رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانههای ساختمانی در بافت فرسوده
شهردار تهران در برنامه گفتگوی ویژه؛
شهردار تهران گفت: صدور پروانههای ساختمانی در بافت فرسوده در ماههای اولیه امسال در مقایسه با پارسال ۳۰۰ درصد رشد داشته است و ۲۰۰ درصد در بخش جامع که عملاً یک جهش بزرگی است یعنی در همین ماههای اولیه به اندازه کل سال ۱۴۰۰ پروانه صادر کرده ایم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا زاکانی با حضور در برنامه ”گفتگوی ویژه خبری“ چهارشنبه شب ۸ شهریور ایران تودی به پرسشها درباره عملکرد شهرداری تهران در دو سال گذشته پاسخ داد.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
پخش گزارش
سؤال: آقای دکتر، نوسازی بافت فرسوده، یکی از محورهای مهم بود در برنامههای تحولی در دوره ششم مدیریت شهری. بفرمایید چه کردید برای اینکه هم پروانهها سریعتر به دست متقاضیان برسد و اقدامات تشویقی که این نوسازی بافت فرسودهای که یک سریالی بوده است در تهران تسریع شود؟
زاکانی: تهران ۷۰ هزار هکتار کل اش است قریب به ۷۰ هزار هکتار که ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است. از این ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار، با مؤلفههایی که در گذشته برای بافت فرسوده تعریف شد، مؤلفههای سه گانه، حدود ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است که ریز دانه است و دسترسی به آن سخت است و از فرسودگی رنج میبرد. ما هدفی که در کمیسیون ماده ۵ دنبال کرده ایم به عنوان یک ظرفیت اساسی، دقت کردیم که اولاً برویم به سمت تسهیل گری برای ساخت و ساز برای مردم به ویژه در بافت فرسوده و نکته دوم هم برویم روی طرحهای موضوعی و موضعی کار کنیم؛ لذا مثلاً ۲۶ طرح موضوعی و موضعی را ما در بافت در کمیسیون ماده ۵ تصویب کردیم.
سؤال: چند تا از مهمترین آنها را میفرمایید؟
زاکانی: حدو ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار همین طرحهای موضوعی و موضعی ما است مثل محله کن، محله کن ۵ هزار تا پلاک است کلاً در تهران ۹۳۰ هزار پلاک است، مثلاً در محله کن ۵ هزار پلاک است این ۵ هزار پلاک، فرسودگی و ویرانی در آن داد میزند و این خودش یک محل بسیار آسیب است برای شهر. آنجا تعیین تکلیف شد، قواعدی که قبلاً روی این محله کن گذاشته شده بود، برای یک درصد از مردم مفید بود ۹۹ درصد همین جوری رها کرده بودند. برعکس ما آمدیم توجه کردیم به همین یک درصد به اضافه ۹۹ درصد و ۱۰۰ درصد تصمیم گرفتیم و الحمدالله مردم، محله ونک، محله اسلام آباد، محله نفرآباد، حصارک، یعنی در واقع محلات مختلفی که در مجموعه تهران هست این مورد دقت قرار گرفت و با استقرار تیم در این محلات و توسعه محلی را مدنظر قرار دادن یک الگوهای جدیدی را ما دنبال کرده ایم. علاوه بر اینکه کالبد خود شهر تهران هم که به هر حال مثل مثلاً خیابان فدائیان اسلام، خیابان قزوین، خیابان دماوند، ما به جای اینکه بیاییم به تک تک قطعات صحبت کنیم، مثلاً بگوییم ۹۳۰ هزار قطعه است راجع به آنکه حق مردم است سرجای خودش، ما وظیفه داریم پاسخگو باشیم و جواب بدهیم، اما آمدیم راجع به کلان موضوع کار کردیم و الحمدالله الان چهره شهر به سمتی رفته است که ما سال گذشته هم تعداد پروانه مان بیشتر شد نسبت به سال ۱۴۰۰ یعنی حدود ۴ هزار پروانه بیشتر شد نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۸ درصد در بافت فرسوده افزایش پروانه بود در سال گذشته که این خیلی توفیق بزرگی بود، امسال در ماههای اولیه در مقایسه با سال گذشته ما ۳۰۰ درصد رشد پروانه در بافت فرسوده داریم، ۲۰۰ درصد در بخش جامع که عملاً یک جهش بزرگی است یعنی مثلاً در واقع ما الان در همین ماههای اولیه به اندازه کل سال ۱۴۰۰ ما پروانه صادر کرده ایم.
