عمومیکسب و کار ایرانیان

فیلمبرداری با دوربین عکاسی ضرر دارد

دوربین‌های عکاسی دیجیتال امروزه آنقدر توانا شده‌اند که به کاربران امکانِ فیلمبرداری هم می‌دهند. سوالی که ممکن است برای برخی مطرح شود این است که آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی ضرر دارد؟ یعنی آیا این کار به دستگاهِ ما آسیبی می‌زند؟ در این متن سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم و بگوییم که تحت چه شرایطی این کار بدونِ ضرر است.

فیلمبرداری با دوربین عکاسی به خاطر استفاده بدون وقفه از سنسور و پردازش‌گر و داغ شدن دستگاه گاهاً به یک چالش برای کاربر بدل می‌شود. خاموش شدن خودکار دوربینِ عکاسی بعد از رسیدن به محدودیتِ زمانی میانگین، رخدادی است که تنش‌زا است. کاربر ممکن است نگران شود که شاید با این کار دارد به دستگاه آسیب می‌زند. در دیدنگار با این متن به این موضوع خواهیم پرداخت تا شما با خیالی راحت‌تر از امکانِ فیلمبرداری با دوربینِ عکاسی بهره‌مند باشید و از زیر و بم این قضیه سر در بیاورید.

دوربین‌‌های دیجیتال تک لنزی بازتابی ( DSLR ) گران‌ترین و بهترین نوع دوربین عکاسی هستند و کاربردی کاملاً حرفه‌ای دارند. این دسته از دوربین ها را، دوربین عکاسی حرفه ای می‌نامند.

فیلمبرداری با دوربین عکاسی دیجیتال

امروزه حتی ارزان‌قیمت‌ترین دوربین‌های عکاسیِ دیجیتال هم به کاربر امکانِ فیلمبرداری می‌دهند. البته این قضیه بالعکس هم هست. برای مثال به کاربر امکانِ عکاسی با رزولوشن 10 مگاپیکسل را می‌دهد.

عملکرد دوربین هنگام تصویربرداری

در این صورت وقتی قرار است کاربر یک شات بزند، دست خود را روی شاتر قرار می‌دهد، دیافراگم به مدت و حد مشخصی باز می‌شود، نور وارد می‌شود و دیافراگم بسته می‌شود. سنسور نور را دریافت و در کسرِ کوچکی از زمان پردازش انجام می‌شود. تصویر مد نظر شما روی کارت حافظه ذخیره به صورتِ اطلاعاتِ دیجیتالی ذخیره می‌شود.

اگر قرار باشد عکاسی پی در پی بکنید بسته به توانایی‌های دوربین عکاسی، سنسور و تراشه به طور مداوم در یک بازه زمانی فعالیت می‌کنند. فیلمبرداری هم چنین مکانیزمی دارد.

وقتی از فیلمبرداری با نرخ 30 فریم در ثانیه حرف می‌زنیم، در واقع می‌توانیم از فرایند عکاسی بگوییم که در حال ثبتِ 30 فریم یا قطعه تصویر در یک ثانیه است و این 30 فریم وقتی کنار هم قرار می‌گیرند حسی از حرکت به بیننده منتقل می‌شود و به آن یک ویدیو می‌گوییم. با این مقدمه شاید به این سوال که آیا فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی برای آن‌ها ضرر دارد یا خیر، تا حدودی آگاه شده باشیم.

محدودیت زمانی و خاموش شدن دوربین‌های عکاسی

دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای اکثراً محدوده زمانی در حد نیم ساعت دارند. هر چند دوربین‌های سیستمِ بدونِ آینه به خاطر استفاده از فناوری‌های روز توانایی‌های بالاتری از این حیث دارند. به عنوان مثال تا 13 ساعت به کاربر امکانِ فیلمبرداری بدون وقفه می‌دهد؛ البته به شرطی که یک کارت حافظه مناسب با ظرفیتِ و سرعت بالا در دوربین موجود باشد.

فیلمبرداری با دوربین عکاسی تا چه حد آسیب‌زا است؟

معمولاً پیشنهاد می‌شود که برای فیلمبرداری سراغِ دوربین‌هایی بروید که برای این کار ساخته و طراحی شده‌اند. هر چند برندهای مختلف، به خاطر رقابتی که در بازار وجود دارد، مدام در حال ارتقای تواناییِ دوربین عکاسی برای فیلمبرداری هستند و همانطور که گفتیم به موفقیت‌های چشمگیری در حد 12 ساعت فیلمبرداری بدون داغ شدن دستگاه هم دست یافته‌اند.

فیلمبرداری با دوربین عکاسی در پروژه‌های کوچک

پس همه چیز به شرایطِ کاری، حد و اندازه‌های پروژه و توانایی‌های دوربینِ عکاسی بستگی دارد. پاسخِ این پرسش که آیا فیلمبرداری به دوربین عکاسی ضرری می‌رساند، در یک کلام بله است. فیلمبرداری به خاطر استفاده مداوم و تغییراتِ دمایی می‌تواند به سنسور آسیب وارد کند. البته این موضوع در استفاده‌های مکرر و طولانی‌مدت بروز دارند و شما می‌توانید با خیالِ آسوده از قابلیتِ فیلمبرداری دوربینِ عکاسی حرفه‌ای خود بهره‌مند شوید.

دوربین‌های عکاسی از فرایند کات آف cut-off در صورت داغ شدن بیش از حد برخوردار هستند. این به آن معنی است که به هر حال فیلمبرداری می‌تواند پردازش‌گر و سنسور را بیش از حد داغ کند و احتمالِ آسیب افزایش می‌یابد و استهلاک سرعت می‌گیرد.

بالاخره با دوربین عکاسی فیلمبرداری کنم یا نه؟

همانطور که گفتیم دوربین‌های امروزی به کاربر اجازه می‌دهند که ویدیوهای با کیفیتی ضبط کند. این امکان در کنار قابلیتِ تعویض لنز و جمع و جور بودن دوربین عکاسی باعث می‌شود که برخی اصلاً به داشتن یک دوربین فیلمبرداری برای تولید محتوا فکر نکنند.

اولین موضوع این است که در صورتی که به صورتِ جدی قرار است فیلمبرداری شود و این کار قرار است مکرر در طول پروژه‌های مختلف رخ دهد، قطعاً دوربین عکاسی برای فیلمبرداری مناسب نیست.

برای مثال اگر فردی از یک لپ تاپ برای کارهایی مثل تایپ یا وب گردی استفاده کند تا کسی که از آن برای کارهای سنگین مثل ادیت در نرم‌افزارهایی مثل افترافکت یا پریمیر استفاده می‌کند، استهلاک قطعات بالاتر می‌رود.

  • برای فیلمبرداری از دوربین عکاسی استفاده نکنید.
  • از دوربین عکاسی می‌توانید برای فیلمبرداری استفاده کنید.

این دو جمله در کنار هم معنی پیدا می‌کنند. هدف اصلی خودتان را مشخص کنید: کدام یک در کار شما مهم‌تر است؟ عکاسی یا فیلمبرداری؟ اگه قرار است فیلمبرداری کنید در چه حد و برای چه هدفی است؟ با در نظر گرفتن این مسائل می‌توانید از دوربین عکاسی خود برای فیلمبرداری در حد معقول استفاده کنید.

اما این حد معقول را چه کسی تعیین می‌کند؟ اجازه ندهید دوربین عکاسی به مرحله خاموش شدن برسد. حتماً محدودیت زمانی را که برند سازنده کاربر را از آن مطلع می‌کند آگاهی داشته باشید و معمولاً در حد 70 درصد و کمتر از محدودیت استفاده کنید. مثلاً اگر 30 دقیقه حداکثر زمان است، شما تا 20 دقیقه و کمتر با آن کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به طور مکرر فیلمبرداری می‌کنید، به صفحه در سایت دیدنگار بروید و متناسب با پروژه‌هایتان یک مدل را خریداری کنید.

پاسخ نهایی

پس پاسخ به این سوال چیست؟ آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی، ضرری برای دستگاه دارد؟ بله باعث کاهش طولِ عمر سنسور و پردازش‌گر می‌شود. اما از آن جایی که این قطعات الکترونیکی هستند در نسبت با سایر قطعات مکانیکی دوربینِ عکاسی عمرِ بالاتری دارند. پس با خیالِ راحت از این قابلیت استفاده کنید، اما زیاده‌روی نکنید.

آیا شما تجربه ناخوشایندی در این زمینه داشته‌اید؟ تا چه دوربین خود را قربانی فیلمبرداری‌های طولانی مدت کرده‌اید و پایتان به تعمیرگاه باز شده است؟ به نظرتان فیلمبرداری با دوربین عکاسی تا چه حد ارزش به خطر انداختن سلامت دوربینتان را دارد؟ اگر این مقاله برای شما مفید بود، خوشحال می‌شویم آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تصور بیشتر مردم بر این است که با استفاده از یک دوربین عکاسی یا فیلمبرداری می توان هر دو عمل عکاسی و فیلمبرداری را انجام داد. البته این اعتقاد چندان بی راه هم نیست البته تا زمانی که به صورت حرفه ای کار نکرده باشید و کیفیت برایتان حائز اهمیت نباشد. عکاسان و فیلمبرداران حرفه ای بر این جمله معتقد هستند که کار عکاسی نیازمند دوربین عکاسی است و کار فیلمبرداری نیز نیازمند یک دوربین فیلمبرداری می باشد. اما شرایط اقتصادی باعث شده است که توانایی خرید افراد به پایین ترین حد خود برسد و به همین خاطر بیشتر افراد سعی می کنند از یک دوربین برای هر دو منظور استفاده کنند. یکی از رایج ترین این دوربین ها نوع dslr می باشد.

آشنایی با دوربین های dslr

دوربین dslr همان دوربین های تک لنزیبازتابی از نوع دیجیتال می باشد که امروزه بسیار مورد توجه علاقه مندان به این حرفه قرار گرفته است و دلیل اصلی آن فارغ از تمام نکات قیمت مناسب آن است. تمامی کمپانی های سازنده دوربین یک نمونه از این نسخه را در بین تولیدات خود دارند. این بدان معنا است که مشا قادر خواهید بود این دوربین را از برندهای مختلفی خریداری نمایید. این دوربین ساختاری از نوع آینه و منشور دارد. فرقی نمی کند یک فرد مبتدی و آماتور باشید یا یک حرفه ای، شما قادر خواهید بود به راحتی از این دوربین استفاده نمایید. این دوربین ها جایگزینی برای سری های قبلی و قدیمی تر خود یعنی همان SLR ها می باشند و تغییرات و پیشرفت های تکنولوژی نیز بسیار بر روی آنها اثر گذاشته است. این دوربین ها بیشتر برای عکاسی کاربرد دارند و البته برای فیلمبرداری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که معایب و مزیت های مخصوص به خود را دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

مزیت های استفاده از دوربین های dslr برای فیلمبرادری

این دوربین های پر استفاده و محبوب که طرفدران بسیاری دارند به دو دلیل برای فیلمبرداری مناسب هستند و می توان به عنوان مزیت از آنها نام برد که عبارتند از:

  • قابلیت عوض کردن لنز را دارند و می توانید متناسب با نیاز و سلیقه خود از لنز های مختلفی بر روی آن استفاده نمایید.
  • این دوربین از سنسور بزرگی سود برده است و این بزرگی سبب شده است تا عمق میدان آن بسیار کم باشد و همچنین قابلیت کنترل در مقابل عمق بالای بیشتر دوربین های فیلمبرداری را دارد.

به جز موارد ذکر شده نمی توان دلیل مناسبی برای به کار گیری dslr جهت فیلمبرداری پیدا کرد. قطعا با کمی جست و جو می توانید گزینه های انتخابی بسیار مناسبی پیش رو داشته باشید.

معایب استفاده از دوربین های dslr برای فیلمبرداری

دوربین dslr برای فیلمبرداری مناسب نمی باشد، حرف را همه میزنند بهتر است ما به دنبال دلیل این حرف باشیم. چرا دوربین dslr مناسب فیلمبرداری نیست؟ برای پاسخ این سوال بهتر است با معایب فیلمبرداری آن اشنا شویم که عبارتند از:

  • اولین عیب واضحی که بر این دوربین ها می توان گرفت این است که کیفیت پایینی نسبت به دیگر دوربین های حرفه ای فیلمبرداری دارند که امری کاملا طبیعی است. دلیل این اختلاف کیفیت، استفاده از یک سنسور RGB در دوربین های دی اس ال ار است این در حالی است که در دوربین های فیلمبرداری حرفه ای از سه سنسور استفاده می شود.
  • بسیاری از دوربین های dslr از قابلیت فوکوس خودکار بهره ای نبرده اند. در تعداد معدودی از آنها هم این قابلیت با محدوده بسیار کمی وجود دارد که به احتمال زیاد نمی تواند برای تمامی نیاز های کاربران پاسخگو باشد.
  • از دیگر معایب دوربین dslr برای فیلمبرداری این است که از آرگونومی خوب و مناسبی برای فیلمبرداری بهره ای نبرده است.
  • زمان ضبط کردن فیلم در این دوربینها محدود و بسیار کم استو شما می توانید ویدیو های خود را تا حداکثر 4 گیگابایت پر کنید و بیشتر از آن برایتان مقدور نخواهد بود.
  • این دوربین ها از اقلام همراه برای صدا برداری برخوردار نیستند و یا در صورت وجود بسیار محدود است و کامل نمی باشد.
  • از مهم ترین معایب آن نیز می توان به این نکته اشاره داشت که در پن های با سرعت بالا تصاویر با جا ماندگی تصویر و اعوجاج رو به رو خواهید شد. این بدان معنی است که در هر فریم فرصت مناسب و لازم جهت نوردهی کامل سنسور ها وجود ندارد. این مشکل می توانند بسیار آزار دهنده باشد.
  • در صورتی که زمان فیلمبرداری شما با دوربین دی اس ال ار بیشتر شود سنسور داغ می شود و می توانید به راحتی دمای بالای آن ا از بدنه دوربین لمس کنید. در این صورت سنسور از کار می ایستد و کار نمی کند.
  • طراحی این دوربین ها به گونه ای است که در آنها هیچ خبری از تنظیمات برای کنترل کنتراست و نور تصویر،کنترل کلی جنس تصویر و تنظیمات رنگ ئ ماتریس های رنگی وجود ندارد. البته در چند نمونه از آنها این تنظیمات وجود دارد که بسیار تجاری و ساده در نظر گرفته شده است و اصلا برای کار حرفه ای توصیه نمی شود. دلیل آن این است که گزینه ها به هیچ وجه برای یک حرفه مناسب نیستند و نمی توانند جایگزین نرم افزار ها شوند، البته این نکته برای تمامی دوربین ها صدق می کند اما در dslr به هیچ وجه وجود ندارد چرا که این دوربین ها تصویر خام را ارائه می دهند و به انجام این امر نیز معروف هستند، تا جایی که اغلب افراد این دوربین ها را با این ویژگی که همان ارائه تصویر خام است می شناسند.

منبع: youtube.com