عمومی

آینده نگری به تحولات بین المللی

گزارش هایی با استناد به بانک اطلاعاتی ایران تودی.

آقای غلامرضا انصاری در استودیوی اخبار ویژه کانال دوم جمهوری اسلامی ایران افزود:
وی گفت: “ما روابط خوبی با چین داریم و به دنبال روابط استراتژیک با این کشور هستیم.” “روابط استراتژیک بلند مدت در دیدار رئیس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1994 مورد بحث قرار گرفت.”
انصاری گفت برخی اظهارات در مورد سند همکاری استراتژیک ایران و چین مسخره است.
وی گفت: “روابط با چین جدی است و جهت اصلی همکاری های دوجانبه در سند 25 ساله اقتصادی و استراتژیک طبیعی است و طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند.”
وی در ادامه گفت: روابط ایران و چین از ابتدای انقلاب اسلامی بر پایه روابط اقتصادی پویا ، خوب و مرفه بنا شده است.
وی افزود: با توجه به قابلیت های جغرافیایی و پیوندهای اقتصادی تاریخی ، طبیعی است که روی روابط با چین تمرکز کنیم و برای ایجاد روابط طولانی مدت برنامه ریزی کنیم.
وی اظهار داشت: برخی شایعات مانند انتقال جزیره کیش به چینی ها در قالب این سند مضحک است ، زیرا اکنون هیچ کس در دنیا صحبت از واگذاری زمین های خود به جمهوری اسلامی ایران نمی کند.
وی گفت: “قبل از انقلاب اسلامی ، روابط دو کشور از نظر ایدئولوژیکی ، نظامی یا از نظر امنیتی وجود داشته است ، اما روابط با چین مدت ها است که در یک وضعیت اقتصادی عمیق قرار داشته است.”
وی گفت: “ما روابط تجاری مختلفی با چین داریم.” “در سال 2019 و با اوج تحریم ها ، تجارت بین ایران و چین به 24 میلیارد دلار رسید. روابط دو جانبه در کشاورزی ، گردشگری دانش بنیان و غیره بسیار خوب و مهم است.” .
انصاری اظهار داشت: در حال حاضر روابط اقتصادی بین دو کشور دارای چرخه تولید است و چین رسما تنها کشوری است که از ما نفت خریداری می کند.
وی افزود: “سیاست ایالات متحده و انگلیس و به طور کلی انگلیس ساکسون ها فشار آوردن به ایران برای جلوگیری از روابط ما با باچین و روسیه است.”
وی گفت: “همکاری بین ایران و چین بسیار برجسته است و روسیه و چین به ما در زمینه مسائل هسته ای حمایت خوبی از ما داده اند.”
وی اظهار داشت: “در دوره کورونا ، ابتدا کمکهای ایران به چین مهم بود ، سپس کمک چین به ایران. چینی ها در این رابطه 50 کمک به ایران ارسال کردند.”
انصاری افزود: ما مصمم هستیم روابط ایران و چین را توسعه دهیم.
معاون وزیر امور خارجه امور خارجه گفت: “این خط لوله که سال گذشته توسط چینی ها پیشنهاد شده و در این زمینه عملکرد خوبی داشته است ، یادآور جاده ابریشم سابق است و موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران را نشان می دهد.”
وی افزود: امروز غرب دیگر مرکز تصمیم گیری های جهانی نیست و چین رشد غیرقابل تصور در عرصه بین المللی دارد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک استثنا در منطقه و جهان ظهور کرده است و به نفع هر دو کشور است که روابط استراتژیک نزدیک بین ایران و چین برقرار کنند.
معاون وزیر امور خارجه امور اقتصادی گفت: “پس از اتمام جزئیات سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین ، این طرح به طور کامل به مردم ابلاغ خواهد شد.”
انصاری اضافه کرد: “ایران سال اول اقتصاد بدون نفت را آغاز کرده است. این از اهمیت تاریخی برخوردار است. مردم ایران کشوری را که به طور رسمی نفت را از ایران خریداری کرده است فراموش نمی کنند و مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته است.”
وی افزود: ارزیابی ما از روابط ما با چین در همه زمینه ها سازنده و سازنده است ، نه فقط نفت و انرژی.
وی ادامه داد: در همه عرصه های بین المللی و سیاسی ، هماهنگی و اجماع با طرف چینی صورت گرفته است.
انصاری افزود: ما در زمینه های فرهنگ ، گردشگری ، روابط پزشکی و پایگاه دانش نیز روابط بسیار خوبی با چینی ها داریم.
معاون وزیر امور خارجه امور خارجه: “ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی ، همواره از نظر چینی ها مهم بوده است و همین امر آنها را وادار کرده است که بخواهند با کشور ما روابط استراتژیک برقرار کنند.”
وی گفت: “تحریم تسلیحاتی ایران در ماه های آینده برداشته خواهد شد. دشمنان ما مانند آمریکایی ها ، صهیونیست ها و متحدان ما در منطقه می خواهند که این اتفاق بیفتد.”
وی افزود: “نقش چین که از بورژام پشتیبانی می کند ، در اینجا حائز اهمیت است. آمریکایی ها و صهیونیست ها برای جلوگیری از گسترش روابط ما با چین تلاش زیادی می کنند.”
انصاری اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را برای گسترش روابط با چین انجام می دهیم ، زیرا آنها برای ما سخت گیر نیستند و ما به آنها و روابط خود افتخار نمی کنیم.
وی افزود: “در روزهای دشوار کورونا ، ما برای همدیگر دوست و پشتیبان خوبی بودیم. چینی ها در صورت نیاز یا خواستار یک تبادل علمی به ما کمک های خوبی کردند.”
وی خاطرنشان کرد: روابط چین با چین بویژه در زمینه گردشگری در دوره پس از کورونا در حال گسترش است. برای گسترش رابطه.
حامد وفایی ، استاد دانشگاه تهران ، گفت: “سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین یک همکاری استراتژیک و همه جانبه است. این نشان می دهد که چینی ها نمی خواهند با ایران رقابت کنند و محدود به یک حوزه نیستند و یک رابطه طولانی مدت می خواهند.”
وی افزود: “حساسیت ها برای سندی جالب است که هنوز به اندازه کافی منتشر نشده است. متن سند همکاری ایران و چین توسط وزارت امور خارجه یا وزارت امور خارجه چین تأیید نشده است.”
وفایی افزود: از نظر ضمانت عملکرد ، این یک برنامه بلند مدت است و نه یک تفاهم نامه یا توافق نامه است.
وی گفت: “روابط با چین مهم است و یک کشور در صورت برنامه ریزی روابط بلند مدت با چین ، آینده خود را از دست داده است.”
وی گفت: “زمان آن است که به شرق نگاه کنیم ، اما ما باید روابط خارجی بین شرق و غرب را براساس منافع ملی متعادل کنیم.”
وی گفت: “علاوه بر پیشرفت های چشمگیر چین در فن آوری ، نباید از بازار 1.5 میلیارد دلاری چین غافل شود.”
وی افزود: “روابط ایران و چین از حضور واسطه ها رنج می برد. این نشان می دهد که اخبار دروغین درباره ایران در چین پخش می شود و اخبار دروغین در چین پخش می شود. این نشان می دهد که موقعیت رسانه ها در ایران و چین باید در نظر گرفته شود.”
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چین دارای عمق فرهنگی استراتژیک است و در صورت ایجاد روابط اقتصادی در چارچوب این روابط بسیار موفق خواهد بود.
وفایی گفت: “اولین قدم در ایجاد روابط استراتژیک بین ایران و چین در حوزه فرهنگ است.”