چگونه ترشی گل کلم زرد درست کنیم؟

ترشی مخلوط یکی از چهار فصل ترشی در بین ایرانیان است که معمولا با غذاهای سنتی همراه است برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ترشی مخلوط در سایت ترش واش  همراه ما باشید.

مواد لازم برای میکسی ترشی

1 عدد گل کلم متوسط

4 عدد هویج بزرگ

1 انبار

5 عدد خیار

4 عدد سیب زمینی خیس شده

4 عدد پیاز کوچک

سیر 1 بوته

4 عدد فلفل تند

200 گرم ترشی سبزیجات

دانه گشنیز فراوان است

سیاه دانه و زردچوبه زیاد

نمک و آویشن زیاد

سرکه و آب جوشیده به مقدار مساوی

طرز تهیه ترشی مخلوط

مرحله اول

برای تهیه مخلوط خوشمزه ترشی ابتدا گل کلم را به اندازه دلخواه برش دهید سپس آب اضافی آن را کاملا بشویید و آب آن را بگیرید. سپس خیار را شسته و به اندازه دلخواه برش می دهیم.

مرحله دوم 

حالا هویج را بشویید سپس پوست آن را بگیرید و به اندازه دلخواه برش دهید. بعد پوست پیاز قرمز کوچک را جدا کرده و به 4 قسمت تقسیم می کنیم. حالا سیب زمینی ترشی را به اندازه دلخواه برش می دهیم.

مرحله سوم 

در این مرحله ساقه کرفس را جدا می کنیم سپس آن را می شوییم و به اندازه دلخواه خرد می کنیم. سپس پوست سیر را جدا می کنیم سپس آن را شسته و به اندازه دلخواه برش می دهیم. حالا فلفل تند را به حلقه های کوچک برش دهید.

مرحله چهارم

در این مرحله یک کاسه بزرگ مناسب انتخاب می کنیم سپس گل کلم، هویج، ساقه کرفس، سیر، سیب زمینی ترشی شده، خیار، پیاز و فلفل تند را به کاسه اضافه می کنیم، سپس خوب هم می زنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزیجات ترشی شده (جعفری، شوید، ادویه جات، گشنیز، ترخون) را بشویید، سپس صاف کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس سبزیجات را روی تخته گوشت ریز خرد کنید. به یاد داشته باشید که خشک بودن مواد بسیار مهم است.

مرحله ششم

حالا ترشی سبزیجات را با مخلوط گل کلم به کاسه اضافه کنید سپس مواد را خوب هم بزنید تا سبزیجات با مواد ترکیب شوند. سپس سیاه دانه ها را به ماریناد مخلوط شده اضافه کنید تا سردی خیارشور از بین برود.

مرحله هفتم

حالا دانه های گشنیز را به مخلوط خیار اضافه کنید تا طعم و ترد بهتری داشته باشد. سپس زردچوبه را به مخلوط ترشی اضافه می کنیم تا رنگ خوبی بگیرد. حالا نمک و گلپر را به مخلوط ترشی اضافه کنید سپس خوب مخلوط کنید.

مرحله هشتم

در این مرحله ظروف شیشه ای یا پلاستیکی را انتخاب می کنیم. سپس با دستمال تمیز و خشک می کنیم. توجه داشته باشید که خشک کردن ظروف مهم است. سپس مخلوط سبزیجات را در ظرف بریزید و آن را پر کنید.

مرحله نهم

پس آب را می جوشانیم سپس کنار می گذاریم و می گذاریم کاملا خنک شود. بعد سرکه را با آب سرد مخلوط می کنیم تا اسیدیته سرکه کم شود. سپس مخلوط سرکه و آب را در بطری پر از خیارشور بریزید تا پر شود.

مرحله دهم

در این مرحله اگر ترشی کپک زد، یک برگ سبزی روی ترشی قرار می دهیم تا قالب به ترشی نرسد. در مرحله بعد کیسه فریزر نایلونی را روی درب ظرف قرار می دهیم و سپس درب ظرف را محکم می بندیم تا هوا وارد ترشی نشود.

مرحله یازده

در آخر ترشی های مخلوط شده را در جای خنک قرار می دهیم سپس به مدت 15 تا 20 روز می گذاریم ترشی ها کاملا برسند. ترشی ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، این کار خراب می شود.

محل ترشی

اگر مقدار سرکه ما کم است، بهترین مکان برای نگهداری آن در یخچال است. اما اگر مقدار ترشی زیاد است باید از محلی با رطوبت کم و در صورت امکان از مکانی دور از آفتاب استفاده کنیم. برای خرید ترشی گل کلم مخلوط به سایت ترش واش گیلان مراجعه نمایید.