غوغای فضای مجازی و اشک‌های واقعی

درود بر فرزندان حسین و فرزندان حسین و یاران حسین ، حسین و علی!

با وجود همه نگرانی های قبل از محرم ، اکنون ، در اواخر عاشورا ، می توان گفت که امسال بیش از هر زمان دیگری شاهد سخنان حسین (ع) در جهان و ابعاد الهی ، معنوی ، اخلاقی ، انسانی ، سیاسی و اجتماعی جنبش اصلاحات بوده ایم. ما بودیم. امام حسین (ع) جلب توجه کرد.

از نظر عناصر ارتباطی ، هر لحظه حماسه عاشورا و وقایع قبل و بعد از آن از چنان جامعیت ، قدرت ارتباطی ، نفوذ پذیری و دوام بی نظیری برخوردار است که اگر هر شخصی در معرض وجدان خود قرار گیرد ، تماشاگر و تحت تأثیر او خواهد بود. این پیام به شکلی حیرت انگیز ، دقیق ، جامع ، باز ، ماندگار ، هنری ، اخلاقی ، انسانی ، احساسی ، فکری و معنوی طراحی و ارائه می شود و در کمال و ارتفاع مطلق احتمال تفسیرهای معکوس و متعدد آن حداقل است. اگرچه حسینی (ع) و نهضت حسینی (ع) در معرض طوفان های تحریف شده قرار گرفته اند ، اما درک آنها به شیوه ای متفاوت از آنچه در آن قرار دارند دشوار است و تحریفات و تحریفات آنها به سرعت آشکار می شود. بنابراین ، اگرچه برخی از افکار و نگرانی ها در مورد عزاداری قبل از ماه محرم امسال قابل درک است ، اما روشن بود که تغییر شکل عزاداری تأثیری در گرمای قلب و دایره ارتباط پیام امام حسین (ع) نخواهد داشت. علی رغم کمین و تسلط مطلق بر ظلم یزیدی و تلاش مداوم دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) ، پیامی که حدود 1381 (سال قمری) در دام های کربلا دفن نشده است ، به دلیل شیوع ویروس دیگر موضوعیت ندارد. زیرا ماهیت پیام کربلا فاسدشدنی و فراموش نشده است. اصل پیام عاشورا در واقع نوعی پیام آسمانی پیوسته برای خدا و برای خداست و هر بار که خوانده می شود ، معنای و شیرینی تازه ای می بخشد ، بیدار می شود و تغییر می کند و باید به درستی و صحیح منتقل شود. بنابراین ، شاهد بوده ایم که اصل خواندن پیام عزاداری و عاشورا هرگز بر روی زمین باقی نمانده است. تنها تفاوت این است که اگرچه قبلاً عزاداری گروهی متمرکز بود ، امسال شرایط کرونا و توصیه های مراجع تقلید و رهبران سیاسی و فکری در مورد لزوم پیروی از قوانین بهداشتی بیشتر عزاداری فضایی در مورد اندازه خانه بود. / حسینیه از نظر فضای باز و رسانه بیشتر به ابعاد تلویزیون / فضای مجازی متکی بود و البته در کنار این محرومیت ، هدایای زیادی ایجاد شد. در چندین پخش حضوری ، حسینیه ها فرم خیالی و آموزنده ای از دستور فوق پیدا کردند و با ارائه قابلیت های علاوه بر سفارش در فضای مجازی ، کیفیت بهتری را ارائه دادند. تلویزیون سخت کار کرد و ما شکایت بزرگی از برنامه ها نشنیدیم. برنامه های خانگی به طور قابل توجهی گسترش یافته و بسیاری در واقع “هر خانه ای حسینیه است” را به اجرا در آورده اند و خانواده ها در اجتماعات كوچك اما معنادار فرصت عزاداری و تعمق بیشتر در تعالیم حسینی را داشته اند.

