عمومیکسب و کار ایرانیان

برای کاشت نهال چه باید کرد

درخت اين جاندار بي زبان از گرانبهاترين آفريده ها براي آدمي است كمتر كسي است كه به عمرش درخت نكاشته باشد و يا لااقل در فكر كاشتن يك درخت نبوده باشد، درختكاری يک سنت پسنديده است كه همه مردم به آن علاقه دارند. ما هم بايد به درختكاری توجه بيشتری داشته باشيم و همه ساله درخت بكاريم و از آن نگهداري كرده و ديگران را هم در اين كار خداپسندانه تشويق نماييم.

برای کاشت نهال چه باید کرد

برا کاشت نهال توجه به این 10 نکته ضروری است

1- در زمان مناسبی از سال برای کاشت نهال گردو خوشه ای اقدام کنید. کاشت بوته در اواخر بهار یا تابستان به دلیل گرما ممکن است باعث از بین رفتن آن شود. بهترین زمان برای کاشت یک درخت اواخر زمستان یا اوایل بهار است. روز درختکاری (۱۵ اسفند) زمان مناسبی بقرای شروع کاشت درختان است.

2- مکان مناسبی برای کاشت درخت انتخاب کنید. در جاهایی مانند کنار تیرهای برق یا حریم کابل‌های تلفن و لوله‌کشی‌های گاز مکان مناسبی برای کاشت درخت نیست.

3- گونه های بومی منطقه خود را بکارید. اگر گیاهی از گونه های غیربومی را برای کاشت در نظر بگیرید، امکان رشد نکردن و خشک شدن آن بیشتر است. مثلا کاشت نخل خرما در منطقه آذربایجان چندان ایده خوبی نیست!

4- گودالی آماده کنید. بیل مناسبی انتخاب کنید و گودالی ۲-۳ برابر عرض و طول ریشه حفر کنید. گودال بزرگتر به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی ریشه را درون آن قرار دهید و همچنین شروع رشد ریشه نیز راحت‌تر می‌شود.

5– درخت را بکارید. ریشه آن را به آرامی در گودالی که آماده کرده اید قرار دهید. در صورتی که نهالی که خریده اید درون گلدان یا ظروف پلاستیکی است، ریشه را از آن خارج کنید. مطمئن شوید که سوراخ بیش از حد عمیق یا کم عمق نباشد. در صورت پیوندی بودن نهال بایستی سطح پیوندی آن خارج از خاک قرار گیرد.

6- گودال را با استفاده از کمپوست و یا کود کمپوست پر کنید. البته اگر خاکی که از گودال برداشته باشید خود خاک غنی باشد نیازی به استفاده از کمپوست یا کود نیست. از کودهای تجاری و شیمیایی استفاده نکنید. می‌توانید از گیاخاک یا شاخ و برگ‌های خشک شده و تفاله میوه ها نیز برای تقویت درخت استفاده کنید.

7- درخت تازه کاشته شده را آبیاری کنید. مقدار آب مورد نیاز را خودتان می‌توانید با استفاده از اندازه درخت تشخیص دهید. برای درخت کاشته شده حداقل ۵ لیتر آب بدهید.

8- برای محافظت از ریشهٔ درخت کاشته شده از آسیب‌هایی چون باران و تبخیر زیاد از مالچ یا خاکپوش استفاده کنید. لایه ای خاک‌اره، کاه و یا کاغذ باطله می‌تواند مفید باشد.

9- پس از یکی دو ساعت از کاشت درخت دوباره آن را آبیاری کنید. تا چندین ماه درخت تازه کاشته شده نیاز به مراقبت زیاد دارد و آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.

10- حال می‌توانید همراه با خانواده و دوستان، با گذشت زمان، شاهد رشد درختی باشید که کاشته اید. از سایه و زیبایی‌های آن لذت ببرید و به فکر اضافه کردن درخکاشت نهال در زمین اصلی اصول و قوانین خاص خود را دارد که در صورت رعایت این اصول بدون مشکل در زمین اصلی نهال می کارید و در آینده با مشکل هزینه مواجه نخواهید شد، در این مقاله سعی می کنیم کلیه اصول و قوانین اصلی در کاشت نهال بصورت خلاصه به شما آموزش دهیم.

