علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

از کجا بدونم لوازم آرایشی بی خطر است؟

امروزه یکی از مسائلی که توسط خانم ها نادیده گرفته می شوند، توجه به تاریخ انقضا لوازم آرایشی می باشد. این در حالی است که محصولات آرایشی هم مانند مواد غذایی تاریخ انقضا دارند و استفاده از هر گونه لوزام آرایش فاسد، عوارض سخت و جبران ناپذیری را برای ما به دنبال خواهد داشت. از کجا بفهمیم لوازم آرایش ما فاسد شده است؟

این سوالی است که ممکن است ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد. اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، مطالعه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید، چرا که این بخش از مجله در ابتدا به مهم ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد می پردازد و در پایان نیز به این مسئله اشاره دارد که استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته و فاسد چه بلایی بر سر پوستمان می آورد.

  1. تغییر رنگ لوازم آرایشی

یکی از نشانه‌های مهمی که در مورد فاسد شدن لوازم آرایشی نباید به هیچ وجه آن را نادیده بگیرید، تغییر رنگ  است؛ طوری که به حالت قبلی‌شان برنگردند. این مورد را می‌توان به ویژه موقع فاسد شدن کرم پودر کوین مشاهده کرد. به همین دلیل است که بسیاری از برندهای معتبر کرم پودرهای خود را داخل شیشه‌های شفاف قرار می‌دهند؛ این کار علاوه بر اینکه میزان باقی مانده از محصول را به راحتی نشان می‌دهد، منجر به چک کردن کیفیت آن نیز خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر رنگ لوازم آرایش شما عوض شده باشد، حتی احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد که برای سلامت شما بسیار مضر خواهد بود.

  1. تغییر بافت لوازم آرایشی

یکی دیگر از راه‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد، مشاهده تغییراتی در بافت محصول است. برای تشخیص تغییر در بافت کافیست محتویات لوازم آرایش مورد نظرتان را لمس کنید. مثلا کمی از و یا تان را روی انگشت خود بریزید و با دو انگشت بافت آن را با دقت لمس کنید. اگر احساس کردید که بافت آن لیز یا سر شده، بدانید که قطعا فاسد شده و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

  1. تغییر بوی محصولات آرایشی

یکی دیگر از نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی، تغییر بوی آن هاست. تغییر بو یک نشانه بارز فاسد شدن لوازم آرایشی می‌باشد. برای تشخیص فاسد بودن وسیله مورد نظرتان کافیست آن را بو کنید و بدانید محصولات آرایشی فاسد شده دارای بوی تند و نامطبوعی هستند.

لوازم آرایشی معمولا خوش بو هستن که ممکنه بو و رایحه اون‌ها به مرور کم بشه ولی وقتی که محصولات آرایشی منقضی می شن،
به طور کلی بوشون عوض میشه و اکثرا بوی ناخوشایندی می‌دن.

مثلا ممکنه بویی شبیه به بوی گازوئیل از اون به مشام برسه یا حتی بوی روغن مونده در رژ ها یا کرم پودر ها احساس بشه.

  1. تاریخ انقضای لوازم آرایشی

ساده ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد ، اتمام تاریخ انقضای آن هاست. بنابراین همواره باید قبل از استفاده از هر گونه لوازم آرایشی، تاریخ انقضا آن را چک کنید. تاریخی که روی محصولات با عنوان تاریخ انقضا نوشته می شود، برای زمانی است که آن مواد در بهترین و استانداردترین شرایط نگهداری شده باشد. بر این اساس ممکن است، یک محصول آرایشی قبل از آن که تاریخ انقضایش سر برسد، به دلیل نگهداری نادرست فاسد شود.

با این وجود بسیار کم پیش می آید که روی بسته بندی تمامی لوازم آرایشی تاریخ انقضا قید شود و فقط روی جعبه آن عددی روی یک تصویر کاسه قید شده که نشان دهنده این است که به محض باز کردن پلمپ محصول تا چه مدت می توان از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، لوازم آرایش فاسد شده و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده نمود.

  1. تشخیص فاسد بودن لوازم آرایش پودری

لوازم آرایشی پودری مانند می‌توانند در مخفی کردن انواع نقص‌های صورت به بانوان کمک کنند؛ ولی اگر تاریخ انقضای آن‌ها گذشته باشد، منجر به ایجاد جوش و لک روی پوست خواهند شد. برای تشخیص فاسد بودن انواع لوازم آرایش پودری مانند پنکک همانند لوازم آرایشی کرمی می‌توانید محصول قدیمی را با محصول جدید مقایسه کنید.

در صورتی که قادر نیستید چنین کاری را به علت در دسترس نداشتن محصول جدید انجام دهید، دنبال علائمی مانند رنگ غیرطبیعی، بوی نامطبوع و لیز شدن کرم پودر بگردید. البته علائم دیگری برای تشخیص فاسد بودن محصولات پودری وجود دارد. برای مثال، اگر لایه‌ای نازک با رنگی متفاوت با رنگ خود پودر روی پودر مشاهده می‌کنید یا کرم پودر به شکل گچ درآمده است، زمان دور انداختن آن است.

در حالت کلی می‌توان گفت هر گونه تغییر در بافت نشانگر فاسد بودن لوازم آرایش پودری است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم لوازم آرایش پودری را تنها برای 1 سال استفاده کنید و مطمئن شوید

  1. تشخیص فاسد بودن لوازم آرایش مایع

اگر لوازم آرایش مایع، حالت مایع خود را از دست داده‌اند، چسبنده شده‌اند، بوی بدی دارند یا یکدستی در آن‌ها دیده نمی‌شود، متاسفانه لوازم آرایش شما خراب شده‌اند. همچنین اگر ریزش لوازم آرایشی را پس از استفاده مشاهده کردید، نشانگر فاسد بودن لوازم آرایش مایع است. ما به شما توصیه می‌کنیم حداکثر شش ماه از خط چشم مایع و حداکثر هجده ماه از رژ لب مایع استفاده کنید تا دچار عوارض محصولات آرایشی فاسد نشوید.

  1. به وجود آمدن نقطه سفید

اگر مدت زیادی است که سراغ خط چشم، رژ لب یا مداد لب خود نرفته‌اید و حالا به آن‌ها نیاز پیدا کرده‌اید، خوب است نوک‌شان را بررسی کنید. اگر متوجه شدید رنگ این لوازم سفید شده است، وقت آن رسیده است که از آن‌ها خداحافظی کنید. این نشانه، بر گذشتن تاریخ انقضای این محصولات و فاسد شدن آن‌ها مهر تایید می‌زند و مسلما دوست ندارید که با استفاده نامناسب سلامت خودتان را در خطر بیندازید.

  1. تغییر بافت لوازم آرایشی

به جرئت می توان مهم ترین نشانه لوازم آرایش فاسد را تغییر شکل و بافت محصولات آرایشی دانست. همه ما شکل طبیعی و اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی را می شناسیم. بر همین اساس می توانیم هر گونه تغییر در انسجام و شکل آن شامل سفت و خشک شدن ماده، چسبنده شدن آن، جدا شدن روغن و آب از بافت اصلی، شل و رقیق شدن آن را که از نشانه های اصلی فاسد شدن لوازم آرایشی هستند، را شناسایی کنیم. بنابراین شما هم اگر در بافت لوازم آرایشی خود هر کدام از موارد مذکور را مشاهده کردید،

نسبت به سالم بودن لوازم آرایشی خود شک کنید و مطمئن باشید که آن ها به هر علتی فاسد شده اند. به عنوان مثال خشک شدن ، یا سفت شدن رژ لب به گونه ای که رنگدانه های آن روی لب ننشیند، همگی نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش هستند. همچنین ایجاد لایه های گچی روی محصولات پودری نظیر پنکیک، سایه و.. نشان دهنده منقضی شدن آن لوازم هستند. تغییر بافت در محصولات آرایشی مایع مانند خشک شدن، گلوله گلوله شدن و سفت شدن نیز نشانه ای از فاسد شدن لوازم آرایش است.

