عمومی

چرا ایرانی‌ها میزبان نمی‌شوند؟ – ایران تودی

به نظر می رسد از بین چهار تیم ایرانی در این مرحله ، فقط پرسپولیس فرصتی برای میزبانی از همه تیم های گروه دارد. حالا چرا فقط پرسپولیس؟ دلیل این امر این است که بقیه تیم های ایران هنوز با رقبای سعودی خود گروه یا هم گروه هستند و این به آنها فرصتی برای میزبانی می دهد!

روزنامه به گزارش ایران تودی مشرق وی نوشت: “قرعه کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا روز چهارشنبه برگزار شد و سه نماینده به علاوه یک نماینده ایران حریفان خود را در مرحله گروهی لیگ جدید شناخت.” این در حالی است که سه تیم پرسپولیس ، تراکتور و استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان هستند و تنها فولاد در صورت شکست حریف اماراتی خود پس از بازی پلی آف می تواند حضور خود در مرحله گروهی را تأیید کند.

در دور جدید لیگ قهرمانان آسیا 40 تیم حضور دارند که برای اولین بار گروه خود را تغییر داده اند و تیم های مرحله گروهی به جای چهار تیم در شرق و غرب ، پنج تیم مختلف خواهند بود. پنج گروه چهار تیمی در غرب ، پنج گروه چهار تیمی در شرق. سال گذشته ، به دلیل شیوع ویروس کرونا ، ادامه لیگ قهرمانان در قطر برگزار شد و تیم های ایرانی فرصتی برای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا و مهمتر از همه مخاطبان نداشتند. پدیوم. در این دوره ، علیرغم اینکه تصمیم نهایی اتخاذ نشده است ، شایعاتی مبنی بر اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد چندین کشور را قبول کند ، نه فقط یک کشور. در این مورد نیز هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در واقع ، این بار مسئولان AFC مصمم هستند که یک میزبان متمرکز نداشته باشند یا حداقل از چند کشور برای میزبانی گروه های مختلف استفاده کنند.

وضعیت در منطقه غربی ، جایی که هیئت ایرانی مجبور است با رقبا روبرو شود ، پیچیده اما ساده به نظر می رسد. قطر میزبانی متمرکز دور قبلی لیگ قهرمانان آسیا را پذیرفت ، بنابراین به نظر می رسد در این دوره فرصت خوبی برای تبدیل شدن به یکی از میزبانان وجود دارد. اما اکنون باید به گفتگوی بعدی برگردیم. جایی که گفته می شود کنفدراسیون فوتبال آسیا دوست ندارد هیچ گروهی را در یک کشور قبول کند. در چنین شرایطی ، اگر تصمیم AFC نهایی باشد و هر گروه میزبان یک کشور باشد ، آیا تیم ایران فرصتی برای میزبانی دور جدید لیگ قهرمانان آسیا خواهد داشت؟

قبل از پاسخ به این س ،ال باید توجه داشت که از بین چهار تیم ایرانی شرکت کننده در این مرحله ، فقط پرسپولیس با در نظر گرفتن تیم های گروه شانس دیدار دارد. حالا چرا فقط پرسپولیس؟ دلیل این امر این است که بقیه تیم های ایران هنوز با رقبای سعودی خود گروه یا هم گروه هستند و این به آنها فرصتی برای میزبانی می دهد!

اوضاع دیپلماتیک عربستان و ایران پس از دیوار سفارت عربستان در تهران هنوز نامساعد است و تیم های سعودی تمایلی به بازی در ایران ندارند. چند سالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) میزبان نمایندگان دو کشور در زمین سوم است. این در مورد خوزستان سلیک ، تیمی که باید پلی آف را شروع کند متفاوت است. از آنجا که آنها در مرحله پلی آف هستند ، شانسی برای میزبانی ندارند. استقلال در گروه C با الاهلی عربستان هم گروه است و فرصت میزبانی را از دست می دهد. تراکتور با شارجه و پاختاکور ازبکستان هم گروه است. شانس میزبانی مردم تبریز بیشتر از استقلال است. البته احتمال حضور تیم سعودی در این گروه وجود دارد که این امر احتمال میزبانی تراکتورها را کاهش می دهد. الوحده در مرحله پلی آف برابر نیروی هوایی عراق به مصاف عربستان می رود. اگر این تیم سعودی بر حریف عراقی غلبه کند ، در جمع سرخپوشان تبریز قرار می گیرد. چنین اتفاقی به معنای پایان شانس میزبانی تراکتور در آسیا است. این در حالی است که پرسپولیس فینالیست لیگ قهرمانان آسیا 2020 تیم سعودی در این گروه نمی بیند و در این گروه الریان به دلیل حضور قطر و گوا هند در مرحله گروهی قهرمانان آسیا شانس بیشتری نسبت به سایر نمایندگان ایران دارد. لیگ. تیم چهارم سرخپوشان پایتخت در دیدار تیم های الوحده امارات و الزورا Iraq عراق مشخص خواهد شد. در پایان چون هیچ تیم سعودی در مرحله گروهی با پرسپولیس روبرو نمی شود ، این تیم با توجه به ثبات در لیگ قهرمانان آسیا در سال های اخیر و همچنین حضور در دور اول ، شانس میزبانی روی کاغذ را دارد. مسابقات.