برای کاشت نهال چه باید کرد

اصول کاشت نهال در زمین اصلی:

شاید جالب باشد بدانید که اصول کاشت نهال در زمین اصلی از لحظه کاشت شروع نمی شود، بلکه رعایت این اصول به خرید نهال از نهالستان نیز کشیده می شود، چرا که شما نمی توانید بدون آگاهی داشتن از نیازهای خاص و شرایط خاصی که نوع درخت میوه و یا حتی رقم درخت میوه ی انتخابی شما می پسندد اقدام به آماده سازی زمین کنید.

برای روشن شدن این سوال به قسمت حفر چاله در حین آماده سازی خاک اشاره می کنیم تا زمانیکه ندانید چه نوع درخت میوه و چه رقمی را می خواهید کاشت کنید، آیا می توانید سوراخ هایی با فاصله و عمق مناسب حفر کنید؟

بنابراین در توضیح اصول اساسی و بسیار مهم در کاشت نهال به مرحله قبل از کاشت و زمان انتخاب رقم و نوع درختان میوه در نهالستان باز می گردیم.

انتخاب نوع مناسب درخت میوه و رقم مناسب:

برای انتخاب نوع درختان میوه و رقم مناسب باید اصول اولیه انتخاب نهال میوه را بدانید که کدام نوع درختان میوه برای اقلیم و ارتفاع منطقه شما مناسب تر است به خصوص در مراکز فروش و نهالستان ها تنوع بسیار زیاد در انواع و اقسام درختان میوه در نهالستان های معروف، و داشتن دانش و اطلاعات کامل در مورد این همه انواع درختان میوه کار ساده ای نیست.حتی اگر یک نوع درخت میوه را انتخاب کرده باشید، انتخاب نوع آن کار ساده ای نیست و شما به عنوان یک باغبان زمان کافی برای یادگیری در این زمینه و کسب دانش کافی را نخواهید داشت، بنابراین توصیه می شود بعد از اینکه نهالستان معتبر برای خرید نهال انتخاب کردید با مشاورین و کارشناسان آن نهالستان تماس بگیرید و مناسب ترین رقم و نوع درختان میوه را انتخاب کنید.

پس از انتخاب نهال مناسب، اطلاعات لازم را از مشاوران در مورد نحوه آماده سازی زمین از قبیل نوع خاک، میزان مواد غذایی و نحوه حفر گودال دریافت کنید و سپس با توجه به شرایط مشخص شده زمین را آماده کنید.

آماده سازی بافت خاک و خاک ورزی زمین:

معمولاً در هنگام خاکورزی باغداران باید روش آبیاری را رعایت کنند، در اجرای سیستم آبیاری سطحی باید با شکستن لایه های سخت خاک به منظور شیب، خاک را کاشت کرد، اما با توجه به معایب متعدد آبیاری سطحی و مزایای آبیاری قطره ای اگر می خواهید آبیاری قطره ای انجام دهید که نیازی به آن نیست، شخم زدن فقط برای تسطیح خاک و شکستن قسمت های سخت خاک کافی است.بهتر است از قبل با بررسی تجزیه خاک، بافت خاک را مشخص کنید و با توجه به نوع و رقم درختی که انتخاب کرده اید، در صورت نیاز، بافت خاک را در حین خاکورزی اصلاح کنید.

حفر چاله:

هنگام حفر چاله باید دو سوال بسیار مهم را با توجه به نوع و رقم درخت در نظر بگیرید. اول عمق چاله است و دوم فاصله بین چاله ها. در مورد عمق چاله باید حجم ریشه نهال را در نظر بگیرید به طور کلی برای اکثر گونه ها و رقم های درختان میوه حداقل عمق نیم متر و قطر نیم متر در نظر گرفته می شود. در صورت نیاز به حفر چاله عمیق تر یا بزرگتر، بهتر است این موضوع را با کارشناسان نهالستان هماهنگ کنید.

