اتوماسیون بازاریابی و فروش چیست؟

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی همه چیز درباره استفاده از نرم‌افزار crm برای خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی است. بسیاری از دپارتمان‌های بازاریابی کارهای تکراری مانند ایمیل مارکتینگ، ارسال محتوا در شبکه‌های اجتماعی و حتی کمپین‌های تبلیغاتی را به صورت خودکار انجام می‌دهند. این کار نه فقط برای بهره‌وری بیشتر؛ بلکه در جهت ارائه تجربه شخصی‌سازی‌شده‌تری برای مشتریان، انجام می‌شود.

مارکتینگ اتومیشن نرم‌افزاری است که به طور خودکار فرایندهای بازاریابی را در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال چند وجهی ساده‌سازی و مدیریت می‌کند و می‌تواند شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اجتماعی، چت زنده، نظارت بر وب‌سایت، امتیازدهی به مشتریان و… باشد.

اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و فرآیندهای پرورش آن‌ها را به سمت خودکارسازی ببرید. اقدامات انجام شده در این فرایند خودکار، چشم‌انداز را به جایی می‌رساند که تیم فروش مستقیماً و با هدف بستن قرارداد، با او اتباط برقرار می‌کنند. همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده از لیدها در این فرایند، می‌تواند تاکتیک‌های بازاریابی شما را هدایت کند.

به عنوان مثال، در اوایل فرآیند پروش لید، آموزش و آگاهی ممکن است وظیفه مهمی باشد. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند محتوای مفیدی را ارائه دهد که باعث ایجاد اعتماد و احترام به نام تجاری شما شود و به آن‌ها در درک آنچه که نیاز دارند؛ کمک کند.

در ادامه زمانی که مشتریان محصولات موردعلاقه خود را محدود کردند، می‌توانید پیام‌های هدفمند برای آن‌ها ارسال کنید و در نهایت به دلیل اینکه فعالیت‌های اتوماسیون بازاریابی دارای تمرکز بالایی است؛ می‌توانید یک را به صورت خودکار، به تیم فروش خود واگذار کنید.تا انتهای مطلب همراه ما باشید برای معرفی بهترین نرم افزار crm در ایران.

اتوماسیون بازاریابی در حالت ایده آل

در بهترین حالت، اتوماسیون بازاریابی ترکیبی از نرم‌افزار و استراتژی است. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید با محتواهای شخصی‌سازی شده و مفید مشتریان احتمالی خود را به مشتری واقعی تبدیل کنید.

به بازاریابی اتوماسیون مانند رشد و توسعه یک باغ نگاه کنید. شما به خاک حاصلخیز برای رشد و به دانه برای کاشت نیاز دارید و پرورش بذرها و تبدیل آن‌ها به یک گیاه بزرگ و سبز، نیازمند آب و نور است. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی لیدها (بذرها) را راحت‌تر می‌توانید به مشتری واقعی (گیاهان سرسبز) تبدیل کنید.

مشتریان باید در مرکز همه کارهایی که می‌خواهید انجام بدهید، باشند. به معنی که مارکتینگ اتومیشن باید نقش مهمی در رابطه آن‌ها داشته باشد.

امروزه بازاریابان برای اجرای موفق استراتژی‌های اتوماسیون بازاریابی، مشتریان را در انتهای قیف فروش قرار نمی‌دهند بلکه مشتریان در مرکز یک چرخ فلک قرار دارند که وارد کردن نیرو به آن، باعث افزایش کارآمدی و کاهش نقاط اصطکاک مشتری می‌شود.

استراتژی‌های موفق اتوماسیون بازاریابی این اصطکاک را کاهش داده و سرعت چرخ فلک شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند رابطه خود را با مشتریان بعد از فروش هم حفظ کنید

اتوماسیون بازاریابی در واقعیت

به دلیل محبوبیت اتوماسیون بازاریابی، این تصور غلط وجود دارد که می‌تواند راه‌حل و برطرف‌کننده هرگونه مشکل در مسیر رشد بازاریابی باشد، ازجمله ایجاد لیدهای جدید؛ اما در واقع، هیچ‌گونه راه‌حلی برای ایجاد لیدهای جدید ندارد.

