منظور از الگوریتم گوگل چیست؟
منظور از الگوریتمهای گوگل چیست؟
منظور از الگوریتمهای گوگل به زبان ساده (و نه به زبان مخصوص مهندسین نرمافزار) یک سری نرمافزارهای بسیار هوشمند و پیچیده است که روز به روز توسط مهندسین شرکت گوگل در حال تغییر و تحول هستند. این نرمافزارها با بررسی یک سری فاکتورها در وبسایتها آنها را رتبهبندی میکنند و سپس گوگل بر اساس این رتبهبندیها وبسایت را در لینک یک یا دو یا غیره نشان میدهند. برای خرید رپورتاژ آگهی باید توجه کنید که محتوای رپورتاژ با توجه به این الگوریتم ها نوشته شده باشد.
پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو میگوید؛ الگوریتمها مدام در حال بروز رسانی هستند برنامه نویسان گوگل مدام در حال کار روی این نرمافزارها هستند تا مشکلات و ایرادات آنها را برطرف کنند. برای مثال در سال 2008 اگر یک وبسایت مطالب سایتهای دیگر را کپی برداری میکرد و در سایت خودش هرروز درج میکرد از نظر گوگل یک وبسایت معمولی شناخته میشد و ممکن بود در صدر نتایج هم قرار بگیرد یعنی رتبه بالایی هم از نظر گوگل داشته بوده باشد اما در سالهای 2010 و 2012 الگوریتمهای گوگل تغییر و تحولات بسیار زیادی را بروز دادند و از آن زمان به بعد مثلاً اگر یک وبسایتی از مطالب دیگر سایتها کپی برداری کند از نظر الگوریتمهای گوگل بهعنوان اسپمر شناخته میشود و ممکن است وبسایتش کلاً از نتایج گوگل حذف شود.
یا مثلاً ممکن است در حال حاضر برخی سئو کاران روشهایی را برای دور زدن گوگل پیدا کرده باشند و یک وبسایت را بدون زحمت در مدت کوتاهی به لینک یک گوگل بیاورند اما آنها غافل هستند از اینکه الگوریتمهای گوگل روز به روز به طور شگفتآوری در حال بروز رسانی هستند تا مچ متقلبین را بگیرند و اگر راه کار فریبانهٔ آنها توسط الگوریتمهای گوگل کشف شود بدون شک یا وبسایت آنها از لیست نتایج گوگل خواهد شد یا موجب کاهش بازدید خواهد گردید.
لازم است بدانید در گذشته الگوریتمهای گوگل در بازههای زمانی طولانی آپدیت میشدند اما اکنون وضع فرق کرده و گوگل تمام توان خود را به کار بسته تا وبسایتهایی که با روشهای نا درست و غیر اصولی سعی در بالا بردن رتبهشان را دارند را شناسایی و از لیست نتایج گوگل حذف کند بنابراین در بازههای زمانی بسیار کوتاه الگوریتمهای خود را آپدیت میکند تا سریعتر به این هدف دست یابند.
در واقع بهتر است اینطور بگوییم که الگوریتمهای گوگل سعی دارند وبسایتهایی که تخلف میکنند و از راههای مشکوک به لینک یک دست یافتهاند را حذف کند و از طرفی وبسایتهایی که صادقانه و با روشهای اصولی در حال تلاش هستند را به صدر لیست نتایج منتقل کند و هدفش از این الگوریتمها رضایت کاربرانی است که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده میکنند. هرکدام از الگوریتمهای گوگل وظایف مخصوص به خود را دارند و گوگل به هر کدام از آنها یک نام اختصاص داده است. در ادامه نام برخی از مهمترین این الگوریتمها را جهت اطلاعات بیشتر ذکر خواهیم کرد (فقط به ذکر نام آنها بسنده میکنیم و توضیحات آنها را در مطلبی جداگانه موردبررسی قرار خواهیم داد.)
