بین الملل

کاخ سفید: بایدن و نتانیاهو احتمالا قبل از پایان سال جاری دیدار می‌کنند

جان کربی یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، دعوت بایدن از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به آمریکا را تایید کرد و افزود که دو طرف توافق کردند احتمالا ” قبل از پایان سال جاری” دیدار کنند، اما «مکان و زمان این دیدار» هنوز در حال بررسی است.

کربی تصریح کرد: آنها توافق کرده‌اند که احتمالاً قبل از پایان سال جاری میلادی دیدار کنند و جزئیات درباره زمان و مکان هنوز در دست بررسی است.

این اولین دعوت بایدن از نتانیاهو پس از آغاز به کار مجدد وی در ماه دسامبر به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. این دعوت برخلاف تصمیم بایدن در ماه مارس مبنی بر اجتناب از ملاقات با نتانیاهو «در آینده نزدیک» است.

پیش از این، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس تلفنی، بایدن از نتانیاهو برای سفر به آمریکا و حضور در کاخ سفید دعوت کرد.

در این بیانیه آمده است: بایدن از نخست وزیر نتانیاهو برای نشست آتی در آمریکا دعوت کرد که نخست وزیر به این دعوت پاسخ مثبت داد و قرار شد تیم های اسرائیلی و آمریکایی جزئیات این نشست را هماهنگ کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی کردند. این تماس تلفنی مدت‌ها پس از اختلافات شدید دولت بایدن و کابینه نتانیاهو بر سر مسایل مختلف از جمله طرح جنجالی تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو برقرار شده است؛ بویژه که این طرح برای محدود کردن اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی در پیش گرفته شد و چند ماهی است که موجب اعتراض شدید اپوزیسیون شده است و در سایه اختلافات سیاسی گسترش پیدا کرد.

پیش از این، جیک سالیوان رئیس شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است که تا پایان سال جاری میلادی از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند، اما بایدن برای نتانیاهو شرط گذاشته که با احزاب مخالف کابینه نتانیاهو برای حل موضوع تغییرات قضایی به توافق برسد.

رهبران احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی طرح تغییرات قضایی را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

روابط میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو به ویژه به دلیل طرح دولت نتانیاهو برای تضعیف اختیارات دادگاه عالی اسرائیل و سایر نهادهای دموکراتیک تیره شده است.

بایدن در اوایل این ماه به سی ان ان گفت که دولت کنونی اسرائیل افراطی ترین رژیمی است که او از زمان شروع همکاری با نخست وزیران اسرائیل در ۵۰ سال پیش دیده است.

رئیس جمهور آمریکا هفت ماه پس از سوگند نتانیاهو هنوز او را به کاخ سفید دعوت نکرده بود.

تماس بایدن و نتانیاهو روز دوشنبه یک روز قبل از دیدار اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با بایدن در کاخ سفید انجام خواهد شد. این دومین سفر هرتسوگ به کاخ سفید در یک سال گذشته است و قرار است او روز چهارشنبه در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

310310

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.