تاثیر یا نقش موثر دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب و کارها
تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر توسعه کسبوکارها
بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing) نقش مهمی در توسعه کسبوکارها دارد. فرآیند استفاده از اینترنت، گوشیهای موبایل، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر راههای ارتباطی به منظور معرفی کالاها و خدمات یک کسبوکار و در نتیجه جلب هر چه بیشتر مشتری، بازاریابی دیجیتالی را تشکیل میدهد.
برخی کارشناسان بازار بر این باورند که بازاریابی دیجیتالی در مقایسه با بازاریابی سنتی، تجربهای کاملاً جدید است و بنابراین نیازمند یک شیوه جدید برای رسیدن به مشتری و درک نحوهی رفتار او به هنگام مشاهده، انتخاب و خرید محصول یا خدمتی مشخص است. بازاریابی دیجیتالی فرآیندی همواره درحالرشد است و حوزههای آن نیز روزبهروز گستردهتر میشود. از جمله بخشهای مختلف آن میتوان به تبلیغات نتایج جستجو (SERP Ads) و تبلیغات ایمیلی (Email Ads) اشاره کرد و همچنین هر چیزی که بازاریابی را به بازخورد از سوی مشتریان پیوند میزند و یک مسیر تعامل دوطرفه بین شرکتها و مشتریان ایجاد میکند.
این روش از بازاریابی، شیوهای تعاملی است و جدا از اینکه به دنبال جلب مشتریان جدید است، مشتریان قبلی و همیشگی آن کسبوکار را نیز مورد هدف قرار میدهد.
باید توجه داشت که بازاریابی اینترنتی متفاوت از بازاریابی دیجیتالی است. بازاریابی اینترنتی در حقیقت تبلیغاتی است که منحصرا روی اینترنت انجام میشود، در حالیکه بازاریابی دیجیتالی می تواند از طریق تمام وسایل الکترونیکی مانند گوشیهای موبایل، بازیهای ویدیویی و یا از طریق برنامهها و اپهای مخصوص گوشیهای هوشمند نیز صورت بگیرد.
بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتالی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام میشود.
در واقع، بازاریابی دیجیتالی خیلی گستردهتر از دیگر روشهای بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است. در این روش، بازاریابی بیشتر وابسته به رسانههای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی است.
استفاده از هر نوع رسانهای که مربوط به کسبوکارهای دیجیتالی است میتواند به این شیوه از بازاریابی کمک کند. در واقع، روشها و ابزارهای متنوعی برای بازاریابی دیجیتالی وجود دارد، مثلا با استفاده از بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) میتوان از طریق موتورهای جستجو و به ویژه گوگل، مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کرد. در مقالات آینده بیشتر به این ابزارها خواهیم پرداخت.
بازاریابی دیجیتالی فقط محدود به خدمات آنلاین نمیشود. خیلی از افراد فکر میکنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسبوکارهایی است که دارای یک وبسایت هستند و به شکل آنلاین، خدماتشان را ارائه میکنند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست؛ خیلی از کسبوکارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتالی سعی دارند تا محصولاتشان را به مشتریان کنونی و آینده خود معرفی کنند.
در بازاریابی دیجیتالی سعی میشود از طریق ابزارهایی مثل وبسایت، ایمیل و شبکههای اجتماعی رفتار کاربران و مشتریان احتمالی یک مجموعه و بیزنس خاص تحلیل شود تا بعد از بررسیهای انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت با توجه به اینکه هدف اصلی فروش است، میتوان گفت که فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گستردهتر امکانپذیر است. در روشهای بازاریابی سنتی هیچگاه نمیتوان به طیف گستردهای از مخاطبین دست یافت.
همانطور که گفته شد یکی از بهترین شیوههای بازاریابی دیجیتالی که رقابت بسیاری در آن وجود دارد سئو (SEO) است. در واقع، با این روش میتوان هدفمندترین مخاطبان را برای یک کسبوکار داشت. بازاریابی دیجیتالی نیازمند مقیاس معتبر و قابلاتکا برای سنجش ابعاد و عوامل زیربنایی در هر نوع محیط کسبوکار است که ایجاب میکند به صورت اصولی و مطابق با روشهای علمی انجام شود. در صورتی که در مورد هر یک از روشهای بازاریابی برای کسبوکارهای آنلاین خود به راهنمایی نیاز داشتید، ما آماده خدمترسانی به شما هستیم.
ضرورت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی و همچنین توسعه در فناوری ارتباطات، عرصه تجارت و کسبوکار را تغییر داده و یک فضای تجاری با ویژگیهای منحصر به خود ایجاد کرده است. این فضای جدید تحت تاثیر متقابل نوسانهای بازار و رفتارهای مشتری قرار دارد و ابزارهایی که در گذشته استفاده میشدهاند، اکنون در محیط جدید کارایی خود را از دست دادهاند.
