عمومی

توجه به بازار مسکن خراسان جنوبی/ افزایش اجاره بیش از ۲۰درصد ممنوع – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبر نگار آنلاین، علیرضا عباس زاده بعداز ظهر چهارشنبه در کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات استان بیان داشت: مسکن یکی از موضوع های مهمی است که همه خانواده ها با آن درگیر هستند و دولت سیزدهم برای مداخله در بازار مسکن اقداماتی را انجام داده است.

به گفته وی تولید مسکن و عرضه آن به بازار در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از این اقدامات است که دولت سیزدهم بر خلاف نظری که در گذشته در این خصوص وجود داشت، اجرایی کرده است.

وی با اشاره به این نکته که در گذشته معتقد بودند که دولت نباید در تولید مسکن دخالت کند، افزود: دولت سیزدهم مداخله در تامین مسکن را یکی از اولویت های خود قرار داده است و در این راستا به افرادی که واحد مسکونی ندارند، زمین رایگان و تسهیلات برای ساخت آن داده می شود و زیر ساخت های لازم را هم دستگاه های مربوط فراهم می کنند.

وی خاطر نشان کرد: تنظیم بازار املاک و مستغلات یکی دیگر از کارهای دولت برای مدیریت بازار مسکن است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به طور معمول افراد برای خرید یا اجاره واحدهای مسکونی به مشاوران املاک مراجعه می کنند که این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلاتی بین موجر و مستاجر و مالک و خریدار می شود.

عباس زاده تصریح کرد: در این روش، قیمت های غیر واقعی سبب متضرر شدن خریدار یا مستاجر می شود و به همین دلیل دولت از سال گذشته سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کرده است تا افراد از این طریق به شکل رایگان کارهای خود را انجام دهند.

وی متذکر شد: بر این اساس با توافق طرفین قرار داد حقوقی در سامانه مورد نظر تنظیم می شود و کد رهگیری دریافت می کنند که در همه مراجع حقوقی و قانونی قابل استناد است.

به گفته وی این سامانه برای خرید، پیش فروش و اجاره واحدهای مسکونی طراحی شده است که در حال حاضر افراد برای اجاره املاک از این طریق می توانند اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اگر افراد بخواهند تمدید قرار داد اجاره سال گذشته خود را از طریق این سامانه انجام دهند، تنها می توانند اجاره ملک مورد نظر را ۲۰ درصد افزایش انجام دهند.

عباس زاده با تاکید بر این نکته که افزایش اجاره در سال جاری بیش از ۲۰ درصد ممنوع و عدم توجه به آن تخلف است، ادامه داد: یکی دیگر از کارهای دولت برای مدیریت بازار مسکن این است که افرادی که بیش از دو خانه خالی دارند، باید مالیات عدم اجاره خانه های خالی خود را پرداخت کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط خراسان جنوبی برای رونق بازار مسکن باید تصمیم گیری های در استان در این خصوص انجام دهیم.

عباس زاده تصریح کرد: در این راستا شرایط لازم را برای انبوه سازان و سرمایه گذارانی که آمادگی سرمایه گذاری در این زمینه را دارند، فراهم شده است و بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب خود مالکی توسط این افراد تولید می شود.