- الگوریتم پاندا
• الگوریتم پنگوئن
• الگوریتم گورخر
• الگوریتم کبوتر
• الگوریتم mobilegeddon
• الگوریتم Page Layout
• الگوریتم Page Authority
• الگوریتم PayDay Loan
• الگوریتم کافئین
• الگوریتم مرغ مگسخوار
هدف الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل
هدف الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل، دستهبندی مطالب سایتها و کمک هر چه بیشتر به مخاطب در یافتن اطلاعات مدنظر است. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات در سایتهای مختلف بارگذاری میشوند که این شبکه جهانی وب را به یک کتابخانه بیانتها تبدیل میکند. گوگل بهعنوان کتابدار این کتابخانه باید بتواند مطالب را دستهبندی کند تا بر اساس نیاز متقاضیان آنها را در دسترس قرار دهد. آنچه به گوگل در این امر کمک میکند الگوریتمها هستند.
الگوریتمهای جدید گوگل این فرآیند را ظرف چند ثانیه انجام میدهند. الگوریتمهای رتبهبندی گوگل از میان سایتهایی که در خود گوگل ایندکس میشوند به دنبال ارائه اطلاعاتی به مخاطب هستند که بیشترین بازدهی را به دنبال داشته باشد یا به عبارت دیگر لبخند رضایت را بر لبان مخاطب بنشاند.
الگوریتمهای گوگل و تأثیر آنها بر رتبهبندی نتایج
از آنجا که گوگل اقیانوسی از محتواست باید همه آنها را به ترتیب براساس مرتبط بودن به عبارت سرچشده و کیفیت محتوای ارائهشده فهرست کند. چرا که کاربر نیز وقت و توان بررسی همه نتایج نمایش داده شده را ندارد. پس در این میان برد با کسی است که جایگاه بالاتری داشته باشد.
گوگل برای فهرستبندی صفحات وب برای هر عبارت از خزندهها یا اسپایدرهایی استفاده میکند که همه صفحات را میخزند و از لینکی به لینکی دیگر میروند و در نهایت برای هر عبارتی که ممکن است سرچ شود یک فهرستی را میسازند. کار اصلی موتور جستجو این است که وب سایتهایی را به کاربر ارائه کند که حاوی عبارات جستجوی او باشد. در نتیجه این فرایند اتوماتیک که مشخص میکند نتیجه هر عبارت جستجوشده در چه جایگاه و رتبهای در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود به هر صفحه یک رتبه تعلق میگیرد که پیج رنک (Page Rank) نامیده میشود.
این غول موتور جستجو نمیتواند یک پایگاه داده بسیار بزرگ داشته باشد که نامنظم بوده و هرگاه کاربر عباراتی را در آن جستجو کند شروع به مرتب کردن آن کند. بنابراین گوگل در هر زمان توسط خزندههای خود محتوا را ایندکس و مدیریت میکند. جستجوی ایندکس بسیار سریعتر از جستجوی کل پایگاه داده خواهد بود. وقتی محتوا ایندکس شد گوگل یک کپی از آن تهیه میکند و یک میانبر برای هر صفحه را در ایندکس قرار میدهد.
حالا که این فرایند انجام شد، گوگل هنگام جستجوی یک کلمه خیلی راحتتر میتواند عبارت مرتبط را پیدا کند. به ازای جستجوی هر عبارتی در گوگل هزار نتیجه وجود دارد، گوگل از طریق الگوریتمهای خود تصمیم میگیرد که نتایج با چه نظم و ترتیبی به کاربر نمایش داده شود. همین نظم و ترتیب در نمایش جستجوها قلب سئو است. داده بزرگترین سرمایه گوگل است. حجم بسیار زیاد داده، مدیریت نوین میطلبد تا همه آنچه کاربر میخواهد با رعایت اصل امانتداری به دستش برسد. گوگل همه ساله با ابداع الگوریتمهای جدید سعی دارد تا دنیای اطلاعات را وارد عصر جدیدتری کند.
آیا باید با طرز کار الگوریتم های گوگل آشنا شویم؟
اغلب مدیران سایتها با انواع الگوریتم های گوگل آشنا نیستند و نمیدانند عملکرد آنها به چه صورت است و برای چه اهدافی پایه گذاری شده اند. اگر مدیر سایت هستید و با سئو سایت سرو کار دارید و فرایند سئو سایت را انجام میدهید باید با تمامی الگوریتم های گوگل آشنا باشید تا بتوانید استراتژی درستی برای سایت خود بچینید تا بتوانید همواره باعث بهبود سئو سایت شوید. برخی افراد سالها وضعیت سئو مطلوب و مناسبی داشتند اما با آپدیت برخی الگوریتمهای گوگل از رده نتایج محو شده و سالها فعالیت سئو و هزینه آن را از دست دادند.
چون با طرز کار الگوریتمها آشنا نبودند. در مقابل بعضی افراد نتایج بسیار شگفت انگیزی در رتبه سئو سایت شان مشاهده کردند. چون آنها با طرز کار الگوریتم ها آشنا بودند. فعالیت سئو را در مسیر الگوریتم انجام دادند. پس بدانید که گوگل مدام الگوریتم های خود را آپدیت میکند و احتمال دارد روزی تحت تاثیر آنها دچار افت سئو سایت شوید.
مهمترین الگوریتمهای گوگل که باید درموردشان بدانید (باغ وحش مجازی گوگل)
به طور کلی بهروزرسانیهای گوگل به دو دسته بهروزرسانیهای بزرگ و بهروزرسانیهای کوچک تقسیم میشوند. این بهروزرسانیهای کوچک گاهاٌ چند بار در روز هم رخ میدهند اما اثر آنها به اندازهای نیست که ما متوجه تغییر خاصی شویم. از طرف دیگر الگوریتمهای بزرگ موتور جستجوی گوگل سالانه رخ میدهد و به قدری سر و صدا میکند که حتی گوگل هم آپدیت جدید را تأیید و نامی را برای آن انتخاب میکند. از آنجا که اکثر اسامیالگوریتمهای ابتدایی گوگل از روی حیوانات گرفته شده بودند بسیاری آن را باغ وحش مجازی گوگل نامیدند.
۱- الگوریتم کبوتر (Google Pigeon)
الگوریتم گوگل کبوتر یکی از الگوریتم های قدیمی شرکت گوگل می باشد که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده است و هدف آن نیز بهبود سئو سایت می باشد. این الگوریتم بیشتر بر روی جست و جو های محلی نظارت دارد و همیشه در تلاش است برای بخش های مختلف جست و جو ها بهترین داده های منطقه ای را جمع آوری کند.
در اصل هدف از طراحی این الگوریتم نمایش بهترین و نزدیک ترین موقعیت ها و جست و جو ها بر اساس مسافت به کاربران می باشد، این ویژگی به کاربران و همچنین کسب و کارهای مختلف کمک می کند، تا بسته به موقعیت مکانی که دارند، بتوانند در بین جست و جوی کاربران خود جای بگیرند و بتوانند خدمات خود را ارائه کنند. طبق بیانیه اصلی گوگل در مورد الگوریتم گوگل کبوتر هدف از این الگوریتم ایجاد یک راهکار موثر برای نمایش خدمات ها و کسب و کارهای نزدیک می باشد، به عنوان مثال شما اگر کلمه خرید فست فود را در گوگل سرچ کنید، می تواند سه تا از نزدیک ترین موقعیت ها به شما را نشان دهد.
۲- الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)
در اصل الگوریتم گوگل پنگوئن در تلاش است تا به کمک روش هایی که در اختیار دارد، وب سایت هایی که تلاش می کنند تا از طریق لینک سازی انبوه و یا تولید محتوای نامناسب و کپی، قصد رسیدن به صفحات اول گوگل را دارند، جریمه کند. این الگوریتم که در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده است، و سایت هایی که لینک سازی انبوه و مشکوک انجتم داده اند و بررسی و آنها را جریمه میکند، پیش از معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن، تولید لینک های بسیار زیاد یکی از مواردی بود که باعث افزایش رتبه شما در گوگل می شد.
۳- الگوریتم پاندا (Google Panda)
یکی از الگوریتم های سخت گیر و البته بسیار دوست داشتنی گوگل، الگوریتم پاندا می باشد. هدف اصلی این الگوریتم جلوگیری از تولید محتواهای کپی می باشد. این الگوریتم با مکانیزم هایی که در اختیار دارد، همیشه شانس نمایش محتواهای کپی و یا بی ارزش و کوتاه را بسیار کاهش می دهد و به محتواهای جذاب جایگاه بهتری را اختصاص می دهد. این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ برای موتور جستجوگر گوگل معرفی شد و از آن زمان تاکنون با بروزرسانی های مختلف خود را به عنوان یکی از الگوریتم های اصلی هسته گوگل نشان داده است.
