موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در سخنی از حضرت علی (علیه السلام) زمان یکی از معیارهای شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالانوار، ج 75، ص 80)، زیرا در پرتو آن می توان با هم زیست و با هم بود. می توان در جامعه و بالاتر از همه کسانی که امور عمومی را برنامه ریزی می کنند، به ویژه کسانی که در آن هستند، موقعیت تأثیرگذاری داشت. در دنیای امروز این موضوع بیش از هر زمان دیگری مطرح است. تغییرات روزانه و سریعی که در آن زندگی می کنیم، هر خردمندی را وادار می کند که حقایق را بداند و بر اساس آنها برنامه ریزی و عمل کند و اساساً نیازی به مدیریت بیشتر نیست.
نه باید تغییر را انکار کرد و نه از آن ترسید و نه نادیده گرفتن آن منطقی و عاقلانه است. یک راه حل معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. در حوزه پژوهشی، این مقوله علاوه بر دو نکته قبلی – مشکل شناسی و تسهیل فرآیندها، در صورت عدم رعایت مسائل شخصی و غیر مأموریتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بی شک آنچه در پژوهشکده های اسلامی مانند پژوهشکده علمی علوم و فرهنگ اسلامی که نویسنده از اعضای آن است به عنوان محصول پژوهشی/خروجی ارائه می شود، باید با روحیه و سلیقه مخاطب مطابقت داشته باشد. از همه مهمتر، مقتضیات زمانه.توضیح این است که:
آ. جریان گسترده اطلاعات از همه طرف، دسترسی آسان به پرسش‌ها، جستجوی آسان برای نیازمندی‌ها به زبانی ساده که همه می‌توانند آن را بفهمند، و همچنین دسترسی آزاد به آنچه مورد نیاز است، افراد را مجبور می‌کند از مراجعه به متون طولانی و ادبیات خودداری کنند. آمیخته با نماهایی از بالا با رویکرد سنتی و بازسازی نشده، از آن اجتناب می کند.
ب مهمترین نیاز زمان این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسید. تغییرات سریع باعث شده است که همه افراد در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را با هزینه های غیر ضروری تلف نکنند، یافتن ظروف یکبار مصرف برای غذاهای آماده یا فست فودها نشان دهنده روحیه یکسان همه افراد است و توصیه نمی شود. آیا چنین فردی به سمت اقدامات سنتی در زمینه تحقیق و تفحص می رود یا با اصرار بر روش های قدیمی ادامه می دهد.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و انواع تحویل محصول فکر کنید و حداقل با روش سنتی فاصله دارد. فکر اولیه من این است که در ارائه یافته ها فضای مجازی اولویت اول باشد. موضوع دیگر این است که محصولات باید در قالب یک مقاله کوتاه حداکثر 1500 کلمه ای ارسال شود و در صورت نیاز به عنوان یک مقاله کوچک در نظر گرفته شود. سه قطعه دیگر به صورت کلیپ کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، انعکاس تحقیق با استفاده از اشکال هنری و در نهایت انتشار گروهی از مطالب در یک جمله یا پاراگراف.
بدیهی است که این گونه انواع، مخاطب را با پژوهشگر همراه کرده و به علایق پژوهشی نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست دارید، به گسترش آن بپیوندید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir