اقتصادیعمومی

چگونه بارنامه بگیریم؟

بارنامه (Bill Of Landing) چیست؟

همانطور که  گفتیم در حقیقت بارنامه نوعی قرار بین فرستندگان و حمل‌کنندگان کالا است که طی آن طبق قوانین مندرج در سند، بار مورد نظر از کشور مبدا به مقصد جابه‌جا خواهد شد. این سند با نام اختصاری BL یا BOL شناخته می‌شود. بارنامه در حقیقت سند مالکیت کالا به حساب می‌آید که در آن تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات کالا (وزن، ابعاد، تعداد، قیمت و …)، مشخصات فرستنده و گیرنده به صورت کامل و دقیق درج می‌شود.

بازارگاه اینترنتی حمل و نقل جایگزین بسیار مناسبی برای بارنامه کاغذی است که توسط شرکتهای حمل و نقل صادر میشود. این رویه باعث کاهش هزینههای اضافی مربوط به صدور بارنامه به روش سنتی خواهد شد.

صدور و ثبت بارنامه چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، بارنامه سند هویت و مالکیت کالای حمل شده است. تاجری که برای فرآیند حمل و نقل کالای خود این سند را دریافت نکرده باشد، در صورتی که هنگام جابه‌جایی آسیبی به بار وارده شود، شرکت حمل و نقل به راحتی می‌تواند ادعا کند که هیچ تعهدی نسبت به سلامت کالا ندارد. از طرفی به دلیل نبود بارنامه، هر شخصی می‌تواند خود را صاحب بار معرفی کرده و آن را تحویل بگیرد.

 

از جمله مشکلات فرآیند حمل و نقل بدون صدور و ثبت بارنامه می‌توان به؛ تشریفات گمرکی طولانی، احتمال قاچاق کالا، هزینه‌های حمل اضافی در بنادر، هزینه‌های بالا انبارداری، عدم ثبات نرخ، سوءاستفاده از کانتینرهای خالی و … اشاره کرد. در حالی که با صدور بارنامه همه نه تنها همه این مشکلات رفع خواهند شد، بلکه تضمینی برای سالم رسیدن کالا محسوب می‌شود.

قوانین و شرایط صدور بارنامه

دارای قوانین و مقرراتی هستند که طرفین قرارداد، اعم از فرستندگان، گیرندگان، حمل‌کنندگان و تمامی افراد مسئول در فرآیند حمل و نقل باید آن‌ها را رعایت کنند. این ضوابط شامل موارد زیر هستند:

  • قوانین مربوط به فرستندگان
  1. فرستندگان موظفند مشخصات کالا ، آدرس محل بارگیری و تخلیه؛ مشخصات گیرنده، نوع بسته‌بندی و … را به صورت کامل و دقیق در بارنامه درج کنند.
  2. فرستندگان باید به منظور کاهش خسارات احتمالی، از بارگیری و ارسال به موقع بار به سمت مقصد مطمئن شود.
  • قوانین مربوط به صادرکنندگان
  1. صادرکنندگان باید از کامل بودن اطلاعات ثبتی در اوراق به خصوص مبلغ کرایه مطمئن شوند.
  2. صادرکنندگان باید بارنامه رااز مبدا قانونی شرکت به نقاط دیگر کشور ارسال کند.
  3. پروانه عبور و صدور سند مربوط به آن برای بارهای ترافیکی از موارد و وظایف مهم صادرکنندگان است.
  4. تمامی بارنامه‌های صادر شده باید تحت پوشش بیمه مسئولیت حمل باشند.
  1. گیرندگان موظفند برای اجتناب از پرداخت هزینه‌های اضافی، بار را به موقع تخلیه کنند.
  2. مبلغ کرایه ثبت شده در اسناد حمل که توسط شرکت حمل و نقل تعیین شده، باید توسط گیرندگان به راننده پرداخت شود.
  1. محافظت از بارنامه به منظور دریافت کرایه حمل از گیرندگان، از اصلی‌ترین وظایف رانندگان محسوب می‌شود.
  2. رانندگان حمل باید هنگام بارگیری و تخلیه کالا در محل حضور داشته باشند.
  3. رانندگان باید در حفظ و نگهداری از کالا تا زمان رسیدن به مقصد کوشا باشند و بار را به موقع به محل تعیین شده برسانند.

بارنامه آنلاین (اینترنتی) چیست؟

اپلیکیشن باربری آنلاین: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دنیا به عصر فناوری، اکثر فعالیت‌های اداری دار تغییر و تحول شده‌اند. به گونه‌ای که در هر کسب و کاری، بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به صورت  اعلام بار اینترنتی ثبت و به انجام می‌رسند. به عبارت دیگر فعالیت‌ها از حالت کاغذی به آنلاین تبدیل شده‌اند. از این رو دولت به منظور راحتی و کاهش برخی مشکلات، صدور و ثبت بارنامه را از حالت کاغذی به آنلاین تبدیل کرده است.

صدور بارنامه آنلاین یا منجر به ثبت تمامی بارها در یک سامانه و نظارت راحت‌تر بر روند انجام آن‌ها می‌شود. از این رو مشکلاتی نظیر: کمیسیون‌ها و درصدهایی که در هزینه‌ها محاسبه می‌شوند، رفع خواهند شد.

استفاده از خدمات ثبت و صدور بارنامه اینترنتی، باعث تسریع در فرآیند حمل و نقل کالا میشود. همچنین دستگاههای نظارتی میتوانند عملکرد بهتری در این حوزه داشته باشند.

مزایای ثبت بارنامه اینترنتی چیست ؟

بارنامه اینترنتی، یک سند آنلاین است که باید در زمان تحویل بار، توسط شرکت‌های حمل و نقل صادر شود. اطلاعات و مشخصات مندرج در بارنامه آنلاین دقیقا مشابه بارنامه کاغذی است. اما ثبت بارنامه آنلاین مزایای بسیاری برای طرفین قرارداد دارد. که ساز و کار آن به مرتبط می شود.

الکترونیکی شدن ثبت و صدور بارنامه باعث شفاف شدن کمیسیون پرداختی رانندگان به شرکت‌های حمل و نقل خواهد شد. از طرفی هنگام صدور بارنامه به شکل کاغذی، هزینه‌های متعددی وجود دارد که با الکترونیکی شدن، به حداقل می‌رسند. صدور بارنامه آنلاین همچنین روند فعالیت حمل و نقل را سرعت می‌بخشد و اکثر مشکلات در این حوزه را کاهش می‌دهد.

با استفاده از صدور کدرهگیری برای هر سند حمل، شرایط برای عملکرد دستگاه‌های نظارتی مانند: پلیس‌راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیار بهتر و راحت‌تر خواهد شد. با این روش صاحبان کالا می‌توانند محموله خود را به صورت لحظه‌ای پیگیری کنند. از این رو اطمینان صاحبان کالا را نسبت به بار خود افزایش می‌دهد.

از دیگر مزایای ثبت بارنامه آنلاین می‌توان به؛ رصد اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده، بار و کمیسیون دریافتی در سراسر کشور، برقراری عدالت جاده‌ای، بهبود استانداردهای حمل بار، حمایت از تولیدکننده داخلی، عدم امکان سوأاستفاده در هزینه‌ها، افزایش امنیت جابه‌جایی کالا، کاهش تلفات و قاچاق کالا و جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان اشاره کرد.

بارنامه اینترنتی چگونه صادر میشود؟

در حال حاضر برای صدور بارنامه آنلاین (اینترنتی) ، نرم‌افزارهای بسیاری طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها می‌توانند در قالب وب‌اپلیکیشن یا مبتنی بر بستر ویندوز باشند. معمولا این نرم‌افزارها در اختیار شرکت‌های حمل و نقل همچون آسان بار قرار دارند و کاربران در این مراکز، مراحل ثبت و صدور بارنامه آنلاین را انجام خواهند داد.

  • اولین قدم در ثبت ، درج مشخصات راننده و هر وسیله نقلیه‌ای که بار را حمل می‌کند، است.
  • دومین مرحله، استعلام اطلاعات مربوط راننده و وسیله نقلیه است که توسط خود نرم‌افزار انجام می‌گیرد. از آنجایی که بر کسی پوشیده نیست که راننده یک قهرمان است این فرایند جهت تسهیل کار می باشد.
  • در گام سوم باید تمامی اطلاعات مربوط به کالا به صورت کامل ثبت شوند. بعد از تأیید اطلاعات وارد شده باید به سازمان ارسال، حواله ثبت و کدرهگیری دریافت شود.

در نهایت از اطلاعات ثبتی در نرم‌افزار به همراه کدرهگیری، باید بر روی برگه‌های معتبر مربوط به بارنامه، پرینت گرفته شود.

گاهی اوقات در استفاده از نرم‌افزار مبتنی بر ویندوز، به علت اتصال دائمی به اینترنت، مشکلاتی در اثر ویروسی شدن مانند: سرقت اطلاعات کل دیتابیس شرکت و نابودی نسخه‌های پشتیبان وجود دارد.

به همین دلیل بهترین کار استفاده از وب‌اپلیکیشن با بانک داده محلی است. سرعت اجرای این اپلیکیشن به علت استفاده از بانک داده محلی، بسیار بالا است. به روز رسانی این برنامه بسیار سریع‌تر از نرم‌افزار ویندوزی انجام می‌شود. مشکلات ناشی از ویروسی شدن در وب‌اپلیکیشن وجود ندارد.

همان‌طور که می‌دانید در هر عرصه‌ای، افراد سودجو و کلاهبردار وجود دارند. در رابطه با ثبت بارنامه اینترنتی نیز این قبیل مشکلات بسیار است. یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از این قبیل کلاهبرداری‌ها، توجه به کدرهگیری در بارنامه‌های صادر شده از طریق است. یک بارنامه زمانی دارای ارزش و اعتبار است که کد رهگیری ۱۶ رقمی به آن تخصیص داده شده باشد.

همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” ” و ” ” را نیز مطالعه نمایید