از میزبانی رویا تا واقعیت؟

روی کاغذ ، شانس این تیم برای میزبانی یک مرحله گروهی در دنیای واقعی از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. البته پرسپولیس برای این بازی ها که باید یک بازی یک به یک باشد مشکلی نخواهد داشت اما با توجه به تحولات سیاسی به نظر می رسد علاقه کنفدراسیون فوتبال آسیا به میزبانی چندان قابل قبول نباشد. تیمی از ایران. اگر در مورد چهار دلیل میزبانی نکردن ایران و تخت جمشید صحبت کنیم ، می توان به چهار مسئله امنیتی ، سرنگونی هواپیمای اوکراینی ، کرونا و سیستم VAR (کمک داور ویدیویی) اشاره کرد. مسئله امنیت همان بهانه های کشورهای عربی است که پس از بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان به وجود آمد. چندین کشور عربی از جمله امارات متحده عربی از سعودی ها خواسته اند که از کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهند به نمایندگان آنها اجازه دهد در یک کشور دیگر مقابل تیم های ایرانی بازی کنند. اگرچه AFC با این پیشنهاد مخالف است ، اما با توجه به نفوذ اعراب در AFC ، آنها هنوز در همان صندلی نشسته اند و تیم های ایرانی مهمان نخواهند بود.

اگرچه AFC فقط به میزبانی بازی ایران و عربستان در یک کشور سوم رأی داد ، اما سال گذشته ، قبل از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ، اتفاق جدیدی وجود داشت که داستان میزبانی را با مشکل روبرو کرد. داستان در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران است که پس از آن AFC فارغ از اینکه رقیب عربستان باشد یا نه ، با تصمیم جدید تصمیم به پذیرش ایران گرفت! اگرچه این موضوع با واکنش تند ایرانی ها روبرو شد اما در نتیجه برخلاف ادعاهای مسئولان فدراسیون فوتبال و نمایندگان باشگاه های آن زمان تیم های باز به دست تیم های ایرانی افتادند! کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) پیشنهاد کرده است که در صورت تأیید امنیت در ایران ، اولین مسابقات را ابتدا رقبا و سپس تیم های ایرانی میزبانی کنند. اگرچه مقامات ایرانی این رویداد را یک پیروزی برای خود توصیف کردند ، اما با شیوع ویروس کرونا و برگزاری چندین مسابقه مرحله گروهی ، بازی ها در قطر متمرکز شد و موضوع میزبانی ایران به وضوح برطرف شد. حالا پرسپولیسی ها هنوز نمی دانند مسئولان AFC این ماجرا را فراموش كرده اند یا خیر ، زیرا اگر AFC در جایگاه قبلی خود باشد ، پرسپولیس رسماً فرصتی نخواهد داشت.

دو مورد دیگر موضوعات قابل حل اما دشواری هستند. اولین مورد ویروس کرونا در ایران است. اگرچه میزان مرگ و میر کاهش یافته است ، اما میزان بروز در ایران بسیار زیاد است و می تواند تأثیر بسزایی در مسکن داشته باشد. شاید بتوان با ارائه تضمین های لازم این نگرانی را برطرف کرد. مورد دوم نیاز به پول از ایران دارد که تهیه آن برای یک باشگاه دشوار است. در واقع اگر AFC با کفشی که نیاز به استفاده از VAR دارد وارد این مرحله گروهی شود ، هیچ تیمی فرصت میزبانی ندارد ، زیرا این سیستم هنوز در ورزشگاه های ایران پیاده سازی نشده است. با این وجود به نظر می رسد جدای از این موارد ، بحث های سیاسی و دیپلماتیک همچنان ادامه دارد که احتمال میهمان تیم های ایرانی در مرحله گروهی را زیر سوال می برد و آنها را تقریباً به صفر رساند.

انتهای پیام