سؤال: به جز تصویب و صدور پروانههای ساختمانی، اقدامات تشویقی دیگر شهرداری تهران چه بود؟
زاکانی: آنجا هم، چون بالاترین چیزی که برای مردم مهم است این است که تعیین تکلیف شوند. خیلی از این محلات تعیین تکلیف نشده بودند. یعنی فقدان اراده تصمیم گیری بود، فقدان یک نگاه و نظریه کارشناسی بود روی اینها، اینها با هم تلفیق شد و تعیین تکلیف شدند. نکته دوم ناظر به مجموعه قواعدی بود که در سال ۹۱ طرح تفصیلی بود از این قواعد عدول شده بود که حدود هفت تا از این قواعد را ما مجدد برگشتیم به طرح تفصیلی سال ۹۱ در کمیسیون ماده ۵ و این برای مردم یک گشایشی را ایجاد کرد. چون نگاه قبل در تهران این بود که تهران گران اداره کنند، محدودیت ایجاد کنند و عملاً گره از زندگی مردم باز نکنند، اما نگاه تغییر کرد، در این دو سال با دولت خدمتگذار و با مجموعه شورا و مدیریت شهری، شرایط به سمتی رفت که عملاً آن چیزی که مهم است این است که ما گره از زندگی مردم باز کنیم و شهر تهران را زیست پذیر کنیم و فاکتورهای خطر شهر تهران و ناایمنی آن را پایین بیاوریم و بتوانیم رفاه و آسایش برای مردم بیاوریم.
سؤال: ان شاالله. برویم سراغ طرحهای عمرانی پایتخت، به ویژه ادامه بزرگراهها مثل بروجردی، شوشتری و ادامه یادگار امام، در این خصوص چه برنامهها و اقداماتی بوده است؟
زاکانی: ما کل طرحهای عمرانی شهر را فعال کرده ایم. الان شما جایی را نمیبینید که طرح عمرانی باشد یا فعال نباشد، یا درحال فعال شدن نباشد. ما الان یک آزادراه داریم میسازیم بیش از ۱۶ کیلومتر که ۹ و ۲ دهم کیلومتر آن امسال افتتاح میشود، دو بزرگراه داریم میسازیم، یکی آزادراه شهید شوشتری است که اهمیت آن این است که ۵ و نیم درصد بار ترافیکی شرق را کم میکند و ۱ و نیم درصد بار ترافیکی کل تهران را کم میکند. بزرگراه یادگار امام است که ادامه یادگار امام از میدان جی تا میدان فتح و ادامه آن تا خیابان بهار که این الان بحمدالله تملکهایی صورت گرفته است داریم پرسرعت کار میکنیم این هفته هم جلسه اش بود که دو شیف اش کنیم یعنی صبح و بعدازظهر کنیم تا بتوانیم مفصل کار را پیش ببریم. بعد از آن بزرگراه شهید بروجردی است که ادامه یادگار امام است و عملاً ۴ و نیم کیلومتر است که دقیق آن ۴ و ۷ دهم کیلومتر است که ۳ و ۷ دهم کیلومتر آن همین ماه افتتاح میشود و یک کیلومتر آن هم امیدواریم بتوانیم تا پایان سال افتتاح کنیم و عملاً اتفاقی که میافتد این است که ما در شرق تهران یک آزادراه، در غرب تهران یک بزرگراه به هم پیوسته مثل امام علی (ع) در شرق تهران در غرب تهران خواهیم داشت. یک کار جدی هم که امسال شروع میشود وتفاهم نامه آن امضاء شده است و دنبال میشود موضوع تونل شهید متوسلیان است، ۹ و ۸ دهم کیلومتر، از انتهای شهید صیاد (ره) تا آزادگان یک تونل ۹ و ۸ دهم کیلومتری است که این افتخارات شهر است که امسال شروع میشود بنا است ظرف سه سال ان شاالله خاتمه پیدا کند، شرق تهران، غرب تهران، میانه تهران و یک اتفاق بزرگی برای تهران بیفتد.
