اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

نحوه کار و درخواست تراکنش در کیف پول ها

نحوه انتقال ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول دیگر

کیف پول سخت افزار ولت سنتر: برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال، ابتدا به کیف پول نیاز دارید. باید ابتدا در کیف پولی ثبت نام کنید و سپس باید آدرس عمومی ارسال کننده یا دریافت کننده را داشته باشید.

اغلب اوقات این کار به آسانی اسکن کردن کد QR و تایپ مقدار ارز دیجیتالی است که می‌خواهید ارسال کنید، اما در ادامه این مقاله به طور دقیق تر به این فرآیند می‌پردازیم تا مطمئن شویم که تمام مراحل آن را به طور کامل متوجه شده باشید.

 ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال

کیف پول سخت افزار: فرآیند ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال نظیر، لایت کوین، اتر و سایر ارزهای دیجیتال در کیف پول ها متفاوت می‌باشد، زیرا هر کوین دارای مجموعه گزینه های ذخیره مخصوص به خود در کیف پول می‌باشد. اما به طور کل به شیوه زیر انجام می‌شود:

  • به صفحه ارسال (send) یا دریافت (receive) بروید. این کار با کلیک کردن بر روی زبانه یا دکمه ای که گویای این عمل می‌باشد انجام می‌گیرد.
  • ارسال یا دریافت ارز دیجیتال را انتخاب کنید. نکته: به طور کل فقط باید کوین های مشابه را ارسال و دریافت کنید. یعنی آنکه فقط می‌توانید بیت کوین به بیت کوین یا لایت کوین به لایت کوین ارسال و دریافت کنید. برای مثال نمی‌توانید بیت کوین به کیف پول اتریوم ارسال کنید.
  • ارسال ارز دیجیتال: به آدرس عمومی (public address) کیف پول دریافت کننده وارد شوید و مقدار ارسال مورد نظر را انتخاب کنید. حتما کارمزد تراکنش را نیز در نظر داشته باشید. باید موجودی کافی برای پرداخت کارمزد در کیف پول خود داشته باشید. پس از تایید اعداد، چند بار دیگر آنها را بررسی کنید تا از ارسال اشتباه جلوگیری شود و سپس دکمه ارسال تراکنش/send transaction (یا مشابه آن) را کلیک کنید برای آخرین بار تراکنش را بررسی کنید (آدرس عمومی خود و دیگران را تایید کنید). نکته: می‌توانید همراه تراکنش، یادداشتی بنویسید که دریافت کننده بداند این تراکنش برای چه چیزی است.
  • دریافت ارز دیجیتال: در این مورد لازم نیست کاری کنید. فقط آدرس عمومی کیف پول خود را در اختیار ارسال کننده قرار دهید. اگر کیف پول فقط متعلق به شماست می‌توانید به سایر افراد امکان اسکن کد QR را ارائه دهید.

اگر هم چنان از درست بودن اقدام خود مطمئن نیستید، راهنمای کیف پول را مطالعه کنید تا هر مرحله به تایید شما برسد.

نکات و ترفندها برای تراکنش های کریپتو

در ادامه به چند نکته و ترفند برای تراکنش های کریپتو می‌پردازیم.

مقدار آزمایشی به آدرس های جدید ارسال کنید: قبل از آنکه مقدار زیادی کریپتو ارسال کنید، می‌توانید ابتدا مقدار بسیار کمی ارسال کنید تا مطمئن شوید که همه چیز درست پیش می‌رود. البته باید در نظر بگیرید به این نحو دو بار کارمزد پرداخت می کنید اما خیالتان راحت است که کوین های شما به آدرس درستی انتقال یافته است.

استفاده از صرافی ها برای ارسال کوین: برای ارسال کریپتو بین صرافی ها باید از کلیدهای برداشت و واریز در صرافی و در کنار توکن مورد نظر خود استفاده کنید. باید این اقدامات را با احتیاط انجام دهید و گاهی اوقات باید دستورالعمل های خاصی را انجام دهید. برای مثال ممکن است لازم باشد پیامی به تراکنش ضمیمه کنید یا گاهی اوقات نیز تعداد زیادی کوین ارسال کنید. هم چنین ممکن است گاهی لازم باشد از کدهای احراز هویت استفاده کنید.

نکته: مثال هایی از آدرس عمومی کیف پول (یا کلید عمومی) به صورت زیر می‌باشد:

کیف پول بیت کوین: 1Bn9PjWsFwfwLLEbhagQE9ksUSBcT2jLTm

کیف پول اتریوم: 0xf902fd8B2AEE76AE81bBA106d667cCF368C2f9A1

کیف پول لایت کوین: LdRi8Md4bU8iCv3gkHv4NfvMoitV3AXF6u

کلیدهای خصوصی متفاوت می‌باشند. هرگز نباید کلیدهای خصوصی خود را به اشتراک بگذارید اما همانطور که در مثال های فوق مشاهده می‌کنید، به اشتراک گذاری کلیدهای عمومی مشکلی ندارد.

صرافی های کریپتو به کریپتو: می‌توانید از پلتفرم هایی نظیر شیپ شیفت برای تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر استفاده کنید. اگر بیت کوین در اختیار دارید و می‌خواهید با کوین دیگری تراکنش انجام دهید استفاده از این پلتفرم ها بسیار مفید است.

چرا تراکنش من انجام نمیشود؟ پس از آنکه مقداری کوین (یا همان توکن و ارز دیجیتال) ارسال کردید، باید مقداری صبر کنید تا تراکنش انجام شود. انجام تراکنش ها می‌تواند بلافاصله صورت گیرد یا چند دقیقه طول بکشد یا در صورت پر ازدحام بودن شبکه چند ساعت زمان ببرد. در اکثر کیف پول ها، می‌توانید تراکنش های درخواست شده را مشاهده کنید.

نمایی از کیف پول بیت کوین

به یاد داشته باشید که تراکنش ها به عمومی اضافه خواهد شد، پس همواره می‌توانید نسخه رمزنگاری شده تراکنش ها را مشاهده کنید. برای مثال می‌توانید سایت را مشاهده کنید که اقدامات همزمان بر بستر بلاک چین را نشان می‌دهد.

میهن بلاکچین توصیهای برای ساخت هیچ کیف پول خاصی ندارد و این مطالب صرفا معرفی و آموزش کار با کیف پولهای رمز ارزهاست

تاریخچه ای از تحولات در مالکیت کیف پول تراست والت

بایننس، پلتفرم معاملاتی محبوب و مشهور در دنیای ارز های دیجیتال، پشتیبان کیف پول Trust Wallet است. بایننس مدت ها به دنبال‌ راهکار هایی ایمن و با استفاده ساده بوده و این کیف پول نیز چنین ویژگی‌ هایی را دارا بود. پس در جولای 2018 بود که بایننس اعلام کرد Trust Wallet را تحت مالکیت خود درآورده تا سرویس‌ های بهتر ارائه دهد و امنیت بیشتری برای کاربران ارز های دیجیتال به ارمغان آورد. زمانی که بایننس کنترل Trust Wallet را در دست گرفت، این کیف پول فقط اتریوم و توکن های آن را پشتیبانی می‌کرد اما الان این لیست گسترش زیادی پیدا کرده است. لازم به ذکر است که صرافی بایننس دارای کیف پول منحصر به فرد خود به نام بایننس است که فراگیری  نیز به سادگی تراست والت می باشد.

 

ارزهای پشتیبانی شده توسط کیف پول تراست والت

این والت از تمام توکن های ERC20 و ERC223 پشتیبانی می‌کند. این کیف پول امکان ذخیره، ارسال، دریافت و مبادله انواع کوین ها و توکن ها را دارد. بعد از نصب Trust Wallet، به صورت پیشفرض 4 ارز دیجیتال Bitcoin, Ethereum, BNB, Smart Chain ( بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، اسمارت چین) در دسترس است. این والت از ارز های دیجیتال زیادی مانند اتریوم کلاسیک، بایننس کوین،Dash ،Stellar، Aion و لایت کوین، دوج کوین، ترون، کیهان ( ATOM)، بیت کوین کش و …را پشتیبانی می‌کند. این موضوع حاکی از آن است که شما امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود را با استفاده از این اپلیکیشن موبایل در اختیار دارید. همچنین امکان استیک ارز های دیجیتالی نیز وجود دارد. تراست والت به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استیکینگ سود کسب کنند. استیکینگ ارز رمز نگاری (مشتق شده از اصطلاح “اثبات سهام”) شامل ایجاد بلاک‌ های جدید از طریق الگوی اجماع است. سپس این بلاک های جدید به بلاک چین اضافه می‌شوند تراکنش‌ های جدید در بلاک چین را می‌توان توسط ارز های ذخیره شده توسط دارندگان تایید کرد. تعداد ارز های ذخیره شده تعداد تراکنش‌ های قابل تایید را معین می‌کند.

البته در استفاده در الگو ها و روش های این دو است اما تشابه زیادی نیز به یکدیگر دارند و هر دو برای کسب سود سرمایه گذاران کاربردی هستند. به طور خلاصه استیکنگ، بلوکه کردن ارز ها دریک کیف پول برای مدت زمان مشخصی و دریافت ارز های اضافی (کمی شبیه بهره )به عنوان پاداش است. مانند بهره، هر چه ارز های قفل شده بیشتر باشند بازگشت سرمایه بیشتری خواهید داشت. همه ارز ها از استیکینگ پشتیبانی نمی‌کنند، البته این فهرست در حال زیاد شدن است. تزوس، کازموسیا ترون و در آینده، اتریوم و کاردانو از الگوریتم اثبات سهام استفاده خواهند کرد و برای استیکینگ در دسترس خواهند بود.

 

نحوه نصب نرم افزار تراست والت

نرم افزار تراست برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios به صورت رایگان عرضه شده است که می توانید از لینک زیر آن را دانلود و نصب کنید. پس از آن با شما همراه هستیم تا مراحل نصب کیف پول تراست والت را به راحتی انجام دهید:

 

 

بعد از باز کردن نرم افزار لازم است یک حساب کاربری بسازید، پس گزینه Create a new wallet رو انتخاب کنید. گزینه I already have a wallet (من قبلاً یک کیف پول داشتم) نیز برای کاربرانی که از قبل وارد برنامه Trust Wallet شده‌ اند و حساب کاربری دارند، موجود است. این کاربران در صورتی که بخواهند وارد حساب قدیمی خود شوند، می توانند از این گزینه استفاده کنند.

در مرحله بعد، پس از کلیک بر روی create a new wallet، تراست والت از شما می‌خواهد سیاست‌ های حریم خصوصی و اصطلاحات این سرویس را بخوانید. در صورت تمایل به ادامه، این مورد را بپذیرید و روی گزینه Continue کلیک کنید. این کیف پول تاکید زیادی روی پشتیبان گرفتن دارد. زیرا در صورت نبود پشتیبان، اگر اپلیکیشن از روی دستگاه شما پاک شود یا به هر دلیلی دسترسی به موبایل خود نداشته باشید به هیچ عنوان امکان بازیابی موجودی ارز دیجیتال‌ تان را نخواهید داشت. بنابراین بک آپ گرفتن بسیار مهم است. با زدن تیک I understand … دکمه Continue ظاهر می‌شود.

 

با اشاره روی Continue می توانید 12 کلمه ذکر شده را ببینید. این کلمات را در جای امنی نگه دارید تا در صورت پاک شدن اپ از روی گوشی یا عدم دسترسی به گوشی موبایل‌ تان بتوانید موجودی ارز را دریک کیف پول جدید وارد کنید.

تذکر: اگر اقدام به اسکرین شات کردن بکنید این نرم افزار به شما گوشزد می کند که روش ایمنی را برای ذخیره کردن این اطلاعات انتخاب نکرده‌اید. کلمات بازیابی را روی یک کاغذ نوشته و در مکانی امن نگهداری کنید. از ذخیره این کلمات در محیط مجازی که به اینترنت متصل است، خودداری کنید. چندین نسخه از کلمات تهیه کنید و آن ها را در جاهای مختلف ذخیره کنید تا در صورت گم یا خراب شدن یکی از آن‌ ها بتوانید به نسخه دیگری از این کلمات دسترسی داشته باشید. جهت حفظ امنیت کیف پول خود، کلمات را با دیگران به اشتراک نگذارید.

