جدای دین از سیاست اخلاق و معنویت را از بین می‌برد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

جدای دین از سیاست اخلاق و معنویت را از بین می‌برد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت‌الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از خطرهای جدایی دین از سیاست که عده‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق و معنویت جدا خواهد شد.

وی بیان کرد: در نظام‌های سکولار و بی رابطه‌ی با دین، در اغلب نزدیک به همه‌ی موارد، اخلاق از بین رفته است. وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست می‌شود غیر اخلاقی، مبنی بر همه‌ی محاسبات مادی و نفع‌طلبانه، اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌ورزی می‌شود؛ یک وسیله‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: یکی از چیزهایی که برای ما خیلی مهم است، مسئله «ارتباط با سیاست» است. اولاً سال‌های متمادی سعی کردند که مقوله دین را از مقوله سیاست جدا کنند. با اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده و سیاست دینی در کشور، محور همه‌ی فعالیت‌ها است و مسئله الهام‌گیری و سرچشمه پیدا کردن سیاست از دین، نه دین از سیاست، بلکه سیاست از دین – جزو عرف‌های رایج ملت‌های مسلمان شده، هنوز دارند تلاش می‌کنند، بلکه بتوانند این عُرف را بشکنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر با لایه‌های عمیق‌ترِ تبلیغات سیاسی جهانی انسان آشنا باشد، می‌بیند همین حالا دارند تلاش می‌کنند که دین را از سیاست جدا کنند. آنها دنبال این هستند که سیاستمدارها بدون ارتباط با دین و بدون اعتنای به دین، کار خودشان را بکنند و فعالین دینی هم به فقط احکام فردی و شخصی و طهارت، نجاست بپردازند.

رادمرد گفت: اولین حادثه‌ای که در اسلام، در دورانی که پیغمبر از فشار مخالفان در مکه خلاص شد، اتفاق افتاد، چه بود؟ تشکیل حکومت. پیغمبر به مدینه آمد و حکومت تشکیل داد. پیغمبر نیامد مدینه که بگوید من عقاید شما را اصلاح می‌کنم، احکام دینی را برایتان بیان می‌کنم، شما هم یک نفر را به عنوان حاکم برای خودتان انتخاب کنید؛ چنین چیزی نبود، بلکه پیغمبر آمد و اداره سیاست را به دست گرفت. ایشان از اول که وارد شد، خط مشی نظامی، سیاسی، اقتصادی و تعامل اجتماعی را طراحی کرد.

وی اظهار کرد: چطور این دین به خط مشی‌های سیاسی و نظامی و اقتصادی و اجتماعی کاری نداشته باشد و در عین حالی که، دین همان دینِ همان پیغمبر باشد؟! البته ممکن است است عده‌ای در لباس دین هم باشند که متأسفانه هستند تا این اندیشه را فعال نگه دارند، نه تنها در حوزه اندیشه بلکه در حوزه عمل و رفتار مدیریتی خودشان هم نشان بدهند.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: وقتی گفتند ما زبان دنیا را می‌فهمیم و بلد کار ما هستیم و کار با دنیای جهان زبان خودش را می‌خواهد که آن را ما می‌فهمیم، البته زبان خودش را می‌خواهد اما نه به قیمت از دست دادن مبانی فکری و اندیشه‌ای خودت، نه اینکه تمام قواعد دینی را کنار بزنی و حتی قواعد دینی را در همان مسیر نادرست خودت توجیه کنی تا بگوئی قرائت من از دین درست و صحیح است.

نتیجه اعتماد به غرب خروج آمریکا از برجام بود

وی ادامه داد: نتیجه این هم تلاش در این زمینه می‌شود غروب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ جنایتکار در کنار یاران تندروی خود که در همان مدت یک سال و نیم از ریاست جمهوری‌اش چندین موافقت‌نامه و معاهده بین‌المللی دیگر را نیز زیرپا گذاشته بودند، فرمان خروج از برجام را نیز امضا کرد.

رادمرد تصریح کرد: تفکری که در تهران حاکم بود، در برابر این اقدام خصمانه با شرکای اروپایی برجام به همراه روسیه و چین کار را جلو برد بدون اینکه اقدام علیه این قانون شکنی انجام دهد و تا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ سعی کرد تا راهی برای حفظ منافع اقتصادی برجام بدون عدول از تعهدات فنی‌اش بیابد.

وی خاطرنشان کرد: حتی تیر ۹۸ اروپایی‌ها در نشست کمیسیون مشترک، تعهدات یازده گانه‌ای دادند که در صورت اجرا می‌توانست خواسته‌های ایران را پوشش دهد اما یک سال از مدتی که تهران از آن به‌عنوان «صبر استراتژیک» یاد کرد، گذشت و نه تنها اروپایی‌های برجام اقدام عملی برای انتفاع اقتصادی ایران نداشتند بلکه تا حد زیادی همکاری‌های خود با آمریکا برای تحریم ایران را به‌صورت غیررسمی گسترش دادند.

امام جمعه ماهدشت گفت: بالاخره دین ما یعنی اسلام عزیز برای اینگونه اقدامات که بناست عزت و منافع مسلمین حفظ شود قواعدی را وضع کرده و سیره و روش پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با چنین موضوعاتی روشن و واضح است، از قراردادها و صلح‌ها و موضوعات اینچنینی، از طرفی هم وعده‌های خدا و معارف قرآنی ما هم مقابل ماست با هیچکدام از اینها جور در نمی‌آید.

کسی که به گمان خودش زبان دنیا را بلد است، باید زبان دین را هم بلد باشد که قافیه را نبازد

وی اظهار کرد: کسی که به گمان خودش زبان دنیا را بلد است، باید زبان دین را هم بلد باشد که قافیه را نبازد. حالا دوباره زبان باز کرده اند و می‌گویند به تعبیر ما داشت حل می‌شد نگذاشتند، داشت نتیجه می‌داد که کار دولت بعدی را هموار می‌کردیم، نگذاشتند. این حرف‌ها برای فرار از پاسخگویی است، ما از قوه قضائیه مطالبه داریم چرا برخورد نمی‌کنید؟ تا در این زمینه روشنگری دقیق‌تری صورت پذیرد، عدم برخورد افراد را جری می‌کند، امیدواریم این مهم مورد توجه قرار گیرد.

دو نکته کوتاه در پایان عرض می‌کنم، بر اساس گزارشات مردمی کرایه‌های تاکسی‌ها و وسایل نقلیه ی عمومی تعیین قیمت نشده و یا شده اعلام نشده و یا اعلام شده، نظارت نمی‌شود هر کدام از اینها باشد در کار اشکال اساسی است و بر اساس موضوعات مشابه این گزارشات در این بخش، بنظرم باید در حوزه مدیریت این بخش تغییراتی ایجاد شود.

باید این اشکال در همان گزارش اول بررسی و اصلاح می‌شد، نه اینکه نارضایتی مردم زیاد شود و بگویند در شهرهای اطراف قیمت‌ها مصوب و اعلام شد و نصب شده و نظارت هم می‌شود و اینجا خبری نیست، اشکال در هر جا هست باید سریع مرتفع شود و هم تاکسی‌ها و هم مردم را از این بلاتکلیفی در بیاورند.