علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

معرفی غذاهای سنتی شیراز

با غذاهای سنتی شیراز آشنا شوید

یکی از مقاصد مهم و پرطرفدار گردشگری ایران که به دلیل جاذبه های گردشگری متعدد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، شهر معروف شیراز است. آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز را به خوبی می شناسند، اما نمی توان غذاهای سنتی آن را نادیده گرفت. رفتن به رستوران های معمولی این شهر و چشیدن غذاهای سنتی لذیذ مطمئنا خاطره ای فراموش نشدنی باقی خواهد ماند. با معرفی غذاهای سنتی شیراز همراه ما باشید.

1- پیاز آلو دو عدد

پای دو آلو را می توان یکی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای سنتی شیراز دانست که بسیار ساده و سریع تهیه می شود.

مواد اصلی این غذای محلی سیب زمینی آب پز، پیاز قرمز، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و ادویه جات است، اما برخی برای خوش طعم شدن گوشت، پیاز اضافه می کنند.

شاید برای شما سوال باشد که در مرحله غذا باید آلو اضافه کرد؟ اصلاً لازم نیست بگوییم چون در شیرازی مولا به معنای سیب زمینی است و این داستان با شنیدن نام این غذا باعث سردرگمی بسیاری از غیر شیرازی ها می شود.

پای آلو شیرازی بسیار لذیذ و در عین حال لذیذ است و اغلب برای شام با نان مصرف می شود. توصیه می کنیم در سفر بعدی شیراز حتما از دو پیازه علو دیدن کنید.

2- ریسكال شیرازی

یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز که بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد، کلم پلو شیرازی است. محتویات این غذا شامل کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد لوبیا، ادویه جات و سبزیجات معطر مانند پیازچه، ریحان، ترخون و شوید است.

کلم پلو از خرد کردن کلم مونگ و تفت دادن آن با پیاز، سبزی معطر و ادویه درست می شود. سپس پس از آبکش کردن برنج، مواد فوق را با برنج مخلوط می کنند

در تابه ای دیگر با آرد نخودچی و سبزی ورز داده می شود و با روغن و کمی آب لیمو گوشت را می پزند و در آخر به غذا اضافه می کنند.

کلم پلو شیرازی طعم بسیار مطبوعی دارد و یکی از غذاهای سالم و خوش طعم است. جالب اینجاست که این غذا به جز شیراز در بسیاری از شهرهای ایران تهیه می شود اما از غذاهای شیرازی واقعی به حساب می آید. برنج کلم معمولاً با شیر و سبزیجات محلی سرو می شود.

3- قنبر پیلو

قنبر پلو را می توان یکی از غذاهای سنتی شیراز دانست که اغلب در مجالس و اعیاد طبخ می شود. مواد اصلی این غذا برنج، گوشت چرخ کرده، مغزها، پیاز، رب انار یا انار، آرد لوبیا، کشمش و ادویه جات است.

برای تهیه این غذا باید گردو، پیاز، رب انار و انگور را با هم مخلوط کرده و تکه های کوچک گوشت و گوشت چرخ کرده را آماده کنیم. سپس برنج را حلقه حلقه کرده و مخلوط ادویه و گوشت چرخ کرده را در بین آن بریزید. طعم این غذا به دلیل داشتن انار و انگور، شیرین یا ترش بسته به ذائقه شما شیرین است.

بد نیست بدانید به جای انگور می توان از گوجه فرنگی یا آب انگور برای طعم دادن به این غذا استفاده کرد. قنبر پالو شیراز خیلی خوبه و سرو با سالاد شیرازی حتما خوشمزه ترش می کنه.

4- بالش شیراز

یکی از زیباترین و لذیذترین غذاهای محلی شیراز، پلو شیرازی است که علاوه بر طعم و مزه، ظاهری منحصر به فرد دارد.

شیرازی ها در این غذا از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه استفاده می کنند و سالاد شیرازی را به عنوان پیش غذا سرو می کنند.

پلو شیرازی غذای اصلی مهمانی ها و جشن هاست و بسیار پرطرفدار است. برای تزیین این غذای خوشمزه علاوه بر زعفران و زرشک می توان از خلال پسته و پوست پرتقال یا نارنگی استفاده کرد. در مسیر شیراز حتما شیرازی پلو را امتحان کنید.

 

5- از گورمه

شیراز غذاهای شیرین زیادی دارد اما از خورش قورمه هم نمی توان غافل شد. قورمه یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز است که مواد اصلی آن شکر، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه است.

این خورش یکی از غذاهای شیرین است و وجود میوه ها طعم لذیذی به آن می دهد. اگر شیرینی دارید، خلیج کورشت را امتحان کنید.

۶- شکر پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین شیرازی که نام آن کاملاً این موضوع را تایید می کند شکر پیلو است. این غذا در بین شیرازی ها بسیار محبوب است و از مواد اولیه آن می توان به شکر، برنج، تکه بادام زمینی، تکه بادام، تکه ماکارونی و زعفران اشاره کرد.

طرز تهیه پائلا به این صورت است که شکر را در آب و زعفران حل می کنند و قبل از جوشاندن برنج این شربت را اضافه می کنند. خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی نیز برای تزیین استفاده می شود. پائلا شکر معمولاً با قیسی سرو می شود.

7- برنج و هویج

هویج پلو یکی از غذاهای اصلی و محلی شیراز است که به دلیل شیرینی آن در بین شیرازی ها بسیار محبوب است. این غذای آبدار و روشن طعم فوق العاده ای دارد و به همین دلیل بسیار خوشمزه است.

مواد مورد استفاده در این غذا شامل هویج، برنج، شکر، گوشت چرخ کرده، زعفران، دارچین، نمک و فلفل است. برای تهیه هویج پلو هویج را خرد کرده در روغن تفت دهید سپس شکر آب شده و زعفران را اضافه کنید.

گوشت را با دارچین، نمک و فلفل مزه دار کنید و در روغن تفت دهید تا کوفته های کوچکی در بیاید. پس از خشک شدن برنج، مواد مخلوط شده و گوشت را در لایه برنج ریخته و اجازه دهید دم بکشد.

برای تزیین این غذای خوشمزه می توانید از خلال بادام و پسته استفاده کنید. در سفر بعدی خود به شیراز، حتماً کاری پلو را در یکی از وعده های غذایی خود قرار دهید.

8- بستنی نخودی

اگر از طرفداران مریم و آبغوشت هستید، قطعا یخنی نوحد، یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز را دوست خواهید داشت.

بستنی نخودی سس مشابهی است و مواد اصلی آن گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک، فلفل و فلفل سیاه است.

طعم منجمد نخود بسیار لذیذ است و با نان گرم، سبزیجات و ترشی سرو می شود. جالب است بدانید یخنی در لغت به معنای پخته شده است. اگر می خواهید در سفر به شیراز خاطره ای خوش و فراموش نشدنی داشته باشید حتما بستنی نخودی را امتحان کنید.

9 – دنده برنج

یکی دیگر از غذاهای شیرازی که اغلب در ناهار سرو می شود، رب پیو است. برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز از مواد مورد استفاده در این غذای شیرازی است.

برای تهیه این غذا، شیرازی کشمش، گردو و پیاز داغ را با هم مخلوط کرده و در ظرف دیگری روغن، رب انار و شکر را با هم مخلوط کنید. مواد رب را بعد از آبکش کردن برنج اضافه کنید سپس کشمش، گردو و پیازچه را به وسط برنج اضافه کنید.

رب برنج به لطف گردو، کشمش و رب انار بسیار خوشمزه و در عین حال بسیار مغذی است. این غذا یک غذای عالی برای گیاهخواران است زیرا حاوی گوشت نیست. با ماکارونی برنج با سبزی یا سالاد شیراز میل می شود.

10- اشک

اشکنه شیرازی یکی از غذاهای اصیل استان فارس به شمار می رود که اغلب برای شام استفاده می شود. آشکنه یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می شود، اما مواد اولیه و طرز تهیه آن متفاوت است.

اشکنه شیراز از شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه استفاده می کند که ترکیب این مواد شگفت انگیز خواهد بود.

اشکنه شیرازی یکی از غذاهای سبک‌تر در فهرست غذاهای سنتی شیراز است که به راحتی هضم می‌شود و خیلی سریع آماده می‌شود. بد نیست بدانید که آب پیاز نام دیگر این غذا است.

نتیجه

حالا که با غذاهای سنتی شیراز آشنا شدید، میتوانید به مراجعه به بهترین باغ رستوران شیراز از خوردن این غذاها لذت ببرید.