عمومی

۱۱ نکته درباره دمای بدن انسان

“محققان با استفاده از تصویربرداری حرارتی دریافتند که ناراحتی ناشی از خواب باعث کاهش دمای بینی و افزایش دمای اطراف پیشانی می شود.”

به گزارش ایران تودی ، قرن ایران به گفته اوریدی به نقل از سلامت ، “دمای بدن شما می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی شما نشان دهد.” دمای بدن یکی از چهار نشانه اصلی حیاتی است که باید به دنبال آن باشید.

عفونت می تواند باعث ایجاد تب شود ، اما دمای بدن شما با افزایش سن ، جنسیت و حتی خواب شما تغییر می کند.

دمای طبیعی بدن چیست؟

طبق کتابخانه ملی پزشکی ، میانگین دمای طبیعی بدن به طور کلی 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه) است. با این وجود ، دمای طبیعی بدن می تواند بین 97 تا 99 درجه (36.1 تا 37.2 درجه سانتیگراد) متفاوت باشد ، و آنچه برای شما طبیعی است ممکن است کمی بالاتر یا پایین تر از میانگین دمای بدن باشد.

بدن همیشه در پاسخ به وضعیت محیط ، دمای خود را تنظیم می کند. به عنوان مثال ، هنگام ورزش ، دمای بدن شما بالا می رود ، و اگر دماسنج بدن خود را با دماسنج کنترل کنید ، احتمالاً خواهید دید که در بعد از ظهر و عصر بیشتر از زمان بیدار شدن در صبح است.

نوزادان و کودکان دمای بدن بالاتری نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسال دارند زیرا سطح آنها از وزن آنها بزرگتر است و متابولیسم آنها فعال تر است. نوزادان معمولاً متوسط ​​دمای بدن 5/99 دارند (5/37 درجه).

آتش چیست؟

تب یک افزایش موقتی در دمای بدن است و اغلب باعث بیماری می شود. دمای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در روده راست ، گوش یا شریان تمپورال (پیشانی) به طور کلی نشان دهنده تب است. تب معمولاً طی چند روز فروکش می کند. اگر تب دارید ، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

– لرزید

– تعریق

– سردرد

– دردهای عضلانی

– بی اشتهایی

– تحریک

– کمبود آب بدن

– ضعف عمومی

برای بزرگسالان ، دمای بدن 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه) یا بالاتر ممکن است باعث ناراحتی شود و شما باید با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت سردرد شدید ، ورم غیر طبیعی پوست ، حساسیت غیر طبیعی به نور روشن همراه با تب مانند سفتی گردن و درد هنگام کج کردن سر به جلو ، گیجی ، استفراغ مداوم ، تنگی نفس یا درد قفسه سینه ، درد شکم ، درد هنگام ادرار یا تشنج شما باید به پزشک مراجعه کنید.

برای نوزادان و خردسالان ، کمی بالاتر از دمای طبیعی بدن می تواند نشانه عفونت جدی باشد. اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن داشته باشد و دمای رکتال آن 100.4 درجه (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد ، او بین سه تا شش ماه سن دارد و دمای رکتال آن 102 درجه (38.8 درجه سانتیگراد) است. و به نظر می رسد بی حالی ، تحریک پذیر یا تحریک پذیر باشد یا تب بیش از 102 درجه یا 24 ماه با شش داشته باشد و دارای فارنهایت با دمای رکتال بیش از 102 درجه است که بیش از یک روز طول می کشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرزند شما دو ساله یا بزرگتر است ، به مدت سه روز دچار تب شده است یا به نظر می رسد بی حسی است و به درستی جواب نمی دهد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

کودکان خردسال بین شش ماه تا پنج سال ممکن است دچار تشنج تب شوند ، که معمولاً شامل از دست دادن هوشیاری و اغتشاش در هر دو طرف بدن است. اگر تشنج بیش از پنج دقیقه به طول انجامید ، باید با آمبولانس تماس بگیرید یا کودک را پس از مشخص کردن علت تشنج به بیمارستان ببرید.

تب می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند

آتش شرایط ناخوشایندی ایجاد نمی کند ، اما می تواند کمک کند. داروهای زیاد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به کاهش تب کمک کند ، اما گاهی بهتر است که تب را درمان نکنید زیرا به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. اما اگر پزشک شما به عفونت باکتریایی مانند جوش یا گلودرد شک کند ، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

دمای بدن برای کورو ویروس باید چه باشد؟

تب یکی از علائم بیماری Covid-19 است که در اثر ویروس SARS-CoV-2 ایجاد شده است. دمای پایین بدن نشانه ای از این بیماری نیست.

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض کروناویروس جدید قرار داشته باشید ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کنند که دمای بدن را دو بار در روز بررسی کنید تا متوجه شوید تب دارید. درجه حرارت در مرکز 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر است. اگر فرزندی زیر چهار سال دارید ، از یک دماسنج تلفنی برای بررسی دمای بدن آنها استفاده کنید ، یا می توانید دماسنج را زیر بغل خود قرار دهید. اگر دمای زیر بغل کودک 99.4 درجه فارنهایت (37.4 درجه) یا بالاتر باشد ، تب دارد.

افراد مسن دمای بدن کمتری دارند

اگر دمای بدن شما همیشه پایین باشد ، می تواند به سن شما حتی در روزهای گرم تابستان مربوط باشد. مطالعات نشان داده اند که میانگین دمای بدن ما با افزایش سن کمی کاهش می یابد. در مطالعه ای که در ژورنال پرستاری بالینی منتشر شده است ، دمای بدن در 133 خانه سالمندان اندازه گیری می شود و محققان دریافتند که افراد بین 65 تا 74 سال دمای بدن پایین تر از حد معمول دارند. افراد بین 75 تا 84 سال دمای بدن کمتری داشتند ، کمترین درجه حرارت بدن در بین افراد بالای 85 سال ، برخی با دمای طبیعی بدن 93.5 درجه فارنهایت (34.1 درجه). آنها بودند. این مهم است که توجه داشته باشید که افراد مسن ممکن است دمای پایین تر از افراد جوان داشته باشند.

زن و مرد دمای بدن مختلفی دارند

در مطالعه‌ای که در The Lancet منتشر شده است ، محققان دانشگاه اوتیکا دریافتند که دمای بدن بدن زنان به طور متوسط ​​0.4 درجه بالاتر از مردان (97.8 درجه تا 97.4 درجه فارنهایت یا 36.5 تا 36) است. درجه 3). اما دست زنان 2.8 درجه گرمتر از مردان بود – 87.2 برای 90 درجه فارنهایت یا 30.6 درجه در مقابل 32.2 درجه.

کلاه ها همیشه به دمای بدن کمک نمی کنند

وقتی صحبت از گرمازدگی می شود ، تحقیقات نشان داده اند که چیز خاصی در مورد سر انسان وجود ندارد. هر قسمت کشف نشده بدن گرما را از دست می دهد و دمای قسمت مرکزی بدن را پایین می آورد.

دروغ گفتن می تواند باعث تغییر در دمای بدن شود

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام شده و در شماره آوریل 2018 روانشناسی تحقیق و تحقیقات جنایی منتشر شده است ، محققان از تصویربرداری حرارتی استفاده کردند تا دریابند که اضطراب کاذب باعث کاهش دمای بینی و افزایش دما در اطراف پیشانی می شود.

فلفل قرمز می تواند درجه حرارت قسمت مرکزی بدن را بالا ببرد

آیا شما غذای تند دوست دارید؟ این مواد غذایی می توانند دمای بدن و سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. در مطالعه‌ای که در مجله فیزیولوژی و رفتار منتشر شد ، حدود یک گرم فلفل قرمز به رژیمهای غذایی شرکت کنندگان اضافه شد. محققان دریافتند که درجه حرارت در قسمت مرکزی بدن افزایش می یابد ، اما دمای پوست پایین تر بود. محققان گفته اند كه افزایش تولید گرما ضمن كاهش اشتها ، مزایای بالقوه برای افرادی است كه سعی در كنترل وزن خود دارند. این امر به ویژه در مورد كسانی كه معمولاً غذاهای تند نمی خورند صادق است.

قلب سرد می تواند از مغز شما محافظت کند

هیپوترمی درمانی است که گاهی اوقات برای افرادی که حملات قلبی دارند استفاده می شود. با شروع دوباره ضربان قلب ، خدمه از دستگاههای خنک کننده برای پایین آمدن دمای بدن تا 89 تا 93 درجه فارنهایت (31.6 تا 33.8 درجه سانتیگراد) استفاده می کنند. پایین آمدن دمای بدن پس از سکته قلبی ، آسیب مغزی را کاهش داده و احتمال بهبودی فرد را افزایش می دهد.

دمای بدن می تواند به تعیین زمان مرگ کمک کند

پس از مرگ بدن دیگر گرما ایجاد نمی کند و به آرامی سرد می شود. این روند به الگور مورتیس یا سرماخوردگی معروف است. پزشکی قانونی از سرماخوردگی به عنوان ابزاری برای تخمین زمان مرگ پس از یافتن بدن استفاده می کند ، اما عوامل مختلفی می توانند دمای بدن را تحت تأثیر قرار دهند. “بنابراین ، اندازه گیری دمای بدن یک روش دقیق و قابل اعتماد نیست.”

انتهای پیام