عمومی

افزایش ۳۸ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، علی اصغر شالبافیان در حاشیه افتتاح شانزدهمین جشنواره ملی آش در زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اهداف جشنواره زمانی محقق می‌شود که اصحاب رسانه هم واقعیت‌هایی مثل شادابی و شور و نشاط مردم، تنوع فرهنگی و ایجاد جاذبه برای جذب گردشگر را انعکاس دهند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۵۰۰ جشنواره در کشور برگزار می‌شود، ابراز کرد: بیش از ۳۰ جشنواره در استان زنجان است و چهار رویداد این استان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده که یکی از آن‌ها جشنواره آش است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه رنجان استانی است که تنوع رویدادها در آن به چشم می‌خورد، عنوان کرد: از طرفی شاهد رویدادهای کشاورزی هستیم و محصولات کشاورزی فراوانی مثل زیتون و زردآلو دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان زنجان از رویدادهای مرتبط با چهره‌های فرهنگی بهره فراوانی دارد، ادامه داد: شاهد برگزاری رویداد خوراک و فرهنگ نیز هستیم و در واقع آش جشنواره خوراک است که ریشه در فرهنگ ما وارد و هم به توسعه کشور کمک می‌کند.

شالبافیان به انسجام خانواده‌ها برای برگزاری و تهیه آش، رقابت شکل گرفته در حاشیه آن و اتفاق‌ها برای جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: این جشنواره از آغاز به هدف خود یعنی انسجام و تعامل فرهنگی دست یافته است.

وی افزود: گواه این مدعا این است که نه تنها از شهرها و استان‌های مختلف بلکه از کشورهای دیگر هم به این جشنواره آمدند و نوید می‌دهد که از سال‌های آینده حضور مشارکت‌کنندگان خارجی نیز اضافه شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: برای جذب گردشگر نیاز به کار بیشتر است و این رویداد هرچه بیشتر معرفی و زمان‌بندی از قبل مشخص و محتوای تولیدی از نشاط مردم و رقابت شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشته شود.

وی در مورد جذب گردشگران خارجی یادآور شد: تعداد گردشگر ورودی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته از نیمه دوم سال گذشته تصویر غیرواقعی از اغتشاشات به نمایش گذاشته شد که تأثیر در جذب گردشگر داشت ولی علی رغم همه مشکلات شاهد رشد ۳۸ درصدی بودیم.

شالبافیان با بیان اینکه برنامه‌های لغو روادید برای کشورها در حال اجرا است، تصریح کرد: این کار با کشور با عراق انجام و با روسیه نیز از ماه گذشته اجرا شد که اولین گروه گردشگرلن روسی روز دوشنبه گذشته وارد کشور شدند، همچنین در حوزه کشور چین جزو ۲۰ کشور نخست مورد توصیه دولت چین قرار گرفتیم و برنامه لغو روادید با سایر کشورها نیز به دولت پیشنهاد شده است.

وی زنجان را شهر جهانی ملیله خواند و گفت: این استان غیر از ملیله می‌تواند میزبان صنایع دستی سایر شهرها نیز باشد و مکان خوبی با همت شهرداری زنجان در نظر گرفته شده و سبزه میدان نه تنها می‌تواند محلی برای نمایش و فروش صنایع دستی باشد بلکه قابلیت تبدیل شدن به یک محور گردشگری دارد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیلت اینکه زنجان آمادگی پذیرش تورهای بیش از دو روز را دارد، خاطرنشان کرد: لازمه این امر تکمیل اقدامات و ایجاد محورهای گردشگری جدید و تقویت زیرساخت‌ها است و تولید و انتشار محتوا برای گردشگران داخلی اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجان محور ارتباطی چندین استان پر جمعیت کشور است که باید از این ظرفیت استفاده کرد و زنجان را بیش از پیش محل اقامت گردشگران قرار داد، یادآور شد: روحیه مهمان‌نوازی مردم زنجان ریشه در فرهنک و آداب و رسوم دارد و بستر خوبی برای جذب گردشگر است و کمترین نارضایتی را از طرف مسافران در زمان‌های اوج سفر داشت.

شالبافیان از زنجان با عنوان استان جشنواره‌های متنوع نام برد و افزود: گذرهای گردشگری اشراق با محوریت خوراک و گذر گردشگری ملت ایجاد شده و باید در زنجان بهانه‌های مختلف جذب گردشگر را آماده کنیم.

وی در مورد حوزه مدیریت مصرف انرژی در گردشگری تصریح کرد: برای مدیریت منابع گاز و آب، استفاده از آب خاکستری و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند برنامه‌هایی خواهیم داشت که امیدواریم استان زنجان مشارکت داشته باشد و فرهنگ بهینه گاز را در تأسیسات گردشگری نهادینه کند.

وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از حوزه صنایع دستی اقداماتی را انجام داده و برای خرید صنایع دستی ۲۰ میلیون تومان وام و به برگزیدگان جشنواره به نفر نخست ۳۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ میلیون نفر دوم و ۱۵۰ میلیون تومان به نفر سوم تسهیلات در نظر گرفتند.