  1. تشخیص فاسد بودن ریمل

ریمل خطرناک‌ترین لوازم آرایشی است که باید زود به زود دور انداخته شود. این لوازم آرایشی محل اسکان انواع باکتری است که در محیط گرم و تاریک درون آن، جا خوش کرده‌اند و با هر بار استفاده می‌توانند به چشم‌ها انتقال یابند. از عوارض آن، عفونت‌های چشمی و در موارد شدیدتر، نابینایی است.

ریمل باید هر چند ماه یکبار(در حالت ایده‌آل 2 تا 3 ماه و نهایتا 6 ماه) عوض شود،با باز شدن درریمل اکسیژن روی مواد تشکیل‌دهنده ریمل تاثیر گذاشته و کاری می‌کند که درون آن جمع شوند. وقتی باکتری‌ها درون ریمل تجمع کنند، می‌توانند باعث قرمزی، خارش یا حتی گاهی ورم ملتهبه و گل‌مژه در ناحیه چشم‌ها شود.

از طرف دیگر هربار که برس ریمل را بیرون می‌آورید، از آن استفاده می‌کنید و دوباره آن را سر جایش برمی‌گردانید، در این مسیر برس تعدادي باکتری جذب می‌کند و آن را درون ریمل می‌برد.

وقتی ریمل شما خراب می‌شود بویی نزدیک به بوی گازوئیل از آن به مشام می‌رسد. هرگاه در چشم‌های‌تان احساس ناراحتی کردید و نشانه‌هایی از بعضی بیماری‌ها در آنها دیدید، باید اولین کاری که می‌کنید دور انداختن تمام لوازم آرایشی‌های مربوط به چشم‌تان باشد چون ممکن است بیماری به آنها سرایت کرده باشد. اگر بعد از یک یا 2 روز همچنان در چشم‌های‌تان احساس التهاب و ناراحتی کردید حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

متاسفانه این روزها افراد سودجویی که با کمی چرب زبانی و سوء استفاده از نا آگاهی مشتریان، محصولات لاکچری کوین فرانسه به عنوان یک برند را کاملا ایرانی معرفی می‌کنند. مراقب خرید های اینترنتی و فضای مجازی باشید.

  1. تشخیص لوازم آرایش فاسد از روی نشانه های پس از استفاده از آن ها

یکی دیگر از نکاتی که با توجه به آن می توانید به فاسد یا سالم بودن لوازم آرایشی خود پی ببرید، بررسی نشانه هایی است که ممکن است پس از استفاده از آن ها با آن رو به رو شوید. به عنوان مثال هنگامی که لوازم آرایش فاسد مانند کرم پودر را روی پوست خود می زنید، به وضوح خواهید دید که کرم پودر به خوبی قبل روی پوست پخش نمی شود و به زیبایی روی صورت نمی نشیند. پس از آن نیز شاهد خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست صورت خود خواهید بود.

همچنین استفاده از یک ریمل منقضی، باعث ایجاد احساس سنگینی و به هم چسبیدگی مژه هایتان می شود و در پاک کردن ریمل های فاسد از روی مژه ها هم مشکل خواهید داشت. در مورد خط چشم های فاسد نیز به این ترتیب است که در صورت استفاده، آن ها به درستی روی پوست نمی نشینند و خیلی سریع هم شروع به ریزش می کنند و همین مسئله جلوه ناخوشایندی به آرایش صورت شما می بخشد.

شما اکنون و با مطالعه این مطلب و با آشنایی با نشانه های لوازم آرایش فاسد توانایی این را دارید تا سالم یا خراب بودن هر کدام از لوازم آرایشی خود را تشخیص دهید. در فروشگاه ها، آنلاین شاپ ها و یا حتی مترو  قیمت کرم لاکچری کوین شب و روز فوق العاده ارزان به فروش می رسانند.