اما هیاهوی بزرگ امسال در انواع فضای مجازی بیشتر شبیه رنگ عاشورا بود و باعث ایجاد چنین امواج طولانی ، چشمگیر و قدرتمندی شد. قابلیت های حیرت انگیز این فضا ، شبکه گسترده و جهانی حامیان و شیفتگان نهضت حسینی را ایجاد کرده است که محتوای مربوطه را تولید و بازنشر داده و دریافته است که “هر شیعه یک پیام است”. داد. در سطح جهانی ، امسال بیش از هر زمان دیگری ، و در سراسر جهان ، نام حسین (ع) و سخنان معروف در رسانه های این مکان تکرار شده است. بسیاری از سایت های خبری و محتوایی راه اندازی شده اند ، پایگاه های اطلاعاتی زیادی ایجاد شده و میلیون ها حساب مجازی به نام و یاد حسین ، بسیاری از گروه های خانوادگی یا گروه های همفکر ، کانال های متعدد و بینندگان مجازی تزئین شده است. برای غم و اندوه و انتقال پیام حسین ایجاد شده و مهمتر از همه ، فلسفه و آموزه های جنبش ، به ویژه ابعاد اخلاقی ، انسانی و ادیان آن را در نظر گرفته است. ماهیت آسان تولید و تکرار پیام ها در این فضا ، مردم را از مصرف کننده به تولید کننده و شرکت کننده ارتقا می دهد و مخاطب را به مجالس یک طرفه برای تجزیه و تحلیل ، تفسیر و متن سوق می دهد. و ملودی ها و آهنگ های مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند و از غرفه های یک طرفه که توسط همه چیز زیر ذره بین تولید نمی شوند ، ادعا می شوند یا تحریف می شوند ، توانایی اندازه گیری و انتقاد آزادانه و لذت بردن از بهترین ها را برای مخاطب اعمال نکنند. محصولات و برنامه های کاربردی را ارائه دهید. هیچ کس مجبور به تهیه برنامه نبود و اگر از کیفیت برنامه راضی نبودند می توانستند بلافاصله برنامه ای با کیفیت بالاتر جایگزین آن کنند. همه این موارد ایران ، عراق ، آذربایجان ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، لبنان ، کویت ، اروپا ، ایالات متحده ، خاور دور و سایر کشورها را درگیر کرده است. به طور کلی ، امسال یوسری از قلب “مشکلات” کرونا ایجاد شد و به لطف توانایی های استثنایی جنبش حسینی ، یک جنبش پیام توسط جوانان شیعه در مقیاس بین المللی و جهانی ، با بنیادی مستحکم و ساختاری بسیار گسترده ایجاد شده است. به امام حسین (ع) قول کیفیت و امید برای عاشقان مکتب جهانی داده شد.

کلام الهی حسین (ع) کلمه پاکی و نعمت و اطمینان الهی است و اگر واقعاً قدر آن را بدانیم و از آن پیروی کنیم و پیام آن را به درستی منتقل کنیم ، جاودانگی و نجات بشریت را تضمین می کنیم. ما داریم. اگر شیعیان می خواهند زبان خود را با کلمه حسین (ع) به روی جهانیان باز کنند ، زیرا ابعاد انسانی و بین دینی این فلسفه ، این مسیر و این کلمه توحید چیزی از ابعاد دینی ندارد.

امیدوارم هر چه زود خطر ویروس کرونا کاهش یابد ، برنامه های رو در رو و سنتی ، که بدون شک مهم و ضروری هستند ، به حالت عادی برگردند ، اما ما باید از آموزش و مزایای رویکرد و عملکرد امسال به طور کامل استفاده کنیم. به طور جدی تری تأثیر تنوع فضای مجازی بر حسینیه ، خانه و تلویزیون را جدی بگیرید. بیایید باور کنیم که در عزای حسین (ع) بی شماری اشک واقعی زیر پای کارمندان و برنامه ها و پیام های فضایی سایبری ریخته شد و انتقال پیام هویت و کرامت انسانی سرعت بی سابقه ای پیدا کرد. ما بر این باوریم که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می توانند مکمل ، تعادل و فرصت سازی باشند و از همه مهمتر می توانند نقش مهمی در شکل گیری زبان بین المللی و جهانی پیروان حسین (ع) داشته باشند. در چنین شرایطی است که پرچم های حسینی بین المللی و فراملی به راحتی در میان شیعیان از ملیت های مختلف و پیروان حسینی (ع) از هر ملیت و مذهبی برافراشته می شود و یک ذهنیت و آموزه جهانی برای پیروان حسین و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است. ابعاد معنایی و واقعی خود را پیدا می کند و یک شبکه جهانی ظهور می کند. به لطف این فضای مکمل ، بیش از هر زمان دیگر شاهد تجلیل از کلمه حسین (ع) در محرم در سراسر جهان در سال جاری هستیم.
* در وب سایت سحر منتشر شده است. ۱۰ شهریور ۱۳۹۹