عمومی

چگونه کودکی آرام تربیت کنیم؟

مواقع تلخ در کودکان بسیار آزاردهنده است، اما یکی از واقعیت های دوران کودکی اوقات تلخی های آنان است. کودکان خردسال آن دسته از کودکانی هستند که بین 1 تا 4 سال سن دارند و هنوز توانایی رویارویی با مشکلات را به دست نیاورده اند.

از دیدگاه رونشناسی کودک، شروع هر کج خلقی نتیجه یک مسئله ساده است: نرسیدن به آنچه می خواهند. برای کودکان بین 1 تا 2 سال، کج خلقی می تواند ناشی از برآورده نشدن نیازی مانند شیر بیشتر، تعویض پوشک یا اسباب بازی باشد، اما آنها مهارت های زبانی برای بیان آن را ندارند.

کودک از دیدن اینکه شما به درخواست های او واکنش نشان نمی دهید ناامید می شود. برای کودکان نوپا که کمی بزرگتر هستند، عصبانیت بیشتر شبیه قدرت مبارزه است. وقتی کودک 3 یا 4 ساله است، استقلال بیشتری پیدا کرده است. آن ها به نیاز ها و خواسته های خود کاملاً آگاه هستند و اگر با آن ها مخالف باشید، اوقات تلخ آن ها بیشتر می شود.

چگونه می خواهید از این بدخلقی ها جلوگیری کنید؟ ما در اینجا به 10 روش برای پیشکیری از آن اشاره کرده ایم:

چگونه کودکی آرام تربیت کنیم؟

1 – او را نادیده بگیرید

هنگامی که کودک شما عصبانی است، کنترل خود را از دست داده و بیش از حد احساساتی است. بخشی از مغز او که به تصمیم گیری و قضاوت اختصاص دارد برجسته می شود.

چون قسمت استدلال مغز او فعال نیست، استدلال در این مرحله مؤثر نخواهد بود. این وضعیت مانند شرایطی است که فردی در حال غرق شدن است و شما نمی توانید در آن لحظه به او شنا یاد دهید.

در این شرایط هیچ کاری نمی توانید برای بهبود وضعیت انجام دهید. در واقع هرگونه تلاشی در این زمینه فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد. شما می توانید پس از این که کودکتان آرام شد، با او صحبت کنید.

2 – به فرزندتان کمی فرصت بدهید

گاهی اوقات بچه ها فقط می خواهند خشم خود را تخلیه کنند، پس به آن ها اجازه دهید این کار را انجام دهند (فقط مطمئن شوید که در زمان عصبانیت به خود آسیب نرسانند).

این به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه خشم خود را به روشی غیر مخرب و بدون درگیر شدن با شما ابراز کنند و همچنین بتوانند احساسات خود را بیان کنند، خود را جمع و جور کنند و کنترل خود را دوباره به دست آورند.

3 – حواس او را پرت کنید

کودک خود را با فعالیت دیگری که به آن علاقه دارد سرگرم کنید تا لحظات تلخ چند لحظه پیش را فراموش کند. همیشه وسایل حواس پرتی مختلف از جمله اسباب بازی، کتاب یا غذا را در کیف خود قرار دهید تا بتوانید در مواقع تلخی و بهانه جویی حواس او را پرت کنید.

وقتی فرزند شما بدخلقی دارد، همیشه بهانه جدیدی پیدا می‌کند و فقط بدتر می‌شود مگر این که توجه او به چیز دیگری منحرف شود. پرت کردن حواس کودک، اگر در زمان مناسب انجام شود، می تواند تلخی و بهانه را قبل از شروع زمان از بین ببرد.

اگر هنگام ورود به سوپرمارکت، فرزندتان دوست دارد به انتهای سوپرمارکت برود و دنبال بستنی مورد علاقه اش بگردد و بهانه ای بیاورد که چرا آن را برایش نمی خرید، سعی کنید حواس او را پرت کنید و از او بخواهید که نوع و طعم آن را انتخاب کند.

دامنه توجه کودکان محدود است. این بدان معنی است که ذهن آن ها به راحتی از سوژه ها منحرف می شود. سعی کنید به سرعت توجه آن ها را به موضوعات دیگر جلب کنید و از بدخلقی آنها جلوگیری کنید.

4 –  دلیل بهانه های کودک را بیابید

این ترفند برای بدخلقی کودکان زیر 2.5 سال موثر است. کودکان در این سن معمولا دامنه محدودی متشکل از 50 کلمه دارند و نمی توانند در هر زمانی بیش از 2 کلمه را با هم استفاده کنند.

بنابراین ارتباط آنها محدودتر است. وقتی پیام آن ها را درست متوجه نمی‌شوید یا منظور آنها را نمی ‌فهمید، عصبانی و ناامید می‌ شوند.

راه دیگر همدردی با کودک است. این کار از شدت بدخلقی های او می کاهد، پس از آن می توانید به دنبال دلیل این بهانه ها باشید. بچه ها همیشه نمی توانند از علائم برای بیان خواسته های خود استفاده کنند، باید از آن ها بخواهید که خواسته های خود را بیان کنند، ممکن است همیشه واضح نباشد اما با کمی تمرین و زمان می توانید ارتباط بهتری برقرار کنید.

مثلاً وقتی به برادر بزرگترش اشاره می کند، به این معناست که چیزی از او می گیرد و به او نمی دهد، پس از برادرش بخواهید آنچه را که می خواهد به او پس بدهد.

