حل ناترازی بنزین، کاهش تک‌سرنشینی و حذف کامل قاچاق سوخت با اجرای بنزین به نفر

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری ایران تودی درباره وضعیت ناترازی بنزین در کشور اظهار داشت: موضوع مصرف و یارانه بنزین در ایران یک معضل پیچیده و چندوجهی است که نیازمند راه حلی نظام‌مند و همه جانبه است. سیستم فعلی ارائه بنزین یارانه‌ای به همه دارندگان خودرو بدون در نظر گرفتن میزان مصرف فردی و قیمت آزاد مصرف به شکل سرکوب شده و بسیار پایین، پیامد‌های منفی متعددی از جمله قاچاق سوخت، استفاده بیش از حد از خودرو‌های شخصی و عدم تعادل قابل توجه بین تولید و مصرف بنزین را به همراه داشته است.

حل ناترازی بنزین، کاهش تک‌سرنشینی و حذف کامل قاچاق سوخت با اجرای بنزین به نفر

وی افزود: برای حل معضلات فوق به صورت همزمان، باید با تکیه بر روش جدید در اعطای یارانه بنزین، به سمت اصلاح این روند برویم. این طرح مبتنی بر ارائه سهمیه بنزین به هر نفر است که با توجه به سهم ۵۵ درصدی مردم فاقد خودرو از عواید جدید سهمیه‌بندی بنزین بهره‌مند خواهند شد و دولت نیز از قیمت‌گذاری بنزین خارج خواهد شد و در اصلا قیمت بنزین هیچ نفعی برای دولت ایجاد نخواهد شد.

کارشناس انرژی تصریح کرد: در مورد اجرای طرح بنزین به نفر به عنوان راهکار اصلی حل معضل مصرف غیربهینه شخصی خودرو‌ها و حذف کامل قاچاق سوخت جهت کاهش ناترازی بنزین گفت: مفهوم طرح بنزین به ازای هر نفر حول ایده تخصیص مقدار ثابتی بنزین یارانه‌ای به هر فرد بر اساس الگوی مصرف بهینه می‌چرخد. این رویکرد شامل تعیین سهمیه‌ای برای هر فرد است که نشان دهنده نیاز‌های واقعی آنها برای نیاز‌های شخصی و سهم از یارانه انرژی در بخش بنزین است.

وی اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هیچ تغییر قیمتی نخواهد داشت و تنها از این پس یارانه خود را مبتنی بر سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG دریافت خواهد کرد. همچنین در فرآیند مبادلات سهمیه مازاد افراد، افرادی که کمتر از سهمیه اختصاص داده شده خود مصرف می‌کنند، می‌توانند بنزین مازاد خود را به قیمت بازار بفروشند، در حالی که افرادی که از سهمیه خود فراتر می‌روند، باید سوخت اضافی را با نرخ بازار و به شکل آزاد از مردم خریداری کنند.

حل ناترازی بنزین، کاهش تک‌سرنشینی و حذف کامل قاچاق سوخت با اجرای بنزین به نفر

وی در ادامه افزود: با اجرای طرح بنزین به ازای هر نفر می‌توان به مزایای متعددی دست یافت. این سیستم افراد را تشویق می‌کند تا بنزین را عاقلانه‌تر مصرف کنند، زیرا کسانی که از سهمیه خود فراتر می‌روند باید قیمت کامل سوخت خود را بپردازند و افراد کم‌مصرف نیز از عواید فروش بنزین به قیمت آزاد بهره خواهند برد. همچنین این مدل مردم را تشویق می‌کند تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، یا از وسایل نقلیه کم‌مصرف‌تر استفاده کنند تا در سهمیه اختصاص داده شده خود به بهترین و بهینه‌ترین شکل مصرف کنند. در نتیجه، استفاده بیش از حد از خودرو‌های شخصی، به ویژه وسایل نقلیه تک سرنشین، کاهش می‌یابد و همچنین مسئله قاچاق سوخت نیز به طور کامل حذف خواهد شد.

این کارشناس انرژی در مورد مزایای زیاد طرح بنزین به نفر گفت: طرح بنزین به ازای هر نفر به حذف قاچاق سوخت کمک می‌کند، موضوعی که در ایران به دلیل اختلاف قیمت بین بنزین یارانه‌ای و نرخ بازار یک موضوع مهم است و با حذف قیمت آزاد بنزین و سهمیه‌بندی مبتنی بر هر نفر، عملا در بازار مبادله امکان خرید بنزین مازاد افراد برای بازار‌های صادراتی فراهم خواهد شد و هیچ کسی به سمت فروش سهمیه بنزین به قاچاقچیان نخواهد رفت و کلیه انگیزه‌های قاچاق از بین خواهد رفت.

حل ناترازی بنزین، کاهش تک‌سرنشینی و حذف کامل قاچاق سوخت با اجرای بنزین به نفر

جامع خاطرنشان کرد: طرح بنزین به ازای هر نفر، عدالت و انصاف بیشتری را در توزیع یارانه‌های بنزین ترویج می‌کند. با تخصیص سهمیه‌های سوخت بر اساس الگو‌های مصرف فردی، این طرح تضمین می‌کند که یارانه‌ها به جای هدر رفتن در مصرف غیرضروری یا بیش از حد، برای کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند، هدف گذاری می‌شود. این به کاهش بار بودجه دولت و همچنین ایجاد یک سیاست انرژی پایدارتر و شفاف‌تر کمک می‌کند که به نفع همه شهروندان باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مزایا، طرح بنزین به ازای هر نفر می‌تواند پیامد‌های اقتصادی مثبتی نیز برای ایران داشته باشد. با کاهش مصرف بنزین و حذف قاچاق سوخت، کشور می‌تواند منابع را به سمت بخش‌های مولدتر اقتصاد مانند توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی هدایت کند. یک سیستم انرژی کارآمدتر و پایدارتر همچنین باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش رشد اقتصادی در بلندمدت می‌شود.

جامع در پایان گفت: در مجموع، با اجرایی شدن طرح بنزین به هر نفر در کشور ما به خصوص در وضعیت فعلی که گرفتار ناترازی و واردات بنزین شده‌ایم، این پتانسیل را دارد که به ریشه‌ای مشکلات مصرف بنزین و یارانه‌ها رسیدگی کند و در عین حال کارایی، برابری و پایداری بیشتر در بخش انرژی را ارتقا دهد. با تشویق مصرف مسئولانه سوخت، کاهش قاچاق و بهبود توزیع یارانه‌ها، این رویکرد نوآورانه می‌تواند به تبدیل ایران از واردکننده بنزین به صادرکننده بنزین کمک کند.

انتهای پیام/