چگونه متخصص سئو شویم؟
سئو فروشگاه اینترنتی (SEO) چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو برای سئو فروشگاه اینترنتی علمی است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ میشود و با کمک این علم است که میتوان کاربران بیشتری را به سمت وبسایت هدایت کرد. به زبان ساده، سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است.
زمانی که وبسایت شما در نتایج جستجو در صفحات نخست گوگل باشد، میتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت از آنها کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین مدیران وب سایت ها این است که بتوانند در کلماتی که آنها سرچ میکنند در صفحه اول نتایج جستجو باشند.
در واقع این هدف باعث میشود که یک وبسایت بر روی کلمه کلیدی اصلی و مهم خود (به عنوان مثال ) در صفحه یک نتایج جستجو باشد و این در نهایت باعث افزایش کلیک ارگانیک و جذب کاربر بیشتر میشود. سرچ کاربر، رسیدن به وبسایت شما روی آن کلمهای که سرچ کرده و در نهایت کلیک بر روی وبسایت شما، درست همان هدفی است که تمام کارفرمایان و شرکتها به دنبال آن هستند و همین جا است که نام سئو و کارشناس سئو (یا اصطلاحاً سئوکار) بیشتر از هر چیز دیگری شنیده میشود.
سئو چه کار میکند؟
برای اینکه بتوانید وبسایت خود و صفحات آن را بهینه کنید، ابتدا باید از درک درستی پیدا کنید. در واقع این موتورهای جستجو هستند که محتوای وبسایت شما را بررسی میکنند و آن را به مخاطب درست نشان میدهند. عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وبسایت با کلمهای که کاربر جستجو کرده، استفاده میکنند.
گوگل اغلب این موارد را فاش نمیکند، اما با این حال افراد حرفهای در این حوزه به دنبال این فاکتورها میروند و از آنها برای بهینه سازی وبسایتها استفاده میکنند. یک متخصص سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب، آگاه باشد و موارد زیر برخی از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی وبسایتها میباشد:
- سن دامنه، URL و آتوریتی آن
- لینکها
- بهینه سازی وبسایت در نسخه موبایل
- محتوای بهینه شده و با کیفیت
- سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وبسایت در نسخه تلفن همراه)
- در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
- تعامل کاربران در شبکههای اجتماعی هر وبسایت
- سئو تکنیکال
- تجربه کاربری
رتبه بندی وبسایت یعنی اینکه وبسایت شما در هنگام سرچ کاربر در مورد کلمهای، در اولین صفحهی نتایج جستجو باشد و شما به آن در همان صفحه اول و در رتبههای بالای صفحه دسترسی داشته باشید. در واقعی وبسایتی میتواند این رتبه را به دست آورد که عوامل بالا در آنها رعایت شود و همچنین سئوکار آن از بهروزترین روشها برای بهینه سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو به طور کلی هنگام رتبه بندی یک وبسایت سه مرحله زیر را دنبال میکنند:
۱- کرال کردن
تمام موتورهای جستجو رباتهایی دارند که کار آنها کرال کردن (Crawling) و یا همان اسکن کردن وبسایتها و صفحات آن است. کرال کردن صفحات وبسایت، محتوای شما را در نتایج جستجو قرار میدهد.
۲- ایندکس کردن
در این مرحله وبسایت و صفحات آن به نتایج جستجو اضافه میشود. اگر وبسایت شما و صفحات مورد نظر شما در فهرست نتایج موتور جستجو نباشد، شانس دیده شدن توسط کاربر را از دست خواهید داد.
۳- رتبه بندی
وقتی چیزی را در گوگل تایپ میکنید، مرتبطترین وبسایتها در نتایج جستجو ظاهر میشوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره میباشد.
منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری سئو
آیا میخواهید سئو را به شکل حرفهای و اصولی یاد بگیرید و خود را در این حرفه به عنوان مدعی معرفی کنید؟ این منابعی که در ادامه نام میبریم از بهترین منابع یادگیری سئو هستند که برای یادگیری استراتژیهای سئو، تاکتیکها، نکات، بایدها و نبایدهای آن نیاز دارید تا به این منابع مراجعه کنید.
چشم انداز شغلی سئو
متخصص سئو شغل نسبتاً جدیدی است، زیرا تقاضا برای بهینه سازی و رتبه بندی وبسایتها در نتایج جستجو در دهه گذشته افزایش یافته است. میتوان سئو را در میان شغلهای پر تقاضا حساب کرد، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت و رشد شرکتهای امروزی امری حیاتی است. از آنجایی که این رشته شغلی برای شرکتهای امروزی بسیار مهم است، میتوان انتظار داشت که حقوق این افراد نیز نسبتا خوب باشد. اگر علاقه مند به فناوری هستید و مهارت بالایی در تحلیل و بررسی دارید، این زمینه شغلی میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.
بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، این امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وبسایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد میبینید، راه درستی را انتخاب کردید. میتوانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.
منظور از سئو (SEO) چیست؟
به بیانی ساده، که به آن سئو نیز گفته میشود، مجموعه اقداماتی است که به منجر میشود. با به کارگیری صحیح این علم، میتوان کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت کرد و از این طریق کسب و کار یا برند مورد نظر را معرفی نمود. در واقع سئو به دیده شدن بیشتر سایت کمک میکند. زمانی که وبسایت مورد نظرتان در لیست نتایج جستجو در صفحات نخست جا بگیرد، میتوانید مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود دعوت کنید و در نهایت درآمد بیشتری نصیبتان خواهد شد.
هدف اکثر کسب و کارها و مدیران وب از سئو سایتشان این است که بتوانند به واسطه کلمات کلیدی مشخص شده، در صفحات نخست موتورهای جستجو از جمله گوگل قرار بگیرند. جستجو کاربر، رسیدن به سایت شما از طریق کلمه کلیدی وارد شده و کلیک بر روی وبسایتتان، دقیقا همان هدفی است که تمام صاحبین سایتها به دنبال آن هستند. به همین دلیل است که امروزه جایگاه سئوکاران و شغل سئو مورد توجه قرار گرفته است.
سئو کار یا متخصص سئو چه کسی است؟
متخصص سئو کسی است که دانش و مهارت بالایی در زمینه بهینه سازی سایت دارد و به خوبی میتواند وبسایت را به لحاظ فنی، کاربری، محتوا و… بررسی کند و آن را برای حضور در جایگاههای برتر نتایج و به حداکثر رساندن بازدید سایت، بهبود میدهد. بنابراین اگر میخواهید در رتبههای بالای گوگل حضور داشته باشید، بدون شک به یک سئوکار نیاز خواهید داشت. دستیابی به ترافیک ارگانیک، علاوه بر اجرای تکنیکهای سئو، نیازمند اجرای برخی کمپینهای بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای دستیابی به بهترین و مرتبط ترین کلمات و مهارت بهینه سازی محتوای وب نیز میباشد.
چگونه استراتژیست سئو شویم؟
تا این قسمت از مطلب در مورد سئوکار و چگونگی رسیدن به این جایگاه شغلی صحبت کردیم. یکی دیگر از مشاغلی که وابسته به حوزه سئو است، طراحی استراتژی میباشد. در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که چگونه میتوانید به این شغل دست پیدا کنید.
استراتژیست سئو کیست و چه وظیفهای دارد؟
به کسی که با شناخت و استفاده دقیق از استراتژیها، کاربران را به سمت محتوای سایت هدایت میکند، استراتژیست میگویند. کار این متخصصین به این صورت است که کلیدواژهها و موضوعات را طوری بهینهسازی کنند که جستجوی کاربر به سایت آنها ختم شده و مخاطب متوجه حرفهای بودن سایت شود.
مهارتهای موردنیاز استراتژیست سئو چیست؟
برای آنکه بتوانید در بازار کار، در جایگاه یک استراتژیست سئو فعالیت کنید، لازم است به یکسری از مهارتها تسلط داشته باشید. برخی از این مهارتها انتسابی بوده و برخی دیگر نیاز به آموزش دارند.
آشنایی با سه بخش سئو
زمانی شما میتوانید برای بهینهسازی یک سایت، طراحی کنید که به طور دقیق بدانید سئو چیست و با بخشها و جزئیات آن آشنا باشید. سه بخش اصلی سئو شامل سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی میباشد.
اولویتبندی امور
یکی دیگر از مهارتهای مهم یک استراتژیست، توانایی اولویتبندی کارها است. این کار باعث میشود تا تمام امور مهم مشخص شوند و هیچکدام از قلم نیفتند. همچنین کارهای حیاتیتر به موقع و طبق زمانبندی انجام خواهند شد. به عنوان مثال، شما باید بدانید که فرآیند بکلینکسازی بسیار زمانبر و البته مهم است. بنابراین اگر میخواهید این پروسه را شروع کنید، باید برای آن یک مدت زمان طولانیتر در نظر بگیرید.
دارا بودن تفکر انتقادی
تفکر انتقادی به یک استراتژیست سئو کمک میکند تا راحتتر موضوعات مختلف را تجزیه و تحلیل کند و بهترین راهحلها را بیابد. به طور کلی، برنامههای اجرایی استراتژیستها با یکدیگر یکسان نیستند و کسی میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد که دارای تفکر انتقادی باشد. از دیگر مهارتهای مهم این شغل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مهارت بالا در فن بیان
- توانایی تجزیه و تحلیل مسائل
- آشنایی با کدنویسی
- شناخت اصول بازاریابی
- صبور بودن و داشتن سایر مهارتهای نرم
یک استراتژیست سئو به چه ابزارها و پیشنیازهایی نیاز دارد؟
ابزارهای زیادی برای طراحی استراتژی سئو یک سایت وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- گوگل سرچ کنسول
- گوگل آنالیتیکس
- UpCity Free SEO Report Card
- Bing Webmaster
- Seolyzer و…
بازار کار و درآمد یک استراتژیست سئو چگونه است؟
باتوجه به اینکه امروزه هر وبسایتی برای رشد کردن و دیده شدن در موتورهای جستجو، نیاز به بهینهسازی دارد، میتوان به این نتیجه رسید که بازار کار یک استراتژیست هم داغ است. چراکه در فرآیند سئو باید یک نفر متخصص حضور داشته باشد تا استراتژی لازم را باتوجه به اصول و استانداردها طراحی نماید. درآمد استراتژیستها یک مبلغ معین نیست و معمولا باتوجه به معیارهایی مانند حوزه کاری، میزان تجربه و تخصص، میزان عملگرا بودن آنها و… مشخص میشود.
چگونه کارشناس سئو شویم؟
زمانی که تصمیم میگیرید به عرصه سئو و بهنیهسازی سایت وارد شوید، در ابتدا با دانشی که در اختیار دارید میتوانید در جایگاه یک کارشناس فعالیت نمایید. کسی که در چنین جایگاهی شروع به فعالیت میکند، فقط کافیست که بخشی از سئو یک سایت را انجام دهد و به هیچ عنوان نیاز نیست که صفر تا صد آن را در دست بگیرد. در ادامه بیشتر درمورد این شغل و راههای رسیدن به آن صحبت خواهیم کرد.
شرح وظایف یک کارشناس سئو چیست؟
بدون شک یکی از وظایفی که یک کارشناس دارد این است که با سه بخش بهینهسازی سایت آشنا باشد و بتواند این کار را انجام دهد. این سه بخش شامل سئو داخلی و خارجی و فنی میباشند که هر یک از این آنها یکسری کارهای جزئی اما مهم را در بر دارند. از دیگر وظایف این کارشناسها، بهنیهسازی سایت برای تلفنهای همراه است تا بدین ترتیب کاربران موبایل هم بتوانند به راحتی از مطالب وبسایت استفاده نمایند. ممکن است تصور کنید که آنالیز و تجزیه و تحلیل در شرح وظایف کارشناس سئو نیست، اما این توانمندی تاثیر زیادی در کیفیت نهایی فرآیند خواهد داشت. از دیگر مسئولیتهای این افراد در محیط کارشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دریافت بک لینک
- نظارت بر روند رشد سایت و بهبود آن
مهارتهای موردنیاز یک کارشناس سئو چه چیزهایی است؟
مهارتهایی که برای یک کارشناس سئو تعریف شده تقریبا با سئوکار و استراتژیست یکسان است. اما تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که در هر یک از این مشاغل تا چه میزان به یک توانمندی نیاز دارید. به بیانی بهتر، میزان اهمیت مهارتها در هر یک از این جایگاههای شغلی با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال، یک کارشناس سئو باید به طور کاملتری در امور سئو تخصص داشته باشد و به خوبی چکلیست سئوهای داخلی و خارجی و فنی را عملی کند. در حالی که برای استراتژیست، مهارت آنالیز اهمیت بیشتری دارد.
مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه شغلی کارشناس سئو چیست؟
برای آنکه به یک کارشناس سئو حرفهای تبدیل شوید، باید به طور کامل معنای سئو را درک کرده و بتوانید از تغییراتی که در آن ایجاد میشود باخبر شوید. علاوه بر این، شناخت ابزارها و چگونگی استفاده از آنها نیز برای ورود به این حوزه بسیار اهمیت دارند. تمامی این دانشها را میتوانید با یک دوره جامع آموزشی به دست آورید. مجموعه رشدانا برگزار کننده دورههای تخصصی کارشناسی سئو میتواند در این زمینه همراهیتان کند. پس از آموزش و کسب دانش، بهتر است به سراغ کارآموزی بروید و خود را برای بازار کار آماده کنید.
یک کارشناس سئو به چه ابزارها و پیشنیازهایی نیاز دارد؟
مسلما انجام مراحل سئو توسط یک فرد امکانپذیر نیست و نیاز به ابزارهای خاصی دارد. ابزارهایی که معمولا به درد یک کارشناس میخورند عبارتند از:
- SEMrush
- Ahrefs
- Google Keyword Planner و…
بازار کار و درآمد کارشناس سئو چگونه است؟
از آنجایی که سئو یک سایت ریزهکاریهای زیادی دارد و دقت بالایی را میطلبد، بدون شک بهینهسازی کار یک نفر نیست و نیاز به یک تیم دارد. یکی از افراد تیم که نقش بسیاری مهمی دارند، کارشناسان سئو هستند. این افراد در کنار کسانی که تخصص بیشتری دارند، فعالیت کرده و بر تک تک بخشهای سایت و نحوه عملکرد آن نظارت دارند. بنابراین بازار کار و موضوع بسیار پررونق است. درآمد این افراد کاملا باتوجه به سابقه کاری و تجربه آنها مشخص شده و نمیتوان مبلغ مشخصی را برای آن ذکر کرد.