اقتصادی

وزرایی که برای پاسخ به نمایندگان راهی صحن مجلس شدند

برای نشستن در وزارتخانه ، یادداشت ها و برنامه های هر وزیر کابینه باید توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و جلسه باید مورد اعتماد مجلس باشد.

به گزارش ایران تودی ، یکی از اصلی ترین وظایف نمایندگان مردم نظارت بر فعالیت وزرایی است که قادرند با صدای نمایندگان مجلس سکان وزارتخانه های مختلف را به دست گیرند. سingال از وزرا one یکی از ابزاری است که برای نظارت بر فعالیتهای هر وزیر در طول دوره مسئولیت خود به قانونگذار داده می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممکن است هر کجا فکر می کنند وزرا تصمیمی اشتباه گرفته اند یا فکر می کنند در مورد هر مسئله ای که نیاز به شفافیت دارد به اطلاعات بیشتری نیاز دارند ، از وزرای مربوطه بخواهند و از وزیر بخواهند در کمیسیون های تخصصی باشد تا توضیحات لازم را ارائه دهد. .

اگر س questionال توسط هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون تخصصی ارسال شود ، وزیر مربوطه باید ظرف دو هفته به کمیسیون بیاید تا به س ofال نمایندگان پاسخ دهد. اگر معاونین سوال کننده با توضیحات وزیر موافق نباشند یا وزیر در جلسه کمیسیون شرکت نکند ، نمایندگان حق دارند س questionال را برای بررسی در صحن علنی دادگاه مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارسال کنند.

درصورتی که هیئت رئیسه مجلس اعلام کند که س questionال را گرفته است ، وزیر مربوطه باید در جلسه استماع مجلس شرکت کند و پس از ارائه توضیحات خود در مورد سوال ، در صورت موافقت نماینده شخص سوال کننده ، س questionال مطرح نخواهد شد . آنها تصمیم خواهند گرفت که توضیحات وزیر قانع کننده باشد یا خیر.

در طول 10 ماه مجلس ، اعضای مجلس یازدهم که از این ابزار قانونی بی اطلاع بودند ، در مورد موضوعات مهم کشور از وزرا س questionsال می کردند و حتی چند کارت زرد به وزرا دادند.

کارت زرد یا هشدار مجلس شورای اسلامی برای اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی سوال وزیر در دادگاه و رأی دادن نماینده استعلام برای ورود به سوال کافی نیست. کارت زرد یا اخطار.

در این گزارش ، ما به س questionsالات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس از 8 وزیر در این دوره خواهیم پرداخت.

یکی از س questionsالات س questionال فرهاد بشیری ، نماینده پاکستان در مجلس شورای اسلامی است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این در مورد این بود که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند و سرانجام نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر قانع نشدند.

س Anotherال دیگری که نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه پرسیدند ، در مورد دلیل مصاحبه جواد کریمی قدوسی ، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشپیگل بود.
به دنبال پاسخ وزیر امور خارجه ، کریمی قدوسی نارضایتی خود را از پاسخ وزیر ابراز کرد ، بنابراین این س Consultال در مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس نیز از پاسخ وزیر خارجه ابراز نارضایتی کردند.

بنابراین وزیر امور خارجه در یک روز دو کارت زرد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

منصور غلامی وزیر علوم وی یکی از وزیرانی بود که پارسال در پارلمان از وی س questionال شد و کارت زرد نمایندگان را از دست نداد.

یکی از س questionsالاتی که در مجلس از منصور گولامی به عنوان وزیر علوم مطرح شد ، س ofال نماینده علی آباد رحمت الله نوروزی در مورد دلیل افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان و اساتید وزارت علوم نبود. … آنها مطمئن نبودند.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد وی در این دوره برای پاسخگویی به س questionsالات نمایندگان مجلس در جلسه دادرسی مجلس شورای اسلامی شرکت کرد. این یکی از سالاتی بود که احمد نادری و جمعی دیگر از نمایندگان در مورد مشکلات شرکت پرورش و صنعت نیشکر هفت تپه و دلیل انصراف وزارت اقتصاد و دارایی در برکناری مالک بی کفایت هفت تپه خوزستان مطرح کردند. از پارلمان برکنار شد.

پس از توضیحات نماینده درخواست کننده و وزیر اقتصاد ، پاسخ های وزیر اقتصاد به رأی نمایندگانی گذاشته شد که نارضایتی خود را از پاسخ های وزیر ابراز داشتند و به او کارت زرد دادند.

محمد جواد آذری کهرومی وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی حبیب الله دهمرده ، نماینده مردم زابل در یازدهمین جلسه حاضر شد تا به سوالی درباره دلایل عدم اجرای طرح نصب فیبر نوری در استانهای مرزی مانند سیستان و بلوچستان پاسخ دهد.

بیژن زنگنه ، وزیر نفت وی از ملاقات با نمایندگان در دادگاه پارلمان محروم نبود و برای پاسخ به س fromال ابراهیم رضایی ، نماینده داغستان ، درباره دلیل استفاده نکردن از 14 مرحله پارس جنوبی ، به مجلس احضار شد. در بیانیه وزیر نفت آمده است که وی از این تحقیق راضی نیست زیرا عدم حضور در مرحله 14 پارس جنوبی نمونه ای از رها شدن بود و تحقیقات حقوقی در این باره آغاز شده بود که حتی باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی نیز از پاسخ وزیر نفت ابراز نارضایتی کردند ، بنابراین مجلس یازدهم اولین کارت زرد را به زنگنا داد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش سال گذشته ، محمد حسن اسفاری ، نماینده مردم اراک ، یکی از وزرا در مجلس بود که به س fromال وزارت آموزش و پرورش پاسخ داد که چرا شهریه های مارس ، آوریل ، مه و ژوئن را پرداخت نکرده است. 2016. موجود است.

پس از توضیحات وزیر آموزش و پرورش و وعده پرداخت حق الزحمه معلمان ، بازپرس با توضیحات وزیر موافقت کرد.

کاظم خاوازی ، وزیر جهاد کشاورزی به نظر می رسد سید سلمان سخنگوی ارومیه به س Zال ذاکر در مورد بخش کشاورزی ، کلبه ها ، قیمت خرید تضمینی و عدم تمرکز بر صادرات محصولات کشاورزی ، به ویژه سیب پاسخ می دهد. قبل از مجلس شورای اسلامی نماینده ارومیه که قول داده بود به استان زراعت و آذربایجان غربی برود و از روند صادرات محصولات این استان و تخریب ویلا بازدید کند ، از توضیحات وزیر خوشحال شد و رأی نداد . به سوال

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال 1999 علی بابایی یکی از وزیرانی بود که برای پاسخ به س Kال کارنامی در مورد عدم برنامه ریزی مناسب برای سازماندهی نیروهای انسانی و نیروهای پیمانی در بخش راه به مجلس رفت.

سرانجام پس از شنیدن توضیحات وزیر و وعده های وی برای پیگیری مشکلات در این زمینه ، نماینده مسئول تحقیق از رای گیری در مورد این سوال در مجلس خودداری کرد.

حضور وزرا در کاخ مجلس شورای اسلامی و اظهارات آنها در مورد موضوعاتی که ذهن مردم و اعضای مجلس را با سالاتی روبرو می کند ، می تواند فرصت خوبی برای تعامل بیشتر دولت و مجلس باشد. برنامه ریزی و حل مسائل.

اما این ابزار حقوقی در اختیار اعضای مجلس شورای اسلامی نباید وسیله ای برای تسویه حساب های سیاسی و طرح موضوعات علیه وزیران بدون اثبات اسناد باشد. امیدوارم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با استفاده از ابزار کنترل ، ریشه مشکلات موجود در بخشهای مختلف را یافته و از طریق برنامه ریزی و تعامل بین نهادها برای حل مشکلات کشور گام بردارند.

انتهای پیام