5 –  او را در آغوش بگیرید

ممکن است این آخرین کاری باشد که می خواهید برای بغل کردن کودک عصبانی و بهانه گیر خود انجام دهید، اما واقعا به آرام کردن او کمک می کند.

در این زمان شاید بخواهید با او صحبت کنید، این شما را وارد بحث بیهوده ای با او می کند. در آغوش گرفتن به کودکان احساس امنیت می دهد و آن ها می دانند که برای شما مهم هستند و حتی اگر با نظر آن ها مخالف باشید به آن ها اهمیت می دهید. گاهی اوقات کودکان فقط دنبال مکانی هستند که احساسات خود ابراز کنند.

6 – به او غذا یا خوراکی بدهید

درمان پرخاشگری کودکان با تنقلات یا تغذیه مورد علاقه او روشی است که نباید از آن غفلت کرد. گاهی گرسنگی یا کمبود مواد مغذی در بدن آن ها را عصبانی می کند. خستگی یا گرسنگی ۲ دلیل اصلی برای روزهای تلخ کودکان است.

بدترین حالت روحی کودکان در زمان های نزدیک به ناهار یا خواب یا اوایل بعد از ظهر اتفاق می افتد. این یک تصادف نیست. به کودک خود غذا و سبزیجات بدهید و تشنگی او را با آب رفع کنید، او را بخوابانید یا اجازه دهید کمی تلویزیون تماشا کند. به این فکر کنید که چگونه وقتی گرسنه یا خسته هستید کمی بدخلق می شوید.

7 –  او را برای رفتار خوب تشویق کنید

برخی موقعیت ها برای کودکان کسل کننده است، مثلاً انتظار طولانی مدت برای غذا در رستوران. وقتی در راه رستوران هستید، از او بپرسید که اگر در رستوران خوب غذا می خورد و رفتار می کند، به او اجازه می دهید تا وقتی به خانه رسیدید، برنامه مورد علاقه اش را تماشا کند. هر زمان که احساس کردید رفتار او در حال تغییر است، آن را به او یادآوری کنید.

8 با او آرام صحبت کنید

این یک مسئله مهم است. کارشناسان می گویند زمانی که فرزندتان عصبانی می شود باید خونسردی خود را حفظ کنید، در غیر این صورت به جنگ قدرت می پردازید و اوضاع بدتر می شود.

بعلاوه، بخشی از دلایلی که بچه‌ ها رفتار می ‌کنند جلب توجه است. برای آن ها اهمیتی ندارد که توجهی که به آنها جلب می شود مثبت باشد یا منفی. تنها چیزی که آن ها به آن اهمیت می دهند توجه شماست.

آرام صحبت کردن با فرزندتان نشان می دهد که به او اجازه نمی دهید با رفتارش روی شما تأثیر بگذارد. این همچنین به حفظ آرامش شما کمک می کند.

9 – با لبخند واکنش نشان دهید

وقتی کودکتان بیرون از خانه و در مقابل دیگران شروع به گذراندن اوقات بد می کند، سعی کنید همیشه لبخند بر لب داشته باشید و عصبانیت خود را نشان ندهید، زیرا در این صورت مطمئن می شود که توانسته روی شما تاثیر بگذارد.

آرامش و لبخند شما نیز او را آرام می کند. حتی اگر کاری برای جلوگیری از عصبانیت او انجام ندهید و فقط سعی کنید خونسرد بمانید و لبخند بزنید و نشان دهید که همه چیز را تحت کنترل دارید، مادر یا پدر خوبی خواهید بود.

10 – محیط را ترک کنید

کودک خود را از محیطی که او را خسته و عصبانی می کند دور کنید. این یک استراتژی خوب برای زمانی است که خارج از خانه هستید. وقتی فرزندتان برای خرید یک اسباب بازی یا شکلات اصرار می کند و بهانه می آورد، دست او را بگیرید و او را به قسمت دیگری از فروشگاه یا بیرون از فروشگاه ببرید و او را آرام کنید. تغییر مکان می تواند در تغییر رفتار او بسیار موثر باشد.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین دغدغه های والدین در جامعه امروزی، تربیت فرزندان آرام و سوق دادن آن ها به سوی موفقیت است. طبیعتا فرزندانی که نا آرام هستند مسیر طولانی تری را به سوی موفقیت طی خواهند نمود.

پس اگر شما هم پدر یا مادر کودکی هستید که پرخاشگر و نا آرام است می توانید با روش های فوق او را آرام کرده و در جهت موفقیت به او کمک کنید.

اما سوال اصلی در زمینه موفقیت کودکان این است که رازهای موفقیت کودکان چیست؟

همه ما در زندگی خود افرادی را دیده ایم که علیرغم استعداد ذاتی خود، زندگی معمولی داشته اند. به راستی چه عواملی در کنار استعداد ذاتی کودکان باعث موفقیت آنها در زندگی می شود؟ آیا این عوامل به آن ها بستگی دارد یا والدینشان؟

شما می توانید جهت تحقق این موضوع سراغ یک مدرس مهارت های موفقیت به کودکان بروید. این اقدام به کودک شما کمک می کند تا استعداد خود را به کمک معلم موفقیت کودک کشف کند. زیرا هر کودک ویژگی ها و خصوصیات متفاوتی نسبت به هم سالان خود دارد.

شما از این طریق به راحتی می توانید پتانسیل کودک خود را کشف و در جهت رسیدن به آن به او کمک کنید.