عمومیکسب و کار ایرانیان

استفاده های پودر جوانه گندم

جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم قسمتی از دانه گندم است که گیاه گندم جدید از این قسمت رشد کرده و ایجاد می شود. این قسمت کوچک حدود 2.5 درصد از دانه گندم را تشکیل می دهد. بقیه قسمت های گیاه عمدا تشکیل دهنده مغز دانه بوده که اصطلاحا آندوسپرم گفته می شود. آندوسپرم که بخش بزرگی از دانه گندم را تشکیل می دهد دارای کربوهیدرات است و هنگام رشد گیاه جدید، آن را تغذیه می کند.

در طی فرآیند فرآوری تولیدکنندگان غالبا جوانه گندم و مغز آن را حذف می کنند. علت این کار وجود روغن در این قسمت است و می تواند باعث فاسد شدن محصول و کم شدن مدت زمان ماندگاری آن شود. با حذف شدن جوانه گندم، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین ها حذف شده و در نهایت گندم فرآوری شده باقی می ماند.

به این علت که جوانه گندم در نهایت به یک گیاه جدید تبدیل می شود؛ غلظت بالایی از مواد مغذی دارد که برای رشد و توسعه گیاه جدید مورد نیاز است. این ویژگی باعث می شود که تامین کننده مواد مغذی مختلفی برای بدن نیز باشد. از جمله ویتامین آ، ویتامین ای، فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، زینک، فسفر پتاسیم، آهن و منگنز مورد نیاز بدن را تامین می کند.

علاوه بر مواد مغذی که اشاره کردیم، این ماده فوق العاده پرخاصیت، منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده، اسیدهای چرب ضروری و فیبر است و 28% آن پروتئین می باشد که از گوشت نیز درصد پروتئین بالایی دارد. همه این مواد معدنی و ویتامین ها جزء نیاز های روزانه بدن هستند که با مصرف جوانه گندم می توان آن ها را تامین کرد.

روش های معمول استفاده از جوانه گندم

جوانه گندم را می توانید با خیساندن دانه های گندم ایجاد کنید و با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود از ویتامین ها و مواد مغذی آن بهره مند شوید. روش های زیادی وجود دارد که با کمک آن می توانید جوانه گندم را استفاده کنید :

از جمله این روش ها این است که پودر جوانه گندم دکتر بیز را به اسموتی ها و شیک های پروتئین اضافه کنید. همچنین هنگام درست کردن کلوچه‌ ها، پنکیک، کیک و … می توانید به مواد اولیه آن ها اضافه کنید.

راحت ترین روش برای مصرف این پودر ریختن آن روی ماست، حبوبات و یا گرانولا است.  حتی می توانید در سالاد به صورت جوانه و یا روغن جوانه گندم استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای استفاده از پودر جوانه گندم وجود ندارد. می توانید آن را به انواع غذاها اضافه کنید و از مزایای فوق العاده آن نهایت لذت را ببرید!

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که جنین گندم را باید در یخچال نگهداری کرد تا علاوه بر این که ماندگاری بالایی داشته باشد، مواد غذایی آن نیز به شکل خوب حفظ شود. به طور کلی دانه گندم دارای چند قسمت می باشد که هر کدام از آن ها خواص متفاوتی برای بدن دارند

ویتامین های موجود در پودر جوانه گندم

جوانه گندم خواص فراوانی دارد و مغذی ترین بخش هسته گندم است و سرشار از مواد معدنی می باشد. در حقیقت جوانه گندم همان جنین گیاه گندم است. این جنین در نهایت گندم جدید را تغذیه می‌کند. به این دلیل جوانه گندم این همه مواد مغذی فوق‌العاده را دارد. در این مطلب شما را با خواص پودر جوانه گندم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

متاسفانه این هسته که جوانه گندم را شامل می‌شود، در طی تصفیه دانه‌های کامل گندم به آرد سفید از بین می رود. در فرآیند تولید این قسمت حذف می‌ شود زیرا روغن‌های سالم آن می ‌توانند به سرعت فاسد شوند، بنابراین حذف آن برای شرکت ‌های تولید غذا آسان ‌تر می ‌شود تا گندم را در انبار نگه دارند. جوانه گندم فقط حدود ۳ درصد از هسته را تشکیل می‌دهد و شما به بیش از ۵۰ پوند گندم نیاز دارید تا یک پوند از جوانه گندم را تهیه کنید.

ارزش غذایی پودر جوانه گندم

جوانه گندم بخش بسیار کوچکی از دانه گندم را تشکیل می دهد اما ارزش غذایی فوق العاده بالایی داشته و می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. سایر بخش های دانه گندم مانند سبوس نیز مفید است و خواصی برای سلامتی بدن دارد اما جوانه مواد غذایی ضروری بیشتری دارد که آن را به یک ماده غذایی فوق العاده تبدیل می کند.

پودر جوانه گندم دارای مقدار قابل توجهی انرژی، فیبر، پروتئین و کربو هیدرات ‌های بسیار پیچیده است که هر کدام از آن ها بر ارگان های داخلی بدن تاثیراتی بر جای می گذارند. این پودر می تواند نیازهای روزانه بدن به اسید فولیک، ویتامین E و ویتامین های گروه ب شامل تیامین، نیاسین و ب 6 را تامین کند. علاوه بر ویتامین ها جوانه گندم دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم نیز می باشد.

علاوه بر این ارزش غذایی که درباره پودر جوانه گندم اشاره کردیم، اسیدهای چرب امگا ۳ مورد دیگری مهم است که می توان به آن توجه کرد. امگا 3 یکی از شکل‌ های ضروری و مفید کلسترول است که در بدن یافت می ‌شود و باید آن را از مواد غذایی مختلف مانند پودر جوانه گندم دریافت کرد.

جدول زیر ارزش غذایی پودر جوانه گندم را نشان می دهد :

مقدار ماده مغذی
۳۶۷ کالری انرژی
۷۳ گرم کربوهیدرات
۱۰ گرم پروتئین
۳ گرم چربی
۵۴ میلی گرم کلسیم
۶۱۱ میلی گرم فسفر
۶٫۹ میلی گرم آهن
۶۷۱ میلی گرم پتاسیم
۱٫۸ گرم فیبر
12 میلی گرم سدیم
12.29 میلی گرم روی
0.8 میلی گرم مس
13.3 میلی گرم منگنز
79.2 میلی گرم سلنیوم
1.88 میلی گرم تیامین
0.5 میلی گرم ریبوفلاوین

دیگر خواص پودر جوانه گندم

با ارزش غذایی پودر جوانه گندم آشنا شدید. مواد مغذی موجود در این پودر باعث ایجاد خواص مختلفی در بدن می شود. پودر جوانه گندم به خاطر داشتن املاح و مواد معدنی زیاد و فوق العاده ای که دارد برای افرادی در برای بدنسازی فعالیت دارند و تمرینات ورزشی مختلفی را انجام می دهند مفید است. همچنین استفاده از دمنوش لاغری دکتر بیز برای رژیم غذایی و بدنسازی مناسب است.

برای اینکه عضلات بتوانند رشد کنند به مقدار قابل توجهی فیبر، کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی، چربی و… نیاز دارند. اما بدنسازان و ورزشکاران نسب به مردم عادی به مقدار زیادی به این مواد نیاز دارند.

پودر جوانه گندم حاوی مواد معدنی و مغذی متفاوتی است که می تواند تامین کننده نیاز بدن ورزشکاران باشد. اگر در بدنسازی یا رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنید می توانید این پودر را به عنوان یک مکمل طبیعی و بدون عوارض در کنار وعده های غذایی خود مصرف کنند تا نتیجه بهتری را به دست آورید. این پودر روند عضله سازی و رشد آن ها را سرعت خواهد بخشید.

مصرف پودر جوانه گندم در کنار دیگر مکمل ها تاثیر بی نظیری بر بدن افرادی که به دنبال پرورش اندام هستند، دارد.

برخی از افراد وجود دارند که صورت لاغری داشته و به دنبال راهی برای چاق کردن صورتشان هستند. به این افراد توصیه می شود تا از مواد غذایی خاصی به عنوان چاق کننده صورت استفاده کنند. جوانه گندم به خاطر داشتن کالری بالا باعث افزایش سریع وزن شده و به چاقی صورت نیز کمک می کند. در کنار مصرف جوانه گندم استفاده از دمنوش مصفی خون برای پاکسازی بدن و ویتامین رسانی مفید است. باید توجه داشته باشید این افزایش وزن و چاقی در همه نقاط بدن به ویژه صورت خود را نشان می‌ دهد.

ویتامین E و B از جمله ویتامین ‌هایی هستند که به زیبایی و سلامت پوست کمک می کنند چرا که باعث آبرسانی و افزایش آب میان بافتی می شود.  این ویژگی ها در نهایت صورت را چاق می کنند. ویتامین E و B به مقدار زیادی در جوانه گندم وجود دارد و مصرف آن می تواند به چاقی صورت کمک کند. علاوه بر این جوانه گندم پروتئین ‌های مختلفی دارد که برای افزایش حجم ماهیچه‌ها هم مفید است.

خاصیت آنتی اکسیدانی جوانه گندم دیگر ویژگی است که به زیبایی صورت کمک می کند چون که می تواند چین و چروک پوست را رفع کرده و آن ها را جمع کند. این ویژگی ها هم باعث می ‌شوند صورتی چاق داشته باشید.

روش های مصرف جوانه گندم

روش های زیادی وجود دارد که می توانید از جوانه گندم استفاده کنید. از جمله این که با انواع سالاد در وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. توصیه می شود که در وعده شام از سالاد استفاده کنید تا باعث افزایش شادابی و نشاط پوست شما و همچنین چاقی صورت شما شود.

همچنین می توانید پودر جوانه گندم را در ماست بریزید و به مقدار دو قاشق از آن را در هر وعده غذایی مصرف کنید. البته به این نکته هم توجه کنید که خوردن بیش از دو قاشق جوانه گندم و ماست می ‌تواند چاقی زیاد را به همراه داشته باشد. علاوه بر ماست این پودر را می توان با شیر نیز ترکیب کرد و بعد از وعده های غذایی اصلی مصرف کرد.

علاوه بر این روش ها می توانید پودر جوانه گندم را به انواع غذاها اضافه کنید.

پودر جوانه گندم را می توان به صورت ماسک نیز استفاده کرد تا باعث چاقی صورت شود.

برای چاقی صورت با پودر جوانه گندم، آن را با ماست تازه ترکیب کرده تا یک خمیر یک دست ایجاد شود.

این ماسک را روی پوست صورت خود قرار دهید. اجازه بدهید ۵ الی ۱۰ دقیقه ماسک بر روی پوست بماند. ماسک را روی صورت خود ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شما شود. سپس صورت را با آب سرد بشویید.

روش دیگر برای تهیه ماسک جوانه گندم، ترکیب یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم با نصف موز کاملا له شده و دو قاشق چای خوری روغن زیتون است.

این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست گذاشته و سپس با آب گرم بشویید. استفاده از این ماسک را ادامه دهید تا زمانی که شاهد چاق شدن صورت خود باشید.