاوت قرآن 1977 مقام اول را کسب کرد.

10. محمدرضا شجریان به گفته خودش ، در سال 1978 به همکاری خود با رادیو و تلویزیون ایران ادامه نداد ، “در آن زمان او آنجا با روح من آواز نمی خواند. .

۱۱. وی در سال 1979 برخی آیات قرآن و دعاهای مثنوی افشاری را تلاوت کرد که در ابتدا قصد داشت به آنها آموزش دهد در ماه رمضان به دانشجویان بدون بداهه و آموزش آموزش دهند ، اما رادیو همان اجرا را پخش کرد. ماه رمضان اصلی ترین برنامه رادیویی سه دهه بود.

۱۲ محمدرضا شجریان پس از ترک فرهنده گل افشان در سال 1992 در 53 سالگی با کتایون خوانساری ازدواج کرد. نتیجه ازدواج دوم آنها پسری به نام “رایان” است که در سال 1997 در کانادا متولد شد.

13. پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ، محمدرضا شجریان نامه ای به عزت الله ضرغامی نوشت و از وی خواست تا از پخش آثار خود در رادیو و تلویزیون خودداری کند.

14 محمدرضا شجریان همچنین خالق چندین ساز جدید در موسیقی ایرانی بود. در ماه مه 2011 ، او این ابزارها را به طور رسمی در نمایشگاهی در تهران به نمایش گذاشت. برخی از این ابزارها ساراهی ، شهر آشوب ، ساغر ، کرشمه ، سبو و … هستند.

15. مادر شجریان در سال 2007 درگذشت و 30 سال بعد در مراسم خاکسپاری مادرش ربنا خواند.

انتهای پیام