بین الملل

پیگرد قانونی علیه 612 مظنون به تخلف در زلزله‌ ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ایران تودی، یک مقام دولتی ترکیه روز شنبه گفت که تحقیقات علیه ۶۱۲ نفر در رابطه با ساختمان‌هایی که در زلزله فاجعه بار اوایل ماه جاری در ترکیه فرو ریختند، آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه گفت که ۱۸۴ نفر از ۶۱۲ مظنون زندانی شده‌اند. وی گفت، افراد در بازداشت شامل پیمانکاران ساختمانی و مالکان یا مدیران ساختمان هستند.

بوزداغ افزود: «کشف شواهد در ساختمان‌ها به عنوان مبنایی برای تحقیقات جنایی ادامه دارد.»

این گزارش حاکیست، عواقب زلزله ۷.۸ ریشتری اخیر که منجر به کشته شدن ۴۸۰۰۰ نفر در جنوب ترکیه و شمال سوریه شد، باعث شده که ترک‌ها استحکام ساختاری بسیاری از ۱۷۳۰۰۰ ساختمانی که فروریخته یا آسیب جدی دیده‌اند را زیر سئوال ببرند. کارشناسان گفته‌اند بسیاری از سازه‌های سرنگون شده با مصالح  و شیوه‌های ضعیف ساخته شده و اغلب با استانداردها مطابقت ندارند.

این در حالی است که احزاب مخالف دولت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه را به عدم اجرای مقررات ساختمانی متهم کرده‌اند.

 

روزنامه «جمهوریت» و سایر رسانه‌های ترکیه روز شنبه گزارش دادند که شهردار یک شهر نزدیک به مرکز زلزله در چارچوب تحقیقات بازداشت شده است.

«مرال آکشنر» رهبر «حزب حرکت ملی» از اپوزیسیون‌های ترکیه  نیز رجب طیب اردوغان  را مسئول خسارات عظیم زمین ‌لرزه‌هایی که جنوب این کشور را لرزاند و منجر به کشته شدن بیش از ۴۲۰۰۰ نفر شد، دانست.

آکشنر در نشست درون حزبی  چهارشنبه گذشته گفت که اردوغان و نظام حکومتی «یک نفره» مسئول ویرانی‌های عظیم ناشی از زلزله بودند.

آکشنر گفت که «رژیم یک نفره اردوغان» در ترکیه فقط بحران و فاجعه ایجاد می‌کند. وی افزود، درست است که زلزله بلایای طبیعی است، اما مسئول این فاجعه طبیعی که به فاجعه ختم شد، رجب طیب اردوغان است.

وی با اشاره به دفتر ریاست جمهوری اردوغان در آنکارا این مقر را مرکز زمین لرزه اخیر دانست(جزئیات بیشتر).  

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید