ورزشی

پاداش کل مدال‌آوران بازی‌های آسیایی کمتر از نصف قیمت خودروی کنعانی‌زادگان!

بررسی‌های ایران تودی نشان می‌دهد که مجموع پاداش تعیین شده برای تمام مدال‌آوران بازی‌های آسیایی هانگژو حتی از نصف جایزه حواله واردات خودرو که برای صعود به جام جهانی به یک فوتبالیست تیم ملی داده شده هم کم‌تر است.

به گزارش ایران تودی، وزارت ورزش ۱۴ روز پس از پایان بازی‌های آسیایی هانگژو، پاداش مدال‌آوران را اعلام کرد.

با توجه به این که پاداش ویژه فوتبالیست‌ها برای صعود به جام جهانی مورد انتقاد بسیاری از ورزشکاران رشته‌های دیگر قرار گرفته بود، اکنون مقایسه آن با پاداش تعیین شده از سوی وزارت ورزش برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی باعث آزردگی خاطر بیش‌تر قهرمانان شده است و واکنش آن‌ها را نیز به دنبال داشته است.

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو، ۱۳ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز گرفت. خبرنگار ایران تودی بر اساس اعداد اعلامی وزارت ورزش محاسبه کرد که برای کل مدال‌آوران بازی‌های آسیایی هانگژو، مبلغ ۳۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.(وزارت ورزش اعلام نکرده است پاداش مدال دونفره مانند قایقرانی، تیراندازی و تنیس روی میز به صورت تیمی محاسبه می‌شود یا انفرادی. بر این اساس در این گزارش، مدال دونفره  معادل رشته‌های تیمی در نظر گرفته شده است.)

پاداش کل مدال‌آوران بازیهای آسیایی کمتر از نصف قیمت خودروی کنعانی‌زادگان!
مدال طلای حسن یزدانی در بازی‌های آسیایی

پاداش تعیین شده وزارت ورزش برای بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

 طلا: انفرادی ۹۰۰ میلیون تومان، تیمی ۴۵۰ میلیون تومان
نقره: انفرادی ۵۰۰ میلیون تومان، تیمی ۲۵۰ میلیون تومان
برنز: انفرادی ۲۵۰ میلیون تومان، تیمی ۱۲۵ میلیون تومان

پاداش کل مدال‌آوران بازیهای آسیایی کمتر از نصف قیمت خودروی کنعانی‌زادگان!
مدال طلای تاریخی شطرنج در بازی‌های آسیایی

محاسبه کل پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی هانگژو:

۱۳ مدال طلا

۱۱ مدال انفرادی: ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

۲ مدال تیمی(۱۲ نفر در والیبال و ۵ نفر در شطرنج): ۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان

۲۱ مدال نقره

 ۱۸ مدال انفرادی : ۹ میلیارد تومان

۳ مدال تیمی(۱۲ نفر در کبدی مردان، ۲ نفر در رویینگ دونفره و ۴ نقر در رویینگ چهار نفره): ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۲۰ مدال برنز

۱۳ مدال انفرادی: ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان

۷ مدال تیمی(۱۲ نفر در کبدی زنان، ۳ نفر پینگ‌پنگ تیمی، ۲ نفر در کایاک دونفره، ۲ نفر در کانو دونفره، ۲ نفر در میکس تیراندازی، ۴ نفر در شمشیربازی تیمی و ۲ نفر در پینگ‌پنگ دونفره): ۳ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان

مجموع: ۳۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان.

در همین حال محمد حسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم ملی فوتبال ایران در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که با مجوز واردات خودروی خارجی که به مناسبت صعود تیم ملی به جام جهانی قطر اهدا شده بود توانسته خودرویی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان وارد کند. این صحبت‌های کنعانی‌زادگان واکنشهای متعددی را به دنبال داشت و برخی ورزشکاران نسبت به وجود تبعیض در پاداش ورزشکاران اعتراض کردند چرا که در واقع پاداش کل مدال‌آوران کاروان ایران در بازیهای آسیایی هانگژو حتی از نصف هزینه خودروی وارداتی کنعانی‌زادگان هم کم‌تر است!

تصمیمات هیجانی، عدالت در ورزش را زیر سوال می‌برد

یکی از مواردی که کیومرث هاشمی با حضور در وزارت ورزش باید آن را اصلاح کند، جلوگیری از پرداخت پاداش‌های هیجانی و غیرکارشناسی است. گاهی پاداش‌ها چنان کم ارزش هستند که ورزشکاران از وقت گذاشتن در دنیای قهرمانی پشیمان می‌شوند و گاهی برای صعود به جام جهانی که نتایج ضعیفی هم در پی داشت، چنان رانت باارزشی به یک فوتبالیست داده می‌شود که صدای قهرمانان سایر رشته‌ها را درمی‌آورد و آن‌ها را دل‌آزرده و بی‌انگیزه می‌کند. عدالت، حلقه مفقوده‌ای در پرداخت پاداش‌های ورزشکاران است که مسئولان جدید وزارت ورزش باید آن را اجرا کنند.

انتهای پیام

بخش مقالات ورزشی

دارای یک علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه‌ی بیش از 10 سال در صنعت رسانه‌های ورزشی. با ارائه‌ی تحلیل‌های دقیق و اخبار روزمره، هدفمندی مخاطبان را در جهت افزایش دانش و آگاهی ورزشی تقویت می‌کنم. همراه با من باشید تا به دنیای هیجان انگیز ورزشی نگاهی داشته باشیم.