دلیل اصلی استفاده از الگوریتم پاندا، مربوط به سال ۲۰۱۰ می باشد، زیرا در آن زمان به دلیل افزایش سایت های مختلف، کپی محتوا و همچنین اسپم کردن محتواهای کوتاه و غیر جذاب باعث به وجود آمدن این الگوریتم شد.
۴- الگوریتم موش کور (google Possum)
در سال ۲۰۱۴ با ایجاد الگوریتم موش کور، می توان گفت، روش کاری جستجوهای محلی بسیار هوشمند تر از قبل شد. این الگوریتم به کمک الگوریتم گوگل کبوتر به موتور جست و جوگر گوگل این اجازه را می دهد که چه زمانی یک کسب و کار محلی را به شما در هنگام جست و جو نشان دهد و یا آن را فیلتر کند. حتما شما نیز در هنگام جست و جو با این موضوع مواجه شده اید که گاها می توانید تبلیغات و یا کسب و کارهای محلی و مربوط به اطراف خود را در زمینه جست و جوی یک کلمه مشاهده کنید و در برخی موارد این کسب و کارها برای شما نشان داده نمی شود، این پیش بینی ها به صورت کاملا توسط الگوریتم گوگل موش کور تعیین می شود.
۵- الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)
بعد از بررسی های انجام شده از سوی شرکت گوگل و گاها نتیجه های مضحک بدست آمده از جست و جوهای مختلفی که کاربران آنها را بی ربط با موضوع خود یافته بوده اند، گوگل با طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار تلاش کرد تا بتواند درک بهتری بین معنای لغات و همچنین کلمات مشابه پیدا کند. البته این روش تنها به این دلیل نبوده و مشخص شده بود که بسیاری از وبمستران به منظور رسیدن به صفحه اول گوگل، محتواهای مشابه و بسیار زیادی با یک کلمه کلیدی ایجاد کرده بوده اند که این موضوع شانس را برای محتواهای بسیار جذاب تر و حرفه ای تر به صفر رسانده بود.
این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و برای تکمیل دو الگوریتم دیگر گوگل به نام های پاندا و پنگوئن طراحی شده است. حتی دلیل اصلی نامگذاری این الگوریتم گوگل به مرغ مگس خوار نیز به خاطر داشتن سرعت و دقت بسیار زیاد این الگوریتم در هنگام جمع آوری داده ها می باشد. با استفاده از این الگوریتم کاربران زمانی که یک محتوا را جست و جو می کنند، می توانند به صفحه اول گوگل مشاهده کنند، که محتواهای کاملا جذاب، کاربردی و بسیار ارزشمند در آن جمع آوری شده است و می تواند به راحتی نیاز کاربران خود را رفع کند.
۶- الگوریتم کافئین (Google Caffeine)
الگوریتم گوگل کافئین به منظور بروزرسانی مداوم و ایندکس سریعتر محتواهای جدید ایجاد شده است. قبل از سال ۲۰۰۹ اگر شما کلمه ای را در گوگل جست و جو می کردید، امکان داشت که برخی از لینک های بدست آمده، اصلا با کلمه شما یکی نبوده و بسیار پرت بوده باشد، اما بعد از معرفی این الگوریتم در همان سال، نتایج جست و جوی کاربران به یکباره فرق کرده و کیفیت آنها افزایش پیدا کرد. گوگل همیشه به دنبال راهی بود تا بتوانید محتواهای جدید خود را بروزرسانی کند و یا در صورت ایجاد محتوای جدید بتواند با ساختاری زنده و کاملا نظامند آنها را ایندکس نماید که این وظیفه امروزه به لطف این الگوریتم بسیار ساده تر شده است.
هدف اصلی این الگوریتم در اصل بهینه سازی جست و جو برای کاربران و نمایش محتواهای کاملا بروز است تا کاربران بتوانند به راحتی و در کسری از ثانیه به جدیدترین محتواها در زمینه مورد نظر خود دست پیدا کنند. این موضوع را تصور کنید که در روز محتواهای بسیار وجود دارد که امکان ویرایش شدن را داشته باشد و بررسی تمام این موارد نیازمند زمان طولانی می باشد که همین موضوع باعث می شود تا کاربران نتوانند محتواهای مناسب و بروزی را پیدا کنند، حال به واسطه این الگوریتم گوگل، ایندکس کردن محتواهای بروز شده بسیار سریع تر و ساده تر شده است.
۷- الگوریتم فلوریدا (Google Florida)
یکی از الگوریتم های واقعا هوشمند گوگل که بسیاری از سئوکاران نیز همیشه آن را مورد بررسی قرار می دهند، الگوریتم گوگل فلوریدا می باشد. این الگوریتم گوگل به فاکتورهای مهمی در یک وب سایت رسیدگی می کند، اما دو فاکتور بسیار مهم را همیشه به عنوان رتبه بندی در نظر می گیرد. اولین فاکتور مهم در این الگوریتم، میزان و نوع استفاده وب سایت ها از بک لینک ها می باشد و از طرفی دیگر به تولید محتواهای باکیفیت و سئو شده بسیار اهمیت می دهد.
در گذشته خرید بک لینک و یا استفاده از بک لینک های ارزان، باعث افزایش رتبه بسیاری از وب سایت ها شده بود، اما این الگوریتم با درنظر گرفتن رتبه وب سایت هایی که از آنها بک لینک گرفته شده و یا تجاری بودن آن می تواند امتیاز دهی بهتری برای وب سایت ها در نظر بگیرد. با استفاده از این الگوریتم دیگر استفاده از ابزارهایی که باعث افزایش بی رویه بک لینک می شوند، باعث افزایش رتبه گوگل نمی شود و جریمه های سنگینی نیز برای این وب سایت ها در نظر گرفته میشود.
۸- الگوریتم رنگ برین (Google RankBrain)
الگوریتم گوگل رنک برین به عنوان یکی از جدیدترین الگوریتم های این شرکت شناخته می شود که می تواند سئو سایت را تا حدود زیادی تغییر دهد. این ابزار که مبنای اصلی آن هوش مصنوعی می باشد، همیشه به دنبال درک مفهوم عبارت های جست و جو شده توسط کاربران می باشد تا بتواند بهترین پاسخ ها را به کاربران خود نشان دهد. تاکنون الگوریتم های بسیاری برای نمایش و بررسی رتبه محتواهای مختلف یک وب سایت ایجاد شده است، اما الگوریتم رنک برین بیشتر بر روی داده کاوی محتوا هایی که کاربران نیاز دارند، سوق داده شده است، تا بتواند نتایج بهتری را به کاربران نشان دهد.
۹- الگوریتم فرد (Google Fred)
اگر گوگل به دنبال جریمه وب سایت ها باشد، از الگوریتم گوگل فرد استفاده می کند هدف از طراحی این الگوریتم شناسایی وب سایت هایی می باشد که از روش های کلاه سیاه برای بهبود رتبه گوگل خود استفاده کرده اند و یا با تولید محتواهای اسپم و بی ارزش سعی در گرفتن جایگاه بهتری در گوگل هستند.
این الگوریتم گوگل نیز همانند سایر الگوریتم های دیگر گوگل، وب سایت ها و وبمستران را تشویق به تولید محتوای یکتا می کند و فقط با وب سایت هایی که خلاف قوانین سئو عمل می کنند، برخورد می کند. حتی در برخی از موارد دیده شده است که بسیاری از وب سایت ها که از روش هایی چون تبلیغات های زیاد و یا پاپ آپ نیز استفاده می کنند، توجه می کند و آنها را جریمه می کند.
۱۰- الگوریتم گورخر (google Zebra)
الگوریتم گورخر در اصل در تلاش است سایت هایی که از طریق گوگل به کسب درآمد دروغی می پردازند و مزاحم کاربران می شوند را از نتیجه جست و جوها حذف کند. این الگوریتم گوگل به منظور نمایش رتبه بهتر برای کسب و کارها و وب سایت های قانونی می باشد و همیشه در تلاش است تا این نوع وب سایت ها را که می توانند با اعتماد سازی به کاربران خود سرویس دهند، را در صفحه اول خود به نمایش بگذارد. این الگوریتم بخش های مختلفی مانند داشتن گواهی دیجیتال، لینک برای تمام محصولات، وجود سیستم حمل و نقل مشخص، صحیح کار کردن لینک خرید، وجود تخفیفات مختلف و… را بررسی می کند و بعد آنها را رتبه بندی می کند.
برگرفته از : moz.com