علمی و پزشکی

چه چیز های برای پوست صورت خوب است؟

برای داشتن پوستی سالم باید به رژیم غذایی خود توجه کنید. شاید با کمک محصولات و کرم ها بتوانید برای مدتی پوستی شاداب و زیبا داشته باشید، اما به مرور زمان حتی لوازم آرایشی هم برای شما مناسب نیست. برای اینکه همیشه پوستی سالم و زیبا داشته باشید، باید رژیم غذایی خود را زیر نظر داشته باشید.

تغذیه پوست چیست؟ چه غذاهایی برای سلامت پوست مفید هستند؟ بهترین تغذیه برای پوست چیست؟ در متن زیر به معرفی غذاهای مفید برای پوست صورت می پردازیم. برای دانستن این غذاها با زوم لایف همراه باشید.

1. توت

اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، توت ها باید بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشند. زیرا لبنیات حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند مبارزه می کند.

توت ها حاوی ویتامین C هستند و برای ساخت کلاژن استفاده می شوند. کلاژن پوست را نرم و لطیف نگه می دارد. سعی کنید مخلوطی از تمشک، تمشک و زغال اخته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و توت ها را تازه و نپخته بخورید تا بیشترین آنتی اکسیدان را دریافت کنید.

2. چربی های اشباع شده

مصرف چربی های اشباع شده می تواند باعث شود بدن شما انسولین تولید کند که باعث افزایش آندروژن ها می شود، همان هورمون هایی که باعث ایجاد پوست می شوند.

کربوهیدرات های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید و آنها را با غلات کامل مانند ماکارونی، برنج و نان جایگزین کنید تا سلامت پوست را بهبود ببخشید، سیستم گوارش خود را بهبود ببخشید و مشکلات پوستی مانند آکنه را کاهش دهید.

3. تخم مرغ

تخم مرغ در بهبود سلامت پوست شما بسیار مفید است. بدن برای تولید کلاژن به پروتئین نیاز دارد و تخم مرغ سرشار از پروتئین است. بدن برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و حفظ سلامت پوست به کلاژن نیاز دارد.

زرده تخم مرغ رنگ پوست شما را بهبود می بخشد زیرا سرشار از بیوتین و سلنیوم است. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین A است که سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می کند. تخم مرغ آب پز را به عنوان صبحانه یا میان وعده بخورید تا مواد مغذی خوبی برای پوست در بدن شما ذخیره شود.

4. ماهی قزل آلا

اگر از مشکلات پوستی رایج مانند اگزما و آکنه رنج می برید، سعی کنید از غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی سالمون استفاده کنید. این ماده غذایی به کاهش التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه کمک می کند.

این ماهی رطوبت پوست را افزایش داده و ظاهر پوست را بهبود می بخشد. ماهی سالمون منبع غنی سلنیوم است که به محافظت از پوست در برابر نور خورشید کمک می کند.

5. سبزیجات با برگ تیره

سبزی های با برگ های تیره مانند کاهو، اسفناج و کلم پیچ برای سلامت پوست بسیار مفید هستند. این سبزیجات حاوی سطوح بالایی از بتاکاروتن هستند، یک آنتی اکسیدان قوی که به جوانسازی پوست کمک می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به حذف سموم از بدن و پاکسازی پوست کمک می کند.

برگ های سبز تیره منبع عالی ویتامین C و E هستند که برای سلامت پوست مهم هستند. می توانید مصرف این غذاها را با افزودن آنها به برخی از سالادها افزایش دهید.

6. آووکادو

آووکادو فواید زیادی دارد و محبوبیت این ماده غذایی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. آووکادو برای پوست صورت بسیار مفید است زیرا حاوی روغن های منحصر به فردی است که پوست را مرطوب، هیدراته و نرم نگه می دارد.