نتیجه این می‌شود که بازاریابان به جای تمرکز روی ایجاد سرنخ‌های جدید، یک لیست ایمیل می‌خرند و در حالی که به نظر می‌رسد خرید این لیست، یک راه‌حل سریع است؛ ولی در بلندمدت پاسخگو نیست و بستر مناسبی هم برای ایجاد یک رابطه سالم و طولانی‌مدت با مشتریان ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از بازاریابان همچنان به فکر اتوماسیون بازاریابی در چارچوب قیف فروش به جای چرخ‌وفلک بازاریابی هستند. تولید سرنخ، ارسال ایمیل به صورت خودکار و در نهایت اعلام امادگی مشتری برای خرید. این کار  باعث ایجاد یک تجربه از هم گسیخته برای مشتری و در فرایند بازاریابی، فروش و خدمات مشتری می‌شود و اتوماسیون بازاریابی هم به جای ایجاد یک و بر اساس نیاز مشتری تبدیل به روشی اجباری برای ورود افراد به قیف فروش با نقاط تماس قراردادی و محتوای نامربوط می‌شود.

مزایای مارکتینگ اتومیشن(Marketing Automation) چیست؟

اتوماسیون بازاریابی یک گام بسیار مهم در رشد هر کسب‌وکاری است. با خودکارسازی بسیاری از مراحل بازاریابی تا فروش، تیم شما زمان بیشتری برای تمرکز بر استراتژی کلی و پرورش لید دارد. این به معنای چشم‌انداز بیشتر و مشتریان بیشتر است. بازاریابی اتوماسیون مزایای زیادی را برای مشاغل با هر اندازه فراهم می‌کند. این کار به پرورش لید، جذب مشتری، فروش محصولات مکمل و بسیاری از جنبه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال و فروش کمک می‌کند.

در اینجا برخی از مزایای اصلی اتوماسیون بازاریابی آورده شده است.

۱-نرخ تبدیل بالاتر

مدیریت کمپین‌های ایجاد لید از طریق اتوماسیون بازاریابی، شناسایی و هدف‌گذاری مشتریان را آسان و پیشنهادهای مناسب را به مخاطبین مناسب ارائه می‌کند. بنابراین تعاملات موثری با مشتریان بالقوه صورت می‌گیرد و باعث افزایش فروش می‌شود.

۲- جلوگیری از اتلاف زمان در کمپین‌های بی‌فایده

 اطلاعات مربوط به فرصت‌ها و درآمد را از سیستم CRM استخراج کنید تا به طور کامل به آنچه کار می‌کند و تاثیرگذار است، تسلط داشته باشید. درواقع برنامه‌ریزی بر اساس شهود را متوقف کنید. از داده‌ها برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آگاهانه کمپین‌های خود استفاده کنید تا بتوانید بیش‌ترین سود مالی را کسب کنید.

۳- مرتب نگه‌ داشتن فعالیت‌های بازاریابی

 اتوماسیون بازاریابی معاملات را مرتب و فعالیت‌ها را هم‌تراز می‌کند تا برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی باشند. همچنین تیم‌های داخلی را برای دستیابی به اهداف هماهنگ می‌کند.

۴- افزایش بهره‌وری کارکنان

 با راه‌حل مناسب اتوماسیون بازاریابی، کارکنان شما می‌توانند از انجام کارهای تکراری جلوگیری و روی مسائل استراتژیک تمرکز کنند. این کار باعث می‌شود، پوزیشت شغلی برای کارکنان جذاب‌تر به نظر برسد.

۵- بهینه‌ کردن رشد درآمد

 داده‌های اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به سیگنال‌های خریداران، کمپین‌های تبلیغاتی خود را طراحی کنید. همین موضوع موجب می‌شود تا رشد درآمدی شما بهینه شود.