سؤال: یک گریزی هم بزنیم طرحهای عمرانی مثل آسفالت خیابانها و همین بزرگراه ها، در این خصوص هم اگر گزارشی دارید برای شهروندان بفرمایید.
زاکانی: کلاً تمام این امر قابل اندازه گیری است. ما داریم تمام نرمهای سالهای قبل را میشکنیم. یعنی مثلاً تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع مساحت معابر آن است، که اگر ۱۰ درصد آن را بخواهیم آسفالت کنیم میشود ۱۱ میلیون متر مربع در سال، یعنی ۱۰ درصد ترمیم بشود و این نیازمند یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سال است. میانگین طی سالهای مختلف تا امروز ۳۶۰ هزار تن آسفالت ریخته شده است در شهر یعنی چه، یعنی یک عقب افتادگی برهم انباشتهای است که ما امروز این را برعهده گرفته ایم. ما سال اول یعنی سال گذشته ۷۶۰ هزار تن ریخته ایم سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۱، سال ۱۴۰۰، ۵۴۰ هزار تن بود تازه کاهش هم پیدا کرده بود، سال ۱۴۰۱ شد ۷۶۰ هزار تن، امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ما داریم آسفالت میریزیم. تا هفته پیش ما از کل سال قبل عبور کردیم و رفتیم بالای ۸۰۰ هزار تن.
سؤال: این پراکندگی حالا به نحوی که بشود عدالت در تمام مناطق هم اجرا بشود آیا مدنظر بوده است؟
زاکانی: در گذشته بیشتر به معابر بزرگ و درجه یک فکر میکردند، ما یک سوم در معابر بزرگ داریم کار میکنیم و دو سوم را آورده ایم در معابر درجه دو و درجه سه و سال گذشته آمده ایم کل شهر را برداشت از آن کرده ایم ناحیه به ناحیه و معلوم شده است که کدام ناحیه چه معابری اش باید انجام شود.
سؤال: اولویت بندی کرده اید؟
زاکانی: دقیقاً و اینها دقیقاً قابل اندازه گیری است و ان شاالله به لطف الهی ما امکانات و اقتضائاتی را داریم الان ما حدود ۵ تا کارخانه آسفالت بوده است که از رده خارج شده بود ما ۴ تای آن را بازسازی کرده ایم دو کارخانه بزرگ ۲۴۰ تنی میشود ۴۸۰ تن را هم مستقر کردیم در غرب و شرق و ان شاالله بتوانیم یک کار بزرگی برای مردم عزیز کنیم.