به هرحال، این فضا تهدیدها و فرصتهایی را برای تجارت و کسبوکار حتی در سطوح بینالمللی به همراه دارد که تمام بیزنسها، سازمانهای ارائهکننده خدمات و البته استارتاپها همواره به دلیل استفاده از فرصتهای بالقوه آن و امکان تحلیل رفتار و عملکرد مجموعهاشان توجه زیادی به آن داشتهاند.
بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار از فناوریهای نوین استفاده میکنند و حرکت در مسیر این فناوریها یکی از ضروریات فعالیتهای اقتصادی در عصر حاضر است، به نحوی که بازاریابی دیجیتالی از فناوریهای روز در راستای دستیابی به جدیدترین شیوههای تعامل با مشتریان استفاده میکند و با کمترین هزینه امکان فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات را فراهم میآورد.
به کمک بازاریابی دیجیتال و تنها با چند کلیک میتوان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد. از این روست که استفاده از بازاریابی دیجیتال به یک ضرورت در دنیای امروز (با حجم زیادی از تبلیغات رقبا) تبدیل شده است.
پتانسیل بالایی که بازاریابی دیجیتالی دارد آن را نه تنها یک ضرورت بلکه به یک فرصت بسیار عالی برای توسعه کسبوکارها تبدیل کرده است:
- اول به این خاطر که هزینه نسبتا ناچیزی برای شرکتها به همراه دارد.
- دوم اینکه، بیننده میتواند هر چند بار که مایل باشد پیام تبلیغاتی را ببیند و بنابراین با یک بار هزینه، تاثیر بیشتری را روی مخاطب خواهد داشت.
- سوم اینکه، مشتری میتواند با منبع پیام تعامل داشته و در مورد پیام اظهار نظر کند که این خود علاوه بر بهبود ارائه خدمات و محصولات، به درک بیشتر از رفتار مشتری و نیازهای او منجر میشود.
- چهارم، نسبت به سایر تبلیغات رسانهای اعتبار و قدرت تاثیرگذاریِ بیشتری دارد.
- و نهایتا میتواند به طور موثرتری مشتریان واقعی را هدفگیری کند، چون امکان ارسال پیام از سوی خود مخاطبان هم وجود دارد و ارسالکننده، دوستان و اطرافیانش را بهتر میشناسد و از علایق شان آگاه است، بنابراین تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
امروزه بازاریابی مفهوم گستردهای یافته است و علاوه بر تبلیغات و ارائه کالا و خدمات، کلیه فرآیندهای موثر در جلب توجه و انگیزه مشتریان و افزایش سهم بازار را شامل میشود. به طور کلی هدف از بازاریابی، افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای بیزنسها، شرکتها و هر نوع مجموعه کسبوکار است تا در نهایت باعث افزایش سود گردد؛
اما بازاریابی فقط به معنای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات نیست بلکه رویکردی جهت برآوردهسازی نیازهای مشتریان و یک فرآیند گسترده اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن بیزنسها میتوانند با شناخت نیازها و علایق مشتریان، نحوه مناسب ارائه کالا و خدمات، قیمتگذاری مناسب و نیز ترویج و تبلیغ محصولاتشان باعث گسترش نفوذ خود در بازارهای هدف شوند.
بازاریابان همواره به دنبال تحقیق در مورد نیازها و علایق مشتریان هستند و بدین منظور از تمام امکانات موجود از جمله فناوری اطلاعات (IT) و اینترنت نیز استفاده میکنند.
بازاریابی دیجیتالی همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال میکند با این تفاوت که بازاریابی دیجیتالی با بهکارگیری ابزارها و روشهای نوین فناوری به دنبال نوآوری هر چه بیشتر است. بنابراین میتوان هدف بازاریابی دیجیتالی را به این شکل تعریف کرد:
مدیریت ارتباطات موثر و متقابل میان مشتریان (کاربران) و همینطور مشتری و کسبوکار (سازمان) در یک محیط پیشرفته رسانهای به منظور کسب سود برای آن کسبوکار و سازمان خاص.
از سوی دیگر، هدف بازاریابی دیجیتالی، شناسایی عناصر مهم در روند اجرای آن و بهکارگیری استراتژیها و راهبردهای مختص به هر بیزنس و سازمان جهت اثربخشی فرآیند بازاریابی و در نتیجه سوددهی بیشتر کسبوکارهای فعال در بازار تجارت دیجیتال است.
در بحث بازاریابی دیجیتالی مفهومی به نام “آمیخته بازاریابی” داریم که به این صورت تعریف میشود:
آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) مجموعهای از ابزارهای قابلکنترل بازاریابی در هر کسب و کار است که کسبوکارها با در هم آمیختن آنها سعی میکنند پاسخگوی بازار باشند و بر میزان تقاضا اثر بگذارند. این ابزارها شامل چهار متغیر مشخص و شناخته شده زیر هستند که با عنوان چهار P بازاریابی هم شناخته میشوند.
کالا (Product)، قیمت (Price)، مکان و کانال عرضه (Place) و ترویج و فعالیتهای پیشبردی (Promotion)
این ابزار از یک سو برای تمام کسبوکارها و فعالیتهای تجاری که در دنیای واقعی فعال هستند و تصمیم دارند حضور در اینترنت را تجربه کنند مفید است، از سوی دیگر برای کسبوکارهایی هم که هماکنون اینترنتی هستند، در ارزیابی مجدد حضورشان در حوزه تجارت دیجیتال موثر خواهد بود.
هر یک از شرکتها و سازمانها باید نیاز، سلیقه و انتظارات مشتریان خود را به درستی شناسایی و درک کنند تا بتوانند محصولی با حداکثر ارزشمندی برای مصرف کننده تولید، آن را به طور مناسبی قیمتگذاری و به شیوه موثر توزیع نمایند و در نهایت نیز این محصول را به راحتی به فروش برسانند.
از طرفی، بازاریابی دیجیتالی به عنوان فعالیت فناوریمحور یاد میشود و یکی از جنبههای اصلی عملیات بازاریابی به شمار میرود که با سایر عملیات بازاریابی تفاوت دارد. بازاریابی دیجیتالی در واقع، با بهکارگیری فناوریهای تعاملی به دنبال ایجاد رابطه فعال و پایدار بین بیزنسها و مشتریانشان است.
هدف از اینگونه بازاریابی نوآورانه این است که روشهای نوین تعامل با مشتریان را توسعه دهد و راههای جدید ارائه خدمت را فراهم کند و به این شکل، به کاهش هزینهها، رشد و سودآوری، ورود به بازارهای جدید، صادرات محصولات و خدمات، بهبود وضعیت سهمشان در بازار و ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به کالاها، خدمات و نام و نشان تجاری آن شرکت یا سازمان و نهایتا عملکرد مثبت آنها منجر شود.
از دیگر اهداف مهم در کسب و کار دیجیتالی ایجاد شبکه ارتباطی قوی همراه با میزان اعتماد بالاست. همچنین متغیرهای مهمی نظیر بالا بودن سطح کیفی محصولات و خدمات (که نیازمند سطح بالای دانش فنی و تخصصی مدیران و مشاوران توسعه است)، مدیریت ارتباط با مشتریان و پاسخگویی مناسب از عوامل مهمی هستند که در پذیرش بازاریابی دیجیتالی توسط بیزنسها، سازمانها و شرکتها موثرند.
عملکرد بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
بازاریابی دیجیتالی یک شیوه خاص از بازاریابی نیست که تنها با فروش کالاها و ارائه خدمات در ارتباط باشد بلکه فرآیندی مدیریتی برای شناخت و تحلیل رفتار مشتریان و سازماندهی یک ارتباط موثر میان کسبوکار و مشتریهای فعلی و بالقوه آن است.
نوع عملکرد بازاریابی دیجیتالی را می توان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی کرد:
- یکپارچگی: بازاریابی دیجیتالی تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه در نظر میگیرد.
- هماهنگی: میزان و نوع نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان و نوع تولید و ظرفیت ارائه خدمات کنترل میکند.
- میانجیگری: میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایهگذاران خارجی نقش واسط را بازی میکند. برای درک بهتر و کارایی بیشتر بازاریابی دیجیتالی لازم است رفتار مصرفکننده و ارتباط متقابل مشتری و سازمان به طور منظم و دورهای مورد بررسی قرار گیرند.
چرخه بازاریابی دیجیتالی شامل چهار مرحله اصلی است:
- تهیه و تدارک
- ارتباط
- نقل و انتقال
- خدمات پس از فروش
در مرحله تهیه و تدارک، سازمان، بیزنس و شرکت عرضهکننده محصول باید نیازها و خواستههای مشتریان را تعیین کند. هر مجموعه جهت تولید محصولات و یا ارائه خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک، بررسی و شناخت مشتریان و در حقیقت رفتار آنها صورت خواهد گرفت.
زمانی که محصول یا خدمت مطابق سلیقه و خواسته مشتری طراحی و تولید شد، مرحله ارتباطات آغاز میشود. در واقع آن بیزنس، در مورد نحوه ارائه (نقل و انتقال) کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه میکند. به علاوه، مشتری ارزشمندترین اطلاعات را درباره محصولات و خدمات خریداریشده در قالب بازخورد به آن بیزنس میدهد.
از این رو بایستی با خدمات پس از فروش (که خواستهها و نیازهای مشتری را برآورده میسازد) او را به مجموعه خود وفادار کند و حتی زمینه تبلیغات از سوی مشتری را نیز به این شکل فراهم آورد. بنابراین طی این چرخه، میزان محبوبیت و اعتبار آن شرکت یا سازمان نزد مشتریان بالا میرود و رضایت آنان را به دنبال خواهد داشت. این همان هدفی است که بازاریابی دیجیتال به دنبال رسیدن به آن است.