  • توانایی بهینه‌سازی هزینه‌های مورد استفاده در برنامه‌های بازاریابی
  • تولید بیشتر لیدهای واجد شرایط
  • شناسایی مخاطب‌های کلیدی و توانایی غنی‌سازی اطلاعات مشتریان برای دقت بیشتر هنگام اولویت‌بندی
  • توانایی هدایت مشتریان احتمالی در سفر خرید با ارسال پیام‌های مناسب در زمان درست و از طریق بهترین راه‌های ارتباطی
  • پیش‌بینی بازاریابی و فروش
  • شناسایی موفق، مؤثرترین کمپین‌ها و استراتژی‌ها
  • قابلیت اندازه‌گیری میزان اثربخشی بازاریابی در هر مرحله از خرید
  • پیش‌بینی نتایج درآمد حاصل از تلاش‌های بازاریابی و فروش با استفاده از تجزیه‌ وتحلیل اتوماسیون بازاریابی

۵- بهبود حفظ مشتری

 هنگامی که لید به مشتری تبدیل شد، بازاریابی به پایان نمی‌رسد. حفظ مشتری به ‌اندازه جذب مشتری ضروری است و اتوماسیون بازاریابی از برنامه‌های وفاداری پشتیبانی می‌کند. از طرفی اتوماسیون مشتری با ایجاد فرصت‌های فروش مکمل، بیش فروشی و… باعث ایجاد روابط قوی و پایدار می‌شود.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چه کاربردی دارد؟

مارکتینگ اتومیشن تلاش‌های بازاریابی شما را آسان می‌کند، خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد و به شما در دستیابی به نتایج بهتر کمک می‌کند و شما می‌توانید به جای انجام فرایندهای دستی و تکراری، روی کارهای استراتژیک‌ مانند برنامه‌ریزی و طراحی، توسعه هدف، انجام تحقیقات، ایجاد ثبات برند، اندازه‌گیری KPI و موارد دیگر تمرکز کنید.

اکثر مردم هنگام شنیدن اتوماسیون بازاریابی، به فکر می‌کنند؛ اما فراتر از ایمیل است و می‌تواند کارهای زیر را ساده کند:

  • ایجاد، پرورش و به ثمر رساندن لید
  • تقسیم‌بندی و هدف‌گذاری مخاطبان
  • فروش محصولات مکمل و مرتبط
  • برنامه‌های حفظ مشتری
  • تجزیه‌ و تحلیل و گزارش دهی برای درک بهتر رفتار مشتری و فهمیدن موضوعات موردعلاقه او برای ارسال محتواهای مرتبط و هدفمند
  • A/B تست، برای مقایسه عملکرد بین عناوین، پیشنهاد‌ها و تصاویر مختلف

نقش اتوماسیون بازاریابی در کسب و کارها

در هر کسب و کاری بالا بردن بازده کاری اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین فرایندها در کسب و کار نیز بازاریابی است که در مقاله ای جداگانه در مورد به طور مفصل گفته ایم و این حقیقتی است که برای همه ما روشن است؛ اما سوال این است که نقش اتوماسیون بازاریابی در این میان چیست؟ و چگونه خواهد توانست به ما کمک کند؟

در جواب باید گفت که زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای همین باید تلاش کرد تا کارهای خود را با اتوماسیون crm زودتر انجام داد. هر کسب و کاری به طور روزمره نیاز به فعالیت‌های مشخصی دارد. این فعالیت‌ها باید در جهتی باشد که رضایت مشتری‌ها را در پی داشته باشد.

در این جا است که باید به اتوماسیون توجه بیشتری نمود. اگر موفق شویم که بازاریابی را در خود اتوماسیونی کنیم به طور حتم بازده بیشتری خواهیم داشت. درواقع در یک کسب و کار، اتوماسیون بازاریابی و فروش با هم رابطه مستقیم دارند. هر چه این اتوماسیون بهتر انجام شود، خواهیم داشت.

چرا با اتوماسیون بازاریابی می‌توان فروش بیشتری داشت؟

ما در بخش قبل گفتیم که با اتوماسیون crm ‌کردن فرایند بازاریابی می‌توان فروش بیشتری را تجربه کرد؛ اما دلیل این فروش بیشتر چیست؟ شما با استفاده از این راه‌ کار کارهای تکراری را به طور خودکار انجام خواهید داد. برای همین در بازاریابی خود مجبور به تکرار کارهای روزمره نیستید.

برای شما این امکان وجود خواهد داشت تا انرژی خود را در حوزه‌های دیگر صرف کنید. این کار می‌تواند به خوبی فروش بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. برای همین است که در حال حاضر بسیاری از بازاریابان از این راه‌کار بهره می‌برند تا بتوانند هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در مکانیزه ‌کردن کارها بهره ببرند.