در مورد فاصله چاله ها از یکدیگر نیز باید بدانید که این موضوع تاثیر بسیاری از نوع درخت و حتی نوع انتخابی است، زیرا حجم و ارتفاع درختان مختلف در زمان بلوغ با یکدیگر متفاوت است، در این حالت معمولاً در بلوک های مربعی برای درخت گردو در ارقام تجاری فاصله 6 متر در 6 متر، انواع درختان میوه مانند درختان میوه هسته دار و درختان میوه دانه دار 4 متر در 4 متر، انواع هلو و شلیل 3 متر در 3 متر است. انواع انگور و گل محمدی 2 متر است و برای درختان فضای سبز مانند صنوبر به دلیل قطر کم و ارتفاع زیاد فاصله یک متری را در نظر بگیرید.

در مورد فواصل مشخص شده باید بدانید که این فواصل بسته به شیب زمین و برنامه هرس که در آینده انجام خواهید داد می تواند کوچکتر یا بزرگتر باشد، اطلاعات کافی در مورد شیب زمین به کارشناسان نهالستان نهال گردو خوشه ای بدهید. به طوری که آنها بتوانند فاصله ی دقیق چاله ها را برای شما تعیین کنند.

انتقال نهال از نهالستان به زمین اصلی:

به یاد داشته باشید که قبل از انتقال نهال گردو خوشه ای از نهالستان، کلیه اقدامات لازم قبل از کاشت را انجام داده اید تا در صورت ناچاری به نگهداری نهال های بیشتر، حداکثر تا دو روز پس از انتقال نهال، بتوانید نهال ها را در گودال بکارید. در صورتی که به دلیل شرایط پیش بینی نشده مجبور به نگهداری بیشتر نهالها شدید بهتر است خاک را مرطوب نگه دارید.

نهال ها در نهالستان ها در بسته بندی های مختلفی به فروش می رسند، اما در هر شکل و نوع بسته بندی باید مراقب بود که ریشه ها با هوا تماس نداشته باشند، بهترین راه انتقال، کندن سریع ریشه نهال است. آن را با نایلون یا کیسه بپیچید تا در معرض هوا قرار نگیرد.در برخی از نهالستان ها نهال ها را در ظروف پلاستیکی می فروشند و قبل از کاشت باید از ظرف خارج شوند، درست است که به این ترتیب ریشه ها دمیده نمی شوند ، اما هنگام خارج کردن نهال از گلدان می تواند آسیب زیادی به ریشه وارد کند.

کاشت نهال در چاله:

قبل از کاشت هر نهال در چاله ریشه را به دقت بررسی کنید و اگر ریشه کبود یا زخمی دیدید آن را هرس کنید و پس از خیساندن در محلول ضدعفونی کننده در چاله قرار دهید به این کار ریشه زایی (پاشنه پوشی) می گویند. بهتر است پیش از کاشت نهال کودهای مورد نیاز برای پای درخت را آماده کرده و در کنار خود داشته باشید. معمولا برای کاشت نهال از کود دامی کاملا پوسیده استفاده می شود که به مدت دو سال ایجاد می شود. کود دامی به دلیل جذب نیتروژن زیاد از خاک سبب خشک شدن نهال های تازه کاشته شده می شود.

برای کاشت نهال دقت کنید که قسمت پیوند شده روی تنه نهال 5-10 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد، به این ترتیب در صورت عمیق بودن سوراخ، کف چاله را با خاک مرطوب پر کنید و سپس قرار دهید. نهال داخل چاله و سوراخ را ببندید با خاک مرغوب و سالم و مرطوب پر کنید، در لایه آخر کود را با کمی خاک مرطوب مخلوط کنید و به این ترتیب چاله را پر کنید و خاک پر شده را ببندید که هیچ فضای هوایی اطراف ریشه باقی نماند.

نکته دیگری که در کاشت نهال باید به آن توجه کرد این است که قسمت پیوند شده تا حد امکان رو به آفتاب یا باد باشد تا پیوند خشک نشود.