همانطور که گفته شد، بازاریابی دیجیتالی صرفا به کسبوکارهای آنلاین محدود نمیشود و حتی پیشگامان استفاده از آن ابتدا شرکت های تولیدکننده و کارخانههای صنعتی بودهاند؛ اما امروزه با گسترش کسبوکارهای اینترنتی و بیزنسهای آنلاین، باید این تعریف در قالب خاص آنها انجام شود؛ یعنی همه شرکتها برای استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی دیجیتال باید در اولین قدم، خود را آنلاین کرده و مشابه کسبوکارهای اینترنتی عمل و اهداف خود را مشخص کنند و به یک راهبرد دیجیتال برسند.
بسیار ساده میتوان گفت که اولین تبلیغدهندگان به تلویزیون، اولین قدم بازاریابی دیجیتال را برداشتهاند؛ زیرا ترجیح دادهاند به جای روزنامه، مجله و سطح شهر، از طریق رسانهای فراگیرتر، مخاطبین بیشتری را هدف محصولات خود قرار دهند.
البته صرفا هدف قرار دادن مخاطبین بیشتر به معنی جذب مخاطب هدف و یا حتی بازار هدف نیست. به همین منظور امروزه در تعریف جدید بازاریابی دیجیتالی بسیار بر روی این مورد تأکید میشود؛ چرا که آنچه اهمیت دارد شناخت مشتری و تولید کالا و خدمات، مطابق نیاز و خواست اوست و از این طریق در میان رقبای بسیار، مخاطب و بازار هدف یک بیزینس به دست میآید.
ابزارهای بازاریابی دیجیتالی
در این مقاله به طور خلاصه ابزارهای بازاریابی دیجیتالی را معرفی و به گفتن عناوین آنها بسنده میکنیم؛ اما در مقالات آینده به طور مفصل به سازوکار و میزان تاثیرگذاری هر یک خواهیم پرداخت. این ابزارها عبارتند از:
- بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی از طریق موتور جستجو
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی از طریق ایمیل
- تبلیغات آنلاین
- تبلیغات صفحهی ورود
- بازاریابی از طریق گوشیهای هوشمند
چالشهای پیشِ روی بازاریابی دیجیتالی
از جمله چالشهایی که بازاریابی دیجیتالی برای بازاریابان ایجاد میکند تنوع شیوههای ارتباطی است. بازاریابان و تبلیغکنندگان دیجیتالی باید همواره خود را از لحاظ دانش بهروز نگه دارند؛ زیرا راهها و وسایل ارتباطی همواره و به سرعت در حال تغییر است.
بازاریابان، بایستی آگاه باشند که هر یک از این راهها (شبکههای اجتماعی، انواع پیامرسانها و …) چگونه کار میکنند و چه ظرفیتهایی دارند، به علاوه چگونه میتوان محصولات و خدمات را از طریق آنها به بازار عرضه کرد و البته هر یک از سوی کاربران و مشتریان به چه صورت مورد استفاده قرار میگیرند.
به عنوان مثال شاید خیلیها به دلیل نوع کاربری اینستاگرام و اینکه این قابلیت را دارد که محصولات به راحتی قابل مشاهده باشند و بین آنها بیشتر امکان مقایسه وجود داشته باشد، خریدهای خود را از این طریق انجام دهند و در مقابل، برخیها به واسطه فضایی که تلگرام برای بارگذاری فایلها فراهم میکند، ممکن است مشاهده ویدیوها یا مثلا اهداف آموزشی خودشان را با آن انجام دهند. بنابراین یک بازاریاب موفق سعی میکند هریک از این موقعیتها را به خوبی شناسایی و متناسب با هر یک محتوای تبلیغاتی خود را عرضه کند.
از طرفی، جلب توجه مشتریان نیز یکی دیگر از چالشهای پیشِ روی بازاریابان است؛ چرا که آنها همواره در معرض تبلیغات مختلف از راههای گوناگون و شرکتهای رقیب قرار دارند و بازاریاب همواره باید خلاقیت و امتحان شیوههای جدید را در نظر داشته باشد.
دیگر چالش پیش روی بازاریابان دیجیتالی، تحلیل و نوع مواجهه با حجم عظیمی از دادههای مرتبط با محصولات و خدمات و سپس استفاده از آنها به گونهای اصطلاحاً بازارپسند و مورد قبول مشتری است که این چالش نیاز به بازاریابی اصولی و استفاده از روش های مبتنی بر دانش برای درک هر چه بیشتر رفتار مشتری را بسیار برجسته میکند.