راه‌های زیادی برای پیاده‌ کردن این راه‌کار وجود دارد که خواهند توانست کارهای مربوط به بازاریابی را به طور خودکار انجام دهند. از استفاده از نرم‌افزارهای مختلف گرفته تا سخت افزارهای مدرن توان کمک به ما را دارند تا هر چه بهتر به افزایش بازده مارکتینگ خود کمک کنیم. برای همین به‌عنوان یک بازاریاب باید بیشتر تلاش کنید تا بتوانید اتوماسیون بازاریابی را در جهت اهداف خود به کار گیرید؛ چرا که می‌توان با توجه به ارتباط مستقیم آن با فروش نتیجه بهتری در بیزینس خود گرفت.

فرایند اتوماسیون کردن بازاریابی از کجا آغاز خواهد شد؟

خب حالا که با این راه ‌کار مفید برای بازاریابی بهتر آشنا شدید. زمان آن رسیده است تا آن را پیاده‌سازی کنید؛ اما برای رسیدن به اتوماسیون بازاریابی در CRM یا برای افزایش بازده بازاریابی از کجا باید شروع کنیم؟ نام اتوماسیون به طور حتم شما را به دنیای نرم‌افزارها خواهد برد. برای اشنایی با بهترین آنها مقاله ” ” را مطالعه نمایید.

برای هر اتوماسیونی نیاز به یک نرم افزار است. این نرم افزار نیز به گونه خود نیاز به سخت افزاری برای نصب دارد. برای همین است که شما برای رسیدن به هدف خود به یک نرم افزار پرقدرت نیاز دارید.

این نرم افزار فرایند بازاریابی شما را بدون نیاز به صرف زمان زیاد مدیریت خواهد کرد. برای همین یافتن آن بهترین نقطه برای شروع مدیریت بازاریابی به روش اتوماسیون crm است. در حال حاضر با استفاده از نرم افزارهای موجود خواهید توانست کارهای خود را بهتر مدیریت کنید. تنوع موجود در نرم افزارها و قابلیت‌های آن‌ها کمک خواهد کرد تا بازاریابی بهتری نیز داشته باشید.

ارتباط بهتر با مشتری، در بازاریابی هر چه موفق‌تر شما موثر است؛ پس بهتر است به این جنبه مهم در استفاده از اتوماسیون بازاریابی در کسب و کار خود توجه کنید. همه ما می‌دانیم که این مشتری‌ها هستند که باعث موفقیت یک شرکت می‌شوند؛ پس روشن است که هر چه ارتباط شما با آن‌ها بهتر باشد در بازاریابی موفق‌تر خواهید بود. استفاده از قطعا باعث پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد.

برای همین است که استفاده از نرم افزارهای هوشمند مهم است. چرا که آن‌ها می‌توانند ارتباط شما را با مشتری‌ها مدیریت کنند در نتیجه خواهند توانست بازاریابی بهتری برای شما به همراه داشته باشند. تعاملات سازنده، کلید موفقیت در بازاریابی است. باید در زمان فعالیت در هر شغلی حتما این نکته را در ذهن داشته باشید.

سعی کنید کارهای خود را در حد ممکن به نرم افزارها واگذار کنید تا وقت خود را برای کارهای مهم‌تر در و بازاریابی اختصاص دهید؛ البته فرایند اتوماسیون crm در بازاریابی فراتر از تعاملات سازنده و برقراری ارتباط با مشتری است. چرا که جنبه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که حتی امکان پیش‌بینی چشم‌انداز آینده را فراهم خواهد کرد.

اتوماسیون بازاریابی در چه بخش‌هایی به ما کمک خواهد کرد؟

اگر شما تلاش کنید تا از همه ظرفیت‌های اتوماسیون بازاریابی بهره ببرید خیلی زود شاهد تغییرات زیادی در مارکتینگ بیزینس خود خواهید بود. به گونه‌ای که این تغییرات در بخش‌های مختلفی از کسب و کار شما دیده خواهد شد. ما در مورد ارتباط با مشتری یا CRMدر بخش قبل صحبت کردیم.