سؤال: در خبرها و گزارشها و تبلیغات شهری میدیدیم تقاطعهای غیرهمسطحی که افتتاح میشد امسال فکر میکنیم آنطور که در خبرها بود حدود ۱۰۰ تقاطع غیرهمسطح افتتاح شد درست است؟
زاکانی: نه؛ ما ۹۸ تقاطع در تهران است که این ۹۸ تقاطع ۷۹۰ کیلومتر مردم برای اینکه این تقاطعها نیست، در شهر گذران ترافیکی و ماشینی و اینها دارند یعنی تردد در تردد. چون معابر اصلی افتتاح شده است معابر فرعی و جابجاییهایی که باید انجام شود، این اتفاق نیفتاده است؛ لذا شریانهای ما در شهر به هم متصل نیست و خوب به هم خدمت ارائه نمیکنند. ما این ۹۸ اصلاح را در دستور کار گذاشته ایم از سال ۱۴۰۰ تحقیق کرده ایم، با اصلاح این ۹۸ تقاطع، این دوربرگردان نیست ها، چون بعضیها فکر میکنند این دوربرگردان است این اینجوری نیست بعضیها اصلاً یک پروژه هفت هشت ماهه است هر کدام از اینها. ما در واقع ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک میشود یعنی ۷۹۰ کیلومتر میشود ۵۰ و خردهای نزدیک به ۷۳۰ و خردهای کیلومتر کم میشود. ما یازده تا از اینها را سال قبل تمام کرده ایم و تحویل داده ایم ۲۸ تا را الان داریم میسازیم که امیدواریم که بیش از ۲۳ یا ۲۴ تای آن امسال تحویل شود سال آینده هم سال انتهایی ما است که بتوانیم ظرف سه سال این پروژه بزرگ را ببندیم روزانه ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک میشود روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در شهر کاهش پیدا میکند.
سؤال: پس در واقع شما ۹۸ نقطه را اصلاح کرده اید؟
زاکانی: نه؛ در دستور اصلاح گذاشته ایم.
سؤال: منظورم این است که در برنامه هایتان قرار داده اید؟
زاکانی: بله؛ مثلاً شما انتهای نواب را که میروید پایین وقتی به تندگویان میرسید، مردم باید میرفتند بالا و دور میزدند و میآمدند کنار میدان بهمن گیر میکردند آنجا سه گذر روی هم قرار میگیرد یک راست مردم، یا انتهای شهید باقری به شهید بابایی این مردم ۱۵ کیلومتر راه اضافی میروند. ما الان مشکل تملک داریم، الان تملک هایش انجام شده است این ماه به جمع بندی میرسد ظرف چند ماه این تبدیل میشود به ۳۰۰ متر به ۴۰۰ متر، یعنی به جای اینکه مردم ۱۵ کیلومتر بروند دور بزنند ۷ کیلومتر بروند و ۷ کیلومتر برگردند میشود ۳۰۰ متر، یعنی شهر یک گرههایی دارد که این شهر این گرهها با نگاه کارشناسی و یک همیت خدمتگذاری به مردم شرایط مردم تغییر میکند.
سؤال: ان شاالله. از نوسازی بافت فرسوده و طرحهای عمرانی برویم روی حمل و نقل که در آستانه مهرماه هستیم بحث با توجه به اینکه مدارس و دانشگاهها باز میشود تقاضا برای حمل و نقل عمومی هم افزایش پیدا میکند. ۴۵ درصد بودجه سالجاری شهرداری هم به همین موضوع اختصاص پیدا کرده است. بفرمایید تا الان چه کار کرده اید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل؟
زاکانی: این ۴۵ درصد بودجهای که برای بخش حمل و نقل درنظر گرفته شده، برای ما کف ماجرا است. این حداقل است.
سؤال: چطور؟
زاکانی: مثلاً با این ۴۵ درصد قدر و سهم اتوبوسهایی که در این ۴۵ درصد بودجه هست ۷۰۰ تا اتوبوس است. ما همین الان که با شما صحبت میکنم ۳ هزار تا اتوبوس را ما قرارداد بسته ایم. هزارتا از این ۳ هزار تا برقی است و ما پیش پرداخت هایش را شروع کرده ایم.
سؤال: مشکل بودجه پیش نمیآید؟
زاکانی: ما در بودجه بحمدالله یکی از افتخارات ما این است که ما سال گذشته نقد و غیرنقدمان ۱۵۸ درصد تحقق بودجه داشته ایم؛ که غیرنقد را منتقل کرده ایم به امسال، چون باید در حساب هایمان مینشاندیم، ۱۳۷ درصد فقط نقدمان نسبت به غیرنقد و نقد مصوب شورا یعنی ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد شورا مصوب کرده بود ما ۶۹ هزار میلیارد فقط نقدمان بود. ۱۱ هزار میلیارد هم غیرنقدمان بود که شد ۸۰ هزار میلیارد که آن ۱۱ هزار میلیارد را منتقل کردیم که در حسابهای.