 

در صورت گم شدن یا فراموش شدن این عبارت 12 کلمه‌ ای، هیچ راهی برای تغییر یا بازیابی آن‌ وجود نخواهد داشت. در واقع از دست دادن این عبارت به معنای از دست دادن ارز های شما است. پس بهتر است آن را بر روی یک کاغذ یادداشت کرده و مخفی کنید. Trust Wallet با حساب‌ های بانکی سنتی تفاوت زیادی دارد، شما مالک حقیقی پول خود هستید و تراست والت هیچگاه نمی تواند به ارز های شما دسترسی داشته باشد. .بعد از اینکه کلمات ریکاوری کیف پول را یاداشت کردید، continue رو بزنید، حالا لازمه که به همون ترتیب کلمات رو لمس کنید تا جمله کامل بشه و بعد دکمه continue رو بزنید.

 

پس از تأیید کلمات، تصویر زیر نمایش داده می‌شود. با نمایش این صفحه اطمینان حاصل می شود که کیف پول شما ساخته شده است. برای دسترسی به کیف پول خود روی کلمه OK کلیک کنید یا از طریق علامت ضربدر پنجره را ببندید. تبریک میگیم، کیف پول شما آمادست. پیغام بعدی مربوط به پوش نوتیفیکشن کیف پوتان هست (پیامی که بر روی صفحه نمایش موبایل شما نمایان می‌شود). برای مثال زمانی که بیت کوین در کیف پولتان دریافت می‌کنید، این پیغام دریافت بر روی موبایل شما ظاهر می‌شود. می‌توانید روی گزینه ENABLE (فعال کردن) کلیک کنید یا پنجره را با استفاده از علامت ضربدر ببندید.

اما اگر در زمان نصب کیف پول دیجیتالی فراموش کردیم کلمه بازیابی را بنویسیم چه کنیم؟، لطفاً مراحل زیر را انجام دهید تا مجدد کلمات بازیابی کیف پول خودتان را ببینید (یادداشت کلمات بازیابی فراموش نشود):

روی‌بخش “تنظیمات” کیف پول تراست والت (سمت پایین، گوشه راست) کلیک کنید، روی گزینه “Wallets” کلیک کنید و روی علامت (!) کلیک کنید در تصویر زیر با کلیک بر روی گزینه “Show Recovery Phrase” کلمات بازیابی به شما نشان داده می‌شود. آن ها را یادداشت کرده و در جای امن نگهداری کنید.

چگونه می توان در کیف پول تراست بیت کوین دریافت کرد

برای دریافت ارز دیجیتال نیاز هست که شما آدرس مربوط به آن ارز دیجیتال را برای فرستنده مورد نظر ارسال کنید. در حال حاضر موجودی بیت کوین شما در تراست والت صفر است. اگر خودتان دریک صرافی ارز دیجیتال بیت کوین خریدید و می خواهید آن را به تراست والت انتقال دهید، کافیست آدرس بیت کوین خودتان در تراست والت را در صرافی موردنظر وارد کنید. در کیف پول تراست والت مانند سایر کیف پول‌ ها، هر ارز دیجیتال یک آدرس منحصر به فرد دارد. برای مشاهده آدرس بیت کوین در کیف پول تراست، مراحل زیر را انجام دهید: روی Bitcoin بیت کوین در‌بخش توکن ها کلیک کنید.

هنگامی که داخل کیف پول بیت کوین خود هستید، گزینه‌های Send ,Receive ,Copy را مشاهده می‌کنید. برای دریافت بیت کوین، روی گزینه Receive کلیک کنید. آدرس بیت کوین خود را که یک عبارت طولانی تشکیل شده از حروف و عدد هست را مشاهده می کنید. می توانید با کلیک بر روی گزینه “Copy” آدرس را کپی کنید یا با کلیک بر روی گزینه “Share” کد QR را به اشتراک بگذارید .

 

با ارسال بیت کوین توسط فرستنده به این آدرس، بیت کوین به کیف پول Trust شما منتقل می‌شود. بعد از خرید بیت کوین و انتقال آن به والت خود می توانید موجودی بیت کوین افزایش یافته خود و معادل دلاری  خود را ببینید. روی گزینه “Bitcoin” کلیک کنید. در این قسمت اطلاعات زیر را مشاهده می‌کنید:

Sender: فرستنده بیت کوین
Network Fee: کارمزد شبکه
Confirmations: تاییدیه ها
Transaction time: زمان تراکنش

برای مشاهده جزئیات روی گزینه “MORE DETAILS” کلیک کنید. جزئیات دریافت بیت کوین خودتان را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید