بین الملل

جدال اندیشه‌های گل‌محمدی و ساپینتو در دربی ۱۰۱/ جنگِ جام!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های استقلال و پرسپولیس در چارچوب مرحله فینال جام حذفی از ساعت ۱۹:۴۵ برگزار کننده دربی ۱۰۱ خود در ورزشگاه آزادی خواهند بود.

سرخابی‌ها در شرایطی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند که در ۱۰۰ بازی قبلی هر یک ۲۶ مرتبه برنده شده‌اند و ۴۸ دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. دو تیم برای صعود به این مرحله چهار پیروزی به دست آوردند و مسیری که سرخپوشان رفتند تا حدودی دشوارتر بود. پرسپولیس پس از آنکه در ضربات پنالتی از سد ون پارس اصفهان گذشت، در خانه سپاهان دست به کار بزرگی زد و این تیم را ۴ بر ۲ شکست داد، سپس در ورزشگاه آزادی از سد گل‌گهر سیرجان عبور کرد و در گام پایانی برابر هوادار به برتری دست یافت تا فینالیست شود. استقلال در اولین بازی خود در این تورنمنت بر تراکتور چیره شد، بعد در آزادی مقابل ملوان به برتری رسید، سپس در جم و در وقت‌های اضافه مقابل پارس جنوبی برنده شد و در آخرین گام مقابل نساجی به پیروزی دست یافت تا دیگر فینالیست این جام باشد.

با توجه به اینکه ماه گذشته و در دربی ۱۰۰ پرسپولیس با شکست استقلال، مسیر قهرمانی خود را هموار کرد و آبی‌پوشان از کورس جا ماندند، برتری در دربی اهمیت ویژه‌ای برای استقلال پیدا کرده چون در این فصل جامی نگرفته و در مقابل پرسپولیس فاتح لیگ برتر است، هر چند این موضوع دلیل نمی‌شود شاگردان یحیی گل‌محمدی از قبل بازنده باشند. برتری در دربی، استقلال را با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی نگه می‌دارد و در صورت برتری پرسپولیس، این تیم در تعداد قهرمانی‌های دربی به عدد ۷ استقلال می‌رسد.

**آمارها و ارقام دربی

*در ۵ دربی قبلی جام حذفی، استقلال ۳ و پرسپولیس ۲ بار برنده شده‌اند.

*سرخ‌های پایتخت غایبی ندارند و یحیی گل‌محمدی می‌تواند از تمامی نفرات خود بازی بگیرد اما ریکاردو ساپینتو مهدی مهدی‌پور را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد.البته سرمربی استقلال در این دیدار کوین یامگا و عارف غلامی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

*یحیی گل‌محمدی تا به حال در ۱۱ دربی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته که یک بار برنده بوده، ۷ بار به تساوی قناعت کرده و ۲ بار بازنده شده که هر دو بازی در جام حذفی بوده و تیمش در ضربات پنالتی نتیجه را به رقیب سنتی واگذار کرده و با این حساب در لیگ برتر به استقلال نباخته است.

*ریکاردو ساپینتو تا به حال در دو دربی روی نیمکت استقلال نشسته که دیدارها با یک شکست و یک تساوی خاتمه یافته است.

*در ۴۴ دربی قبلی پرسپولیس ۱۲ بار و استقلال ۸ مرتبه پیروز شده‌اند و ۲۴ بازی با تساوی تمام شده تا بیش از ۵۰ درصد از دربی‌های لیگ برتر با مساوی به پایان رسیده باشد و البته این بار تساوی به ضرر سرخابی‌ها است.

*مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل زده بهترین گلزن تاریخ دربی است.

*بیشترین تعداد دربی در سال ۱۳۹۰ بود که دربی‌های ۷۱ تا ۷۵ در آن سال انجام شد.

*بیشترین گل زده یک تیم در یک سال را استقلال به ثمر رسانده و آبی‌ها در پنج دربی سال ۱۳۹۰ موفق شدند ۱۰ گل به پرسپولیس بزنند.

*امیرارسلان مطهری با ۴ گل زده بهترین گلزن فعال دربی است و اگر فردا گلزنی کند به رکورد علی جباری و مرحوم غلامحسین مظلومی می‌رسد که بهترین گلزن استقلال در ۱۰۰ دربی قبلی هستند. او اگر ۲ گل بزند هم اولین ۶ گله آبی‌پوشان در تاریخ دربی خواهد بود.

*مهدی رحمتی با ۹ و احمدرضا عابدزاده با ۸ کلین شیت رکورددار بسته نگه داشتن دروازه در دربی هستند. علیرضا بیرانوند با ۵ کلین شیت امیدوار به ارتقای رکورد خود است.

*چهار دربی ۵، ۷، ۲۳ و ۳۹ سرخابی‌ها ناتمام باقی ماند که با رأی انضباطی استقلال در هر چهار بازی برنده اعلام شد.

*در خط حمله پرسپولیس شیخ دیاباته برای اولین بار مقابل استقلال قرار می‌گیرد، او در ۳ دربی با پیراهن آبی‌پوشان نتوانست به پرسپولیس گل بزند. 

*میانگین سنی استقلال ۲۶.۵ و پرسپولیس ۲۸ سال است که با این حساب تجربه سرخپوشان پایتخت بیشتر است.

*آخرین بار در دربی اسفند ۱۳۹۶ استقلال در لیگ برتر از سد پرسپولیس گذشت و از ترکیب دو تیم، روزبه چشمی در استقلال است و علیرضا بیرانوند، وحید امیری و کمال کامیابی‌نیا در فهرست پرسپولیس هستند.

*سریع‌ترین گل دربی را علی سامره در ثانیه ۴۹ برای استقلال زده و امیرارسلان مطهری در ثانیه ۶۷ برای آبی‌ها گل زده تا در این زمینه رکورددار باشند.

*جری بنگستون هم دقیقه ۹۶ دیرترین گل تاریخ دربی را زد.

*علی پروین با ۲۰ بار حضور در دربی رکورددار تعداد بازی است.

*اللهیار صیادمنش هم با ۱۷ سال سن جوان‌ترین بازیکن دربی است.

*بهادرخان، زدراکو رایکوف، آلن ویتل و عیسی ترائوره نخستین داور، مربی، بازیکن و گلزن خارجی تاریخ دربی هستند.