سؤال: با همان رویکرد مدیریت ارزان یا کاهش هزینه ها؟
زاکانی: با رویکرد فعال با موضوعات و یکی هم فکر، یکی هم انگیزه، شما وقتی که کن را فراموش میکنید و امثال کن را فراموش میکنید، ۵ هزار قطعه قابل بازسازی تبدیل میشود به قطعاتی که بمب انفجاری هستند به چه معنا به معنای فرسودگی، که کوچکترین حادثهای آنجا اتفاق بیفتد نه قابل دسترسی هستند نه هیچ چیز دیگری. ما آمدیم اهتمام داشتیم برای اینکه مشکل مردم را حل کنیم و بخاطر همین خدا لطف کرد و مشکل شهر و گرههای شهر را داریم باز میکنیم.
در حمل و نقل الان خدمت شما عرض کنم که ما ۳ هزار اتوبوس قرارداد بسته ایم، امسال هزار و ۲۶۰ تای آن به ناوگان ما اضافه میشود ما کل ناوگانی که تحویل گرفته ایم، ۲ هزار و ۸۷۰ یا ۸۷۸ بود دقیق آن یک همچنین عددهایی، که ما در سال گذشته تا امسال حدود نزدیک به ۲۵۰ تا بازسازی داشته ایم نزدیک به حدود ۳۰۰ و اندی یا ۴۰۰ تا نوسازی که این عدد رسید به بالای ۲ هزار و ۵۰۰ تا، اما امسال ۳ هزار قرارداد غیر از آن بستهای که هزار و ۲۶۰ تای آن امسال میآید علاوه بر اینکه تا پایان سال ۵۰۰ تا بازسازی شده به این عدد اضافه میشود یعنی چیزی حدود هزار و ۷۶۰ تا به این ۲ هزار و ۵۰۰ تا اضافه میشود و یک اتفاق بزرگی در شهر میافتد و کنار این ناظر نوسازی موضوع واگنهای ما و بازسازی واگنهای مترو یک اقدام اساسی است.
سؤال: اتفاقاً میخواستم بگویم در حمل و نقل صحبت میکنیم حتماً باید راجع به مترو هم صحبت کنیم اگر گزارشی دارید راجع به ورود قطارهای جدید، ایستگاههای جدید، آن کوتاه شدن سرفاصله حرکت قطارها اینها را برای شهروندان بفرمایید ممنون میشوم.
زاکانی: ما تا قبل از امسال در یکسال و نیم فعالیت مان ۱۴ کیلومتر خط با ۱۰ ایستگاه افتتاح کرده ایم در این یکسال و نیم که تا قبل از سال ۱۴۰۲ بود، چون ما نیمه ۱۴۰۰ آمدیم ۱۱ شهریورماه که همین الان سه روز دیگر میشود دو سال. الان که با شما صحبت میکنم امسال ما درون شهر تهران بیش از ۲۰ کیلومتر خط مترو افتتاح میکنیم با ۱۳ ایستگاه، پرند هم قریب به ۲۰ کیلومتر ۲۱ کیلومتر به آن اضافه میشود با یک ایستگاه، امسال میشود ۴۱ کیلومتر ۴۲ کیلومتر خط افتتاح میشود امسال، که به همت دولت پرند این اتفاق بزرگ برای مردم پرند میافتد ما هم خدمتگزار هستیم داریم کمک میکنیم.
سؤال: یعنی تا پایان امسال هموطنانی که در پرند با مترو به تهران خواهند آمد؟
زاکانی: تا پایان سال نه تا همین ماه آینده. چون ما از نظر همه شرایط آن مهیا هستیم امروز هم در هیئت دولت دنبال کردند موضوع برق را که موضوع برق آن هم اگر حل شود دیگر افتتاح میشود ان شاالله و مشکل خاصی نداریم؛ لذا ما داخل شهر تهران بیش از ۲۰ کیلومتر تونل به اضافه ۱۳ ایستگاه داخل شهر، یک ایستگاه خارج از شهر با بیش از ۲۰ کیلومتر هم خارج از شهر خواهیم داشت. معنی این حرف چه است، ما هر کیلومتر تونلی که داریم میزنیم مترویی که داریم افتتاح میکنیم ۲ هزار میلیارد تومان قیمت دارد که عملاً میشود چقدر، میشود ۴۰ همت قیمت این ۲۰ کیلومتری است که ما در شهر داریم افتتاح میکنیم یک یک عدد بالا. نکته دومی که وجود دارد خط ۱۰ ما از سه هفته دیگر حفاری آن شروع میشود که یک خط جدید است. خط ۶، ۷ و ۴ آن که در طرح اولیه بوده خاتمه پیدا میکند و الحاقیه هایش شروع میشود خط ۹ امسال تفاهم نامه اش الان امضاء شده است خط ۹ هم شروع میشود خط ۸ و خط ۱۱ را هم سال دیگر شروع میکنیم یعنی یک انقلاب بزرگی در حوزه مترو است نکته دوم هم راجع به واگن است. ما وقتی آمدیم ۶۰۰ واگن نیاز به بازسازی داشت بازسازی اساسی که به لطف الهی وقتی ما آمدیم به قرینه گزارشات دستگاه بازرسی کشوری رسمی بسیاری از انبارهای ما خالی بود. از اقلام مورد نیاز قطعی مترو و واگنهای مترو، مثل چرخ، مثل چیزهای دیگر یعنی انبار ما خالی بود، ولی امروز که ما با هم صحبت میکنیم ۲۴۰ واگن را بازسازی کرده ایم تا امروز، تا نیمه سال آینده ۴۳۰ واگن بازسازی میشود علاوه بر آن یکی از کارهای بسیار بزرگ دولت سال ۹۵ مصوب شده بود که هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن را برای ما دولت فاینانس آن را باز کند این مانده بود بخش اول اش ۶۳۰ دستگاه بود. دولت این زحمت را کشید و ما ممنون دولت هستیم، علاوه بر اینکه این با ۲۵ درصد بالا بود میشود ۷۹۱ واگن ما در تهران کلاً ۱۵۰۰ واگن داریم که ۲۸ واگن آن از رده خارج است الباقی آن نیاز به نوسازی دارد و یک فرسودگی دارد، این نوسازی ۶۳۰ دستگاه که تا ۷۹۱ واگن با ۲۵ درصد افزایش که با چینیها توافق کرده ایم با بخش خارجی و ۱۱۳ دستگاه واگن ساخت تولید داخل هم دولت محترم ۷۰ میلیون یوروی آن را اختصاص داده است و این هم شروع میشود و ان شاالله ما یک نوسازی جدی هم درخصوص واگنهای مترو داریم.
سؤال: درخصوص برقی شدن هم توضیح بفرمایید.
زاکانی: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در تهران شروع شد موضوع برقی شدن تهران است تهران از آلایندگی هوا دارد رنج میبرد و اتفاقی که در تهران دارد میافتد این است که ما یک تفاهم جدی کردیم با آقای دکتر علی آبادی وزیر محترم صمت و آقای مهندس محرابیان وزیر محترم نیرو و آقای دکتر سلاجقه درخصوص محیط زیست، معاونت محترم ریاست جمهوری، یک توافق جدیای صورت گرفت رفتن تهران به سمت برقی سازی آغاز شد، عرض کردم ما هزار دستگاه اتوبوس برقی قرارداد آن را بسته ایم که این ۵۰۰ دستگاه میشود هزار دستگاه و ۱۵ ایستگاه ما یک تفاهمی کرده ایم که با همکاری مپنا به اهتمام وزارت صمت و شهرداری تهران تا پایان سال آینده هزار و ۷۰۰ ایستگاه با ۵ هزار دستگاه شارژ را داشته باشیم برای تهران که همین پریروز ۱۵ ایستگاه آن با ۷۴ دستگاه آن افتتاح شد و مهم این است که ما ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی را تفاهم کرده ایم الان داریم نوع تاکسیها انتخاب میشود موتورها انتخاب میشود.
سؤال: زمانبندی آن چطوری است؟
زاکانی: در ماههای آینده ان شاالله در نیمه دوم سال این تاکسیها و موتورها در شهر میآیند.
سؤال: چه تعدادی حدوداً؟
زاکانی: ما تفاهم ما با وزارت صمت ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۴۰۰ هزار موتور برقی است؛ که ان شاالله چهره شهر تغییر پیدا میکند و میرویم به سمتی که هوای خوب داشته باشیم.
سؤال: ان شاالله. اخیراً خبر آن بود که حضرتعالی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در زمینه آسیبهای اجتماعی انتخاب شده اید. بفرمایید رهاورد این انتخاب و هم افزایی چه خواهد بود بخصوص در حوزه آسیبهای اجتماعی و معتادان متجاهر البته قرار است که چه اتفاقی بیفتد؟
زاکانی: ما از ۱۴۰۰ یک قرارگاهی را با ۱۴ دستگاه شروع کرده ایم تفاهم کرده ایم با هم و، چون ما در شهرداری ما مسئول همه چیز هستیم اگر به خودمان برگردد خودمان انجام میدهیم و به مردم پاسخ میدهیم اگر به کس دیگری برگردد به او کمک میکنیم که او انجام بدهد. چون نهایتاً مردم باید سود آن را ببرند. این ۱۴ دستگاه دست به دست هم داده ایم، شهرداری تا قبل از آن نگاه اش این بود که این یک زیست است و رها کنیم به حال خودشان و اینها و ما گفتیم این غلط است این به هر حال یک انسان است ما توجه باید به آن کنیم علاوه بر اینکه این یک الگو است برای آینده فرزندان ما این وضعیت اسفناک در خیابانهای ما آمدیم و حرکت کردیم به سمت اینکه شهرداری آمد و قبول مسئولیت کرد همین الان ۵ هزار در ۹ یاور شهر ۵ هزار نفر جا با امکانات و اقتضائات کامل فعال داریم حدود ۴ هزار ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر ما پذیرای اینها هستیم کسانی هستند که کسی به آنها نگاه هم نمیکرد، چون منع پذیرشی هستند ناظر به ۲ هزار و ۵۰۰ دیگر هم داریم کارسازی میکنیم برای کودکان خیابانی هم ما الان ۷ هزار و ۲۰۰ نفر را داریم خدمت ارائه میکنیم به آنها با این مجوزی که دولت لطف کرد و ما از هیئت دولت و به ویژه از رئیس جمهور محترم هم باید من تشکر کنم، من امیدوارم چهره شهر ما با همت دستگاهها تغییر کند.
سؤال: مردمی سازی اداری شهرداری طرحی مطرح شد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
زاکانی: ما ۲ هزار و ۸۰ طرح داشته ایم که این را دادیم به مردم که مردم نظر بدهند، ۴۶۰ هزار نظر را آمداز ۳۵۰ هزار نفر و هزار و ۴۶۰ را انتخاب کردند عدد قیمتی آن ۴ هزار میلیارد بود. امروز که با هم صحبت میکنیم ۴۸۰ تا از این طرحها را کامل کرده ایم و تحویل مردم داده ایم الباقی هم دارد تحویل میشود نکتهای که اینها برای ما دارد اینها را ما کار کرده بودیم از نظر فنی، مردم گفتند چه چیزی خوب است ان شاالله این را ما رشد میدهیم که مردم در تصمیم سازیهای ما شرکت داشته باشند که ما بتوانیم خوب نوکری کنیم.