اقتصادی

کاربرد هوش مصنوعی در محصولات هایک ویژن

با ورود هوش مصنوعی در مباحث امنیتی، طبیعتا اولین محصولاتی که می‌بایست مجهیز به این فناوری نوین و آینده دار می‌شدند دوربین های مداربسته بودند و  شرکت هایک ویژن نیز با درک این موضوع تمام محصولات و خط تولید جدید خود را معطوف به تولید کالاهای هوشمند اختصاص داده است. حتی در معمولی ترین دوربین های جدید هایک ویژن نیز حداقل یک مورد از امکانات هوشمند مثل تشخیص حرکت را در خود گنجانده اند.

در حال حاضر می‌توان گفت هوش مصنوعی از زمان شک و تردید ها گذر کرده است و با شیب رو به بالایی در حال استفاده توسط علوم و صنایع مختلف است.

دوربین مداربسته هایک ویژن - تکنولوژی پیشرفته

الگوی اصلی در هوش مصنوعی که همان یادگیری ماشینی یا یادگیری عمیق است، به تولیدکنندگان کالاها یاری می‌رساند تا بتوانند نیازهای مشتریان خود را به طور فزاینده ای خودکار کرده و امکانات جدید را بر مبنای آموزش مغز هوشمند محصولات بیافزایند.

به عبارت دیگر تولیدکنندگان محصولات هوشمند از قبیل دوربین های هوشمند هایک ویژن، در ابتدا با برنامه ریزی های پیش فرض یک سری عملیات ابتدایی مثل تشخیص چهره افراد را انجام می‌دهند. ولی با کمک الگوریتم های یادگیری عمیق به مرور خود دوربین یاد می‌گیرد که فلان چهره ها را به عنوان کاربران مورد تأیید و فلان کاربران را به عنوان متجاوز شناسایی کند. فناوری یادگیری عمیق از مغز انسان اقتباس شده است و از چندین لایه عصبی کمک می‌گیرد تا داده ها را طبقه بندی و مرتبط کند.

کاربرد دیگر فناوری هوش مصنوعی را می‌توان در دوربین های پلاکخوان هایک ویژن مشاهده کرد. در این محصولات الگوریتم هایی برای شناسایی شماره پلاک خودروها و ارسال آنها به مراکز نظارتی تعبیه شده است و به طور هوشمند سنسور های دوربین به محض شناسایی خودر های در حال عبور از پلاک آنها عکس با کیفیت گرفته و شروع به جداسازی کاراکترهای حروف و اعداد روی پلاک می‌کنند. چنانچه خودرو تخلف کرده باشد این ارقام شناسایی شده با مالک خودرو مطابقت داده می‌شود و سرانجام توسط پلیس به صورت حضوری یا غیر حضوری برگه جریمه تحویل راننده خاطی می گردد.

بنابراین تمامی محصولات هوشمند را می‌توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که به صورت خودکار به آنالیز داده ها یا جستجو در مبان آنها بپردازند و درنتیجه از به کارگیری اپراتورهای انسانی و خطاهای بعد از آن جلوگیری می‌شود. ضمن اینکه صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان خواهد شد.

 

استفاده هوش مصنوعی از آنجاییکه توانسته است ثابت کند جایگیزین مؤثرتر و کارآمدتری نسبت به انسانهاست و کلیه امور را سهل و سریع می‌نماید گسترش زیادی یافته است. برخلاف انسانها دیوایس های مبتنی بر هوش مصنوعی شبانه روز توانایی نظارت و ضبط تصاویر را دارند.