عمومی

نگاهی بر یک میراث ماندگار

بیان این مسئله امری ضروری است که عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، میراثی ماندگار و پر اهمیت از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان می باشد که با تکیه بر دیپلماسی موثر، عملگرا و نتیجه محور دولت سیزدهم رقم زده شد و پس از عضویت در شانگهای اقدامی بسیار موثر در نقش آفرینی جهانی ایران می باشد و حفظ این دستاورد امری ضروری برای کشور از جمله در حوزه اقتصادی است. 

به گزارش ایران تودی، قاسم غفوری در سرمقاله سیاست روز نوشت: نشست وزیران امور خارجه بریکس و همچنین نشست وزیران امور خارجه بریکس و کشورهای در حال توسعه با حضور وزیران امور خارجه 10 کشور عضو بریکس  از دیروز  در شهر نیژنی نووگورود  روسیه آغاز شده و علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در این نشست حضور یافته است. پیش از هر چیز بیان این مسئله امری ضروری است که عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، میراثی ماندگار و پر اهمیت از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان می باشد که با تکیه بر دیپلماسی موثر، عملگرا و نتیجه محور دولت سیزدهم رقم زده شد و پس از عضویت در شانگهای اقدامی بسیار موثر در نقش آفرینی جهانی ایران می باشد و حفظ این دستاورد امری ضروری برای کشور از جمله در حوزه اقتصادی است. 

نگاهی بر نشست اخیر بریکس از دو جنبه دارای اهمیت می باشد. نخست ساختار و ماهیت بریکس است. بریکس که زمانی با گردهمایی کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی شکل گرفت و پس از آن با عضویت کشورهایی همچون ایران، عربستان، مصر، آرژانتین، امارات متحده عربی و درخواست های دهها کشور برای پیوستن به این جمع، از ظرفیت های عظیمی برای نقش آفرینی در معادلات جهانی برخوردار است و می تواند به عنوان رقیبی بزرگ در برابر یک جانبه گرایی سرمایه داری غرب ایفای نقش داشته باشد. بریکس بیشترین جمعیت، بزرگترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را دراختیار دارد لذا می تواند صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه تر، دموکراتیک تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج ومرج کنونی ترجیح می دهند. ساختار نوینی برگرفته از چند جانبه گرایی عادلانه که هر کشوری بتواند نقشی موثر در آن داشته و از ظرفیت ها و تعاملات جهانی برخوردار شود.

بریکس، هم اکنون به یک نماد جدید و الگوی موفقی از همکاری های نوین و ائتلاف اقتصادهای پرشتاب تبدیل و نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه های چند وجهی برای اصلاح حکمرانی جهانی و نقش آفرینی هرچه بیشتر در صحنه های بین المللی است که ریشه در تاریخ کهن بسیاری از کشورهای عضو نظیر ایران، روسیه، چین و… دارد. به عبارتی دقیق تر می توان گفت که ادعای غرب که سعی دارد تا از واژه کشورهای جنوب و یا نوظهور برای بریکس استفاده کند، نوعی ادعای واهی برای اهمیت زدایی از تاریخ کهن اعضای این اتحادیه و تحقیرسازی برای توجیه سلطه خویش بر سایر کشورهاست.

نکته مهم آن است که امروزه یکجانبه گرایی، برتری جویی های ملی گرایانه، نسل کشی، اعمال تحریم ها، محاصره ها و دیگر اقدامات قهرآمیز یکجانبه و کاملاً غیرقانونی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادها و ساختارهای نوینی را در کنار نظامات ناکارآمد موجود ضروری ساخته است که بریکس می تواند در آن ایفای نقش داشته باشد که توجه به مسائلی همچون انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه اندازی پلتفرم ها و پیام رسان های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی بانکی جدید و غیره در کنار نقش آفرینی در معادلات اصلی جهان نظیر تلاش برای پایان دادن به نسل کشی در غزه در این زمینه قابل تامل است.

خنثی سازی تحریم های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه علیه کشورهای عضو برای برپایی امنیت بین المللی پایدار، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه های مختلف بویژه حوزه مالی، تجاری، سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری و نوآوری است. مولفه هایی که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش مهندسی و علمی اش، ظرفیت های اقتصادی بویژه در حوزه انرژی، موقعیت ژئوپولتیک و برتری جغرافیایی برای ترانزیت میان اعضای بریکس، ظرفیت های عظیمی که در حوزه امنیت زمینی، دریایی و هوایی برخودار است که مولفه ای مهم در تحقق اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی بریکس می باشد، از آنها برخوردار است و می تواند در اختیار تحقق اهداف بریکس قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران بویژه در دولت سیزدهم ظرفیت سازی های بسیار خوبی در نقش آفرینی منطقه ای و جهانی بویژه در حوزه ترانزیت ایجاد ساخته که همگرایی اعضای بریکس در جهت طرح ها و ابتکارات عمل ایران جهت عملی ساختن طرح های این پیمان جهانی می تواند بالفعل در آمدن این ظرفیت ها را محقق سازد. در این میان برخی اعضای بریکس همچون چین نیز باید در نظر داشته باشند که توجه به حساسیت های ایران در باب تمامیت ارضی غیر قابل مذاکره اش و وارد نشدن به برخی شیطنت ها و توهمات علیه این تمامیت ارضی می تواند تاثیرات موثری در نقش آفرینی ایران در تحقق اهداف بریکس به همراه داشته باشد. ظرفیت هایی که قطعا برای طرح هایی همچون یک کمربند یک جاده چین دارای اهمیت بسیار می باشد.
انتهای پیام