جمع بندی
در آخر لازم است بدانیم که با توجه به نیاز امروز هر کسبوکار به ارائه محصول و خدمات خود در یک بستر دیجیتال، شناخت صحیح از رفتار و افکار مشتریان و انجام اقداماتی درخور جهت جلب توجه آنها پیشنیازی است که باید در همین فضا و به کمک ابزارهای موجود در آن انجام شود. چیزی که سعی داشتیم در این مقاله بگوییم این است که برخلاف گذشته که بیشتر کسبوکارها بعد از سالها تلاش و کسب سابقه و تجربه، در نهایت میتوانستند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند و از همین راه هم آن را حفظ کنند، امروز با روندی کاملا متفاوت مواجهاند؛
در واقع آن چه میتواند یک مجموعهی تجاری و خدماتی را در نظر مشتریان قابلتوجه کند و مشتری را به خود وفادار نماید، پیش از هر چیز شناخت و درک درست از نیاز واقعی کاربران آن مجموعه است که ابزارهای موجود بازاریابی دیجیتال که در بالا به آنها اشاره شد، در این مسیر راهنمای مناسبی خواهند بود.
به علاوه، فراگیری اصول بازاریابی دیجیتالی در کنار دانش، به تجربه هم نیاز دارد. این دانش هر لحظه در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل بازاریابان باید سعی کنند دانستههای خود را بهروز کنند و با انجام پروژههای عملی یافتههای خود و صحت آن را بسنجند. به نظر میرسد که این روزها مشتریان به تبلیغات مستقیم به ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها بدبین شدهاند و هنگام انتخاب کمتر سراغ محتوای این بسترهای تبلیغاتی می روند؛ بنابراین فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیتهای بازاریابی دیجیتالی وجود دارد.
سوالات پرتکرار:
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در واقع مجموعه راهکارهایی است که در جهت تبلیغ محصولات یا خدمات و یا گسترش و برندینگ یک کسب و کار اجرایی میشود.
مزایای بازاریابی دیجیتالی چیست؟
- هزینه آن نسبت به روشهای بازاریابی آفلاین بسیار پایینتر است.
- اعتبار و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی دارد.
- شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط با آنها از طریق بازاریابی دیجیتالی بسیار آسانتر است.
- تعامل با مشتریان از روشهای مختلفی صورت میگیرد که موثرتر است.
بازاریابی دیجیتالی برای چه نوع کسب و کارهایی مناسب است؟
بسیاری از افراد فکر میکنند بازاریابی دیجیتالی محدود به کسب و کارهای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی است. در صورتی که بسیاری از کسب و کارهای سنتی که فروش آنلاین ندارد با ورود به تبلیغات دیجیتالی میتوانند محصول یا خدمات خود را به مشتری معرفی کرده و در نهایت فروش بیشتر و گسترش کسب و کار خود را نظارهگر باشند.
اهداف بازاریابی دیجیتالی چیست؟
- افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای کسب و کارها
- شناخت بهتر نیاز مشتریان و پیدا کردن راهکارهای بهتر برای رفع این نیازها
- شناسایی عناصر مهم در اهداف بازاریابی دیجیتالی و تدوین استراتژی اثربخشی که منجر به افزایش سوددهی شود.
- بهکارگیری فناوریهای تعاملی برای ایجاد رابطه پایدار بین مشتریان و کسب و کارها
- افزایش اعتماد سازی با مدیریت ارتباط با مشتریان آنلاین و ایجاد شبکه ارتباطی قوی
چرخه بازاریابی دیجیتالی شامل چه مراحلی است؟
- تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان از طریق تفکیک، بررسی و شناخت مشتریان
- ارتباطات – مکاتبه درباره نحوه نقل و انتقال کالا به مشتری
- ارائه خدمات پس از فروش
ابزارهای بازاریابی دیجیتالی کدامند؟
- بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی یا (SMM)
- بازاریابی محتوایی یا (Content Marketing)
- بازاریابی از طریق ایمیل یا (Email Marketing)
- تبلیغات کلیکی یا PPC
- بازاریابی از طریق اپلیکیشنها
تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟
ممکن است دربارهی دیجیتال مارکتینگ صحبتهای زیادی شنیده باشید، به خصوص که امروزه افراد و صاحبان مشاغل زیادی دربارهی آن صحبت میکنند و از قصد خودشان برای استفاده از بازاریابی دیجیتال صحبت میکنند. برای همین ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنم و تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد که باعث شده همه به دنبال استفاده از شیوههای بازاریابی دیجیتال باشند؟
همچنین ممکن است درباره بازاریابی دیجیتال، پیش فرضهایی در ذهن خود داشته باشید، مثلا:
- بازاریابی دیجیتال هزینه زیادی دارد.
- این شیوه بازاریابی را یک روش پیچیده و عجیب و غریبی است و برای همین همه نمیتوانند از آن استفاده کنند.
- دیجیتال مارکتینگ مخصوص شرکتهای بزرگ و نیازمند بودجههای بالا هست و به درد کسب و کار کوچک و یا متوسط نمیخورد.
- دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارم نتیجه ای نخواهد داشت، چون نمیتوان برای کاری که در آن زمینه مشغول به فعالیت هستم، بازاریابی دیجیتال انجام داد.
- دیجیتال مارکتینگ تنها برای مشاغل خاصی مفید است و برای کسی که به عنوان مثال یک مغازه تولید لباس و یا تولیدات و تعمیر مبلمان دارد، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای این نوع مشاغل نتیجه ای ندارد.
اما باید به شما بگویم که این نوع تفکر اشتباه است. بازاریابی دیجیتال و روشهای آن برای تمامی مشاغل و مفید است. حتی استفاده از روشهای بازاریابی دیجیتال میتواند موجب گسترش و موفقیت کسب و کارها شود. بنابراین چه صاحب یک شرکت بزرگ و چند ملیتی باشید، یا صاحب یک کسب و کار متوسط یا کوچک محلی، میتوانید از روشهای بازاریابی دیجیتال برای گسترش و موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به زبان ساده به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین است. این ابزارها با کمک اینترنت میتوانند پیامهای تبلیغاتی شما را فارغ از محدودیتهای زمانی و مکانی، به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند. به عنوان مثال تبلیغاتی که در تلفن همراه خود مشاهده میکنید یک نمونه از اقدامات بازاریابی دیجیتال است.
پس اهمیت و تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟
در حقیقت با پیشرفتها و تحولاتی که در حوزه فناوری و تکنولوژی رخ داده است، اگر نتوانید شیوههای جدید برای بازاریابی استفاده کنید، کسب و کار شما محکوم به شکست خواهد بود.
کمی به اطراف خود نگاه کنید، کم کم خریدهای آنلاین جای خریدهای سنتی را میگیرد و تبلیغاتی مثل تبلیغ در رادیو، روزنامهها و مجلات جای خود را به تبلیغات اینترنتی میدهند.
همچنین اکثر مردم گوشی موبایل دارند و این دستگاه را همیشه چه در منزل چه در بیرون، با خود همراه دارند و حتی موقع خواب آن را از خودشان جدا نمیکنند و مدام در حال استفاده از برنامههای مختلف آن هستند. در نتیجه چه متوجه باشند یا خیر، تبلیغات بسیاری را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام میبینند.
فیلمهای محبوب خود را از سایت هایی مانند آپارات، نماشا، تلوبیون و غیره که به صورت آنلاین و 24 ساعته فیلم پخش میکنند، مشاهده می کنند و در این شبکهها که از ویدئو مارکتینگ استفاده میکنند، شاهد تبلیغات جذابی در ابتدا، انتها و وسط فیلمها هستند. اکثرا یک حساب ایمیل دارند و بیشتر ایمیلهایی که دریافت میکنند محتوای تبلیغاتی دارد یا به طور غیر مستقیم در حال تبلیغ و معرفی یک محصول است و فرستنده ایمیل در حال استفاده از شیوههای ایمیل مارکتینگ است.
پس اگر از بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید، با توجه این تعداد بالای کسب و کارهای مختلف و رقبای زیادی که دارید، شما عقب می مانید و در نهایت محکوم به شکست خواهید شد.
حتی اگر از سایر روشهای بازاریابی استفاده میکنید، استفاده از بازاریابی دیجیتال در کنار این روشهای بازاریابی، می تواند موجب تقویت و اثربخشی دیگر اقدامات بازاریابی شما باشد.
نکته مهمی که وجود دارد و تفاوت بین یک کسب و کار موفق با یک کسب و کار شکست خورده را نشان می دهد، این است که بتوانید مشتریان بالقوه خود تبدیل به خریدار و و در نهایت خریدار را تبدیل به مشتری وفادار خود کنید.
همچنین این را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از سایر شیوههای بازاریابی،حتی اگر بتوانید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید، ولی احتمال زیادی وجود دارد که نتوانید آنها را قانع کنید تا محصول شما را بخرند و در نهایت بازاریابیای که برای محصول خودتان انجام دادید، هیچ فایده ای برای شما و کسب و کارتان نخواهد داشت. زیرا اکثر شیوههای تبلیغاتی ماهیتشان جوری است که به دیگران تحمیل میشود و آنها را آزار میدهد و متاسفانه به دلیل کثرت استفاده کسب و کارها از این روش، مخاطبان به آن توجه نمیکنند و یا از این تبلیغات فراری بوده و تا حد امکان از دیدنشان اجتناب میکنند.
مثالی از تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها
به عنوان مثال، در نظر بگیرید که یک فروشگاه لباس دارید و تصمیم میگیرید یک نفر را استخدام کنید تا بروشور برای شما پخش کند یا اینکه دم در مغازه ایستاده و با صدای بلند و تابلویی در دست، مردم را تشویق به خرید از شما کند.
به نظر شما چند درصد احتمال دارد که مردم بروشورها را مطالعه کنند؟ یا از میان این افراد، چند درصدشان به مغازه شما مراجعه کنند؟ حتی اگر هم آنها از مغازه شما خرید کنند، احتمال اینکه در آینده دوباره برای خرید به شما مراجعه کنند و تبدیل به مشتری وفادار شما بشوند، بسیار کم است.
معایبی که این روشها دارند این است که نمی توانید محصولات و لباسهای خود را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی کنید و تنها کسانی که از روبروی مغازه شما عبور می کنند، متوجه میشوند که شما مغازه لباس فروشی دارید.