آووکادو که به عنوان مادر مرطوب کننده های طبیعی شناخته می شود، می تواند به صورت موضعی روی پوست شما استفاده شود. یک آووکادو را له کنید و روی صورت خود بمالید.

اگر از آووکادو در رژیم غذایی خود استفاده کنید، پوست شما را نرم می کند. آووکادو از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می کند.

7. کیوی

در واقع، شما ویتامین C را از کیوی دریافت می کنید، نه پرتقال. یک کیوی متوسط ​​حاوی 137.2 میلی گرم ویتامین C است، در حالی که یک پرتقال متوسط ​​حاوی 70 میلی گرم ویتامین C است. ویتامین C در تولید کلاژن در بدن نقش دارد و به سفت شدن و تقویت پوست کمک می کند.

یکی از خواص میوه کیوی افزایش کلاژن در بدن است که چین و چروک های پوست را برطرف کرده و با پیری زودرس مبارزه می کند. این یک میوه فوق العاده است زیرا حاوی ویتامین E است که از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. کیوی یک غذای عالی برای سلامت پوست است.

8. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سرشار از اسید لینولئیک است که یک قند سالم و غیر اکسیده است. تحقیقات نشان داده است که اسید مایع از پوست در برابر نازک شدن و چین و چروک محافظت می کند.

9. سویا

سویا حاوی آنتی اکسیدانی به نام ایزوفلاون است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ایزوفلاون ها می توانند ضخامت پوست، محتوای کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند.

10. بادام

بادام منبع بسیار خوبی از ویتامین E است که دارای اسید لینولئیک و همچنین یک آنتی اکسیدان است. این مواد به حفظ سلامت پوست شما کمک می کنند و همچنین از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کنند.

11. پومودورو

گوجه فرنگی ابرقهرمانان مراقبت از پوست هستند که به لطف محتوای آنتی اکسیدانی بالای خود از پوست شما در برابر اثرات مضر خورشید محافظت می کنند. مطالعه‌ای که اخیراً در انجمن سلطنتی پزشکی لندن ارائه شد، نشان داد که زنانی که به مدت 12 هفته پنج قاشق غذاخوری پوره گوجه‌فرنگی استاندارد را با 10 گرم روغن زیتون مصرف کردند، توانایی پوست خود را برای دفاع در برابر آسیب‌های UV بهبود دادند.

12. هندوانه

میوه ای شیرین و آبدار که یکی از محبوب ترین میوه ها در تابستان است. هندوانه منبع بسیار قوی لیکوپن است. ترکیبی شبیه به ترکیب کاروتنوئید (از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می کند. اگر به دنبال منبع دیگری از لیکوپن هستید، گوجه فرنگی را فراموش نکنید.

13. هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است. این کاروتنوئید از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند. سایر منابع خوب بتاکاروتن سیب زمینی شیرین، انبه، اسفناج و کلم بروکلی هستند.

14. چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین (اپیکاتچین)، یک آنتی اکسیدان بالقوه است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای باعث انعطاف پذیری پوست می شود و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، نوشیدن منظم چای سبز می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

15. سیر

واقعاً یکی از بهترین درمان های طبیعی، سیر نیز به جلوگیری از جوش کمک می کند و پوست را صاف نگه می دارد. برای استفاده حداکثری از ترکیبات آنتی بیوتیک طبیعی آن، بهتر است سیر را خرد کرده یا خلال کنید و قبل از پختن آن را چند دقیقه در بشقاب بگذارید.

16. سبزیجات

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که به بدن کمک می کند رطوبت را حفظ کند و ظاهری درخشان و سالم به موهای شما می بخشد. محتوای گرد پروتئین به رشد فولیکول های مو کمک می کند و آنها را پرتر و قوی تر می کند.

17. سیب زمینی

سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع بتاکاروتن است و 100 گرم از این ماده به صورت پخته تقریباً چهار برابر نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن برای سلامت پوست بسیار مفید هستند و به عنوان ضد آفتاب عمل می کنند. کاروتنوئیدها برای محافظت از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید در پوست ساخته می شوند. اثر محافظتی پوست از برنزه شدن، مرگ سلولی، پوست و پیری جلوگیری می کند. رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن می تواند پوست شما را به رنگ نارنجی روشن تبدیل کند و پوست شما را سالم به نظر برساند.

18. فلفل قرمز و زرد

مانند سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز و زرد سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. یک فنجان (149 گرم) فلفل خرد شده 92 درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کند.

آنها علاوه بر بتاکاروتن، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هستند که برای تولید کلاژن در پوست ضروری است. یک فنجان فلفل خرد شده تقریباً 3 برابر نیاز روزانه به ویتامین C دارد و می توان آن را به روش های مختلف مصرف کرد.

مطالعات اثربخشی استفاده از ویتامین C را در کاهش خشکی پوست و جلوگیری از چین و چروک پوست نشان داده است.

19. آب نارگیل

اگر پوستی نرم و جوان می خواهید، آب نارگیل را فراموش نکنید. این مملو از پتاسیم و الکترولیت های شل کننده عضله است تا پوست شما را بازسازی و جوان کند و آن را نرم و شاداب کند.

20. تخمه آفتابگردان

به طور کلی آجیل و دانه ها منابع خوبی برای حفظ سلامت پوست هستند، تخمه آفتابگردان یکی از دانه هایی است که در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است. 30 گرم آفتابگردان حدود 40 درصد نیاز بدن به ویتامین E، 32 درصد سلنیوم و 10 درصد روی مورد نیاز بدن را تامین می کند، علاوه بر این، هر 30 گرم آفتابگردان حاوی 6 گرم پروتئین است.

21. بلغور جو دوسر

استفاده از بلغور جو دوسر برای تقویت و تقویت بافت پوست بسیار مهم است. غذاهای غنی از فیبر مانند جو، باکتری های روده را تغذیه می کند که به کاهش التهاب، افزایش ناگهانی قند خون که می تواند به مشکلات پوستی کمک کند و بافت های بدن را تقویت می کند، کمک می کند.

بلغور جو دوسر نیز مقدار زیادی مواد معدنی دارد. این ماده معدنی کمیاب به پوست کمک می کند خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده و علائم پیری را کاهش دهد.

22. نان سبوس دار

نان سفید فاقد مواد مغذی سالم است و دارای شاخص گلیسمی بالایی است، به این معنی که بر قند و انسولین خون بیشتر از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین (GI) مانند غلات کامل تأثیر می گذارد. علاوه بر نان غلات کامل، غذاهای کم GI شامل میوه ها، لوبیاها، سبزیجات، ماهی و جو دوسر هستند.

23. شکلات تلخ

این افسانه را فراموش کنید که خوردن شکلات باعث آکنه می شود. شکلات تلخ سرشار از فلاونول است که آنتی اکسیدان هایی هستند که به بهبود پوست کمک می کنند. افرادی که روزانه کاکائو غنی از فلاونول می نوشند متوجه بهبود بافت، زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شوند و در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش مقاوم تر هستند.

24. دانه برگ

مصرف دانه شنبلیله در بهبود آبرسانی و رفع خطوط ریز موثر است. این دانه به کاهش التهاب پوست کمک می کند و آبرسانی سلول های پوست را بهبود می بخشد. دانه های کتان مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کند که لکه ها را از بین می برد و خطوط ریز را صاف می کند.

همچنین می توانید برای کاهش وزن آب جوانه گندم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

25. گوشت

گوشت حیوانات پرورشی، به ویژه گوشت گاو و طیور، حاوی پروتئین است که برای تولید کلاژن و بافت الاستیک ضروری است. وقتی کلاژن تجزیه می شود، پوست کدر و کدر به نظر می رسد و قادر به مبارزه با مهاجمان خارجی و رادیکال های آزاد نیست.

همراه با پروتئین، مکمل های غنی از ویتامین های B کمپلکس تنها منبع طبیعی B12 هستند، روی یک آنتی اکسیدان قوی است که در گوشت نیز یافت می شود و با رادیکال های آزاد که باعث آسیب و پیری پوست می شوند مبارزه می کند.

26. قهوه

علیرغم این باور که قهوه برای شما و پوست شما مفید نیست، زیرا ادرار آور است و بنابراین مایعات زیادی را از بین می برد و حاوی موادی است که کلاژن را از بین می برد. با این حال، قهوه جای خود را در لیست دانه های مراقبت از پوست پیدا کرده است.

با کاهش مصرف قهوه در روز می توان اثرات منفی نوشیدن قهوه را از بین برد. یک یا دو فنجان از این نوشیدنی هیچ مشکل جدی پوستی ایجاد نمی کند. در واقع او می تواند برعکس عمل کند.

قهوه حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد التهابی مانند ویتامین B3 (نیاسین)، اسید کلروژنیک (CGA) و ملانوئیدین است. ویتامین B3 در پیشگیری از سرطان پوست بسیار موثر است و CGA و ملانوئیدین به کاهش قرمزی و هایپرپیگمانتاسیون (مانند لکه های خورشیدی) و خطوط ریز کمک می کنند.

27. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسید اولئیک است که سلول های پوست را نرم کرده و پوست را نرم می کند. روغن زیتون همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر چربی های ضروری است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. از این گذشته، این روغن سرشار از ویتامین E و پلی فنول است. این دو آنتی اکسیدان از تولید مثل رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند جلوگیری می کنند. توصیه می کنیم در تهیه غذای روزانه خود از روغن زیتون استفاده کنید.

28. قارچ

قارچ علاوه بر خوشمزه بودن، فواید زیادی برای پوست شما دارد، قارچ منبعی غنی از دیبوفلاوین و ویتامین های B است که هر دو برای پوست مهم هستند. دیبوفلاوین (ویتامین B2) بافت پوست را ترمیم می کند و به حفظ سلامت آن کمک می کند. لک های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را تا حدی از بین می برد. دیبوفلاوین به ترمیم بافت پوست پس از سوختگی، زخم و جراحی کمک می کند.

29. انبه

انبه می تواند بیش از 80 درصد نیاز روزانه بدن شما به ویتامین A را تامین کند. انبه را می توان یک غذای فوق العاده برای پوست در نظر گرفت زیرا ویتامین A موجود در انبه سلول های پوست را بازسازی می کند و به آنها کمک می کند سالم بمانند. کمبود ویتامین A باعث خشکی و ترک خوردن پوست شما می شود. انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از پیری پوست جلوگیری می کند. همچنین انبه با کمتر از 70 کالری، جدا از خوشمزه بودن، نه تنها صورت را جوان می کند بلکه تناسب اندام را نیز حفظ می کند.

30. آب

سلول های پوست برای داشتن غشای صاف و جذب مواد مغذی مورد نیاز خود به مایعات زیادی نیاز دارند. توصیه می کنیم برای داشتن پوستی نرم و هیدراته، ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. البته می دانید که وقتی هوا گرم است، ورزش می کنید یا فعالیت بدنی دارید، باید مایعات بیشتری داشته باشید. زیرا شما عرق می کنید و بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.

نتیجه
خوردن این غذاها برای مراقبت از سلامت پوست بسیار مهم است، اما باید در نظر داشته باشید که سبک زندگی تاثیر بیشتری بر پوست و زیبایی شما دارد. شما باید استرس و اضطراب را کنترل کنید، به ورزش منظم ادامه دهید و غذاهای سالم را به مقدار مناسب مصرف کنید. اگر از تغذیه مناسبی برخوردارید ولی همچنان پوستی روشن و لطیف ندارید حتما به متخصص پوست و مو شیراز پی جو  مراجعه کنید.