اقتصادی

هیچ لایه نمکی در مخزن سد چمشیر وجود ندارد/ پلمپ ۲ چاه‌ نفت درون مخزن

یک متخصص حوزه منابع آب گفت: تنظیم کیفیت رودخانه زهرا یکی از مهمترین اهداف احداث سد چمشیر است و بر اساس برنامه بهره برداری به روز محقق خواهد شد.

سید باقر حسینیه دی ماه امسال در گفت وگو با ایران تودی، با اشاره به موضوع برداشت آب سد چمشیر، اظهار کرد: مباحث و بحث های زمین شناسی عمدتاً بر اساس شواهد و مدل سازی است و تفاوت مدل ها می تواند. منجر به پیامدهای متعدد شود.

وی ضمن بیان اتهامات ایجاد مخزن سد چمشیر گفت: زمین شناسان متعددی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه شیراز و دانشگاه امیر کبیر به بررسی مخزن این سد پرداخته اند که نتایج این بررسی ها در مقالات علمی منتشر شده است. و هیچ نقطه نمکی وجود ندارد.

این کارشناس منابع آب اضافه کرد: بررسی چاه های حفر شده نشان می دهد که بین غشای نمکی گچساران تا محل سد بیش از 300 متر فاصله وجود دارد که مشکل انحلال نمک در مخزن سد چمشیر وجود دارد. عملا حذف شده است. حسینیان گفت: متأسفانه اظهارات زمین شناسی توسط افرادی که در این علم فعال نیستند منتشر می شود که وجود بسیاری از اظهارات نادرست را تایید می کند.

وی تاکید کرد: سدسازی مستلزم مطالعات گسترده است و این مطالعات توسط موسسات مشاوره ای و تحقیقاتی متعددی در مورد سد چمشیر انجام شده و هر موضوعی مطرح شده است.

این کارشناس حوزه منابع آب ادامه داد: تنظیم کیفیت رودخانه زهرا یکی از مهمترین اهداف ساخت سد چمشیر است و بر اساس برنامه بهره برداری به روز اجرا می شود.

حسینیان گفت: جریان انتقادات درباره سد توسط زمین شناسی انجام شد تا با برنامه ریزی پیچیدگی های سایت از آبگیری سد جلوگیری شود، اما تمامی مستندات از جمله عدم وجود نمک و مدل ژئوفیزیکی علاوه بر داده های چاه، تکذیب می شود. ادعاهای زمین شناسی مبنی بر عدم آبگیری سد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود چاه نفت در محوطه این مخزن گفت: طبق اطلاعاتی که از سایت بازدید کردم، 2 حلقه چاه نفت در مخزن با بتن مخصوص پر شده و آب بندی شده است. مطابق با استانداردهای زیست محیطی و مربوطه این قسمت به دلیل جزئیات عملیات آب بندی موجود نمی باشد.

انتهای پیام