حتی اگر با این روشها موفق شوید توجه آنها را جلب کنید، آنها تنها همان لحظه ای که تبلیغات شما را میبینند، شما را به خاطر خواهند داشت و بعد از چند دقیقه حتی فراموش خواهند کرد که شما وجود دارید و محصولی برای فروش داشتید.
اگر هم فروش قابل قبولی دارید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید به عنوان یک برند و یا نام تجاری در ذهن آنها بمانید و از مزیتهای برندسازی برای کسب و کارتان محروم میشوید.
حال بیایید تصور کنید که تصمیم گرفتید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. شما میتوانید به عنوان مثال، در ابتدا به عنوان یک وب سایت فروشگاهی، کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام راه اندازی کنید. سپس با تولید محتوا جذاب، مخاطب را جذب کنید. مثلا لباس هایی که به خوبی با هم ست میشوند را انتخاب، از آنها عکسهای جذاب بگیرید و آن را در پیج اینستاگرام قرار دهید.
یا اینکه براساس رنگها، لباسهایی را معرفی کنید و بگویید که به طور مثال لباس آبی کلاسیک با کدام رنگ و مدل شلوار ست میشود؟ یا اینکه مدلهای مختلف لباسها را بر اساس الگو، جنس پارچه، نحوه دوخت و غیره را معرفی کنید.
حتی بر اساس فصول سال، معروفترین و مناسبترین لباس ها را در پیج اینستاگرام خود قرار داده، تبلیغ کرده و فروش اینستاگرامی بگذارید. حتی میتوانید محتوای آموزشی به صورت ویدئویی تولید کنید و در کانال یا پیج یا سایت فروشگاهی خود قرار دهید.
در این صورت است که مخاطبان زیادی را از سراسر کشور داشته که به پیج و لباسهای شما علاقمند میشوند و به صورت پیگیر محتوای شما را دنبال میکنند، از جدیدترین محصولاتتان با خبر خواهند شد و حتی تمایل دارند از شما خرید کنند و اگر محصولات خوب و با کیفیتی ارائه دهید و اصول مشتری مداری را به خوبی رعایت کنید، باعث میشوید که خریداران تجربه خرید موفقی داشته باشند و در آینده دوباره برای خرید از شما برگردند، حتی شما را به دیگران معرفی میکنند و این معنای تبلیغ رایگان شما توسط مشتریانتان است.
داشتن پیج اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، به این معناست که تبلیغات در ابعاد وسیع انجام میدهید و مغازه شما به صورت ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته باز است.
آیا بازاریابی دیجیتال تنها مختص شرکتهای بزرگ است؟
شاید در گذشته تصور میشد که که بازاریابی دیجیتال تنها برای شرکتهای بزرگ و چند ملیتی کاربرد دارد که از منابع کافی برای برگزاری کمپین بازاریابی آنلاین برخوردار هستند. اما در حقیقت، کمپینهای بازاریابی دیجیتال هزینه کمتری نسبت به روش تبلیغات سنتی دارند و شما میتوانید به طور مفصل در این مقاله در رابطه با “مزایا و معایب تبلیغات” مطالعه کنید.
روشهای تبلیغات سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی هزینه بسیار بالایی به سازمان تحمیل میکند ولی در بازاریابی دیجیتال مشکلات مربوط به هزینه و بودجه بندی را نخواهید داشت. بازاریابی دیجیتالی در واقع به بنگاههای کوچک و متوسط فرصتی برای رقابت در برابر شرکتها و کسب و کارهای بزرگ را میدهد.
کسب و کارهای کوچک با کمک بازاریابی دیجیتال فرصتی بی نظیر برای دیده شدن توسط مخاطبان دارند. به خصوص که امروزه، شرکتهای کوچک هم منابع لازم و کافی را برای انجام فرآیند فروش و بازاریابی را دارند، گرچه این امکان قبلاً فقط در اختیار شرکتهای بزرگ بود.
با کمک بازاریابی دیجیتال، مشاغل کوچک میتوانند به طور مؤثر با مشتریان متعددی، حتی با مشتریانی که در نقاط دیگر جهان حضور دارند، درگیر شوند، که این مزیت را به کسب و کارهای کوچک و متوسط میدهد بدون داشتن شعبه در مناطق دیگر، تماس خود را مشتریان حفظ کرده و محصولات و خدمات خود را در طیف وسیعی ارائه دهند.
دلایلی که بازاریابی دیجیتال میتواند به رشد کسب و کارم کمک کند، چیست؟
در ادامه این مقاله به دلایلی که بازاریابی دیجیتال میتواند به رشد، موفقیت و بهبود کسب و کارتان کمک کند، اشاره میکنیم.
نرخ تبدیل بالاتری برای بازاریابی دیجیتال خواهید داشت.
نرخ تبدیل یعنی اینکه از بین مخاطبانی که با تبلیغ محصولات یا خدمات شما روبرو میشوند، چند درصد آنها تبدیل به مشتری شده و تمایل دارند از شما خرید کنند. از آنجایی که شما در روشهای مختلف بازاریابی دیجیتال میتوانید خود را به طیف وسیعی از مشتریان معرفی کنید و ارتباطات سریعتر اتفاق میافتد، احتمال بیشتری دارد که مشتریان بیشتری را به دست بیاورید.
فرض کنید با استفاده از بازاریابی ایمیلی، میتوانید به کسانی که ایمیل خود را در اختیار شما گذاشتهاند، در رابطه با جدیدترین محصولات خود در ابعاد وسیعی اطلاع رسانی کنید، در بین این افراد کسانی که تمایل دارند از شما خرید کنند، بدون توجه به محل و زمان، درخواست خرید را به شما ایمیل میکنند، در نتیجه مسئول فروش شما ایمیل را سریعا دریافت کرده و فروش انجام میشود.
شما برای موفقیت در کمپین دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (سئو)، بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.
درآمد بیشتری خواهید داشت.
طبیعتا وقتی نرخ تبدیل بالاتری اتفاق بیفتد، میزان فروش بیشتر و به دنبال آن درآمد بیشتری هم دارید. گوگل در یک مقاله اعلام کرده است که کسانی که از بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند، حدود 2.8 برابر درآمد بیشتری نسبت به شرکتهایی که از این روش استفاده نمیکنند، دارند. شرکتهای کوچک و متوسط، با کمک بازاریابی دیجیتال، حدود 3.3 برابر فرصت بیشتری برای گسترش نیروی کار و رشد کسب و کار خود دارند.
با کمک بازاریابی دیجیتال، میتوانید به مشتریان بالقوه خود، بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی دسترسی داشته باشید.
برقراری ارتباط و تعامل مستقیم با مشتری و حفظ آن، برای کسب و کارها بسیار حیاتی است. و توانایی ابزارهای بازاریابی دیجیتال، برای تعامل با مخاطبان و جامعه هدف، بسیار کاربردی است. در واقع وقتی با مشتری ارتباط برقرار میکنید، به این معناست که این فرصت را دارید که کسب وکار و محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و به مخاطبتون کمک کنید به یک بینشی نسبت به برند و محصولات برسد.
این اطلاعات، در گامهای بعدی که ما به آن نقشه سفر مشتری میگوییم، به مخاطبان کمک میکند به صورت هدفمند محصولات شما را بشناسند، نسبت به محصولاتتان علاقمند شوند، تصمیم به خرید بگیرند و در نهایت تبدیل به مشتری دائمی و وفادار شما شوند.
میتوانید با کمک دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات مناسب و موثر روی موبایل انجام دهید
همانطور که در مثال بالا اشاره کردیم، امروز تقریبا بیش از 90 درصد مردم موبایل دارند، که این فرصت بینظیری در اختیار بازاریابان قرار میدهد تا تبلیغات روی موبایل انجام دهند. تصور کنید در دنیایی که همه بیشتر وقت خود را موبایل میگذرانند، اگر اقدامات دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی موبایلی انجام ندهید، چه طیف وسیعی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد و رقبایتان که موبایل مارکتینگ را به طور جدی انجام میدهند، به راحتی میتوانند کسی را که میتوانست یکی از بهترین مشتریان شما شود را جذب کنند.
با کمک بازاریابی دیجیتال، نرخ بازگشت سرمایه خود را میتوانید اندازه بگیرید.
اگر تجربه مدیریت کسب و کار را داشته باشید یا مدیر بازاریابی باشید، خیلی خوب از اهمیت اندازهگیری میزان موثر بودن فعالیتها و اقدامات بازاریابی مطلع هستید. شما در صورتی میتوانید میزان موثر بودن کمپینهای بازاریابی خود را بسنجید که ابزاری برای اندازهگیری داشته باشید. متاسفانه در روش تبلیغات سنتی ابزاری برای اینکه ببینید چه مقدار تبلیغ شما اثربخش بوده ندارید.
به عنوان مثال نمیتوانید تعیین کنید که چند نفر تبلیغ شما را از تلویزیون دیدهاند و از میان این تعداد چند نفر مشتری شما شدهاند. اما ابزارهای بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما میدهند که میزان اثربخشی تبلیغات خود را اندازه بگیرید. به عنوان مثال در اینستاگرام میزان بازدید، میزان لایک مشخص است که این اطلاعات مفیدی در رابطه با اثربخش بودن تبلیغ به شما میدهد.
بنابراین بهتر است از تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار غافل نشوید و استفاده از بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرید تا بتوانید به خوبی از مزایای آن بهرهمند شوید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ما افتخار دارد برای کسب و کارها خدمات تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ و خدمات مشاوره تخصصی به واحد مدیریت ارشد سازمان، مدیر برند و واحد بازاریابی سازمان برای رخداد اهداف استراتژیک سازمان انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
منبع: پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو