عمومی

صداگیر اتوبان و درپوش فاضلاب چند؟

“قرنطینه دو هفته ای تهران نه تنها از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می کند ، بلکه راحتی ما را نیز به همراه دارد. باور کنید بعد از 9 شب راحت نیستیم. “چند سال پیش ، وقتی شهرداری این صدا خفه کنها را در امتداد بزرگراه نصب کرد ، صدای ماشین و موتورسیکلت کاهش یافت ، اما سال گذشته این صدا خفه کن ها یکی یکی سرقت شد و چیزی از آنها باقی نماند.”

به گزارش ایران تودی ، ایران بعدا نوشت: “سعید” گفت که یکی از ساکنان شهرک مرزداران در 50 قدمی بزرگراه است. وی یکی از طرفداران قرنطینه است و افزود ما می خواهیم ممنوعیت تردد در شب در تهران دائمی باشد تا بتوانیم کمی آرامش داشته باشیم.

سرقت صدای تنه ، علائم جاده ای و پوشش فاضلاب از جمله سرقت هایی است که می تواند آسیب بزرگی به بخشی از جامعه وارد کند. دسترسی به فاضلاب برای رانندگان در معرض آلودگی صوتی و تصادفات و گیجی. سعید خود را یکی از قربانیان این سرقت می داند و می گوید که این سارق از ده ها نفری که در یک ساختمان زندگی می کنند راحت خواهد شد: «سه سال پیش ، این آپارتمان را با پس انداز و اعتبار زیادی خریداری کردم. محله خوبی است و بیشتر ساکنان کوچه کوهسار و کوچه های اطراف آن افراد متمدنی هستند. دخترم چند ماه بعد به دنیا آمد. اگرچه خانه ما چند قدم از بزرگراه فاصله دارد ، اما صدای کمتری به خانه می آید زیرا شهرداری صدا خفه کنهایی را در امتداد بزرگراه نصب کرده است و ما از کسانی که بچه های کوچکی دارند خوشحال هستیم ، اما سارقان از سال گذشته پیدا شده اند و چند هفته نیست. قسمت پایینی این صدا خفه کن ها از آلومینیوم ساخته شده و سارقان معتاد که شب ها و از نظر ظاهری شبیه کارتن خواب هستند ، آنها را با چوب بیرون آورده و آلومینیوم را از هم جدا می کنند. یکی دو گشت پلیس آنها را دستگیر کردند اما نتیجه ای نداشت و دوباره آنها را پیدا کرد. اکنون صدای اتومبیل به راحتی می تواند وارد خانه شود. گویی ما در خیابان زندگی می کنیم ، خصوصاً از ساعت 9 شب که بزرگراه را ماشین ها و موتورسیکلت ها می گیرند. به دلیل سر و صدای ماشین نمی توانیم خوب بخوابیم. مدتی است که هر شب قرص خواب می خورم. متأسفانه شهرداری برای ترمیم آنها کاری انجام نمی دهد. “با ادامه کار ، تا چند ماه صدا خفه کن وجود نخواهد داشت.”

سرقت صدا خفه کن در طول بزرگراه برای بسیاری از ساکنان خانه های حاشیه بزرگراه های تهران مشکل ساز است. مرتضی امید ساکن دژبان است و خانه وی در بزرگراه همت غرب است. وی می گوید برخی از رانندگان با دستکاری گازهای اتومبیل و موتورسیکلت ، صداهای وحشتناکی را ایجاد می کنند: “باور کنید از زمان سرقت صدا خفه کن های بزرگراه صدای اگزوز ماشین و موتورسیکلت در ذهن همه مردم جنجالی ایجاد کرده است. خانه های زیادی در بزرگراه وجود دارد و اهالی درگیر مشکل هستند.” فقط نقاط مرده منتهی به بزرگراه بهترین کمین برای سارقان است. پس از سرقت ، آنها به راحتی با ماشین یا موتورسیکلت از بزرگراه فرار می کنند. من یک دزد را دیدم که چندین بار به راحتی از طریق پنجره نشسته و پانل ضد صدا آلومینیومی را بریده است. “جوانان کورس نیز شبانه به اینجا می آیند و صداهای وحشتناکی می کشند. سر و صدا را آلوده می کند. “

رضا ، یکی دیگر از ساکنان ، می گوید به دلیل آلودگی صوتی نمی توانیم شب ها به یکدیگر نگاه کنیم: “ماه ها است که هر روز برخی از این موانع صوتی از بین می رود و سارقان به راحتی آنها را سرقت می کنند. آلودگی صوتی به طبقات پایین مجموعه گسترش یافته است. تأثیر زیادی دارد و ساکنان سالخورده دارای مشکلات روحی هستند. قبل از ممنوعیت ترافیک در شب ، از ساعت 7 بعدازظهر با ترافیک سنگین روبرو شدیم و صدا و آلودگی سهم ما در این ترافیک است. “” البته تاکنون صدا خفه کن های بزرگراه توسط پلیس یا شهرداری به سرقت رفته است. ما گزارش ندادیم زیرا در هر صورت ، اگر پلیس یا شهرداری یک بار گشت بزنند ، شاهد کاهش سرقت و تابلوها خواهند بود. “

خیابان قفل شده است و هیچ یک از رانندگان نمی خواهند برگردند و جای خود را به اتومبیل در حال پیشروی بدهند. هر یک از آنها معتقدند که ورودی طرف مقابل مسدود شده است اما از مسدود شدن ورودی خبری نیست. محمدرضا ، یکی از ساکنان خیابان ، علت اصلی تردد را سرقت ممنوعیت دسترسی اعلام کرد و گفت که یک سارق بی وجدان دستگاه دسترسی را سرقت کرده و برای ما ساخته است: مشکل حل شده است. علائم جاده ای در خیابان های اصلی تهرانپار قدیمی هستند و بسیاری از آنها از آلومینیوم ساخته شده اند. سارقانی که اکثر آنها در شب معتاد و سرقت پول می کنند ، تخته ها را با اره برش می دهند و صبح متوجه می شویم که با صدای ماشین و دعواهای رانندگان علائم به سرقت رفته است. خوشبختانه مدتی است که شهرداری صفحات آهنی گالوانیزه یا ارزان قیمت را جایگزین تخته های مسروقه کرده است. من شنیده ام که سرقت علائم جاده ای بیشتر در جاده ها دیده می شود و حتی باعث مرگ رانندگان می شود. هنگامی که تابلوی محدودیت سرعت در جاده به سرقت می رود ، راننده بدون هشدار سریع حرکت می کند و ماشین در جاده واژگون می شود. متأسفانه جان چندین نفر در خطر است زیرا آنها چند کیلو آلومینیوم را سرقت کردند. »

مسئولیت نگهداری و تعمیر صفحات صوتی در امتداد بزرگراه به عهده شهرداری است اما تا زمانی که مردم کمک نکنند و از سرقت ها بی اطلاع باشند ، هیچ اتفاقی نمی افتد. وحید سرلک ، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت که تعمیر پیاده روها طی دو ماه آینده آغاز می شود. آنها این کار را در زمان مناسب انجام می دهند و از آنجا که سطح پلی کربنات دارد ، هیچ ارتباطی با آن ندارد. با این حال ، از آنجا که همه اینها به ریل ها متصل می شوند ، هنگامی که قسمت پایین تابلو به سرقت می رود ، قسمت فوقانی نیز جدا شده و شکسته می شود. مدتی است که به دستور معاون حمل و نقل و ترافیک ، مبارزه با تعمیر و سرقت این صدا خفه کن ها در دستور کار ما قرار گرفته است و این کار تا دو ماه آینده انجام می شود. ما دیگر از آلومینیوم برای تعمیر و نصب پانل ها و جایگزینی گالوانیزه استفاده نمی کنیم که برای سرقت جذاب نیست. وی افزود: “در این طرح علاوه بر جلوگیری از سرقت صفحات ضد صدا و علائم جاده ای ، در تلاش هستیم تا از مصالحی که برای سرقت جذاب نیست در ساخت استفاده کنیم.”

فقط سارقان و معتادان نیستند که برای پنل های صوتی پول می گیرند. برخی از ساکنان حاشیه بزرگراه نمی خواهند برای ورود به بزرگراه جلوتر بروند و چه راهی بهتر از باز کردن صفحات ضد صدا و دویدن در وسط بزرگراه است؟ سرلک با اشاره به اینکه اثر باز شدن یکی از تابلوها از بین می رود ، گفت: “متأسفانه در بزرگراه حکیم و کردستان ، برخی از ساکنان که نمی خواستند از بزرگراه پایین بروند تابلو را باز کردند تا راه خود را باز کنند.” بیا نزدیکتر. حقیقت این است که ما برای محافظت از علائم و نشانه های جاده ای که در برخی از گذرگاه ها نقش حیاتی دارند ، به کمک مردم و پلیس نیاز داریم. ما باید محافظت کنیم ، اما مردم نیز باید مسئولیت پذیر باشند. مدتی پیش چند نفر برای گرم شدن خود یکی از پانل های ضد صدا در بزرگراه را آتش زدند. “همه ما باید مسئولیت پذیر باشیم و به عنوان شهروندان مسئول ، اجازه ندهیم اموال عمومی از بین برود.”

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل راهنمایی و رانندگی همچنین با اشاره به راهکارهای جلوگیری از سرقت علائم جاده ای و فاضلاب گفت: صفحات آلومینیوم جذابیت سرقت دارند و بیشتر قدیمی هستند البته تخته های نصب شده از دو سال پیش دیگر گالوانیزه نیستند. ما پول کافی برای جایگزینی علائم راهنمایی و رانندگی نداریم. “کلاه های آهنی همیشه مورد توجه سارقان بوده است و همکاران فنی و غیرنظامی من مدتهاست که به جای مواد ترکیبی که ارزش سرقت ندارند ، این کلاه ها را جمع می کنند.

انتهای پیام