یک‌پارچه شدن سیستم ارتباط با مشتری از بارزترین مزایای بهره بردن از روش‌های اتوماسیون crm است. بسیاری هستند که از این روش برای یک‌پارچه‌کردن ارتباطات خود بهره برده‌اند. با به‌کارگیری این اتوماسیون شاهد نتایج مثبت آن در مدت زمان کوتاهی خواهید بود؛ اما بازاریابی با اپلیکیشن‌ها نیز بخش مهم دیگری از اتوماسیون بازاریابی است.

این بازاریابی خواهد توانست مخاطبان را با کسب و کار شما بیشتر آشنا کند. البته اتوماسیون نیز در این زمان مهم است. باید بگوییم ایمیل مارکتینگ به همراه روش‌های ارتباطی با استفاده از اپلیکیشن‌ها بازده بهتری خواهد داشت. برای همین اتوماسیون‌سازی مارکتینگ استفاده از ایمیل در بازاریابی را نیز در خود جا داده است به گونه‌ای که می‌توان با استفاده از آن موفق به مدیریت هر چه بهتر منابع شرکت شد.

مدیریت منابع با اتوماسیون بازاریابی

استفاده بهینه از منابع در هر کسب و کاری بسیار مهم است. این منابع می‌‌توانند منابع شرکت باشند. منابعی مانند منابع مالی از جمله این منابع محسوب می‌شوند؛ اما علاوه‌بر این، منابع انسانی هم از سرمایه‌های مهم هر کسب و کاری هستند. همه این منابع از پروسه اتوماسیون‌کردن بازاریابی شما بهره خواهند برد برای همین نتیجه بهتری از کار خود خواهید گرفت.

در واقع اتوماسیون بازاریابی قصد دارد تا همه منابع موجود برای بازاریابی بهتر را مورد استفاده قرار دهد. به گونه‌ای که بتوان بیشترین بازده را در کارهای شرکت دید. بهتر است بدانید که علاوه‌بر آن‌چه تا به حال گفته شده موارد دیگری هم که برای پیشرفت‌تان در حوزه کسب و کار و بازاریابی وجود دارد که به آن‌ها هم نیاز دارید.

برای مثال می‌توان از مدیریت کمپین‌ها صحبت کرد؛ برای جذب هر چه بیشتر مشتری شما نیاز به راه‌انداختن کمپین دارید. با بازاریابی اتوماسیون می‌توانید بهترین کمپین‌ها را پیاده‌سازی کنید. این مخاطبان هستند که ممکن است مشتری‌های آینده شما باشند؛ پس با کمی تلاش برای استفاده از نرم افزارهای مدیریت کمپین نتیجه بهتری را به‌دست خواهید آورد. چرا که این نرم افزارها مدیریت کمپین کار شما را بسیار راحت‌تر خواهند نمود.

نتیجه گیری

ما در این متن در مورد در کسب و کارها صحبت کردیم. و از  در اتوماسیون بازاریابی گفتیم که با استفاده از این روش می‌توان به مدیریت یک‌پارچه کارها پرداخت تا بتوان بازاریابی بسیار بهتری را برای محصولات خود داشت. این مدیریت یک‌پارچه برای شما ارتباط بهتری با مشترها را به ارمغان خواهد آورد همچنین امکان راه‌اندازی کمپین‌های مختلفی را فراهم خواهد کرد.

ما مزایای دیگری را نیز برای بازاریابی با استفاده از روش‌های نوین بیان نمودیم. همچنین سعی کردیم تا به اهمیت استفاده از بازاریابی با ایمیل اشاره کنیم. در کنار آن به نقش اتوماسیون بازاریابی در استفاده بهینه از اپلیکیشن‌های بازاریابی اشاره نمودیم. در این زمینه موارد زیادی برای آموختن و استفاده از آن برای گسترش بازایابی وجود دارد؛ به‎‌عنوان مثال می‌توان به پیش‌بینی رفتار مشتری‌ها اشاره کرد.

نرم افزارهای مختلفی هستند که می‌توانند به طور خودکار این موارد را برای ما پیش‌بینی کنند. امید ما بر این است که مطالب ذکر شده در این جا برای شما مفید واقع شده باشد. شاید در آینده نزدیک شما هم از ظرفیت‌های ذکر شده استفاده کنید تا بتوانید با بهره بردن از نرم افزارهای جدید موفق به اتوماسیون‌سازی بازاریابی خود شوید.

منبع:

dynamics microsoft