عمومی

استاد حکیمی و مکتب تفکیک – ایران تودی

اولین. مکتبی جدایی از فقه و اصول مرحوم میرزا مهدی اصفهانی (1365 ق) و فعالیت های فقهی میرزا نائینی در نجف در دهه های اخیر. قزوینی (متوفی 1346 ق) و شاگردانش سیدان ، مرحوم مروارید ، مرحوم میرزا جواد تهرانی ، استاد حاج حیدر رحیم پورازغدی ، مرحوم استاد حکیمی و دیگران. آیات به نقد و رد میراث فلسفی ارسطو اشاره دارد. یافته های کلامی و مجازی افلاطون (که در فلسفه های مشاء ، روشنگری و حکمت فوق العاده تجلی یافته است) و این دو فیلسوف معروف یونانی با مبانی کلامی قرآن و آموزه های اهل بیت در تضاد است.

دومین. پس از ورود به جهان اسلام از دوره بنی امیه و عباسی ، روند انتقاد از فلسفه یونان (میراث ارسطو) و به اصطلاح عرفان و تصوف (میراث افلاطون و پلوتینوس) مدت زیادی به طول انجامید. شاگرد برجسته صادق و کاظم (شیخ طوسیه ، اختیار معارفه الرالیک 2/530) نجاشی / 307) نوشت و در غیاب وی با الهیات شیعه نوبختی ، مفید ، ابن زهره حلبی ، طوسی ، سید مرتضی ، گت الدین روان او یک متکلم و منتقد روشنفکر شیعه بود که مسئول آثار بزرگی مانند علامه مجلس ، میرزا گمی ، ملا احمد نراقی و … دفاع. اصول فلسفی و عرفانی یونان

سوم. زنده یاد استاد حکیمی در سال 1371 با نگارش مقاله ای تحت عنوان “مدرسه جدایی” در کیهان فرهنگی و چاپ کتابی به همین نام در سال 1375 اصطلاح “مدرسه جدایی” را ابداع کرد. این تعبیر به این معناست که فیلسوفان و عارفان مسلمان باید بین آموزه های فلسفی و عرفانی یونان و آموزه های تبیینی الهیاتی (آموزه های قرآن و اهل بیت) تفاوت قائل شوند و این دو را با هم اشتباه نگیرند. مرموز و مضر

چهارم. مکتب جدایی مخالف عقلانیت و جدل نیست و مخالف توحید ، نبوت ، معاد و … نیست. برخی به الهیات در مسائل الهیاتی اعتقاد دارند ، اما ادعا می کنند که میراث کلامی ارسطو و افلاطون از معیارهای عقلانی برخوردار نیست. دلیل آن باطنی است. به دلیل خدا ، الهیات یونانی نیز با وحی منافات دارد.

پنجم. به قول مرحوم میرزا مهدی اصفهانی ، برخی از مسائل در مواجهه با جنجال و مناقشه مطرح شد ، مورد انتقاد و اعتراض طرفداران و مخالفان فلسفه قرار گرفت و برخی منتقدان فلسفی وجود برخی مشکلات را پذیرفتند. از میرزا اصفهانی در این زمینه انتقاد کرد.

م مرحوم حکیم هنگام انتقاد از فیلسوفان و عارفان مسلمان ، از فرهنگ انتقاد و گفتگو پیروی می کرد و هرگز سعی نمی کرد با مخالفان و حامیان فلسفه و عرفان ، برخورد مملو از انحرافات تکفیری و شخصی را آغاز کند.
این سنت گرامی نقد و گفتگو در میان دیگر بزرگان مکتب جدایی ، از جمله آیات متأخر حاجی شیخ مجتبی قزوینی و میرزا جواد تهرانی و دیگر شخصیت های زنده و برجسته جدایی طلب ، آیت الله سید جعفر سیدان ، به طور مداوم رعایت شده است.

هفتم. مرحوم محقق محمدرضا حکیمی با وجود اصرار بر پاکی اندیشه دینی ، آنقدر گشاده رو و مشهور بود که قبل و بعد از انقلاب با اندیشمندان و روشنفکران با گرایش های مختلف ارتباط برقرار می کرد. اختلاف نظری با مرحوم حکیمی وی را به قیم کامل در ویرایش و ویرایش محتوای آثار صوتی و مکتوب خود تبدیل کرد. این ویژگی عاقلانه می تواند الگویی برای نسل و دانش آموزان امروزی باشد که با انواع اندیشه ها و اندیشمندان مشارکت داشته باشند ، عدم قطعیت ها و شبهات عصر شگفتی ، عدم وجود راهنمای خدا و حجت معصوم و دانش و باورهای علم را آشکار سازند. به

هشتم. برخی از آثار استاد حکیم در فلسفه اصطلاح و نقد عرفان عبارتند از: مکتب جدایی ، اجتهاد و تقلید در فلسفه ، وضعیت روحی ، کلام الهی و خداشناسی انسانی و معاد جسمانی در حکمت آشکار. با این حال ، برجسته ترین اثر علمی او دائرcl المعارف قرآن و حدیث است که همراه با زنده یاد دو برادر متفکر وی ، آیت الله حاج شیخ محمد محمد حکیمی و آیت الله حاج شیخ علی حکیمی (12 جلد) نوشته شده است. در الحیات ، موضوعاتی مانند معرفت شناسی ، اعتقادات ، مردم شناسی ، اخلاق ، فرهنگ ، جامعه ، اقتصاد ، سیاست و شیوه زندگی از نظر روایات معتبر قرآن و اهل بیت مورد بحث قرار گرفته است. به